تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819843889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش جديد گندزدايي ميكروبي به كمك نانو ذرات


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: روش جديد گندزدايي ميكروبي به كمك "نانو ذرات"
پژوهشگران مهندسي محيط زيست، كارايي "نانوذرات" اكسيدروي را در گندزدايي فتوكاتاليستي آلودگي‌هاي ميكروبي از محيط‌هاي آبي مورد بررسي قرار دادند.


به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران مهندسي محيط زيست، كارايي نانوذرات اكسيدروي را در گندزدايي فتوكاتاليستي آلودگي‌هاي ميكروبي از محيط‌هاي آبي مورد بررسي قرار دادند. حذف ميكروارگانسيم‌ها توسط اين نانوذرات و در حضور اشعه UV كه در صنايع غذائي، داروئي، آب قابل شرب و نيز صنايع زيست محيطي قابل كاربرد است، داراي بازده بالاتري نسبت به روش حذف با استفاده از اشعه UV به تنهايي بود .

دكتر محمديوسف عليخاني، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي همدان، در رابطه با اين تحقيق عنوان كرد: در اين تحقيق كه يك نوع مطالعه تجربي-آزمايشگاهي بود، ابتدا طراحي و ساخت راكتور صورت گرفت. در ادامه پس از توليد نانوذرات اكسيد روي در شرايط اتمسفري، جهت بررسي كارايي نانوذرات سنتز شده درحذف باكتري مورد نظر از محيط‌هاي آبي و در حضور اشعه UV ، اثر پارامترهاي مختلفي از جمله غلظت نانوذرات، زمان تماس، غلظت اوليه باكتري و نيز pH محيط مورد مطالعه قرار گرفت .

شهرنشيني و رشد سريع صنعتي شدن به همراه تخليه فاضلاب حاوي مواد آلي، ميكروارگانيسم‌ها و عناصر فلزي علت آلودگي بسياري از منابع آبي است. از جمله باكتري‌هاي فرصت‌طلب و شاخص آلودگي آب كه در اكثر محيط‌هاي آبي وجود دارد، اشريشياكلي است كه براي انسان و محيط زيست ايجاد خطر كرده است.

روش‌هاي گندزدايي معمول با وجود تأثيرگذاري در تصفيه عوامل بيماري‌زا، نيازمند صرف هزينه‌هاي بالايي است. فرايند اكسيداسيون پيشرفته، كه شامل راديكال‌هاي هيدروكسيل (OH) هستند، به دليل كاهش هزينه‌ها نسبت به تصفيه با كلر، از توجه خاصي برخوردار شده است.

اين راديكال توسط تركيبات مختلفي از جمله اكسيدهاي فلزي در آب توليد مي‌شود. يكي از فتوكاتاليست‌هاي مورد استفاده در تصفيه آب، اكسيدروي است كه علاوه بر توانايي آزادسازي راديكال، ميل تركيبي بالايي با اكسيژن داشته و به اشعه UV بسيار حساس است .

از اين رو در اين پژوهش، محققان به بررسي كارايي نانوذرات اكسيد روي سنتز شده و مقايسه كارايي آن با اشعه UV در تصفيه فتوكاتاليستي اشريشياكلي از محيط‌هاي آبي و در يك سيستم ناپيوسته پرداختند .

وي در ادامه افزود:مهم‌ترين هدف اين تحقيق بررسي سينتيك واكنش مربوط به فرايند حذف باكتري اشريشياكلي، در راكتور طراحي شده بود كه طبق آزمايش‌هاي انجام شده، واكنش اين فرايند درجه يك تخمين زده شد .

طبق گفته‌هاي دكتر عليخاني در مقايسه با فرايند تصفيه با استفاده از اشعه UV ، كارايي فرآيند UV/ اكسيد روي در حذف اشريشياكلي به علت اندازه كوچك‌تر و مساحت سطح ويژه بزرگ‌تر نانوذرات بهبود قابل ملاحضه اي داشت. بنابراين مي‌توان از فرآيند استفاده همزمان UV/ نانوذرات اكسيدروي به عنوان يك روش مؤثر در گندزدايي ميكروارگانسيم‌ها از محيط‌هاي آبي استفاده كرد .

نتايج اين پژوهش حاكي از اين بود كه ميزان بازده اين روش با افزايش غلظت نانوذرات، روندي افزايشي داشت. اين امر به دليل افزايش سطح موجود كاتاليست و نيز الكترون‌هاي آزاد توليد شده توسط نانوذرات است. همچنين نتايج مشابهي براي زمان تماس و نيز غلظت اوليه باكتري حاصل شد.

از طرفي بهترين شرايط pH محيط، pH خنثي گزارش شد؛ چرا كه كارايي فتوكاتاليست به كار رفته در محيط‌هاي اسيدي يا قليايي كاهش مي‌يابد .

نتايج اين تحقيق كه حاصل كار دكتر عليخاني و همكاران است، در مجله Water Science & Technology ( جلد 67، شماره 3، ماه فوريه سال 2013، صفحات 557 تا 563) منتشر شده است.

انتهاي پيام/

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن