تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802984997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجسم چهره مشاهير ايراني در مجسمه هاي هنرمند گمنام همداني/مجسمه سازي را با تمام سختي‌هايش دوست دارم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تجسم چهره مشاهير ايراني در مجسمه هاي هنرمند گمنام همداني/مجسمه سازي را با تمام سختي‌هايش دوست دارم
همدان - خبرگزاري مهر: هنر مجسمه سازي كه مي تواند بيانگر انديشه ها وسليقه هاي اجتماعي در جوامع باشد اين روزها در همدان از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و اگر اين وضعيت ادامه پيدا نمايد ركود كلي اين هنر را تهديد ميكند.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شك همه ما بصورت روزانه در اطراف خويش اشياء و اجسامي را مشاهده نموده ايم كه با ظرافت و دقت خاصي تراشيده شده و به عبارتي ساخته شده اند كه در اصطلاح به آنها مجسمه مي گويند.

مجسمه ها به هر شكل و هر اندازه‌اي و از هر جنسي از سنگ و عاج و چوب و برنز گرفته تا تكه‌هاي فلز و اجزاي دور ريختني ماشين و موتورسيكلت و دوچرخه ساخته مي شوند.

اما از آنجا كه همه آنها نشات گرفته از احساس و انديشه هنرمند خالق خود است، سعي دارد انسان هاي ديگر را به سوي زيبايي و مهمتر از همه به سوي تبادل فرهنگ‌ها و انديشه‌هاي مختلف و متفاوت با يكديگر رهنمون سازد.

از اينرو هر مجسمه بيانگر يك انديشه، فرهنگ و تمدن است، فرهنگ و انديشه‌اي كه گاهي اوقات از وراي قرن‌ها با انسان سخن مي‌گويد كه اين امر نشان مي‌دهد هنر مجسمه‌سازي راهي مناسب براي بيان و اشاعه فرهنگ و انديشه انساني است.

آنچه مسلم است اينكه امروزه براي فراگيري ريشه‌اي و بنيادي اين هنر نيز مثل ساير هنرها، نياز به تحصيلات دانشگاهي است بنابراين رشته مجسمه‌سازي نيز به عنوان يكي از رشته‌هاي گروه آزمايشي هنر ارائه مي‌شود.

مجسمه‌سازي‌ رشته‌اي‌ است‌ كه‌ به‌ صورت‌ آكادميك‌ اين‌ هنر را به‌ دانشجويان‌ آموزش‌ مي‌دهد و دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ پس‌ از مطالعه‌ مباني‌ عمومي‌ شامل‌ نقاشي‌، عكاسي‌، آشنايي‌ با طراحي‌ و چاپ‌ و رنگ‌، دروس‌ تخصصي‌ را مطالعه‌ مي‌كنند.

هنرمندان همداني در رشته‌هاي هنري مهارت فوق العاده بخرج داده‌اند

هنرمندان همداني نيز كه از ديرباز در رشته‌هاي هنري تزئيني مانند نقاشي، سنگتراشي، منبت‌كاري و غيره مهارت فوق العاده بخرج داده‌اند در فن مجسمه سازي نيز علاقه زياد از خود نشان داده‌ و چهره هاي شاخصي نيز تاكنون به جامعه هنري معرفي كرده اند كه البته در حال حاضر نيز تعدادي از اين افراد همچنان مشغول به فعاليت و خلق آثار ديدني و گرانبهايي هستند.

در همن راستا يكي از هنرمندان برجسته مجسمه سازي استان همدان كه برگزيده سومين دوسالانه مجسمه سازي تهران نيز هست در گفتگو با مهر در مورد چگونگي ورود خود به حرفه مجسمه سازي اظهار داشت: من هم مانند همه كساني كه قدم در راه هنر گذاشته‌اند، آغاز كارم با نقاشي كلاس‌هاي دوران ابتدايي و دوران راهنمايي بود و ساختن اشيا مختلف با گل يا سنگ، البته نه تراشيدن سنگ بلكه چيدمانهايي با سنگ يا تركيب اسباب بازي‌هاي پلاستيكي با هم براي ساختن بنايي تازه و اينها همه چيزهايي هستند كه من از كودكي با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام.

مهدي احمدي با بيان اينكه اين به آن معنا نيست كه از اول به اين رشته فكر مي‌كردم، گفت: وقتي به آن دوران فكر مي‌كنم، همه را ناشي از نياز به ساختن مي دانم كه ناخودآگاه با اشياd و مصالحي كه در دسترسي ما بوده برطرف مي‌شده تا اينكه با توجه به توانايي‌ام در هنر وارد هنرستان شده و در رشته هنر و معماري ادامه تحصيل دادم.

احمدي با بيان اينكه عدم وجود كتابخانه و كتاب‌هاي مختلف هنري و مشاور در آن زمان مانع از شناخت و درك رشته هاي هنرهاي تجسمي بود و فضا به گونه‌اي نبود كه آگاهانه رشته‌ مورد نظر خود را انتخاب كنم، گفت: بعد از اخذ ديپلم در دوران سربازي با يك مجسمه ساز آشنا شدم كه اين آشنايي تأثير بسياري در من گذاشت.

هرچقدر شناخت من از مجسمه سازي بيشتر مي‌شد، بيشتر خودم را كشف مي‌كردم

وي با بيان اينكه با تلاش در كنكور سال 1375 كه شامل امتحان علمي هم مي‌شد در رشته‌ كارشناسي مجسمه سازي هنرهاي زيبا پذيرفته شدم، ادامه داد: هرچقدر شناخت من از مجسمه سازي بيشتر مي‌شد، بيشتر خودم را كشف مي‌كردم و انگار به صورت اتفاقي همه‌ گذشته و كارهاي كودكي من با اين رشته در ارتباط هستند.

اين هنرمند جوان همداني در مورد دوران تحصيل خود گفت: سال‌هاي تحصيلي من سرشار از انرژي، شوق و ذوق براي يادگيري و آفرينش ايده هاي جديد بود و اين عطش باعث شد تجربه هاي مختلفي داشته باشم.

وي با بيان اينكه اسفند سال 1380 تحصيلات خود را به پايان رساندم و به همدان برگشتم، گفت: با ازدواج در سال 1381 دوره جديدي از كار و زندگي من آغاز شد بطوريكه براي برطرف كردن نيازهاي روز مره، گرفتن سفارش در الويت اول كارهاي من قرار گرفت.

احمدي با بيان اينكه براي پيشرفت به ترفندهاي مختلفي دست زدم و از ميادين، پارك‌ها و فضا و ساختمان‌هاي ادارات عكاسي مي‌كردم و با توجه به فضاها ماكت‌هايي مي‌ساختم و مونتاژ كرده و به آن‌ها پيشنهاد مي‌دادم، گفت: اين مقوله توفيق چنداني برايم نداشت، جز اينكه كاريابي را در من تقويت كرد.

هميشه كارها را به بهترين نحو به سرانجام رسانده‌ام حتي اگر به ضرر من بوده باشد

وي ادامه داد: در اوايل سال 1383 با نقش برجسته سفالي، كارم در موزه دفاع مقدس آغاز شد اما عدم تناسب بين انرژي اي كه من براي كارها مي‌گذاشتم و مقدار درآمدي كه از آن عايدم مي‌شد باعث مشكلات فراواني شد بطوريكه اين واقعيت در اكثر كارهاي من اتفاق افتاده اما هيچ گاه باعث كاهش كيفيت در كارهاي من نشده و هميشه كارها را به بهترين نحو به سرانجام رسانده‌ام حتي اگر به ضرر من بوده باشد.

احمدي با بيان اينكه چنين شرايطي باعث فشارهاي زيادي به من و خانواده‌ام شد، گفت: ما سال‌هاي دشواري را پشت سر گذاشته‌ايم اما همراهي خانواده‌ام باعث ثبات و پايداريم در اين رشته شده كه اگر غير از اين بود نمي‌دانم چه سرانجامي داشتم.

برگزيده سومين دوسالانه مجسمه سازي تهران با بيان اينكه مجسمه سازي تنها شغل و حرفه من بوده مجسمه سازي را به تمام سختي‌هايش دوست دارم، اظهار داشت: هويت يك هنرمند در اين است كه هرساله حداقل يك نمايشگاه از آثارش داشته باشد، چراكه در نمايشگاه هنرمند خودش را فارغ از هرگونه سليقه و سفارش به نمايش مي‌گذارد كه متأسفانه به دليل مشكلات فراوان موفق به برگزاري نمايشگاه نشده‌ام اما اميدوارم امسال آغاز اين كار براي من باشد.

احمدي تاكيد كرد: هنرهاي تجسمي، نقاشي، مجسمه سازي، گرافيك همگي حاصل مهارت، خلاقيت، انديشه و زيبايي هستند كه هنرمند با بكار گيري اين عناصر گاه به صورت دو بعدي و گاه سه بعدي دست به آفرينش مي‌زند و گاه مرزهايشان آنقدر باريك مي‌شود كه تشخيص آن از هم مشكل مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه مجسمه سازي ابعاد گوناگون دارد و گاه حاصل ذهنيت و چالش‌هاي مجسمه سازي است، گفت: كارهاي نمايشگاهي گاهي از گذشته و تاريخ تغذيه مي‌شود و يا حال و آينده را به چالش مي‌كشد.

وي گفت: در گونه ديگر مجسمه‌هايي كه در فضاي شهري قرار مي‌گيرند مانند ميادين، پارك‌ها و موزه‌ها، مجسمه ساز با توجه به هويت و فضا شروع به طراحي و اجرا مي‌كند.

گاهي مسئولين در بودن مجسمه سازي در زمره هنرهاي تجسمي شك مي‌كنند

وي درمورد حمايت هاي صورت گرفته از طرف سازمان ها در اين حوزه ابراز داشت: مجسمه سازي يا نقاشي مانند هر حرفه و رشته ديگري نياز به پروانه كارگاهي دارد تا به درستي بتواند از حقوق قانوني كه برايش قائل هستند استفاده كند كه متأسفانه اين امر تاكنون ميسر نشده است و اين مسئله موجب شده كه گاهي مسئولين در بودن مجسمه سازي در زمره هنرهاي تجسمي شك مي‌كنند و آن‌را به سمت صنايع دستي سوق مي‌دهند.

احمدي ادامه داد: برگزاري فصلي جشنواره‌ها و سمپوزيوم‌ها ضروري است چراكه مجسمه سازي قابليت فوق‌العاده اي در اين بخش دارد و حتي در هر جشنواره مي‌توان با يك مصالح چندين جشنواره برگزار گردد و مجسمه هايي از سنگ، فلز، چوب و يا برف و يخ ساخت.

وي با بيان اينكه برگزاري چنين جشنواره‌هايي به خصوص در شهر ضمن ايجاد ارتباط بين مردم و مجسمه ساز پويايي فوق‌العاده اي را به شهر مي‌بخشدف ابراز اميدواري كرد مسئولين ارزش‌ها و قابليت‌هاي اين رشته را بررسي كنند و به درستي آن را به كار گيرند.

استفاده هوشمندانه از مجسمه سازي در فضاي شهري از نكات مهم گردشگري است

احمدي با تاكيد بر اينكه محيط اطراف ما و شهر و خانه اي كه در آن زندگي مي‌كنيم، همگي نياز به زيبا سازي دارند كه بخشي از آن را مجسمه سازي بر عهده دارد، گفت: استفاده هوشمندانه از مجسمه سازي در فضاهاي شهري براي هويت دادن و زيبا سازي اماكن عمومي، ميادين و پارك‌ها درراستاي دستيابي به فضاهاي مطلوب يكي از نكات مهم گردشگري است و نقش بسزايي دارد.

وي اضافه كرد: مكان‌هاي تاريخي و توريستي به كمك اين رشته مي‌توانند جذاب‌تر، پررنگ‌تر و زيبا تر به نظر برسند.

لازم به ذكر است كه مهدي احمدي فارغ‌التحصيل رشته‌ مجسمه سازي از دانشگاه هنرهاي زيباي تهران، عضو انجمن مجسمه سازان ايران، برگزيده‌ هنر مفهومي دانشكده هنرهاي زيبا در سال 80 و برگزيده سومين دوسالانه مجسمه سازي تهران است و در چهارمين دو سالانه مجسمه تهران شركت كرده است.

او در باغ موزه دفاع مقدس همدان، موزه مشاهير شهرستان همدان، مجسمه تجليل از رفتگر لونا پارك و يادمان ميدان شهيد مطهري قروه درجزين مجسمه سازي و پيكره هايي را تراشيده است.

_______

گفتگو: مرتضي بيات

كد خبر: 2200372

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۱ - ۱۰:۲۸

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن