تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814671634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درتونل زمان با مرحوم بيوك جدي كار گلم به ياشين تاريخي بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: درتونل زمان با مرحوم بيوك جدي كار گلم به ياشين تاريخي بود
اين مصاحبه‌اي است از مرحوم بيوك جدي‌كار متعلق به 10 سال قبل. حوالي سال 1382 كه سايت باشگاه استقلال به احترام مرحوم بيوك جدي‌كار منتشر كرده است. مصاحبه‌اي يادآور خاطرات مردي كه روزگاري به چپ پاي طلايي فوتبال ايران شهره بود. مصاحبه اينگونه آغاز مي‌شود. با متولد كجاييد...

متولد كجا و چه سالي هستيد؟
من در تبريز و در سال 1308 به دنيا آمده‌ام.
يعني چند سال داريد؟
شناسنامه مي‌گويد 73 سال ولي دلم مي‌گويد 37 سال.
فوتبال را از كجا و از كي آغاز كرديد؟
حدود 9 يا 10 ساله بودم كه گذرم به زمين شماره 3 شهباز افتاد و با ديدن آن مسابقه عاشق فوتبال شدم.
نخستين تيم و نخستين پستي كه در آن فوتبال بازي كرديد چه بود؟
باشگاه تهران‌جوان. اول دروازه‌بان بودم آن هم در حدود 2 سال، تا اينكه زنده ياد علي دانايي فرد با تأسيس تيم تور به سراغ من آمد و به خاطر شوت‌هاي سهمگين پاي چپم مرا ملزم به بازي در خط حمله كرد.
چگونه و در چند سالگي به تيم‌ملي راه پيدا كرديد؟
با درخشش در همان مسابقات و شكست تيم شاهين به تيم منتخب تهران دعوت شدم كه همان تيم ملي بود. حدوداً 17 يا 18 ساله بودم كه عضو تيم ملي شدم.
نخستين مربي خود را نام ببريد؟
مرحوم آقاي علي دانايي‌فرد پدر ايرج دانايي‌فرد.
پست اصلي و تخصصي شما كجا بود؟
مهاجم گوش چپ با شماره 11.
از خاطرات و شرايط نخستين بازي‌هاي خود در تيم ملي بگوييد؟
در نخستين بازي ملي در مقابل افغانستان بازي كردم و در دومين بازي ملي‌ام كه مقابل تركيه بود يك اتفاق جالب صورت گرفت كه به‌عنوان خاطره برايتان تعريف مي‌كنم. در آن بازي ايران 3- يك از حريف خود پيش بود كه به يكباره داود نصيري داور مسابقه من را از بازي اخراج كرد و ترك‌ها هم يكي از گل‌هاي خورده را جبران كردند تا اينكه تماشاچيان بيش از اندازه اعتراض كردند و داور در يك اقدام نادر و خنده دار مرا صدا كرد و از من خواست تا به زمين بازي برگردم و بعد هم ترك‌ها اعتراض كردند.
نام باشگاه‌هايي كه تاكنون در آنها بازي كرده‌ايد؟
تور، تهران‌جوان، تاج سابق و ويكتوريا كلوپ برلين در آلمان.
در چه رده‌هاي تيم‌ملي و چند سال و چند گل به ثمر رسانده‌ايد؟
در آن موقع مستقيم به تيم بزرگسالان رفتم. و حدود 15 سال سابقه ملي و باشگاهي داشتم و 143 گل ملي و باشگاهي در طول 15 سال عمر مفيد فوتبالم به ثمر رساندم كه حدود 130 گل آن با پاي چپ و شوت بود.
بازيكنان مورد علاقه شما در زمان خودتان چه كساني بودند؟
بازيكنان آن روزها واقعاً چيز ديگري بودند اما من بياتي، عارف قلي‌زاده، پرويز ابوطالب، محمد رنجبر و منصور اميرآصفي را بيشتر مي‌پسنديدم.
نخستين پولي كه از فوتبال گرفتيد چقدر بود؟
از باشگاه تاج در سال اول پولي نگرفتم و حتي در كارخانه چيت‌سازي كار مي‌كردم تا هم خرج زندگي را بدهم و هم بتوانم به فوتبال بپردازم اما بعدها مسوولان تيم تاج آن موقع مقداري پول و مزايايي را در نظر گرفتند و بعد هم توسط تاج به تيم آلماني رفتم كه آن زمان 1500 مارك به‌طور ماهانه حقوق مي‌گرفتم.
نظرتان در مورد قراردادها و پول‌هايي كه بازيكنان امروز فوتبال مي‌گيرند و تفاوت آنها با نسل شما چيست؟
عرض كردم من كار مي‌كردم تا كفش و لباس فوتبال تهيه كنم يا خرج خانواده بدهم. بعدها با حمايت باشگاه و درخشش در تيم‌ملي توانستم با كمك برادر بزرگم مرحوم اكبر آقا نخستين فروشگاه لوازم ورزشي ايران را به نام برادران جديكار تأسيس كنيم، كه آن موقع هم با تربيت بدني استان تهران هماهنگي و همكاري مي‌كرديم و به آنها و براي پيشرفت فوتبال لباس و كفش رايگان مي‌دادم. امروزه بازيكنان قدر پيراهن ملي و باشگاهي را آنطور كه بايد بدانند نمي‌دانند و تعصب قديمي‌ها را ندارند ولي چند برابر ما قرارداد مي‌بندند و پول مي‌گيرند البته اين طبيعي است و من خوشحالم كه فوتبال حرفه‌اي شده يا بهتر بگويم دارد حرفه‌اي مي‌شود و جوانان پولدار مي‌شوند و باز هم معتقدم اين پول‌ها براي ورزشكار حرفه‌اي و با فرهنگ ايراني ناچيز است.
فرق فوتبال امروز و كنوني را با فوتبال دوره خود بگوييد؟
فكر مي‌كنم قدرت بدني در زمان ما در نزد بازيكنان بيشتر بود چون سالمتر و داراي تغذيه‌اي بهتر و طبيعي‌تر بوديم. البته تعصب و عشق حرف اول را مي‌زد اما بايد اعتراف كرد كه بعد از نسل ما هم نيز فوتبال پيشرفت كرد و كمي تكنيكي‌تر شد.
افتخارات ورزشي خود را بگوييد.
بازي در تيم كشورم آن هم در تيم‌ملي روزگاران قديم كه همه بازيكنان آماده و از سطح بالايي برخوردار بودند. حضور در تيم ارتش ايران، بازي در تيم باشگاهي ويكتوريا برلين، گلزني به لئوياشين دروازه‌بان نامي آن روز دنيا و از همه مهم‌تر با غيرت و با عشق بازي كردن براي سربلندي باشگاه و كشورم و رضايت فوتبالدوستان.
در مورد گلزني به لئوياشين توضيح بيشتري بدهيد.
فكر مي‌كنم با تيم زسكا مسكو بود كه در تهران، ياشين گلر افسانه‌اي جهان كري خوانده بود و گفته بود كسي نمي‌تواند در ايران به من گل بزند و همين انگيزه و لطف خدا باعث شد كه من آنچنان گلي از گوش چپ و با پاي چپ به او زدم كه مات و مبهوت ماند و بعد از بازي نيز به من ابراز محبت و تحسين كرد. البته يادم هست كه بعدها يكبار ديگر اكبر افتخاري چپ پاي ديگر تيم‌ملي به ياشين گل زد.
بازيكنان مورد علاقه‌تان در حال حاضر كدام نفرات هستند؟
علي دايي، علي كريمي، مهدي مهدوي‌كيا، جواد زرينچه، احمد رضا عابد‌زاده، خداداد عزيزي و كريم باقري.
از بازيكنان چپ پاي جديد تيم‌ملي در چند سال اخير كار كداميك را مي‌پسنديد؟
اگر ناراحت نشوند كار هيچكدام را چون هر كدام در كاري داراي ضعف هستند و كامل نيستند مثلاً يكي خوب سانتر مي‌كند ولي شوت زن نيست. ديگري خوب شوت مي‌زند ولي سانتر خوب نمي‌كند يا نمي‌توانند در حال حركت خوب سانتر كنند تنها چند بار رضا شاهرودي را ديدم كه در حال حركت خوب سانتر مي‌كند. در كل چپ پاي عالي و كاملي به نظر من نداشته‌ايم ولي با جواناني كه مي‌بينم اميدوارم روزي صاحب چپ پاي كلاسيك و كامل شويم.
كار كدام تيم داخلي و خارجي را مي‌پسنديد؟
برزيل، انگليس، آلمان و در ايران نيز هم استقلال و پرسپوليس هستند كه به چشم مي‌آيند اما اميدوارم روزي شاهد رشد ساير تيم‌هاي شهرستاني باشيم.
مي‌دانيد كه فعلاً صدرنشين‌هاي ليگ برتر شهرستاني‌ها هستند، نظرتان در مورد مربيان ليگي چيست و چقدر از آنها شناخت داريد؟
بله شنيده‌ام، اميدوارم تا پايان ادامه يابد. اينطوري فوتبال ايران از دو قطبي بودن درمي‌آيد اما متأسفانه چون كمتر در ايران هستم و تازه آمده‌ام شناخت چنداني از وضعيت مربيان حاضر در ليگ ندارم.
اگر مايليد كمي در خصوص زندگي شخصي‌تان حرف بزنيد؟
داراي همسري فداكار و مهرباني هستم كه پزشك است و دو فرزند دارم كه دخترم در اتريش و پسرم در آمريكا زندگي مي‌كند. شكر خدا از زندگي خود راضي هستم. من و همسرم مرتب در ميان فرزندانمان همچون توپ فوتبال به اين ور و آن ور مي‌رويم تا باعث خوشحالي آنها باشيم و دلتنگ آنها نشويم.
اگر دوباره متولد شويد آيا باز هم فوتباليست مي‌شويد؟
بله صد در صد!
اگر پيشنهاد مديريتي و مربيگري درايران به شما داده شود مي‌پذيريد؟
خير!
هنگامي كه در خارج از كشور هستيد هم فعاليت ورزشي داريد؟
بله با همبازي‌هاي سابقم آقايان تنيدي گر، غريب، بياتي، نادر افشار، عارف قلي‌زاده و مسيح مسيح نيا در آمريكا بازي مي‌كنيم. چند سال پيش هم در مقابل تيم هنرمندان بازي كرديم.
به نظر شما چه بايد كرد تا فوتبال ايران ترقي كند؟
مديريت، تزريق سرمايه‌هاي مالي هنگفت، ساخت استاديوم‌هاي مختلف و بها دادن به مدارس فوتبال و نوجوانان و دور كردن افراد غير ورزشي و ناكارآمد از ورزش.
به نظر شما در حال حاضر چه كساني لياقت رياست فدراسيون فوتبال ايران را دارند؟
اخيراً با آقاي خبيري آشنا شدم هر چند كه مذاكره ما اندك بود اما با توجه به ذهنيت قبلي از ايشان، دكتر خبيري را مناسب مي‌بينم هر چند كه دكتر دادكان هم انسان بي‌ريا و زحمتكشي است كه فكر مي‌كنم مي‌تواند بسيار مفيد واقع شود. من با ارادتي كه به آقايان دارم اما نفراتي چون خبيري، دادكان، پرويز ابوطالب و رنجبر كه همبازي من هم بوده‌اند را ترجيح مي‌دهم.
چه شناختي از نفرات نامبرده داريد؟
عرض كردم دكتر دادكان انسان با محبت و مخلصي است كه نسبت به بنده هم لطف داشته و تحصيلكرده هم هستند. آقاي ابوطالب نيز از دوستان بسيار قديمي و صميمي من هستند كه هرگاه به تهران بيايم با ايشان حداقل در تماس هستم و او را فردي با تدبير و خوشفكر مي‌دانم.
در خصوص كانديدا شدن استاد حسين فكري چه نظري داريد؟
متأسفانه من اين خبر را نمي‌دانستم و اكنون از شما شنيدم. به اين ترتيب حضور استاد فكري همه برنامه‌ها را بر هم مي‌زند چرا كه ايشان از زجر كشيده‌هاي فوتبال ايران بوده و هست. ايشان حتي مدتي در تيم علميه سابق مربي من بودند و به جز همه اينها ايشان سالم‌ترين و پاك‌ترين فرد از نظر فكري و اخلاقي هستند.
در خصوص انتقالتان به باشگاه ويكتوريا كلوپ برلين توضيح بدهيد؟
آن موقع در اوج بودم و مسائلي مانند مترجم و مسوول برنامه‌ها وجود نداشت و آن زمان جزو نخستين نفرات بودم و با پول خوبي از ايران به آلمان رفتم و اتفاقاً در آنجا فيكس بودم. اما فوت ناگهاني مرحوم پدرم و مشكلات خانوادگي باعث شد قيد آلمان را بزنم و به ايران بازگردم كه در ادامه به تاج تيم سابق پيوستم اما بعدها افسوس خوردم كه چرا در آلمان دوام نياوردم.
آيا پس از بازگشت از آلمان باز هم فروغ و آمادگي هميشه را داشتيد؟
بله به محض بازگشت و عضويت در تاج و به موازات آن دوباره به تيم‌ملي دعوت شدم كه يكي از بازي‌ها با تيم‌ملي عراق بود كه اين بازي به نتيجه تساوي 4-4 رسيد و من موفق شدم هر 4 گل ايران را به ثمر برسانم.
از خداحافظي با زمين و دنياي پر خاطره فوتبال خودتان بگوييد؟
اجازه بدهيد خيلي روي اين موضوع صحبت نكنم تنها اينكه در سال 1342 و در حالي‌كه هنوز مي‌توانستم بازيكن سرنوشت‌سازي باشم تصميم به ترك فوتبال ملي و باشگاهي گرفتم و از فرط ناراحتي و به بهانه يك پنالتي از دست رفته توسط خودم زمين فوتبال را بوسيدم و دور را به جوانان سپردم.
به نظر شما براي تيم‌ملي ايران مربي خارجي مفيد است يا داخلي؟
به نظر من اگر مربي خارجي از نوع مطرح و سطح بالا باشد مفيد‌تر است اما اگر مربي خارجي در سطح پايه‌اي و جهت استعداد‌سازي در كنار مربيان جوان و آينده‌دار ايراني تلفيق شود بازدهي مناسب‌تري دارد.
آرزوي ورزشي خود را بگوييد؟
اول سلامتي و سربلندي ورزشكاران و ملت ايران، دوم اينكه دوست داشتم حتي دقايقي از فيلم بازي‌هاي زمان خود را داشتم تا مردم عزيز و نسل امروز فوتبال مي‌ديدند. افسوس كه به دليل عدم امكانات آن موقع عكس خوب و فيلمي از بازي‌هايم به جاي نمانده است.
چه پيامي براي بازيكنان و هم پستي‌هاي خود در حال حاضر داريد؟
در ابتدا آرزوي موفقيت دارم و سپس ازآنها مي‌خواهم كه تنها و تنها تمرين كنند و مواظب سلامت روحي و جسمي خود باشند، بدون شوخي همين الان با 73 سال سن حاضرم با تمام چپ پاهاي تيم‌ملي مسابقه بدهم و از هر 10 ضربه كاشته 9 شوت را با پاي چپ به تيرك دروازه بزنم چون هنوز هم تمرين مي‌كنم.
لطفاً در خصوص نفرات و تك واژه‌هاي نامبرده، مختصر توضيح بدهيد؟
علي پروين: بسيار خوشفكر بازي مي‌كرد. من كه بازي او را خيلي دوست داشتم.
استقلال: هنوز هم دوستش دارم و در خارج از كشور هم نتايج او را دنبال مي‌كنم و عاشق او هستم.
پرسپوليس: بهتر است بگويم شاهين. آنها تيم خوبي بودند ولي ما بهتر از آنها بوديم. در ضمن در مجلات خواندم كه حسين كلاني به ايران بازگشته، دلم براي بچه‌هاي خوب شاهين چون آقايان كاشاني، بهزادي و ديگر عزيزان تنگ شده و آرزوي سلامتي براي آن دوستان دارم.
واحدي‌نيكبخت: هنوز خيلي جوان و كم تجربه است اما آينده‌دار است.
ناصر حجازي: گلر خيلي خوبي بود.
ايران: خون رگ‌هاي من و تمام اميدم.
پيشكسوتان ورزشي: فراموش شده‌هاي دلشكسته و گنجينه‌هاي خاك خورده.
در پايان اگر حرف و پيام خاصي براي بينندگان و جوانان ايراني داريد بفرماييد؟
اولاً از تمام مردم ايران تشكر مي‌كنم كه هرگاه من را مي‌شناسند مورد لطف خود قرار مي‌دهند البته از آنهايي كه نمي‌شناسند گله‌اي ندارم چون اختلاف نسل و معرفي از طريق رسانه‌ها در مورد نسل ما چندان كافي نبوده اما من و امثال من به عشق و محبت اين مردم بزرگوار زنده‌ايم و از شما تشكر مي‌كنم كه يادي از ما كرديد. من هم از اين به بعد سعي مي‌كنم از خارج از كشور ورزش وفوتبال ايران را دنبال كنم. در پايان از شما تشكر مي‌كنم و آرزوي سربلندي و سلامتي براي يكايك مردم ايران دارم.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن