تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819659644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موانع تشكيل دولت در لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: موانع تشكيل دولت در لبنان
بيش از 9 ماه است كه لبنان، دولت به مفهوم رسمي، ندارد و مأمور شدن "تمام سلام" از سوي رئيس‌جمهور براي تشكيل دولت جديد نيز به دليل كارشكني برخي گروههاي زياده‌خواه كه البته از خارج تحريك مي‌شوند ناكام مانده است. در چنين شرايطي، سيد حسن نصرالله دبير كل حزب‌الله لبنان تاكيد كرده است تنها راه نجات لبنان، تشكيل دولت وحدت ملي است.
با اين حال به نظر مي‌رسد دولت وحدت ملي در لبنان با منافع برخي گروههاي زياده خواه و مشخصاً جناح 14 مارس كه از عربستان حمايت و خط دهي مي‌شود در تضاد است و اين جريان زيربار آن نمي‌رود.
"14مارس" كه طيف هواداران غرب را در خود جا داده و عربستان حمايت مالي آن را برعهده دارد، در مقابل، طرح "دولت بيطرف" را به جاي دولت وحدت ملي مطرح كرده است. دبيركل حزب‌الله لبنان، طرح "دولت بيطرف" را رد كرده و آنرا فريبكاري دانسته است. نصرالله تاكيد مي‌كند دولت بيطرف وجود خارجي نمي‌تواند داشته باشد، به خصوص در صحنه سياسي لبنان، اساساً جريان سياسي بيطرف بي‌معني است.
واقعيت اين است كه عواملي هستند كه تمايلي ندارند لبنان به آرامش و امنيت برسد و در اين كشور دولتي باثبات بر سر كار بيايد چرا كه آنها، به سهم و حق خود در توزيع قدرت قانع نيستند و مي‌خواهند با ايجاد بحران و تنش‌هاي قومي و سياسي حاكميت را به طور كامل قبضه كنند.
معرفي "تمام سلام" توسط ميشل سليمان، رئيس‌جمهور لبنان كه حدود 8 ماه قبل صورت گرفت، با اينكه تمام سلام متمايل به جناح 14 مارس مي‌باشد، و جنبش حزب‌الله و جناح 8 مارس وي را پذيرفتند، ولي اين بار نيز 14 مارسي‌ها در توفيق تمام سلام در تشكيل كابينه كارشكني كرده‌اند و باعث شدند كه وي تاكنون نتواند دولت تشكيل بدهد.
طرح 9 - 9 - 6 كه براساس آن، دو گروه "14 مارس" و "8 مارس" هر كدام مي‌توانند 9 وزير در كابينه داشته باشند و مستقل‌ها نيز 6 وزير، گرچه در نشست جريان‌هاي سياسي مورد موافقت قرار گرفت ولي گروه 14 مارس از پذيرش همين طرح نيز سر باز مي‌زند.
اين درحالي است كه منابع لبناني ابراز كرده‌اند 14 مارس با اين طرح مشكلي ندارد ولي به دليل فشارهاي عربستان از پذيرش آن و در نتيجه از هموار شدن مسير تشكيل دولت جلوگ?ري مي‌كنند.
از اينرو عربستان به اذعان اكثر كارشناسان و منابع لبناني و غيرلبناني، اكنون مانع اصلي تشكيل دولت در لبنان است به گونه‌اي كه حتي "جفري فلتمن" سفير سابق آمريكا در لبنان كه اخيراً معاون سياسي دبيركل سازمان ملل شده است به تازگي از نقش تخريبي رياض در لبنان به شدت انتقاد كرده و علناً گفته است كه عربستاني‌ها مانع تشكيل دولت در لبنان هستند.
واقعيت اين است كه عربستان بعد ازتحمل شكست سنگين در سوريه اكنون درصدد است با بحراني ساختن لبنان و آشفته‌تر كردن شرايط سياسي در اين كشور، اگر بتواند از ورود جناح‌هاي مورد خصومتش، به ويژه حزب‌الله لبنان به دولت آتي جلوگيري نمايد.
قطعاً ادامه وضع موجود و بلاتكليفي در صحنه سياسي لبنان نه تنها به ضرر همه مردم لبنان و جناح‌هاي سياسي اين كشور است بلكه بر ثبات و امنيت منطقه نيز تأثير سوء دارد. در چنين فضايي است كه صهيونيست‌ها با فراغبال و آسودگي خيال به توطئه عليه لبنان مي‌پردازند و نتيجه آن ترورهايي است كه طي ماههاي اخير در صحنه سياسي لبنان صورت گرفته و تازه‌ترين آن، ترور يك فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان است كما اينكه توطئه انفجار مقابل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت و همچنين انفجار در بعلبك نيز از عوارض و نتايج همين بلاتكليفي است.
اين يك واقعيت انكارناپذير است كه جامعه لبنان بسيار مستعد تنش‌هاي قومي و سياسي و فرو غلطيدن در بحران داخلي و درگيري‌هاي خونبار است و وقوع دو جنگ داخلي كه اولي بيش از 15 سال به طول انجاميده، بيانگر شرايط ويژه و حساس اين كشور است.
گروههاي سياسي و به ويژه جريان14 مارس كه از جانب غرب و عربستان حمايت سياسي و مالي مي‌شود بايد متوجه اين شرايط خاص و حساسيت جامعه لبنان، بشوند به خصوص اينكه، بحران در سوريه همچنان جريان دارد و دست‌هايي وجود دارد كه هدفش كشاندن شعله‌هاي آتش سوريه به درون لبنان است.
اظهارات اخير سيد حسن نصرالله و تاكيد وي بر لزوم هرچه سريع‌تر دولت و حد مالي ناشي از درك اين شرايط خاص و حساسيت اوضاع مي‌باشند كه آن دسته از گروهها و شخصيت‌هاي سياسي لبنان كه دغدغه حفظ لبنان از سقوط در پرتگاه مخوف درگيري‌هاي داخلي و فروپاشي انسجام سياسي اين كشور را دارند بايد به آن پاسخ مثبت بدهند.
جريان‌هاي انحصارطلب بايد درك كنند كه تشكيل دولت‌هاي تك حزبي هرگز نمي‌تواند در اين كشور موفق باشد. اين چيزي است كه تجربه سالهاي اخير آنرا به روشني به اثبات رسانده است.
جناج غربگرا نيز بايد سر عقل بيايد و خرج خود را از عربستان جدا كند چرا كه همانگونه كه اشاره شد، ناكامي‌ها و باخت بزرگ غربي‌ها و عربستان در سوريه" دولتمردان اين كشور را به شدت عصباني كرده است و آنها قطعاً به تنها چيزي كه نمي‌انديشند مصلحت مردم لبنان و حفظ ثبات و آرامش در اين كشور مي‌باشد.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن