تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819894291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الشرق الاوسط: اوباما با شعار تغییر به آمریکا ضربه سنگینی زد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



الشرق الاوسط: اوباما با شعار "تغییر" به آمریکا ضربه سنگینی زد
الشرق الاوسط نوشت شعار «تغییر» که رئیس جمهور آمریکا، در تبلیغات خود از آن حرف می‌زد دستاوردی نداشت و باید گفت خسارت های جبران ناپذیر برای آمریکا بر جا گذاشت.




    به گزارش سرویس بین الملل جام، روزنامه فرامنطقه ای" الشرق الاوسط" چاپ لندن در مقاله ای به مقایسه سیاست تغییر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و میخائیل گرباچف رئیس جمهور شوری سابق پرداخته است.    به نوشته الشرق الوسط:تفاوت زیادی بین سیاست «پرسترویکا» (بازسازی) میخائیل گورباچف، رئیس جمهور اتحادیه شوروی سابق، و«تغییر» باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، وجود دارد.
سیاست اقتصادی گورباچف، بر پایه «ویرانی برای بازسازی» قرار داشت در صورتی که سیاست اوباما بر پایه نابودی آنچه ساخته شد، قرار گرفت. اوباما،‌ با سردادن شعار تغییر وارد رقابت های انتخاباتی شد، تا بتواند به این ترتیب راهبردهای جرج بوش را پایان دهد، راهبردهایی که بر اساس مبارزه با تروریسم قرار داشت. اما مسئله جنجال برانگیز این است که تغییر سیاست های آمریکا، با اقدامات روسیه و سایر قدرت های متوسطی که می‌خواستند خود را در صحنه بین المللی و منطقه ای، به عنوان یک قدرت مطرح کنند ، همزمان نبود و این مسئله تعادل هایی را از بین خواهد برد که دستکم یک قرن بر تاریخ حاکم بود.
نویسنده ادامه داده است: قبل از ورود به جزئیات این تحولات، باید گفت که گورباچف، مجبور به تغییر بود؛ زیرا می‌خواست اتحادیه شوروی را از سقوط نجات دهد در صورتی که اوباما،‌ به "بازسازی" نیاز ندارد.
درست است که آمریکا از جنگهای خارجی خسته شده اما قوی است و می‌تواند به ایفای نقش محوری خود در صحنه بین المللی ادامه دهد بدون اینکه بخواهد امتیازهایی بدهد که ممکن است آن را به پرتگاه سوق دهد.
الخوری نویسنده این مقاله در ادامه نوشته است: نمونه های آشکاری از عقب نشینی سیاست آمریکا وجود دارد که ممکن است این امپراطوری را به خروج از مناطقی سوق دهد که تا دیروز برای امنیت ملی آن حیاتی بود.
اولین نمونه فلسطین است. اوباما در سخنان خود در قاهره، اعلام کرد سیاست تغییر که از آن حرف می‌زند، مشخصا با تاسیس دو کشور، اجرا خواهد شد. نیازی نیست که یادآور شویم این سیاست چه پیامدهایی داشت.
کافی است به انتقادهای اوباما از تلاش های محمود عباس برای دستیابی به کرسی سازمان ملل اشاره کنیم.
دومین نمونه، سوریه یا بهتر است بگوییم امتحان سوریه است. بحران سوریه فاش کرد که آمریکا حامی آزادی و حقوق بشر نیست. آمریکا، همه اعتبار خود را در سوریه از دست داد و کام بسیاری از همپیمانان خود را تلخ کرد؛ کسانی که آمریکا را حامی حقوق بشر می‌دانستند.
سومین نمونه، موضع گیری آمریکا در برابر انقلاب سی ام ژوئن مصر و جانبداری آن از اخوان المسلمین بود. آمریکا از اخوان المسلمین، بعد از ربودن انقلاب توسط آنها، حمایت مالی کرد و هدف این بود که یک خاورمیانه اسلامی تحت حکومت اخوان المسلمین تشکیل شود، به گونه ای که اسراییل را آسوده و موازنه ای با ایران و دخالت های منطقه ای آن ایجاد می‌کند.
چهارمین نمونه، توافق «غافلان» با ایران و نادیده گرفتن همپیمانان تاریخی آمریکا در این توافق بود. آنهم در زمانی که ایران در سوریه دخالت دارد و در بحرین،‌ لبنان، عراق، یمن و عربستان، مشکلاتی ایجاد می‌کند. عجیب این است که آمریکا علت خشم عمیق کشورهای خلیج فارس را از توافقنامه هسته ای با ایران نفهمیده است؛ توافقنامه ای که به مثابه پاداش برای سیاست های خرابکارانه در منطقه یا حداقل چشم پوشی از آنها بود.
نویسنده در پایان نوشته است: آنچه گفته شد‌ نشان می‌دهد پرسترویکای گورباچف ویران کرد که بسازد و سیاست تغییر اوباما، ویران کرد بدون اینکه سازندگی داشته باشد 105




۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۱۱:۱۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن