تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802977282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپاي پلنگ در پارك ملي خبر/ ثبت تصاوير بي نظير از سلطان حيات وحش كرمان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ردپاي پلنگ در پارك ملي خبر/ ثبت تصاوير بي نظير از سلطان حيات وحش كرمان
بافت - خبرگزاري مهر: پارك ملي خبر يكي از مناطق بكر طبيعي كشور محسوب مي شود كه گونه هاي مختلف جانوري را در خود جاي داده اين جنگل انبوه كوهستاني در حالي كه اين روزها خبرهاي ناگواري از مرگ پلنگ ايراني در مناطق مختلف كشور به گوش مي رسد، به يكي از مناطق امن براي ادامه زندگي اين حيوان در معرض انقراض تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان كرمان يكي از زيستگاههاي اصلي يوز پلنگ ايراني محسوب مي شود و از چند قلاده يوز محدودي كه در ايران باقي مانده است تعدادي نيز در دشتهاي اين استان و به خصوص دشت راور به زندگي خود ادامه مي دهند اما اين روزها خبري جديد از حيات وحش كرمان به گوش مي رسد كه نشان مي دهد ردپاي بزرگترين گربه سان ايراني در استان كرمان نيز بار ديگر ديده شده است.

شهرستان بافت در استان كرمان يكي از بكر ترين مناطق طبيعي استان كرمان است كه تا كنون تمام مشاهده هاي پلنگ در كرمان در اين منطقه ثبت شده نكته قابل توجه اينكه در اين شهرستان روستايي است به نام پلنگ آباد كه به گفته مردم محلي روزگاري تعداد قابل توجهي از اين حيوان در اين منطقه وجود داشته است اما به دليل مداخله هاي انسان و خشكسالي رفته رفته از جمعيت اين گونه حيات وحش در اين روستا كاسته شده است و سالهاست ديگر خبري از مشاهده پلنگ در اين منطقه به گوش نمي رسد.

شهرستان بافت و در مجاورتش شهرستان رابر طبيعتي بكر دارند و مملو از جنگلهاي انبوه، مناطق كوهستاني و رودخانه هاي خروشان هستند بيشترين ميزان بارندگي استان كرمان نيز در اين دو شهرستان روي مي دهد و بهترين شرايط را براي گونه هاي مختلف جانوري ايجاد كرده است.

در شهرستان بافت پارك ملي خبر به عنوان يكي از غني ترين پاركهاي ملي كشور شناخته شده است و گونه هاي جانوري و گياهي در اين منطقه تحت حفاظت ويژه قرار دارند.

در حاليكه آمار منتشر شده از مرگ پلنگ در ايران طي 9 ماه گذشته نگران كننده است و نشان از اين دارد كه در مناطق مختلف كشور طي اين مدت حداقل 9 پلنگ شكار شده و يا به دليل مداخلات انساني كشته شده اند اما در كرمان و از پارك ملي خبر خبرهاي خوشي به گوش مي رسد.

آمار مرگ پلنگ در ايران طي ماههاي گذشته با توجه به وجود تعداد انگشت شماري از اين حيوان در محيط زيست آنچنان نگران كننده است كه كارشناسان گمان مي كنند زندگي اين حيوان در معرض خطر جدي قرار گرفته است و وجود پلنگ پارك ملي خبر مي توان بارقه اي جديد از حيات اين حيوان در ايران باشد، ضمن اينكه سالها از گزارش مشاهده اين حيوان در بافت كه يكي از زيست گاههاي اصلي پلنگ به شمار مي رود مي گذرد.

با توجه به حفاظت از پارك ملي خبر و تمركزي كه بر روي حمايت از گونه هاي مختلف جانوري در اين منطقه گذاشته شده است امكان افزايش جمعيت مجدد حيوان در منطقه بسيار بالا است.

وجود زيست گاه مناسب، وجود شكار در منطقه به خصوص قوچ و ميش در ارتفاعات و در دسترس بودن منابع آبي در كنار دور نگاه داشتن شكارچيان مي تواند رمز ادامه حيات اين حيوان در استان كرمان باشد.

در اوج نااميدي به دليل مرگ 9 پلنگ در كشور، وجود پلنگ خبر خوشحال كننده است

محمد خليل زاده، فعال محيط زيست در گفتگو با مهر اظهارداشت: در شرايطي كه در استان كرمان خشكسالي و افزايش شكار بي رويه، كمبود شكار و مداخلات انساني موجب در خطر قرار گرفتن جان حيوانات شده است خبر مشاهده پلنگ در كرمان موجي از شادي در بين فعالان محيط زيست ايجاد كرده است.

وي با اشاره به افزايش شكار بي رويه در مناطق مختلف گفت: متاسفانه چندي قبل نيز در استان كرمان شاهد كشته شدن يك پلنگ به دليل استفاده از طعمه مسموم بوديم نكته جالب در اين مورد مرگ يك عقاب و روياه نيز در نزديكي پلنگ به دليل استفاده از گوشت آلوده به سم بوديم.

خليل زاده ادامه داد: استفاده از طعمه مسموم در راور نيز موجب مرگ يوزپلنگها شده بود و اميدواريم براي پلنگ پارك ملي خبر اتفاقي از اين دست رخ ندهد.

وي در مورد پارك ملي خبر گفت: اين پارك در جنوب شهر بافت قرار دارد مساحت اين پارك حدود 120 هزار هكتار است و در سال 79 به عنوان پارك ملى از سوى سازمان حفاظت محيط زيست در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به غناي بالاي اين پارك گفت: اين پارك داراى پوشش گياهى غنى بوده و گونه هاى جانورى كاراكال، گرگ، جبير، كل و بز، قوچ و ميش، مانندپلنگ، يوزپلنگ، و پرندگانى مانند هوبره، دراج، كبك، تيهو، عقاب طلايى، سارگپه پا بلند و تعداد زيادى از پرندگان آوازه خوان را در خود جاى داده است.

اين فعال محيط زيست ادامه داد: سه نوع آب و هواي سردسير، معتدل و گرمسيري در پارك موجب تشكيل سيستم هاي اكولوژيك مختلف شده و زيستگاههاي متفاوت، چشم اندازهاي ديدني و گونه هاي گياهي و جانوري فراواني را در منطقه بوجود آورده است.

وي گفت: مهمترين تهديدي كه در پارك ملي خبر وجود دارد خشكسالي است به گونه اي كه ضربه هايي كه اين خشكسالي به منطقه وارد كرده است موجب كاهش حيوانات شده است.

وي افزود: عملا شاهد هستيم ديگر در طبيعت آزاد پارك گور ايراني به ندرت ديده شده است و خرس سياه نيز كه در منطقه حضور داشته سالها حضورش در منطقه مشاهده نشده است.

حمايت ويژه از پلنگ پارك خبر/ ثبت تصاوير بي نظير از يك حيوان در معرض انقراض

عباسعلي دامنگير، مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمان در خصوص مشاهده اين حيوان در استان كرمان به خبرنگار مهر گفت: اين حيوان در گذشته نيز در استان كرمان مشاهده شده است و از گونه هاي حيات وحش كرمان محسوب مي شود.

وي ادامه داد: تصوير برداري بي نظيري از حضور اين حيوان پس از سالها در پارك ملي خبر صورت گرفته است و پرسنل حاضر در پارك پس از مشاهده پلنگ تصوير برداري بي نظير و طولاني از حيوان داشته اند.

وي گفت: تعداد پلنگ مشاهده شده يك قلاده است و تصوير برداري در دهنه كوريكوييه خبر مي باشد كه زيستگاه بسيار مناسب و غني است صورت گرفته است.

وي با اشاره به جمعيت قابل ملاحظه و زياد كل و بز و همچنين قوچ و ميش موجود در منطقه گفت: وجود شكار و همچنين وجود امنيت كامل در منطقه دليل بر آن شده كه پلنگ از ارتفاعات پايين آمده و عليرغم حضور مامورين در محل متواري نشده و حتي در اطراف آنها شروع به حركت كند.

دامنگير گفت: كوريك به نسترن وحشي گفته مي شود كه به دليل وجود آن در دهنه مذكور اين محل به نام دهنه كوريكوييه خوانده مي شود.

وي اظهارداشت: تصوير برداري از پلنگ با اين فاصله كم و زمان نسبتا طولاني در كشور بي نظير يا جزء موارد استثنايي مي باشد.

داستان يك پلنگ مرده

دامنگير همچنين تاكيد كرد تدابير لازم براي حفاظت از مجموعه حيات وحش و اين پلنگ در منطقه در نظر گرفته شده است و اميدواريم تعداد اين حيوان در پارك ملي خبر افزايش يابد.

پيش از اين، آخرين خبر از وجود پلنگ در استان كرمان مربوط مي شد به روز پنجم مهر ماه سال 1390 در اين روز پس از مدتها از عدم مشاهده اين حيوان در منطقه كوه شاه جسد يك پلنگ كشف شد در كنار لاشه اين حيوان يك عقاب طلايي و يك روباه مرده نيز پيدا شد كه همگي از لاشه مسمومي كه چوپانهاي محلي در منطقه رها كرده بودند تغذيه كردند.

در اين حادثه چوپانان قصد داشتند گرگهايي را كه به گله ها حمله مي كردند را مسموم كنند كه درنهايت موجب مرگ يك گونه در معرض انقراض شده بود. اما هيچ گاه مقصر اصلي اين حادثه مشخص نشد.

ايران مهمترين مركز جمعيتي پلنگ ايراني

محمد كسمايي، محقق محيط زيست در گفتگو با مهر اظهارداشت: پلنگ ايراني يكي از گونه هاي خاص ژنتيكي محسوب مي شود كه طبق تخمين محققان از اين گونه از اين گونه در خوشبيننانه ترين حالت هزار قلاده در جهان وجود دارد كه در كشورهاي اطراف ايران و دشتهاي كشورمان پراكنده هستند.

وي افزود: طي ماههاي اخير متاسفانه خبرهاي ناگواري از مرگ اين حيوان در طبيعت به گوش مي رسد كه همگي نيز توسط شكارچيان و يا بعضا چوپانان و افراد نا آگاه و حتي براي تفريح انجام شده است.

كسمايي ادامه داد: ايران، افغانستان، تركمنستان، ارمنستان، گرجستان، روسيه و تركيه زيست گاه اين حيوان است اما بيشتر تعداد در ايران هنوز دارند و در برخي كشورهاي نامبرده تعداد پلنگ تنها به چند قلاده مي رسد.

وي افزود: دليل جدايي اين حيوانات و پراكندگي پلنگ نا امن شدن محيط زندگي، خشكسالي، كمبود شديد شكار و آتش سوزي جنگلها به خصوص در شمال بوده است و همين مسئله جمعيت پلنگ را پراكنده كرده است و متاسفانه در هيچ يك از اين كشورها وضعيت مناسبي براي حيات حيوان وجود ندارد.

وي با اشاره به وجود پلنگ در استان كرمان گفت: استان كرمان پهناورترين استان كشور است و از برخي از كشورهايي كه نام برده شد بزرگتر است و به دليل جمعيت كم انساني در كرمان در صورت مراقبت مناسب و جلوگيري از شكار و طعمه گذاري، كرمان مي تواند پناهگاه مناسبي براي برخي از گونه هاي جانوري باشد به همين دليل هم پس از چندين سال بار ديگر گونه هايي در معرض انقراض مانند پلنگ و خرس سياه آسيايي در اين منطقه يافت شده است.

در استان كرمان به لحاظ موقعيت جغرافيايي، طبيعي و شرايط اقليمي گونه‌هاي مختلفي از حيوانات وحشي و اهلي در قسمت‌هاي كوهستاني و جلگه‌اي آن زندگي مي‌كنند. در نواحي سردسيري و گرمسيري استان حيواناتي همچون پلنگ، يوزپلنگ، گرگ، روباه، خرس سياه، شغال، كفتار، خرگوش، انواع مار، كل، بز، ميش و قوچ زندگي مي‌كنند. گورخر از ديگر جانوران اين استان مي‌باشد كه در دشت‌ها زيست مي‌كند كه در گذشته تعداد آن‌ها زياد بوده ولي در اثر شكار بي‌رويه، نسل آن در حال نابودي است.

به منظور تضمين بقا و تداوم اكولوژيك و حفظ تنوع ژنتيكي جانوران، مناطقي از محدوده استان تحت حفاظت سازمان محيط زيست قرار گرفته و از نظر صيد و شكار جزو نواحي ممنوع اعلام شده است.

پارك ملي خَبر:

پارك ملي خبر (Khabr) با وسعتي حدود 120 هزار هكتار يكي از بزرگ‌ترين پارك‌هاي ملي ايران مي‌باشد كه در 60 كيلومتري جنوب شهر بافت قرار دارد. اين منطقه در سال 1379 خورشيدي به عنوان «پارك ملي» از سوي سازمان حفاظت محيط زيست اعلام شده است.

در اين پارك ملي كه داراي سيماي دشتي و كوهستاني است، گورخر آسيايي نگهداري و پرورش مي‌يابد. علاوه بر آن در اين منطقه 164 گونه جانوري از جمله پلنگ، جبير، قوچ و ميش، بز و پازن، كاراكال، گربه وحشي، گربه پالاس، حواصيل، سرسبز، هوبره، دراج، كبك، تيهو، عقاب طلايي، سارگپه پابلند، زنبورخوار كوچك، هدهد و احتمالاً يوزپلنگ زندگي مي‌كنند.

درون پارك ملي خبر يك سد خاكي به نام سد شكرآب به منظور تقويت آب‌هاي زيرزميني احداث شده است.

پناهگاه حيات وحش روچون:

اين پناهگاه در محدوده شهرستان بافت و به شكل خوشه‌اي در داخل پارك ملي خبر پراكنده است و شامل 5 بخش مي‌باشد. يك بخش در جنوب روستاي محمودآباد، يك بخش در شمال روستاي ده سرد، يك بخش در غرب خيرآباد، يك بخش در شمال روستاي ارزوئيه و يك بخش نيز در روستاي روچون واقع است. اين منطقه از سال 1378 به عنوان يكي از مناطق حفاظت شده اعلام شد و از مناطق كمياب و نادر كشور است كه از جنبه‌هاي آموزشي، تفريحي، علمي و اقتصادي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

در منطقه حيات وحش روچون گونه‌هاي جانوري بسيار متنوعي زندگي مي‌كنند. اين منطقه زيستگاه پستانداراني همچون پلنگ، گربه، كل و بز، قوچ و ميش، شغال، كفتار، گراز، گرگ، آهو، خرگوش و ... مي‌باشد. انواع شكاري‌ها از جمله عقاب طلايي، عقاب دو برادر، عقاب مارخور، دليجه كوچك، هما و كركس به تعداد فراوان در اين زيستگاه وجود دارند. پرنده جيرفتي كه از جمله پرندگان كمياب محسوب مي‌شود در اين پناهگاه زندگي مي‌كند.

منطقه حفاظت شده بيدوييه:

منطقه حفاظت شده بيدئيه با مساحت 168 هزار هكتار در فاصله 10 كيلومتري شمال شهرستان بردسير واقع شده است. اين منطقه در سال 1375 به عنوان منطقه حفاظت شده در فهرست مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست قرار گرفت. منطقه حفاظت شده بيدوئيه با ويژگي‌هاي طبيعي و غناي گياهي و جانوري خاص خود در ميان مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست يكي از بهترين زيستگاه‌هاي حفاظت شده آهو به شمار مي‌رود. مرتفع‌ترين ارتفاعات اين منطقه كوه كله گاوي با ارتفاع دو هزار و 743 متر مي‌باشد كه تقريباً در مركز منطقه واقع شده و ساير مناطق شامل دشت‌ها و استپ‌هاي بياباني و نيمه بياباني است.

از نظر پوشش گياهي قسمت اعظم منطقه حفاظت شده بيدوئيه شامل گونه‌هاي قيچ، درمنه و گياهان تيره اسفناج است. در مجموع در اين منطقه تعداد 188 گونه گياه آوندي شناسايي شده كه متعلق به 40 خانواده گياهي مي‌باشد كه عمده آن‌ها را گياهان مقاوم به شوري و خشكي تشكيل مي‌دهند. اين منطقه جزو بهترين زيستگاه آهو محسوب مي‌شود كه به منظور رشد، تكثير و جلوگيري از انقراض آهوها اختصاص يافته است.

از ديگر پستانداران اين منطقه قوچ و ميش، كل و بز، يوزپلنگ آسيايي، گرگ، كفتار، شغال و روباه شني قابل ذكر مي‌باشند. همچنين گونه‌هاي بسيار باارزشي از پرندگان شكاري از جمله سارگپه پا بلند، قرقي، عقاب طلايي، دليجه، بالابان و پرندگاني نظير كبك، تيهو، بلدرچين، انواع چكاوك و بسياري از گنجشك‌سانان در اين منطقه زندگي مي‌كنند. اين منطقه مأمن مطمئن و امني براي پرندگان نادر و حائز اهميت مانند هوبره و زاغ بور نيز مي‌باشد. خزندگان منطقه حفاظت شده بيدوئيه كه تاكنون مورد بررسي قرار گرفته‌اند شامل گونه‌هايي نظير تير مار بياباني، تير مار خراساني، مار جعفري، انواع مارمولك و انواع لاك‌پشت است.

منطقه شكار ممنوع كوه نودرهنگ:

اين منطقه در حدود 42 كيلومتري شمال غربي زرند و در حاشيه شمالي بخش نوق در شهرستان رفسنجان و در 45 كيلومتري شهر رفسنجان قرار دارد. اين منطقه كه در سال 1366 خورشيدي به عنوان منطقه شكار ممنوع اعلام گرديده، معادل 250 هزار هكتار مساحت دارد. گونه‌هاي گياهي موجود در منطقه شامل كاروانكش، قيچ، گون، كسور، بنه، انجير، بادام وحشي، تاغ و شور مي‌باشد. گونه‌هاي جانوري موجود در اين منطقه عبارتند از كل و بز، قوچ، ميش، آهو، جبير، پلنگ، گرگ، روباه، كفتار، تشي، خرگوش، كبك، تيهو، عقاب، انواع كبوتر، باقرقره و هوبره.

منطقه شكار ممنوع گودغول:

منطقه شكار ممنوع گودغول با وسعتي معادل حدود 50 هزار هكتار، در 40 كيلومتري غرب شهر سيرجان و در حاشيه شمالي منطقه حفاظت شده بهرام گور (استان فارس) در استان كرمان قرار دارد. مرتفع‌ترين مكان در اين منطقه كوه سياه مي‌باشد كه 2715 متر ارتفاع دارد و كم‌ارتفاع‌ترين نقطه آن منطقه دشتي چاه هنزاء است كه 1730 متر از سطح دريا ارتفاع دارد و در شرق منطقه واقع شده است. مهم‌ترين گونه‌هاي گياهي آن درمنه، قيچ، تنگس، كيكم، بنه و كسور مي‌باشند و جانوران منطقه شامل كل و بز، قوچ و ميش، جبير، عقاب طلايي، سارگپه پا بلند، دليجه، شاهين، كبك، تيهو، كبوتر چاهي، كوكر شكم سياه، چكاوك كاكلي، زاغ بور و هوبره مي‌باشد.

منطقه شكار ممنوع كوه اَنجِرَك:

منطقه شكار ممنوع انجرك از نام روستايي به همين نام واقع در بخش رابر از توابع شهرستان بافت مي‌باشد. اين منطقه تماماً به صورت پرتگاه‌هاي صخره‌اي و پوشيده از درختان جنگلي است.

پناهگاه حيات وحش مهروئيه:

پناهگاه حيات وحش مهروئيه يكي از قديمي‌ترين مناطق تحت حفاظت سازمان محيط زيست در جنوب استان كرمان به شمار مي‌آيد. اين پناهگاه در محدوده شهر فارياب و 60 كيلومتري شمال كهنوج و 100 كيلومتري جنوب غربي شهرستان جيرفت واقع شده است. در سال 1350 خورشيدي اين منطقه با مساحت 7 هزار هكتار به عنوان منطقه حفاظت شده مهروئيه اعلام شد و در سال 1354 خورشيدي با توجه به اهميت منطقه به منظور حفاظت بيشتر، سطح حفاظتي آن به پناهگاه حيات وحش ارتقاء يافت. در سال‌هاي اوليه انقلاب مردم محلي به تصرف بخشي از اراضي جنوبي پناهگاه پرداختند و بدين ترتيب قسمتي از پناهگاه به زمين‌هاي كشاورزي تبديل شد و در نهايت مساحت آن به 55831 هكتار كاهش يافت. بخش عمده‌اي از اين منطقه را دشت‌هاي آبرفتي با پستي و بلندي‌هاي كم تشكيل مي‌دهد و كوه كلمراد يكي از ارتفاعات نزديك به منطقه است كه زيستگاه خرس سياه آسيايي به شمار مي‌آيد.

اين پناهگاه پوشيده از درختان كهور مي‌باشد كه در واقع آخرين بازمانده‌ از جنگل‌‌هاي جلگه‌اي كهور در جنوب شرقي ايران مي‌باشد و به علت شرايط اقليمي خاص خود، يكي از اكوسيستم‌هاي نادر طبيعي و حائز اهميت محسوب مي‌شود. علاوه بر كهور گياهاني همچون كنار، اسكنبيل و قيچ نيز در اين منطقه مي‌رويند.

جانوران اين منطقه عبارتند از دراج، هوبره، قمري، سبز قباي هندي، بلبل خرما، چكاوك، هدهد، شهدخوار، تيهو، داركوب، باقرقره، هوبره، كبوتر جنگلي، پرستو، ياكريم، چاخ لق و انواع پرندگان شكاري.

منطقه شكار ممنوع سياه كوه در سيرجان، منطقه شكار ممنوع كوه شير در بم و منطقه شكار ممنوع گودچال در رفسنجان از ديگر مناطق حفاظت شده استان كرمان به شمار مي‌روند.

........................................

گزارش: اسما محمودي

كد خبر: 2200144

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۱۶:۰۹

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن