تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803597968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تذكرهاي غيرعلني آيت الله مصباح يزدي به رييس جمهوري سابق علني شد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تذكرهاي غيرعلني آيت الله مصباح يزدي به رييس جمهوري سابق علني شد
رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اعلام كرد كه در دولت هاي نهم و دهم تذكراتي را به صورت غيرعلني به احمدي نژاد داده است.

به گزارش ايرنا، هفته نامه 9 دي، در آستانه چهارمين سالگرد حماسه 9 دي، گفت و گويي تفصيلي با آيت الله محمدتقي مصباح يزدي رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) داشته است كه برخي از نكات اين مصاحبه در پي مي آيد:

** اينكه مديران هيچ اشتباهي نداشته باشند، توقع بي جايي است

آيت الله مصباح يزدي درباره حمايت رهبر معظم انقلاب از دولت هاي نهم و دهم با وجود برخي نقاط ضعف، چنين گفته است: البته توقع اينكه هر كس به كرسي رياست بنشيند، بي عيب باشد، توقع بي جايي است.

بالاخره اينها هم از همين مردم اند، يك عمري كه نرفتند تهذيب نفس كنند و سير و سلوك كنند؛ همين اندازه كه نماز و روزه اي، عبادتي و ولايتي هستند بايد در همين حد خشنود بود و بگوييم الحمدالله.

وقتي سطح توقعات واقع بينانه شد نه آدم خودش را گم مي كند نه زياده روي و نه افراط و تفريط مي كند.

** تذكرهاي غيرعلني به احمدي نژاد

از آيت الله مصباح يزدي پرسيده شد كه برخورد شما با دولتي كه نقش حمايتي نسبت به آن داشتيد براي عده اي عجيب بود؛ هواداران وي اين طور عنوان مي كنند كه نحوه برخورد سفت و سخت شما با برخي از اطرافيان آقاي احمدي نژاد، منصفانه نبود بلكه نوعي زياده روي بود؟»

وي در پاسخ گفته است:شايد اين تلقي به اين دليل است كه آنها از جريان مسيري كه طي شده اطلاع ندارند، بلكه آنها فقط نقطه آخرش را اطلاع دارند.

بنده در همان دولت نهم وقتي كه زاويه كوچكي شروع شد، دو نفر از دوستانم را فرستادم كه با خود آقاي احمدي نژاد حضورا تماس بگيرند و يك نامه محترمانه اي هم نوشتم و دادم به آنها؛ و آنها هم آخر شب رفتند بيش از يك ساعت با ايشان صحبت كردند و نامه را دادند و خيلي محترمانه و منصفانه و دلسوزانه هم بود.

آيت الله مصباح يزدي درباره موضوع انتخاب مشايي به معاون اولي در ابتداي دولت دهم و مقاومتي كه احمدي نژاد در برابر نامه رهبري براي تغيير وي داشت و جلسه اي كه وي در آن زمان با احمدي نژاد در منزل يكي از دوستان برگزار كرده بود نيز گفت: «خيلي قبل از آن و از دولت نهم تذكرات غير علني را شروع كرده بودم.»

** حضور زنان در ورزشگاه

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها نيز گفت: ما ملاقات حضوري هم با آقاي احمدي نژاد داشتيم و من با رعايت اينكه در مقابل چنين شخصي و با چنين ويژگي هاي شخصيتي چطور بايد حرف بزنم كه احتمال تاثير باشد، وقت ملاقات مي دادم و صحبت مي كردم.

در برخي از جلسات بعضي از دوستان هم بودند كه سه نفري بوديم، ما نشستيم با هم صحبت كرديم و متاسفانه حرف ها اثر نكرد، كانه اثر معكوس گذاشت تا در دولت دهم كه ديگر كار به جايي رسيد كه ايشان تعبيراتي در مورد برخي موضوعات داشت و حتي راجع به آن شخص گفت كه او از اولياي خداست و تعابير ديگري كه اينها ديگر قابل تحمل نبود.

اينجا بود كه موضع علني گرفتيم و در سخنراني ها، انحرافات فكري را مطرح كرديم. بالاخره ما اين سير را در ابتدا به تدريج شروع كرديم، كساني كه از سابقه خبر ندارند به اينجا كه رسيد مي گويند تندروي كردي؛ در حالي كه ما از اول صميمانه مسايل را مطرح كرديم و چيزهايي را يادآور شديم كه خيلي بيّن و قابل فهم بود.

مسايل فكري پيچيده اي نبود؛ نقاط قوت ايشان (احمدي نژاد) كم كم تبديل به نقاط ضعف شد و وضعيت ايشان در بين جامعه متدينين و علما و مراجع ضعيف شد.

** خوش بيني مفرط رييس دولت

مصباح يزدي درباره اينكه از سال 85 يعني يك سال بعد از شروع به كار دولت نهم نسبت به حضور و تاثيرگذاري برخي اطرافيان احمدي نژاد تذكر و هشدار داده و بعدها قبل از خانه نشيني تعبير خطر بزرگ را به كار برده، توضيح داده است: بله؛ نوع نگاه و مواضع اين فرد خبرش به ما مي رسيد ولي متاسفانه در رييس دولت يك خوش بيني مفرطي نسبت به او وجود داشت، در حالي كه آن فرد در سخنراني هايش مي گفت كه دوره اسلام گرايي گذشته و حساسيتي نشان داده نمي شد.

مصباح يزدي درباره اينكه آيا «هيچ وقت آن شخص درخواست كرد كه بيايد و توضيح دهد؟ دنبال اين نبود كه خوش را تثبيت كند؟» گفته است: من يادم نمي آيد ولي اگر هم مي آمدند فايده نداشت برخي ويژگي هاي شخصيتي هست كه با بحث حل نمي شود؛ مادامي كه ضررش به جامعه نرسيده، مدارا و چشم پوشي كرد اما وقتي بناست خطرش به جامعه سرايت كند وظيفه ايجاب مي كند كه آدم موضع گيري كند.

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ادامه مي دهد: مدتي است تشكيك در امام بالطبع در مباني ايشان شروع شده از جمله خاطره سازي از حضرت امام آن هم در مورد موضوعاتي كه براي مردم خيلي روشن بود؛ مثلا مخالفت حضرت امام با شعار مرگ بر آمريكا در حالي كه مردم تا آخرين روز حيات امام اين شعار را سر مي دادند و ايشان هيچ وقت مخالفت علني نداشتند. شما در اين نحوه برخورد با امام و مباني استكبار ستيزي ايشان تعمدي حس مي كنيد؟ چون همين خاطره گويي ها موج مي اندازد در مردم كه چرا بايد بگوييم مرگ بر آمريكا.

يكي از سياستمداران بزرگ مملكت كه الان هم در نظريه پردازي پشت پرده نقش فعالي دارد زماني مسوول اجرايي بود و كارهاي مهمي هم كرده است. وي در روزهاي اول انقلاب به خود من مي گفت كه ما امام را براي اين مي خواهيم كه شاه را بيرون كنيم ولي ايدئولوگ ما دكتر شريعتي است.

يعني معتقد بود كه ما افكار امام را قبول نداريم. ما يك بولدوزر مي خواهيم بياندازيم جلو و مردم هم دنبالش راه بيفتند تا شاه را بيرون كنيم بعد بايد امام را بگذاريم كنار.

** دست داشتن در حادثه 22 بهمن را رد مي كنم

خبرنگار درباره حادثه 22 بهمن سال گذشته در حرم حضرت معصومه هنگام سخنراني لاريجاني رييس مجلس نيز از آيت الله مصباح يزدي سوال كرده و پرسيده است: عده اي سعي كردند، القا كنند كه اين نتيجه تحركات موسسه امام خميني و برخي شاگران آيت الله مصباح بوده است.

مصباح يزدي در اين باره گفته است: من به واسطه يكي از دوستان به آن كسي كه مورد اهانت قرار داده بودند، پيغام دادم كه والله العلي العظيم من از اين موضوع هيچ اطلاعي نداشتم.

همين اندازه مي دانستم كه آن روز مثل هر سال بناست راهپيمايي و سخنراني باشد و از داخل موسسه هم به عنوان كار موسسه و از منسوبين بنده هم هيچ دخالتي نداشته است؛ اما بالاخره اين موسسه يك دانشگاه است، ما بيش از هزار دانشجو داريم حالا يك دانشجو هم رفته شعار داده يا نداده به ما چه ربطي دارد؟ من كه نمي توانم همه دانشجوها را كنترل كنم يا مگر هر كاري كه مي خواهند بكنند از فلاني (آيت الله مصباح) مي پرسند؟ حالا هر كسي درست يا غلط هر كاري كرده به ما ربطي ندارد.

آنچه براي بنده يقين است، اين است كه منسوبين به بنده نه سازماندهي داشته و نه اصلا اطلاعي از اين جريان داشتند؛ وقتي هم سر و صدايي راه بيندازند و گزارش و اين حرف ها خيلي مايه تاسف است و فقط بايد بگويم متاسفم.

اما كار ما هم اينها نيست؛ كار ما مسايل فرهنگي و فكري است. موضع گيري درباره اشخاص چه از آن مهم تر و چه ما دون آن، تا موضوعي به مسايل فرهنگي و اجتماعي ربطي نداشته باشد ما در شان مان نمي بينيم وارد شويم.

** ما شكست خورديم؟

خبرنگار از مصباح يزدي پرسيده است كه در جريان انتخابات اخير رياست جمهوري عده اي شما را مقصر شكست جريان اصولگرايي معرفي مي كنند.

وي در پاسخ تاكيد كرده است كه اگر ورود به انتخابات و فعاليت هاي سياسي را با نگاه مادي گرايانه و دنياگرايانه ببينيم، بله ما شكست خورديم؛ نه ما بلكه بقيه هم و فقط يك گروه پيروز شدند و البته آن گروه هم باور نمي كرد پيروز شود؛ شرايطي پيش آمد كه اينطور شد.

ولي ما اينطور معتقد نيسيتم. ما صرفا براي برنده شدن ظاهري در انتخابات وارد كار سياسي نشديم. هدف اصلي ما پيروزي ارزش ها و باورهاي اسلامي است كه يكي از راه هايش اين است كه يك رييس جمهوري اصلي كه ما تشخصي مي دهيم سر كار بيايد.

به زبان امروزي هدف ما احياي فرهنگ مقاومت بود؛ هدف ما اين بود كه در مقابل گرايش هاي سازشكارانه دنياطلبانه و منفعت طلبانه ديگري كه وجود داشت و ضعف هاي زيادي داشتند، ارزش مقاومت قرباني نشود و پيروزي اش هم به اين بود كه اين تفكر نميرد و مطرح شود و اين پيروزي هم حاصل شد.

در انتخابات كانديداهاي متعددي وجود داشتتند كه تا آخر با هم رقابت كردند. اگر همه آنها فقط روي مساله تحريم و گراني و مسايل اقتصادي تكيه مي كردند تمام عالم مي گفتند آمريكا كاملا پيروز شد، چون اينها ديگر از انقلابشان دست برداشتند و ديگر اسمي از اسلام و انقلاب و ارزش هاي انقلابي از جمله مقاومت در برابر اين زياده خواهي ها نمي برند.

همه كانديداها مي گفتند گراني، تحريم، آشتي با همه، اگر قضاوت اين بود كه نقشه اسرائيل و آمريكا كاملا پيروز شده بود و مي گفتند اين نفس هاي آخري است كه انقلاب اسلامي مي كشد و يك فشار ديگر بياوريم كارش تمام است.

ما احساس كرديم در چنين شرايطي يك كانديدايي هم بايد باشد كه دم از ارزش هاي انقلابي بزند. حالا راي بياورد يا نياورد. اگر راي آورد چه بهتر و اگر نياورد لااقل يك تريبوني داشته باشد تا در عالم مطرح شود كه يكي از كانديداها برجستگي اش به عنصر مقاومت است و هنوز هم از ارزش هاي اسلامي دفاع مي كند.

طبيعي است كه اگر اين جريانات عينا تكرار شود، باز هم رفتار ما تكرار خواهد شد و باز هم كانديدايي را معرفي مي كنيم كه از ارزش هاي انقلابي حمايت كند چه پيروز شود چه نشود؛ اين خودش يكي از اهداف است؛ اينهايي كه دنبال نتيجه هستند اصلا خود اين نتيجه است.

همين الان يا كمي عقب نشيني ثابت شد كه اينها روز به روز دارند مطمئن مي شوند كه تحريم ها اثر كرده و بيشتر فشار مي آورند؛ اگر اين وضع از قبل بود به طور كلي فاتحه ما را مي خواندند، تحريم ها را چندبرابر مي كردند، هر نوع فشاري را به ما وارد مي كردند و با تبليغاتشان دنيا را پر مي كردند كه فكر انقلابي شكست خورد و ديگر كسي در ايران توجهي به اين تفكرات ندارد؛ حالا ما پيروزيم يا شكست خورديم؟

** نتيجه با وحدت كانديداها تغيير نمي كرد

خبرنگار پرسيده، يعني برجسته كردن اين ويژگي ها براي شما موضوعيت داشت؛ يعني اگر وحدت مي شد نتيجه بهتري حاصل نمي شد؟

آيت الله مصباح يزدي پاسخ داده است: به ده ها دليل - كه همان ايام بعد از انتخابات مورد بحث قرار گرفت - مشخص بود كه اين نتيجه با وحدت كانديداها هم تغيير نمي كرد.

خبرنگار پرسيد است: شما پشيمان نيستيد؟ كه مصباح يزدي در پاسخ تاكيد كرده است:ابدا. هيچ احساس پشيماني نمي كنم. خدا را شكر مي كنيم كه فهميديم و عمل كرديم و تحت تاثير جوسازي ها و فشارها و تهمت ها قرار نگرفتيم؛ ولي برخي ها كه راي نياورند احساس خسران زيادي كردند چون همان نتيجه اول (ديدگاه دنياگرايانه) برايشان اصل بود.

** ادعا نداريم كه بي اشتباه هستيم

خبرنگار 9 دي با اشاره به سرسختي و پافشاري آيت الله مصباح يزدي در برابر انتقاداتي كه از مي شود، پرسيده است: آيا آيت الله مصباح اشتباه نمي كند؟

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در پاسخ مي گويد: ما چنين ادعايي نداريم كه اشتباه نمي كنيم.

چه كسي است كه اشتباه نداشته است. آقا فرمودند كه همه نقطه ضعف دارند ما هم داريم و اگر كسي با منطق ثابت كند كه اينجا اشتباه كرده است از او تشكر هم مي كنيم و افتخار مي كنيم.

** نسبت جبهه پايداري با آيت الله

خبرنگار اين هفته نامه نسبت آيت الله مصباح يزدي را با جبهه پايداري و رويكرد اين جبهه را جويا شده كه وي در پاسخ چنين گفته است:

ما سعي مي كنيم جبهه پايداري در همين جهت پيش رود؛ البته جبهه پايداري چند نفر هستند كه مدتي است در كنار هم و به دليل جهات مشتركي كه دارند كار مي كنند وگرنه سابقه 50 ساله كار تشكيلاتي باهم نداشته اند. طبيعي است تا اينها با هم جوش بخورند و افكارشان در جزئيات به هم نزديك شود و مسير واحدي را پيش ببگيرند و نقاط ضعف و قوتشان جرح و تعديل شود، وقت مي برد.

بايد با خوسردي و مدارا كم كم مسايل حل شود، نمي شود آنها را با جمعيتي مقايسه كرد كه 50 سال سابقه فعاليت سياسي دارد. از بهترين امتيازها برخوردار بوده و هستند، وقتي آنها هم اشتباه كرده اند، طبيعي است كه ما هم بعيد نيست اشتباه كنيم.

وي درباره رابطه خود با اعضاي جبهه پايداري گفته است: اين دوستان براي مشاوره به ما مراجعه مي كنند و الا بنده در تصميم گيري هاي ابتدايي آنها دخالتي ندارم. مشورت مي كنند ما هم نظر مي دهيم. از ابتدا آنها آمدند سراغ ما؛ بنده كه نرفتم سراغ آنها؛ آنها آمدند كه نظر شما چيست ما هم نظراتي داشتيم كه ارايه داديم.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن