تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819371715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسهيل شرايط حضور مهاجران كاري تاجيك در روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تسهيل شرايط حضور مهاجران كاري تاجيك در روسيه
در حالي كه تعداد مهاجران كاري تاجيك در روسيه، 15درصد افزايش را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد، مجلس دوماي روسيه توافقنامه‌اي در مورد تسهيل شرايط اقامت اتباع تاجيك در قلمرو اين كشور به تصويب رساند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در دوشنبه، در حال حاضر روسيه به دليل كاهش چشمگير جمعيت به ويژه در بين گروه‌هاي سني مناسب براي كار با يك بحران جمعيتي مواجه است، به طوري كه اين كشور براي تأمين نياز خود به نيروي كار، توجه ويژه‌اي به نيروهاي كاري خارجي مبذول داشته است. يكي از مناطق مهم و در دسترس براي روسيه، دسترسي به نيروي كار از كشورهاي شوروي سابق و به خصوص آسياي مركزي مي‌باشد.

به همين دليل، مهاجرت بدون ويزا به روسيه براي شهروندان كشورهاي آسياي مركزي به راحتي قابل دسترس است و با وجود اينكه طول مدت اقامت اين مهاجران در روسيه محدود است، اما روش‌هايي براي طولاني كردن اين مدت و همچنين به ‌دست آوردن حق كار در روسيه وجود دارد.

در همين رابطه، مجلس دوماي روسيه روز گذشته، توافقنامه‌اي در مورد تسهيل شرايط اقامت اتباع تاجيكستان در قلمرو اين كشور را پس از بحث و بررسي به تصويب رساند.

رسانه‌ها از قول منابع رسمي تصويب اين موافقت‌نامه را كه طرفين هشتم فوريه سال 2013 در مسكو به امضا رسانده‌اند اقدام مهمي در جهت حضور امن‌تر مهاجران جوياي كار تاجيك در قلمرو روسيه عنوان كردند.

«آسيا پلوس» يك پايگاه خبري مستقل آسياي مركزي امروز با استناد به گفته‌هاي «محمد ايگم‌زاد» سخنگوي سفارت تاجيكستان در روسيه، اعلام كرد: اين سند به اتباع تاجيك در روسيه اين امكان را مي‌دهد كه در مدت 15 روز بدون ثبت اقامت در نهادهاي رسمي روسيه در اين كشور بمانند.

به گفته وي شهروندان تاجيكستان پس از ورود به خاك روسيه طي اين مدت از تعهد به ثبت نام در محل اقامت معاف بوده و پس از تنظيم مدارك حضور طي اين مدت موظف به ثبت نام خود در نهادهاي ذي‌صلاح خواهند شد. اين در حالي است كه در گذشته، اين دوره فقط هفت روز بود و مشكل بسياري را براي مهاجران واردشده در خاك روسيه پيش مي‌آورد.

اين مقام سفارت تاجيكستان در روسيه معتقد است كه با به تصويب رسيدن اين سند شرايط مطلوب‌تري براي اقامت كارگران مهاجر تاجيك در روسيه ايجاد شده و آنان زمان بيشتري را براي قانوني كردن ورود خود در قلمرو روسيه خواهند داشت.

به گفته وي تصويب اين سند كه بخشي از توافقات دوجانبه مسكو و دوشنبه است و به تقويت و توسعه همكاري بين 2 كشور در زمينه مهاجرت نيز كمك خواهد كرد.

در همين حال «ايلينا رادوچينا» معاون نهاد مهاجرت روسيه به خبرنگاران اعلام كرد كه تا 18 دسامبر سال 2013 از تاجيكستان به قلمرو اين كشور حدود يك ميليون و 300 هزار نفر وارد شده‌اند و اين آمار در مقايسه با سال قبل 15 درصد بيشتر است.

به گفته وي از اين تعداد اتباع تاجيكستان حدود 900 هزار نفر پس از ورود در بخش‌هاي نهاد مهاجرت روسيه به موقع ثبت نام شده‌اند.

اين مقام نهاد مهاجرت روسيه همچنين تصريح كرد كه تاجيكستان با آمار مهاجرت پس از اوكراين، ازبكستان و قزاقستان در فهرست مهاجران وارد شده در رديف چهارم بوده اما در فهرست كارگران خارجي كه در اين كشور اشتغال دارند پس از ازبكستان دوم است.

«لئونيد سلوتسكي» رئيس كميته مجلس دوما روسيه در امور جامعه كشورهاي همسود معتقد است كه تصويب اين سند تأثير مثبتي بر همكاري با دولت تاجيكستان خواهد داشت.

وي تأكيد كرد: مجلس دوماي روسيه در سال 2014 تصويب موافقتنامه ديگري مربوط به مهاجران تاجيكستان را نيز در برنامه دارد.

به گفته وي براساس اين موافقتنامه كه در حال بررسي از سوي كميته‌هاي پارلمان است جواز براي كار مهاجران تاجيك تكميل شده و آنان با دريافت اين سند در مدت 3 سال حق كار در اين كشور را خواهند داشت.

در حال حاضر اتباع تاجيكستان در خاك روسيه تنها براي يك سال مجوز كار دريافت مي‌كنند.

تصويب سند در مورد شرايط تسهيلي براي اتباع تاجيكستان از سوي پارلمان روسيه درحالي است كه نهاد مهاجرت اين كشور به دليل نقض مقررات اقمات در سال 2013 حدود 90 هزار مهاجر تاجيك را اخراج و آنان را از حق ورود به اين كشور محروم كرده است.

انتهاي پيام/خ

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن