تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818995355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزيابي شوراي روابط خارجي آمريكا از سه منطقه تنش‌خيز در سال آينده


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: ارزيابي شوراي روابط خارجي آمريكا از سه منطقه تنش‌خيز در سال آينده
بخش اقدامات پيشگيرانه شوراي روابط خارجي آمريكا ارزيابي سالانه خود را درباره نقاط تنش خيز جهان اعلام كرد و سياستگذاران آمريكايي را به تلاش براي پيشگيري از تشديد تنش‌ها در اين مناطق فراخواند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "پل بي استارز" مدير مركز اقدامات پيشگيرانه شوراي روابط خارجي آمريكا گفت: منابع عمده درگيري در سراسر جهان وجود دارد كه آمريكا بايد براي پيشگيري از آن كوشش كند يا به شيوه‌اي دستكم بعد نظامي آن را مهار كند. به منظور كمك به سياستگذاران آمريكايي براي اولويت بخشيدن به اين تلاش‌ها، مركز اقدامات پيشگيرانه شوراي روابط خارجي آمريكا هر سال بررسي درباره نظر كارشناسان انجام مي‌دهد تا پيامدهاي احتمالي اين درگيري ها و خسارات آنها براي منافع آمريكا ارزيابي شود.

نتايج بررسي امسال نشان مي دهد سه حوزه نگران كننده وجود دارد كه بيش از همه كارشناسان سياست خارجي را در سال 2014 نگران مي‌كند.

1- حوزه، گسترش ناآرامي ها در خاورميانه و شمال آفريقا است

جنگ داخلي در سوريه اكنون وارد سومين سال خود شده است بي‌آنكه نشانه‌اي از حل و فصل اين مشكل وجود داشته باشد بيش از 100 هزار نفر در اين درگيري كشته شده اند و ميليون ها نفر آواره شده اند.

در عراق درگيري‌هاي قومي رو به افزايش است و ممكن است به يك جنگ داخلي تبديل شود. اوضاع در يمن نيز به شدت بي‌ثبات است و نشانه هايي از افزايش نفوذ القاعده در اين كشور وجود دارد.

در شمال آفريقا اوضاع مصر با خشونت هاي گسترده همراه است كه پيامدهايي منفي براي ثبات اين كشور دارد.

در ليبي نيز قدرت گروه‌هاي شبه نظامي از زمان سقوط دولت معمر قذافي افزايش يافته است و قدرت دولت مركزي براي اداره موثر كشور با ترديد مواجه شده است.

در خصوص ايران نيز هنوز كارهاي زيادي براي حل و فصل رضايت بخش برنامه هسته‌اي ايران باقيست. توافق مقدماتي كنوني بسيار شكننده است.

2- حوزه نگران كننده ديگر، افزايش تنش ها در جنوب آسيا است.

روابط چين و ژاپن همچنان رو به تيرگي پيش مي رود. اين روند به ويژه با توجه به اختلافات سرزميني در درياي چين شرقي موجود ديده مي شود. اين اختلافات به شكلي فزاينده حالت نظامي به خود مي گيرد و اين امر خطر يك محاسبه اشتباه و حادثه ناگهاني را كه زمينه ساز جنگ بين دو كشور شود، تشديد مي كند.

آمريكا به عنوان متحد ژاپن، در اين مناقشه با مخاطرات جدي رو به رو است.

مناقشات ارضي مشابهي ديگري نيز در درياي چين شرقي وجود دارد و در اين مناقشات بازهم متحدان آمريكا درگير هستند. راه حل ساده‌اي براي اين اختلافات ديده نمي‌شود و اين در حالي است كه امكان شعله‌ور شدن آتش جنگ در اين منطقه بالا است. اين امر بي‌اعتمادي شديدي در منطقه ايجاد كرده است.

در نهايت اوضاع داخلي كره شمالي همچنان نگران كننده است.

3- حوزه سوم، جنوب آسيا است.

همانطور كه آمريكا شمار نيروهاي نظامي خود را در افغانستان كاهش مي‌دهد، نگراني‌هاي قابل ملاحظه اي وجود دارد از اينكه اين اقدام با افزايش بي‌ثباتي و خشونت در اين كشور همراه خواهد بود. ادامه حضور نظاميان آمريكايي پس از 2014، همچنان بحثي است كه بايد درباره آن تصميم گيري شود و بسياري بيم دارند افغانستان بار ديگر به جنگ داخلي وارد شود.

اوضاع سياسي در پاكستان نيز شكننده است و به علل مختلف ممكن است رو به وخامت بگذارد. روابط اين كشور با هند همچنان رو به سردي پيش مي‌رود و بسياري نگران هستند اقدامات نظامي در كشمير ممكن است در كوتاه مدت زمينه بحران عمده ديگري را فراهم كند.

در نهايت اوضاع سياسي در بنگلادش با توجه به انتخابات بحث انگيزي كه قرار است در ژانويه 2014 برگزار شود، بي ثبات است. خطر خشونت گسترده در اين كشور بسيار جدي است.

انتهاي پيام/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن