تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819802810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وداع زودهنگام «گذشته» فرهادي با اسكار ۲۰۱۴


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: وداع زودهنگام «گذشته» فرهادي با اسكار ۲۰۱۴
حضور «گذشته» ميان نامزدهاي گلدن‌گلوب، باعث شده بود بار ديگر بيم‌ها اندكي كاهش ‌و اميد‌ها تا اندازه‌اي افزايش يابد؛ اما از اين رويداد، ‌زمامن چنداني نگذشت و فرهادي با آخرين ساخته‌اش وداعي زودهنگام را با اسكار ۲۰۱۴ انجام داد. ساعتي پيش اما ليست ۹ فيلم راه يافته به بخش غيرانگلسي زبان اسكار معرفي شدند كه «گذشته» در ميان آن‌ها نبود.
در حالي كه پيش از اين در ارزيابي‌هاي كار‌شناسان، فيلم گذشته، چهارمين شانس اسكار ۲۰۱۴ اعلام مي‌شد، آكادمي اسكار ساعاتي پيش، نام 9‌ فيلم‌ خارجي زباني را كه براي ‌جايزهٔ اسكار در رقابت‌ها‌ ماندند، اعلام نمود كه در اين ميان، ‌«گذشته» آخرين ساخته اصغر فرهادي و همچنين «وجده» محصول عربستان ديده نمي‌شوند!

به گزارش «تابناك»، وقتي فيلم «گذشته» اصغر فرهادي رونمايي شد، سطح تمجيد‌ها نسبت به اين اثر را قابل قياس با «جدايي نادر از سيمين» كرد و همين امر اميد‌ها را براي بردن يك جايزه ديگر توسط اين كارگردان ايراني افزايش داد و آن هنگام كه كمپاني سوني پيكچرز با نامه‌نگاري به مسئولان ايران، تأكيد كرد كه اين فيلم ظرفيت بردن اسكار را دارد، اين اميد دوچندان شد. فضا نيز چنين نشان مي‌داد كه سينماي ايران اين فرصت را يافته كه جزو معدود كشورهاي قاره كهن باشد كه صاحب دو جايزه اسكار شده است.

همان زمان پيتر بردشاو، منتقد سينمايي روزنامه گاردين از پنج ستاره، چهار ستاره داده ‌و نوشته بود: «اصغر فرهادي با فيلمي پرجاذبه، ميخكوب كننده و البته كمي تصنعي، به كن آمده است. فرهادي استيصال و خشمي را كه در مبارزه با گذشته و خنثي كردن تصميم‌هاي غلط زندگي وجود دارد به نمايش مي‌گذارد. اين فيلم درامي ظريف و در بيشتر لحظات استادانه و با بازي‌هاي كنترل شده و هوشمندانه است و شكل ظريف موزاييك گونه از جزئيات، تغييرهاي غيرمنتظره طرح داستان، پيچش‌هاي تعليق آميز و رازگشايي‌ها را ستوده است. ساختار روايي شايد بيش از حد قاطعانه است‌ و غيبت مستمر يك شخصيت مهم از صحنه‌ها شايد حدس زدن صحنه آخر را كمي ساده كرده باشد. بيشتر لحظه‌هاي اين فيلم به گونه‌اي جالب و تازه، به «تئا‌تر صحنه‌اي» شبيه است. انرژي و هوش مستمر در فيلم‌سازي، اصغر فرهادي را «سخت تأثيرگذار» دانسته است. آيا اصغر فرهادي از جزئيات و غافلگيري‌هاي داستاني به صورتي بيش از اندازه استفاده كرده؛ آن گونه آن را در مرز باورپذيري و باورناپذيري قرار داده باشد‌».

كيت ميوئر منتقد سينمايي تايمز، از پنج ستاره به اين فيلم، پنج ستاره داده بود و نوشته كه اصغر فرهادي در اين درام فوق العاده، دركي عميق از ذات آشفته وضعيت انساني را به نمايش مي‌گذارد.

او در اين باره نوشته بود: «اين فيلم نمونه‌اي از علاقه اصغر فرهادي به ابهام و رازآلودگي است كه در فيلم «جدايي نادر از سيمين» هم نشان داده بود. بازي سه شخصيت اصلي فيلم ‌فوق العاده بود. آن‌ها خيزاب‌هاي احساسي‌ ايجاد مي‌كنند كه مخاطب را به شكلي غيرمنتظره در خود غرق مي‌كنند. هر يك از شخصيت‌هاي فيلم، همدردي مخاطب را بر‌مي‌انگيزد و در عين حال، اين همدردي را پس مي‌زند. هيچ قهرمان يا برنده‌اي در اين داستان نيست؛ داستاني كه بر دوش مخاطب، بار رازي را مي‌گذارد كه هيچ يك از شخصت‌هاي داستان، هرگز آن را نخواهند دانست‌».

«جاستين چانگ»، منتقد نشريه ورايتي، نيز نوشته بود: «اصغر فرهادي با اينكه وطن خود ايران را ترك كرده تا فيلمي در پاريس با بازي برنيس بژو بسازد، فيلم گذشته نمي‌توانسته حسي بيش از اين، به خانه داشته باشد. اين فيلم هم مثل جدايي نادر از سيمين، ملودرامي خانوادگي است كه به شكلي بديع، پيكرتراشي شده است. او فيلم را فرشي تافته از رازگشايي‌هايي توصيف كرده كه به دقت طراحي شده است. با وجود اينكه حس ساختار روايي فرهادي در لحظاتي تقريبا بيش از حد قاطعانه است، ‌او روي شخصيت‌ها، بازي‌ها و تم فيلم، توجهي ريزبينانه «داشته است‌».

«جف اندرو»، منتقد سايت‌اند ساوند هم درباره فيلم نوشته بود: «مثل دو اثر قبلي اصغر فرهادي، گذشته فيلمي است كه به شدت بر ريزه‌كاري‌هاي روان‌شناختي و اخلاقي در فيلم‌نامه متكي است. در واقع اگر به خاطر توجهي كه فرهادي به جزئيات مشخصي از ميزانسن مي‌كند نبود، اين فيلم ممكن بود كه در برخي لحظات‌، خيلي تئاتري ‌حس شود. گرفتار شدن شخصيت‌هاي جدايي نادر از سيمين در راز‌ها و دروغ‌هايي مدام، به آن فيلم حسي كاملا ارگانيك و باورپذير مي‌داد، ولي در فيلم تازه فرهادي، برخي از رازگشايي‌ها ثقيل و حتي با حسي از تصنع به نظر مي‌رسد. البته برخي‌ «شلختگي‌ها» در روايت به چشم مي‌خورد و فيلم طولاني است و سخت است كه در پايان بگوييم كه دقيقا قرار است فيلم درباره چه كسي يا چه چيزي باشد. بازي‌ها محكم و ميزانسن‌ها ‌استوار بود، ولي با اين حال، گذشته، حتي در قياس با چهارشنبه سوري و درباره الي، كمي نااميدكننده است».

با اين حال «گذشته» نتوانست به لحاظ كمي و كيفي، موفقيت‌هايي شبيه به «جدايي نادر از سيمين» و حتي «درباره الي» در رويدادهاي بين‌المللي به دست آورد و به رغم تأكيد پخش كننده جهاني مبني بر شانس بالاي اين فيلم براي بردن اسكار فيلم غيرانگليسي زبان ۲۰۱۴ و درك اين مسأله كه پخش كننده تا چه ميزان در برد جايزه اسكار مي‌تواند نقش مثبتي داشته باشد، آهسته آهسته نگراني‌ها درباره ميزان شانس اين فيلم براي بردن اسكار افزايش يافت، به ويژه ‌‌كه رقباي اين دوره فيلم فرهادي به مراتب جدي‌تر از اسكار پيشيني بودند كه فرهادي با «جدايي نادر از سيمين» برنده‌اش بود.

حضور «گذشته» ميان نامزدهاي گلدن‌گلوب، باعث شده بود بار ديگر بيم‌ها اندكي كاهش ‌و اميد‌ها تا اندازه‌اي افزايش يابد؛ اما از اين رويداد، ‌زمامن چنداني نگذشت و فرهادي با آخرين ساخته‌اش وداعي زودهنگام را با اسكار ۲۰۱۴ انجام داد. ساعتي پيش اما ليست ۹ فيلم راه يافته به بخش غيرانگلسي زبان اسكار معرفي شدند كه «گذشته» در ميان آن‌ها نبود‌ و ظاهراً نماينده ايران از گزينش دو مرحله نگذشته و وارد مرحله سومي نشده كه تعيين كننده پنج فيلم نهاييِ غيرانگليسي زبانِ حاضر در مراسم اسكار پيش روي خواهد بود.

‌«كميته عمومي» كه نمايندگاني از همه بخش‌ها را در بر مي‌گيرد، در دو ماه گذشته فيلم‌هايي كه شرايط مقدماتي براي پذيرش را داشتند، ديدند و شش فيلم كه بالا‌ترين امتياز از ده امتياز هر رأي دهنده اين كميته را داشتند، برگزيده شدند كه دو سوم فهرست كوتاهي را شكل دادند و در ‌‌نهايت پنجشنبه شب «كميته اجرايي» بخش فيلم خارجي‌زبان كه بيست عضو دارد، تشكيل جلسه داد و پس از آگاهي از شش فيلم برگزيده، سه فيلم را ديگر انتخاب كرد. دو كميته‌هاي ويژه، يكي در نيويورك و ديگري در لس آنجلس ماه ژانويه، فيلم‌هاي فهرست كوتاه را در سه روز مي‌بيند و بعد درباره پنج نامزد نهايي تصميم مي‌گيرد كه نام آن‌ها پنجشنبه شانزدهم ژانويه (۲۶ دي) همراه نامزدان ديگر بخش‌ها اعلام خواهد شد. ۹ فيلم رسيده به اين مرحله عبارتند از:

«فروپاشي حلقه‌ شكسته / The Broken Circle Breakdown» (كارگردان: فليكس فان گرونينگن؛ بلژيك)

«قسمتي از زندگي يك آهن جمع‌ كن/An Episode in the Life of an Iron Picker» (كارگردان: دنيس تانوويچ؛ بوسني و هرزگوين)

«تصوير گمشده/The Missing Picture» (كارگردان: ريتي پان؛ كامبوج)

«شكار/The Hunt» (كارگردان: توماس وينتربرگ؛ دانمارك)

«دو زندگي/Two Lives» (كارگردان: گئورگ ماس؛ آلمان)

«استاد بزرگ/Grandmaster» (كارگردان: وونگ كار واي؛ هنگ كنگ)

«دفتر يادداشت/The Notebook» (كارگردان: يانوش ساس؛ مجارستان)

«زيبايي بزرگ/The Great Beauty» (كارگردان: پائولو سورنتينو؛ ايتاليا)

«عُمر/Omar» (كارگردان: هاني ابو اسد؛ فلسطين)

نامزدهاي هشتاد و ششمين جوايز آكادمي به صورت زنده در روز پنجشنبه، شانزدهم ژانويه ۲۰۱۴ (۲۶ دي ۹۲ به وقت ايران) در سالن ساموئل گولدوين آكادمي اعلام شده و جوايز آكادمي در روز يكشنبه، دوم مارس ۲۰۱۴ (اسفند ۹۲ به وقت ايران) در سالن دالبي هاليوود اهدا شده كه اين مراسم ‌زنده از شبكهٔ ABC پخش خواهد شد.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن