تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802740024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نيروي هوايي ايران بي رقيب در منطقه، مقتدر در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: نيروي هوايي ايران بي رقيب در منطقه، مقتدر در جهان


اشاره: نيروي هوايي به عنوان يكي از نيروهاي مهم و كليدي تمامي كشورها، همواره از جايگاه و اهميت بالايي برخوردار بوده است. نيروي هوايي ايران هم به دليل حضور پررنگ در جريان دفاع مقدس و دفاع از مرزها و حفظ امنيت حريم هوايي كشورمان، همواره موردتوجه فرماندهان نظامي بوده است. حدود دو ماه قبل با تدبير فرماندهان، اميرسرتيپ خلبان برخور فعاليت خود را در سمت جانشيني فرماندهي نيروي هوايي ارتش آغاز كرد. به طور حتم اتخاذ اجراي تدابير جديد اين امير، مي‌تواند نهاجا را براي نيل به اهدافش ياري رساند.

براي آشنايي بيشتر با نحوه جديد اعمال سياست‌هاي نيروي هوايي در حوزه‌هاي مختلف از جمله آموزش خلبانان، ساخت تجهيزات جديد و برنامه‌هاي در دستور كار اين نيرو، سراغ امير برخور رفتيم و در مصاحبه‌اي، نقطه نظرات وي را درباره مسائل يادشده، جويا شديم.

امير علي رضا برخور پرواز با 6 نوع هواپيماي شكاري نهاجا و هدايت هواپيماي «اف 14» را تجربه كرده و در پايگاه‌هاي مختلف سراسر كشور خدمت كرده است.

وي كه اكنون دانشجو دكتري دانشگاه عالي دفاع است، از سال 62 فعاليت خود رادر نيروي هوايي آغاز كرده و دو سال هم افتخار حضور در دفاع مقدس و مقابله با دشمن را در پرونده كاري‌اش ثبت كرده است. ماحصل اين گفتگو را مي‌خوانيم:

امير برخور در ابتداي اين گفتگو از حراست، نگهباني و دفاع مستمر از آسمان كشور، ارتقاي توان عملياتي و بازدارندگي، ارتقاي كيفي نيرو از طريق آموزش نيروي انساني كارآمد، آماده بكار نگه داشتن تجهيزات و سامانه‌ها و استمرار بخشيدن به حركت شتابان خودكفايي براي ورود به حوزه‌هاي فن‌آوري نوين به عنوان مهمترين اهداف نيروي هوايي ارتش ياد و تأكيد مي‌كند: نهاجا اكنون در حال گذر از مرحله وابستگي به مرحله خودكفايي است. اين نيرو روزهاي سختي را پشت سر گذاشته است و فرداي بسيار روشني خواهد داشت.

جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش با اشاره به بهره‌گيري از تجربيات ارزشمند يادگاران دفاع مقدس، مي‌افزايد: نهاجا براي استفاده بهينه از تجربيات يادگاران دفاع مقدس، برنامه‌هاي ويژه‌اي را پيش‌بيني كرده و به مرحله اجرا گذاشته است. انتقال اين آموخته‌ها در كنار برنامه‌هاي مدون آموزشي كلاسيك و بروز كردن اين آموزش‌ها، نظارت مستمر و پايدار با برنامه‌‌ريزي ميان مدت و درازمدت، توانمندي نيروي انساني نهاجا را روز به روز افزايش داده است و به سمت كيفي‌سازي و چابك‌سازي هدايت مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سئوال كه تحريم‌ها چه تأثيري روي فعاليت‌ها و ساخت تجهيزات مورد نياز نهاجا گذاشته است، مي‌گويد: نيروي هوايي، يك نيروي تجهيزات محور است، روزها و سال‌هاي ابتدايي قطع واردات تجهيزات و شروع تحريم‌ها، روزهاي بسيار سختي بود اما به لطف خداوند و هدايت‌هاي مستمر امام راحل و مقام معظم رهبري، نيروي هوايي الهي روز به روز به سمت خوداتكايي رهنمون و ساخت قطعات كوچك آغاز شد و امروز شاهد اجراي پروژه‌هاي سامانه‌اي و به هم پيوستگي بزرگي در بعد هوانوردي هستيم و به اميد خداوند تا قطع 100 درصد وابستگي و نياز پيش خواهيم رفت.در ادامه اين مصاحبه از امير برخور خواستيم درباره آخرين دستاوردهاي نهاجا در زمينه ساخت تجهيزات، توضيحاتي دهد.

وي يادآور مي‌شود: نيروي هوايي با آينده‌نگري و انجام پيش‌بيني نيازهاي آينده و با بررسي شرايط پيراموني مصمم است نيازهاي حال و آينده خود را با توجه به سياست‌هاي كلي نظام و از طريق تكيه بر نيروهاي داخلي تأمين كند كه در همين راستا و با همكاري صنايع دفاعي و مراكز علمي و دانشگاهي اقداماتي در دست اجرا و تاكنون بسياري از نيازهاي نيرو از همين راه تأمين شده است.

جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش با اشاره به ساخت نخستين رادار هواپايه و طراحي يك هواپيماي جديد نيمه سنگين با قابليت رادارگريزي و حمل و شليك موشك‌هاي كروز، مي‌گويد: ساخت جنگنده صاعقه يكي از پروژه‌هايي است كه به توليد انبوه رسيده و ارتقاي آن جزو فعاليت‌هاي ما است.

وي يادآور مي‌شود. در حوزه شبيه‌سازهاي پروازي به طور 100 درصد به خودكفايي رسيده‌ايم و اكنون در حوزه ساخت سامانه‌هاي شبيه‌ساز حتي سامانه حركتي شبيه‌ساز هم كوچكترين گلوگاهي نداريم.

جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش درباره ساخت هواپيماهاي نسل چهارم، مي‌گويد: ساخت يك هواپيما كار بسيار پيچيده‌اي است و اقدامات نهاجا براي ساخت هواپيماهاي نسل چهارم آغاز شده است ولي اين كار طي يك يا دو سال به سرانجام نمي‌رسد و تعامل گسترده‌اي را هم طلب مي‌كند.

حفظ آمادگي هنگام صلح

برخور تأكيد مي‌كند: نيروي هوايي الهي ارتش هنگام صلح بايد آمادگي 100 درصدي خود را حفظ كند كه بر همين اساس تهديدات را ارزيابي و به تناسب آن برنامه‌ها و طرح‌هاي بازدارنده تهيه و تمرين مي‌شود.

وي از دستگيري عبدالمالك ريگي شرور بنام، به عنوان يكي از اقدامات مهم فرزندان دلاور آبي‌پوش نيروي هوايي ارتش ياد و تأكيد مي‌كند. در اين عمليات نيروي هوايي توانست با همكاري كاركنان خدوم پدافند، اين افتخار را به دست آورد.

برخور همچنين از انجام پروازهاي آموزشي عملياتي، تمرين طرح‌هاي عملياتي، برگزاري رزمايش‌هاي منطبق بر واقعيت‌ها، شبيه‌سازي بحران، ساخت قطعات و سامانه‌هاي جايگزين و حفظ آمادگي براي برخورد با هواپيماهاي متخاصم احتمالي به عنوان نمونه‌هايي از اقدامات اين نيرو هنگام صلح ياد مي‌كند.

جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش در ادامه اين مصاحبه، از آمادگي اين نيرو براي آموزش متقاضيان گذراندن دوره خلباني از كشورهاي ديگر خبر مي‌دهد و يادآور مي‌شود:‌ آموزش خلباني در دنيا يك الگوي ثابتي دارد.

در دنيا دانشجويان خلباني دروسي كه در دانشگاه مي‌خوانند، درباره كاري است كه به طور مستقيم آن را انجام مي‌دهند كه دانشكده خلباني‌ ما هم همين‌گونه است. در دانشكده‌هاي خلباني جهان بيشتر روي فيزيك، زبان انگليسي و فيزيولوژي بدني كار مي‌شود و ما در دانشگاه شهيد ستاري علاوه بر اين مسائل، آموزش علوم ديگري را هم در دستور كار داريم و به اندازه همين علوم جانبي، از بقيه دانشجويان كشورهاي ديگر در سطح بالاتري قرار دارند. لذا آمادگي داريم متقاضيان گذراندن دوره خلباني از كشورهاي ديگر را هم پذيرش كنيم.

مهمترين اهداف نهاجا از برگزاري رزمايش‌ها، موضوع‌ ديگري است كه خلبان هواپيماي «اف14» به آن مي‌پردازد.

برخور مي‌گويد: رزمايش‌هاي نهاجا منطبق بر دكترين نيروهاي مسلح و نهاجا در راستاي انجام وظايف محوله برگزار مي‌شود كه از محورها و اهداف مهم برگزاري رزمايش‌ها مي‌توان به پشتيباني از نيروهاي مسلح شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات از صحنه نبرد با كمك هواپيماهاي شناسايي و پهپادها، ايمن نگه داشتن آسمان با كسب برتري هوايي اشاره كرد و در مواقع لزوم مانند زلزله، سيل و حوادث و بلاياي طبيعي ديگر هم نهاجا به كمك مردم مي‌شتابد.

وي تاكيد كرد: رزمايش در واقع حفظ آمادگي و كشف نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت و همچنين هماهنگي بيشتر اجزاء است.

ميزان آمادگي نيروي هوايي ارتش براي مقابله با هرگونه تجاوز هوايي احتمالي، سؤال ديگري است كه برخور به آن پاسخ مي‌دهد.

جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش هنگام پاسخ به اين سؤال به ارزيابي خود از علت تهديد نظامي برخي كشورها عليه ايران مي‌پردازد و مي‌گويد: ما چيزي جز استقلال نمي‌خواهيم، اين استقلال براي برخي كشورها شيرين نيست، در اين ميان ايران حاضر نيست به هيچ كشوري سود و امتياز بدهد، لذا مدام تهديد مي‌شود.

برخور با تاكيد بر اين كه هيچ كشوري در جهان توانمندي حمله به ايران را ندارد، درباره سطح آمادگي نهاجا مي‌افزايد: نيروي هوايي امروز به اندازه‌اي قدرتمند است كه هر كشوري در دنيا كه فكر و عمل تجاوز به مرزها و آسمان ايران را داشته باشد، سيلي محكمي خواهد خورد و اكنون نهاجا در سطح آسيا جزو برترين‌ها است. در مجموع مي‌توان گفت تهديدها هرچه باشد ما در مقابل آن شكل مي‌گيريم.

وي همچنين به نقش نهاجا در دفاع مقدس اشاره مي‌كند و مي‌گويد:‌مدت‌ها قبل از 31 شهريور 59 و آغاز رسمي جنگ، نيروي هوايي پاسخ حملات نيروهاي عراقي را داده بود و قبل از آن در 19 بهمن 57 هم نخستين نيرويي كه با امام خميني(ره)، اعلام وفاداري كرد، نيروي هوايي ارتش بود.

برخور تاكيد مي‌كند: نهاجا در نخستين روز جنگ و تنها دو ساعت پس از بمباران كشورمان حماسه نخستين پاسخ و 24 ساعت بعد، حماسه 140 فروندي را با بهره‌گيري از هواپيماهاي نيروي هوايي اجرا كرد كه اين حماسه از آمادگي كامل و 100 درصدي نيروي هوايي در آن زمان و اكنون حكايت دارد.

در ماه‌هاي آغاز جنگ هم نيروي هوايي با انجام عمليات‌هايي كه جزو شرح وظايفش نبود،‌ از پيشروي تانك‌هاي دشمن جلوگيري مي‌كرد و اين فرصت را براي نيروهاي كشورمان فراهم مي‌كرد تا دفاع توپخانه‌اي را آغاز كنند.

جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش درباره نقش اين نيرو در دفاع از مرزها، مي‌گويد: اگر مردم آسوده مي‌خوابند و خاك اين كشور در دست كسي نيست و پرواز هواپيماهاي بيگانه كسي را آزار نمي‌دهد، نشانگر اين است كه وظيفه‌مان را به درستي انجام داده‌ايم.

سطح تعامل با سپاه

برخور همچنين سطح تعامل نهاجا با ارتش را خوب توصيف مي‌كند و مي‌افزايد: سپاه و ارتش سربازاني هستند كه تحت فرمان مقام معظم رهبري به فعاليتشان ادامه مي‌دهند و خطي جز خط ولايت و رهبري ندارند.

وي يادآور مي‌شود: برقراري امنيت فضاي كشور، يك كارگروهي است و ارتش و سپاه ندارد و اما يكي از ابزارهاي هوايي، هواپيما است كه در اختيار نيروي هوايي ارتش است.

اتصال پيشكسوتان دفاع مقدس با نسل جوان، موضوع ديگري است كه برخور به آن اشاره مي‌كند و يادآور مي‌شود: در مراسم‌هاي فارغ‌التحصيلي نيروها، از پيشكسوتان دفاع مقدس دعوت به عمل مي‌آيد و آنها به بيان خاطرات و اعتقادات مي‌پردازند كه اين موضوع بسيار اثرگذار بوده است.

جانشين فرمانده كل نيروي هوايي ارتش همچنين به نگاه و فرمايش امام راحل و مقام معظم رهبري درباره نهاجا اشاره مي‌كند و مي‌گويد. امام راحل از نيروي هوايي به عنوان يك نيروي هوايي الهي ياد كردند و مقام معظم رهبري هم فرمودند نيروي هوايي يك حقيقت واحد است، كه اين دو جمله و نگاه افتخار اين نيرو محسوب مي‌شود. برخور در پايان با اشاره به جانفشاني خلبانان در دوران دفاع مقدس و حماسه‌هاي تكرار نشدني آنها، از سيد الاسرا خلبان شهيد حسين لشكري به عنوان يك برگ با اطمينان از فعاليت‌هاي نهاجا ياد مي‌كند.



شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن