تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819491192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فيلم: مقابل سرقت فرزندانتان چه واكنشي نشان مي‌دهيد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فيلم: مقابل سرقت فرزندانتان چه واكنشي نشان مي‌دهيد؟!
بازيگران «زندانيان» كه بسياري از چهره هاي سرشناس هاليوود را شامل مي شوند، بازي هاي خوبي از خود به نمايش گذاشته اند كه اين موضوع، به باورپذير بودن هرچه بيشتر شخصيت ها كمك شاياني كرده است. هيو جكمن در نقش كِلر ، حتي در مواقعي احساساتي تر از زماني است كه در «بينوايان» بازي مي كرد.
«زندانيان» نام پروژه اي بود كه در سالهاي اخير افراد زيادي تمايل به ساخت و بازي در آن داشتند اما به دلايل مختلف،مرحله پيش توليد اين فيلم با تاخير مواجه شد. بيشترين حجم تغييرات در پيش توليد اين فيلم مربوط به پروسه انتخاب بازيگران بود كه ورود و خروج افراد زيادي را به خود ديد.

براساس اطلاعاتي كه از مراحل پيش توليد اين اثر منتشر شده بود، اولين بار قرار بود تا لئوناردو ديكاپريو در اين فيلم نقشي داشته باشد، سپس نوبت به مارك والبرگ و كريستين بيل رسيد كه با كارگرداني بريان سينگر ، اين پروژه را به مرحله توليد برسانند اما به دليل تداخل زمان كاري، هر سه اين افراد از اين پروژه كناره گيري كردند و در نهايت فيلمنامه اين اثر به دست كارگرداني افتاد كه حداقل در هاليوود تجربه چندان ارزشمندي در فيلمسازي ندارد يعني دنيس ويلنو. حالا هم «زندانيان » با مجموعه اي از بازيگران مشهور هاليوود به اكران در آمده و به نظر مي رسد كه در فصل جوايز اسكار، حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.

در منطقه اي در اطراف پنسيلوانياي ايالات متحده ، خانواده داور شامل پدر خانواده كِلر ( هيو جكمن) و همسرش گريس (ماريا بلو) و دو فرزند 16 ساله و 8 ساله شان به نام رالف و آنا ( به ترتيب با بازي ديلان مينت و اِرين گراسينموويچ) به منظور شركت در مراسم عيد شكرگزاري ، تصميم مي گيرند تا اين مراسم را در كنار دوست خانوادگي شان بگذرانند. به همين دليل، خانواده داور به خيابان پائين تر محل سكونتشان كه محل زندگي دوست خانوادگي شان مي باشد مي روند و در آنجا به خانواده بيرچ ( ترنس هاوارد ) و همسرش نانسي ( ويولا ديويس ) و دو فرزندشان اليزا ( زوئي سول ) و جوي ( كيلا دريو سيمونز ) ملحق مي شوند.

مراسم شكرگزاري اين دو خانواده به رسم سنت هميشگي اجرا مي شود اما در ميانه مهماني ، اين دو خانواده متوجه مي شوند كه دو فرزند خردسالشان يعني آنا و جوي كه با يكديگر بازي مي كردند، گم شده اند و خبري از آنها نيست. به همين جهت كِلر جستجوي خودش را براي يافتن فرزندان خردسالشان اغاز مي كند اما خبري از گمشده ها نيست. اين دو خانواده در ادامه تصميم ميگيرند تا پليس را از جريان مطلع كنند و به همين جهت پاي بازرس لوكي ( جك جيلنهال ) به اين پرونده باز مي شود. رالف در اين ميان معتقد است كه راننده يك كاراوان به نام آلكس جونز ( پُل دانو ) از همه ماجرا باخبر هست اما با دستگيري اين فرد و وضعيت روحي و رواني نه چندان متعادل وي ، اين پرونده وضعيت پيچيده تري به خود ميگيرد و...

« زندانيان » از آن دسته فيلمهايي ست كه ساخت و اكران آن يك شمشير دو لبه محسوب مي شود چراكه اگر كارگردان و نويسنده موفق نشوند تا يك داستان پر تعليق و پر كشش را براي مخاطب روايت كنند، اثرشان به شدت محكوم خواهد شد و شكست سختي هم در گيشه مي خورد، اما روي ديگر سكه زماني است كه در ساخت چنين اثاري، با فيلمنامه و كارگرداني قدرتمندي مواجه باشيم كه در آن به تمامي جزئيات داستان توجه شده باشد و كارگردان هم با هوشمندي پيامش را در لابلاي داستان پركشش فيلم ، به بهترين شكل ممكن به مخاطب ارائه داده باشد.

ازجمله فيلمهاي موفقي كه در ژانر جنايي ساخته شده ند مي توان به « سكوت بره ها » و « هفت» اشاره كرد كه هركدام آنها از جمله آثار ماندگار سينما محسوب مي شوند. اما « زندانيان » به كدام دسته تعلق دارد ؟ دسته اي كه قرار هست محكوم شوند يا قرار هست ماندگار بمانند؟ خوشبختانه بايد بگويم كه « زندانيان » تمامي جزئيات مربوط به يك اثر جنايي را رعايت كرده و از اين جهت اثري به شدت درگير كننده محسوب مي شود كه مسلما در دسته دوم يعني آثار ماندگار دسته بندي مي شود.

فيلمنامه «زندانيان» به درستي مسير خود را انتخاب كرده. داستان بي آنكه بخواهد پيچيده آغاز شود، از يك مراسم شكرگزاري ساده با شخصيت هايي ساده تر آغاز مي شود اما در ادامه اين فيلمنامه دقيقد، داستان ساده اش را پرورش داده و در نهايت به نقطه اي مي رسد كه تماشاگر را كاملاً در تعليق غرق مي كند و به وي اجازه نمي دهد تا بتواند حدس و گمان هايش را با قاطعيت بر زبان بياورد. آرون گازيكوفسكي كه « زندانيان » دومين تجربه نويسندگي اش پس از فيلم نه چندان محبوب « Contraband » به شمار مي رود، به خوبي توانسته تا درك و شناخت بسيار مناسبي از موقعيت ساده اي كه در دنياي سينما به « كودك دزيده شده " مشهور است، داشته باشد.

فيلمنامه گازيكوفسكي سرشار از تعليق هاي جذاب و اتفاقات غير منتظره است كه طرفداران ژانر " جنايي " مدتها بود انتظارش را مي كشيدند. شايد در چند سال اخير تنها ديويد فينچر بود كه توانسته بود به واسطه ساخت آثار ارزشمند جنايي نظير « زودياك » و « دختري با خالكوبي اژدها » تا حدود زيادي اين سبك جذاب را زنده نگه دارد اما حالا « زندانيان » بي ادعا تر از آثار فينچر، موفق شده در لابلاي فيلمنامه چند لايه اش ، مجموعه اي از تكنيك هاي برجسته فيلمسازي كه به نظرم مهم تر از همه آنها حفظ تعليق تا ده دقيقه پاياني فيلم بوده را ، بكار بگيرد. 5

دنيس ويلنيو كارگردان كانادايي اين اثر كه به جز فيلم ارزشمند « Incendies » ، آثار شاخص ديگري در كارنامه اش مشاهده نمي شود، به استادي توانسته تغيير خلق و خوي شخصيت هاي داستان و جنون آنها در مواجه با اتفاق پيش آمده و ترس هايي كه به مرز جنون مي رسند را نمايان كند. وي در « زندانيان » شخصيت پردازي را اولويت قرار داده و با مهارت فراوان، تغيير رفتار تمام افراد درگير در ماجراي مفقود شدن كودكان را به تصوير كشيده و البته با زيركي و عدم استفاده از موسيقي در لحظاتي از فيلم، به نوعي خواسته تا ترس و عدم ثبات رفتارها را بصورت عريان تر براي تماشاگر به تصوير بكشد كه در اين راه كاملاً موفق بوده.

بازيگران «زندانيان» كه بسياري از چهره هاي سرشناس هاليوود را شامل مي شوند، بازي هاي خوبي از خود به نمايش گذاشته اند كه اين موضوع، به باورپذير بودن هرچه بيشتر شخصيت ها كمك شاياني كرده است. هيو جكمن در نقش كِلر ، حتي در مواقعي احساساتي تر از زماني است كه در «بينوايان» بازي مي كرد.

ترنس هاوارد و ويولا ديويس نيز نقش آفريني هاي خوبي از خود به نمايش گذاشته اند و به اين نقش آفريني هاي خوب بايد بازي جسورانه ماريو بلو را هم اضافه كرد. جك جيلنهال در نقش بازرس لوكي، يادآور 6نقش آفريني وي در فيلم « زودياك » است اما وي در اينجا وضعيتي به مراتب آشفته تر را تجربه كرده و بازي بهتري هم از وي شاهد هستيم. اما بهترين بازي فيلم را پُل دانو در نقش آلكس ارائه كرده كه فردي با IQ در حد يك كودك ده ساله است. دانو سالهاست كه در هاليوود در نقشهاي غير متعارف ظاهر مي شود و به نظر مي رسد كه اينبار شايد بتواند نظر آكادمي اسكار را درباره خودش جلب كند.

«زندانيان» اثري ارزشمند در ژانر "جنايي" محسوب مي شود كه حداقل بايد چند بار آن را ديد تا بتوان به لايه هاي مختلف فيلمنامه آن اشراف پيدا كرد. فيلمنامه ارزشمند آرون گازيكوفسكي تمامي المان هاي يك اثر جنايي از پرداخت شخصيت هاي داستان تا موشكافي معضل اجتماعي "انتقام گيري به سبك آمريكايي" كه يك اعتراض آشكار به اين نوع رفتار محسوب مي شود را در خود دارد. پس براي هر سينما دوستي واجب هست كه «زندانيان» را ببيند!

به تماشاي خلاصه 66 دقيقه‌اي از اين فيلم بنشينيد

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن