تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798640146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بهانه حضور سرمايه‌گذار جديد و فرداي نامعلوم ملوان، ستاره‌بازي يا آينده‌نگري؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: به بهانه حضور سرمايه‌گذار جديد و فرداي نامعلوم ملوان، ستاره‌بازي يا آينده‌نگري؟
فرشاد كاس‌نژاد
داستان تازه‌اي براي ملوان شروع مي‌شود. فروش 70 درصد سهام باشگاه به سرمايه‌گذار جديد، هيات مديره‌اي با چهره‌هاي آشنا و ناآشنا در فوتبال و آينده‌اي كه نمي‌دانيم در آن چه خبر است.
آينده ملوان با مديريت و مالك جديد از دو جنبه قابل بررسي است:
1ـ آينده حرفه‌اي ملوان در زمينه مديريت اقتصادي باشگاه.
2ـ خوب و بدهاي تغيير و تحولات احتمالي در رويكرد و استراتژي باشگاه.
ملوان اگرچه همواره با دغدغه‌هاي اقتصادي مواجه بوده، اگر چه هرگز تيم متمولي نشده اما چند عامل در بقاي اين تيم و خدشه‌دار نشدن هويتش نقش كليدي بازي كرده‌اند، عواملي مثل تعلق‌خاطر شديد مردم بندرانزلي به ملوان، استعدادهاي بومي كه هميشه ملوان را پويا كرده‌اند و البته استراتژي سازندگي كه در ملوان نهادينه شده است.
ملوان با اتكا به اين عوامل هرگز تا مرز انحلال ناشي از بحران‌هاي مالي پيش‌نرفته و هميشه روي پاي خود ايستاده است، در حالي كه بي‌ترديد اگر يك باشگاه بدون پيشينه و پشتوانه اجتماعي ملوان تا اين اندازه با بحران‌هاي مالي مواجه مي‌شد، بارها خبر تعطيلي و انحلال و انتقالش را مي‌شنيديم. ملوان اما ملوان است، تعطيل نشدني و يك نشانه از پايمردي مردماني كه روزي‌شان را از دل دريا مي‌گيرند.
از روزي كه مالكيت ملوان دست به دست شده و هر بار مالك جديد را در ملوان مي‌بينيم، اين خطر احساس مي‌شود كه به ملوان آسيب‌هاي هويتي وارد شود. ملوان حتي اگر به متمول‌ترين تيم ليگ برتر تبديل شود، از فراموشي استراتژي‌اش ضرر خواهد كرد. ملوان تا روزي ملوان است كه خودسازنده باشد، براي بومي‌گرايي (نه به شكل افراطي‌اش) احترام قايل شود و نشانه‌هايي كه ملوان را در طي دهه‌ها ساخته، حفظ كند.
ملوان از روزي كه منطقه آزاد انزلي حامي مالي و مالكش شد، به سمت بازگرداندن ستاره‌هاي سابقش رفت. اين البته تدبير و خوش‌سليقگي بود. ملوان اما بعدها با حضور حسين هدايتي بومي‌گرايي و سازندگي را انگار فراموش كرد. استخدام بازيكنان غيربومي درجه دوم كه البته تك‌ستاره‌هايي نيز بين آنها يافت مي‌شود، استخدام بازيكن و مربي خارجي كه البته ملوان از حضور آنها بهره‌هايي نيز برده است، ملوان را خارج از ريل قديمي‌اش نشان مي‌داد. سرگئي پاشنكو يا دراگان اسكوچيچ بي‌ترديد براي ملوان تاثيراتي مفيد داشته‌اند يا بازيكني مثل اميرحسين فشنگچي به كار ملوان آمده اما مساله اين است كه ملوان حق ندارد ويژگي‌هاي اصلي خود را از ياد ببرد، ملوان حق ندارد فراموش كند كه فقط با سازندگي مي‌تواند ملوان باقي بماند.
حالا كه سرمايه‌گذار جديد پيدا شده و وعده روزهاي خوب مطرح مي‌شود، ملوان باز هم نبايد استراتژي‌اش را از ياد ببرد. ملوان متمول مي‌تواند تماشاگران اين تيم را به آرزوهاي ديرينه برساند اما كدام ملواني دوست دارد كه تيمش يك تيم متمول اما غيربومي و غيرسازنده باشد؟
ملواني‌ها اگر عاشق تيم‌شان هستند، نشانه‌هاي اصيل و استراتژي اصيل تيم‌شان را دوست دارند و پيروزي و موفقيت تنها دليل تعلق خاطرشان به ملوان نيست. ملوان اين همه هوادار را با قهرماني و موفقيت به‌دست نياورده بلكه هوادارانش شيفته سياق تيمداري ملوان شده‌اند. ملوان اگر سيروس قايقران ديگري بسازد، ملوان است. ملوان اگر پژمان نوري ديگري را توليد كند، ملوان است. ملوان اما اگر فوق ستاره‌ها را انتخاب كند و جام هم ببرد، ديگر هيچ شباهتي به ملوان ندارد.
حالا ملواني‌ها اگر به تيمي با نظم مالي و تمول نسبي تبديل شوند، بهترين راهكار براي‌شان اين است كه استراتژي خود را به بهترين نحو اجرا كنند. يعني تيمي متمول و ولنگار و ستاره‌باز نشوند بلكه تيمي باشند كه براي سازندگي سرمايه‌گذاري كنند، يك آكادمي واقعي بسازند و براي بومي‌گرايي احترام قايل باشند و اگر با امكانات مالي تازه بتوانند مربياني خارجي را براي سازندگي استخدام كنند، بازي را برده‌اند. ملوان اگر قرار است تيم متمولي باشد، چه خوب اگر با اين امكانات اقتصادي تازه صاحب يك كمپ شود، نه صاحب چند ستاره با قراردادهاي يكساله. چه خوب كه ملوان باشگاهي باشد با دايره فعاليت گسترده و در ساير رشته‌هاي مستعد در بندرانزلي نيز سرمايه‌گذاري كند، رشته‌هايي مثل فوتبال ساحلي، شنا، بوكس، بسكتبال و ...
ملوان مي‌تواند بر فرض متمول شدن با گروه تازه سرمايه‌گذاري، چند ستاره را در نقل و انتقالات فصل آينده استخدام كند، مي‌تواند با چند خريد خارجي تيمش را تكميل كند و البته اين توقع را از خود داشته باشد كه صاحب سهميه ليگ قهرمانان آسيا شود. ملوان اما با اين روش به جايي نمي‌رسد. ملوان اگر مي‌خواهد از اين سرمايه‌گذاري چيزي براي آينده‌اش به يادگار بماند، بايد سرمايه صرف كارهاي بنيادين كند، نه صرف امور روزمره. ساختن يك كمپ يا راه‌اندازي تشكيلات مدرن تيم‌هاي پايه در آن كمپ مي‌تواند آينده ملوان را بسازد اما خريد چند ستاره هيچ اعتباري را براي ملوان نمي‌آورد.
چندان غيرقابل پيش‌بيني نيست كه سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي در فوتبال ايران پايدار از آب درنمي‌آيد. در خوش‌بينانه‌ترين حالت بايد منتظر يك سرمايه‌گذاري چندساله ماند و البته در ميانه راه بايد بحران‌هاي مالي را نيز انتظار كشيد اما ملوان بايد از همين آغاز راه تازه با سرمايه‌گذار تازه، راه و روش خود را روشن كند. ملوان از سرمايه‌گذار تازه‌اش چه مي‌خواهد، مساله اين است.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن