تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802726572




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت طلاق محمدرضا شاه از دو همسر اولش


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
علت طلاق محمدرضا شاه از دو همسر اولش

علت طلاق محمدرضا شاه از دو همسر اولش
فریدون هویدا در کتاب سقوط شاه به علت جدایی شاه از دو همسر اولش اشاره می‌کند.
به گزارش نامه نیوز، محمدرضا همچون پدرش هر چه به سال های سلطنتش افزوده می شد بیشتر به انزوا فرو می رفت و از صحبت با دیگران و حتی خانواده اش دوری می جست. ولی در عوض به گفتگو باخارجی ها رغبت بیشتری نشان می داد. همین امر سبب می شد که به تشریفات دربار افزوده تر شود و حالتی اسرار آمیز بر آن سایه افکند. رضاشاه در آن واحد سه همسر داشت و محمدرضا شاه هم سه بار همسر گرفت . ولی بعد از طلاق دادن هریک از آن ها با دیگری ازدواج کرد. درباره دو همسر اول شاه(فوزیه و ثریا) شنیده ام که هردوی آن ها از بی وفایی و عدم صداقت وی شکایت داشتند.

تعریف می کنند فوزیه بیشتر به این دلیل از شاه رنجیده خاطر شد که یک بار در سال1944 او را در خلوتگاه با زن دیگری مشاهده کرد و به همین جهت موقعی که فوزیه در بهار سال1945(1324) برای دیدار خانواده اش به مصر رفت دیگر به ایران بازنگشت تا آنکه اعلامیه رسمی دربار مبنی بر طلاق شاه و فوزیه صارد شد. در مورد ازدواج شاه و ثریا باید بگویم در سال 1949(1328) موقعی که در سفارت ایران در فرانسه کار می کردم یک روز برای استقبال از والا حضرت شمس و همسرش که همراه با تعدادی سگ وارد پاریس می شدند به فرودگاه رفته بودم(و در حاشیه نیز باید اضافه کنم که طبق نوشته مطبوعات هر موقع والاحضرت شمس با هواپیما سفر می کرد معمولا یکی دو ردیف صندلی را نیز برای تامین آسایش سگ های همراهش اختصاص می داد). در فرودگاه پاریس جزء همراهان والاحضرت دختری زیبارو و خجالتی را دیدم که چون طبق معمول امور مربوط به تشریفات ورودشان را به عهده داشتم نام او را که در گذرنامه اش «ثریا اسفندیاری بختیار» نوشته شده بود به خاطرم ماند و بعد هم سفیر ایران به من اطلاع داد که ثریا همسر آینده شاه خواهد بود. سفیر همچنین گفت که چون مادر ثریا آلمانی است و خود او هم آلمانی می داند باید تعدادی کتاب به زبان آلمانی بخرم و برایش به تهران بفرستم و من هم همراه با چند کتاب، آثاری از توماس مان را نیز انتخاب کردم و به تهران فرستادم. 

ولی پس از مدتی سفیر مرا احضار کرد و با لحنی که حکایت از نگرانی و دلهره او داشت خطاب به من گفت «چرا بعضی کتاب هایی که فرستاده ای از نویسندگان کمونیست بود؟» والبته استدلال من برای آگاه ساختن سفیر هم فایده چندانی نداشت. چون رجال ایران در آن زمان اکثرا با آثار فرهنگی جهان بیگانه بودند. مراسم ازدواج شاه و ثریا در کاخ گلستان افسانه های هزار و یک شب را در یادها زنده می کرد ولی بعدا که در سال1958(1337) ثریا ایران را ترک گفت شایعاتی درباره علت جدایی او از شاه برسر زبان ها بود. شایعه منتشره از سوی دربار حکایت از این داشت که چون ثریا عقیم بود شاه می خواهد ازدواج دیگری صورت دهد تا برای جانشینی خود فرزند پسر پیدا کند ولی بعضی دیگر معتقد بودند که معاشرت های شاه با زنان دیگر باز هم رسوایی به بار آورده است....بعدا هم البته مطالبی راجع به هوسرانی های شاه از این و آن شیندم.   





1392/9/26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن