تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802723998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصميم دولت تدبير و اميد بر حفظ استقلال و يكپارچگي سازمان فضايي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تصميم دولت تدبير و اميد بر حفظ استقلال و يكپارچگي سازمان فضايي ايران
دكتر شريعت مداري در سخنراني در نخستين همايش تجليل از پژوهشگران پژوهشگاه فضايي ايران كه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت قصد داريم استقلال و يكپارچگي سازمان فضايي ايران را همچنان حفظ و در رسيدن به قلههاي موفقيت تلاش كنيم.
به گزارش خبرنگار گروه فناوري هاي نوين باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان فضايي ايران معاون اجرايي رئيس جمهور، تصميم دولت تدبير و اميد مبني بر حفظ استقلال و يكپارچگي سازمان ضايي ايران را اعلام كرد: محمد شريعتمداري، با حضور در نخستين همايش تجليل از پژوهشگران پژوهشگاه فضايي ايران كه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، خطاب به دست‌اندركاران فضايي كشور، گفت: در نخستين روز از هفته پژوهش، كاوشگر پژوهش، به همت والاي شما عزيزان در حوزه علم و فناوري به فضا ارسال شد. بر اساس گزارشي كه كارشناسان محترم ارائه كردند و هم مشاهدات عيني ما كه در صحنه حاضر بوديم، تمامي اهداف از پيش تعيين شده اعزام اين محموله به فضا به حمدالله به نتيجه قطعي رسيد و به همه اهداف نائل شد. اين جاي مباهات دارد و من اين موفقيت ارزشمند را خدمت شما و عزيزان و سروراني كه هر كدام‌تان در گوشه‌هاي اين كار ارزشمند نقش داشتيد، تبريك و تهنيت عرض مي‌كنم.

معاون اجرايي رئيس جمهور در اشاره به تاثيرات رسانه‌اي ارسال دومين ميمون از خاك ايران به فضا، افزود: آثار و نتايج اين اقدام بزرگ، هر چند در گذشته نيز به نوعي انجام شده بود و اين بار كامل و تكامل‌يافته‌تر شد، به‌رغم اين كه در يك فعاليت رسانه‌اي سازمان‌دهي شده توسط سازمان در رسانه ملي و هم ساير رسانه‌ها مطرح شد، همچنان جاي تببين و توضيح بيشتري براي جامعه ايران دارد. بايستي در فواصل زماني‌اي كه در پرتاب‌هاي مختلفي كه انشاالله در طي سال جاري و در ادامه راه، خواهيم داشت، اين ماموريت به طور مستمر، از سوي انديشمندان علم و فناروي با سازماندهي و هماهنگي كه از طرف سازمان فضايي ايران به عمل مي‌آيد، صورت بگيرد و اين به نظر من يكي از مهمترين كارهاست و جنبه ترويجي اين كار مهم در حوزه علم و فناوري فضا را نبايد كم گرفت.

شريعتمداري ضمن بيان اينكه در نقشه جامعه علمي كشور، جايگاه سازمان فضايي ايران به روشني تبيين شده است، وظايف اصلي اين سازمان را برشمرد و خطاب به دانشمندان و مسئولان فضايي كشور گفت: سازمان دو وظيفه اساسي دارد كه در سند چشم‌انداز ايران 1404 بايستي به آنها دست پيدا كنيم. يكي دستيابي به فناوري اعزام انسان به فضاست كه مقدماتش همين اعزام اين كاوشگر پژوهش در چند روز پيش بود و موضوع ديگر، كسب دانش ساخت و پرتاب ماهواره به مدار زمين‌آ‌هنگ (GEO) كه به روشني در اين سند كه يكي از مهمترين اسناد بالادستي فعاليت‌هاي ما و چراغ راه و يك دارايي ارزشمند براي همه ماست، آمده است.

معاون اجرايي رئيس جمهور در ادامه اشاره به تغيير و تحولات سازمان فضايي ايران در دولت‌هاي پيشين داشت و گفت: به لطف و تلاش در دولت‌هاي گذشته، اولا سازمان فضايي ايران به عنوان يك سازمان مستقل شكل گرفت و اين خود يك قدم بزرگ و اساسي براي اين علم و فناوري بود، ثانيا اين سازمان در قالب مستقلي زير نظر رئيس جمهور در دولت قبل قرار گرفت كه اين هم به نظر من قدم موثر ديگري بود كه در طي اين دوران برداشته شد. اين هر دو اقدام از ارزش والايي برخوردار است و به نظر من مي‌تواند موجبات رشد و تعالي فعاليت‌هاي علمي در عرصه فضا را براي ما فراهم كند.

شريعتمداري در مورد جايگاه سازمان فضايي ايران نيز اعلام كرد: از ابتداي آغاز به كار دولت تدبير و اميد به دليل اينكه اين سازمان تجميع شده و نه ادغام يافته دستگاه‌هاي گوناگون با سلايق مختلف بود، اين تشكيك كه آيا اين تصميم اصلا درستي بوده است يا خير مطرح شد و از سوي رياست محترم جمهوري، جناب آقاي مهندس تركان كه مسئوليت اين امر را در آن زمان از طرف ايشان بر عهده گرفته بودند، كارگروهي را تشكيل دادند ، نظرات و ديدگاه‌هاي مختلف از وجوه گوناگون ذي‌مدخل در اين امر را مورد بررسي قرار داد، جلسات متعددي در سازمان برگزار شد و نتيجه آن كار كارشناسي در واقع رسيدن به يك پاسخ ظرف دو ماه بود و آن، حفظ سازمان به صورت مستقل و حفظ يكپارچگي فعاليت‌هاي فضايي كشور در درون سازمان فضايي ايران است.

او در اشاره به حد و اندازه يكپارچگي و تمركز فعاليت‌هاي فضايي و نحوه تقسيم كار بين بخش‌هاي گوناگوني كه در مورد موضوع فضايي در كشور فعال هستند، گفت: قطعا نمي‌شود همه آن‌ها را در قالب يك سازمان به صورت اجرايي جمع‌آوري كرد. دانشگاه‌ها، شركت‌ها و موسسات تحقيقاتي و پژوهشي دانش بنيان، فعاليت‌هاي اقتصادي كه در كنار اين كار بزرگ مي‌تواند شكل بگيرد، دستگاه‌هايي كه در حوزه‌هاي دفاعي كشور مسئوليت‌هاي مشابه اين را دارند، خصوصا در حوزه پرتاب، همه نشان مي‌دهد كه وقتي صحبت از تمركز و يكپارچگي مي‌كنيم، منظورمان تمركز و يكپارچگي سازمان‌يافته در قالب درون يك سازمان به صورتي كه يك پادگان را فرماندهي مي‌كنيم نيست. بلكه مي‌تواند يك مديريت يكپارچه و ماتريسي در كشور شكل بگيرد به گونه اي كه اين دستگاه ها هماهنگ با هم كار كنند. برخي از امور، به هيچ وجه قابل واگذاري نيست؛ بحث تعيين خط مشي، سياست‌گذاري‌ها، كنترل و نظارت پيشرفت كار در حوزه‌هاي گوناگون اين علم و فناوري از اموري است كه از ذات تمركزيافته‌اي برخورددار است كه قابليت تفويض و تشكيك در يكپارچگي آن وجود ندارد. به طور مثال همين پرتاب كاوشگر پژوهش توسط همكارانمان در مجموعه دفاعي كشور را شاهد بوديم كه اين هيچ اشكالي را هم به وجود نخواهد آورد. شايد در بعضي زمينه‌ها، هزينه كردن اين منابع براي ما به صورت چندگانه حتما دردآور و گرفتاركننده است و بايستي ما به اين موضوع، به اين شكل نگاه كنيم اما اصل تمركز و يكپارچگي سازمان قضايي ايران و استقلال آن، تحت نظر رياست جمهوري، يك امر تصميم گرفته شده است. اين ها همه دارايي‌هاي ارزشمندي است كه ما مي‌توانيم از آن براي رشد و تعالي فعاليت‌هاي سازمان فضايي ايران و هم علم و فناوري فضا به طور كامل بهره‌مند بشويم.

معاون اجراي رياست جمهور، فعاليت‌هاي اساسي سازمان فضايي ايران را به سه حوزه تقسيم كرد و مورد نخست آن را تلاش در حوزه علم و فناوري فضا براي حفظ اقتدار ملي خواند. شريعتمداري در اين باره گفت: هنگامي كه اين موجود به فضا پرتاب شد، من در بين دوستان و عزيزان بودم. هر حركتي كه اتفاق مي‌افتاد، يك دوربيني كه فعال مي‌شد، يك قسمتي از اين محموله اعزام شده كه با يك انفجار در بدنه آن، جدا مي‌شد، هر چتري كه باز مي‌شد و عمل مي‌كرد، يك حيات تجديديافته‌اي را در چهره و ذهن دست‌اندركاراني كه آنجا بودند، مي‌ديدم. آن قدري كه ما خودمان كه عمري از ما گذشته است و پا در سن پيري گذاشتيم به وجد مي‌آمديم و دچار نشاط جوانانه‌اي مي‌شديم كه اين قابليت بازگويي آن و احساس دروني ما، كار سختي است. اين هماني است كه از آن صحبت مي‌‌كنيم به ايجاد نشاط و ايجاد روحيه خودباروي و خود اتكايي در بين جوانان و آحاد اين ملت و هم افتخاري كه در دنيا به وجود مي‌آورد. وقتي اين تصاوير پخش مي‌شود، مطمئن هستيم كه دنيا اين تصاوير را ملاحظه مي‌كنند. وقتي كه قدم گذاردن انديشمندان و صاحبان علم و دانش كشور ما را به قله‌هاي رفيع اين دانش مشاهده مي‌كنند، به ما غبطه مي‌خورند. اين ؛اقتدار ملي را در سطح جهان افزايش مي‌دهد و حتما يكي از حوزه‌هاي مهمي كه ما بايد به آن توجه بكنيم اين موضوع مهم است.

شريعتمداري، اثر توسعه ضرورت پرداختن به اين فعاليت را دومين موضوع مورد تاكيد دانست و گفت: وقتي در مورد پرتاب ماهواره صحبت مي‌كنيم و ماهواره از جنس سنجش از راه دور است، فعاليت‌هاي ما در عرصه‌هاي گوناگون هوافضا تكميل مي‌شود، كشاورزي ما را رونق مي‌يابد، تلاش‌هاي ديگر ما در عرصه فعاليت‌هاي مربوط به آب و هوا و جغرافيا تغيير مي‌كند و هزينه‌هاي مبادله را كاهش مي‌دهد؛ همينطور در بحث ارتباطات، روند توسعه كشور را سريعتر مي‌كند، جهش ايجاد مي‌كند كه قطعا ما بايد به اين موضوع هم نگاه جدي داشته باشيم. هم به لحاظ اينكه از لحاظ اقتصادي براي ما اين موضوع مهم است و هم به لحاظ اينكه روند توسعه همه جانبه، متوازن و پايدار را در كشور، اين علم و فناوري تسريع، تحكيم و تعميق مي‌بخشد و از نظر ما مهم است.

معاون اجرايي رئيس جمهور، سومين عرصه را عرصه پژوهش دانست و گفت: دانشمندان و نخبگان ما درگير يك فعاليت فكري هستند و اين سازمان و اين فعاليت علمي و فناوري، هزاران فعاليت علمي و فناوري ديگر را به دنبال خود مي‌كشد. من وقتي از همين محموله بازديد مي‌كردم، دوستان گفتند ما در اين محفظه‌اي كه اين ميمون را نگه‌داري مي‌كنيم بايد به مدت 4 ساعت به آن، امكان تنفس بدهيم. اين امكان از بيرون فراهم نيست و از داخل با يك فناوري، همين بازدم را تبديل به اكسيژن قابل مصرف آن مي‌كنيم. همان جا بحث شد كه برخي جاهاي ديگر از اين امكان استفاده مي‌كنند و ما الان خودمان در سازمان، صاحب يك ايده هستيم و يك توانايي فوق‌العاده داريم كه حتي نهادهاي ديگر كه از اين فناوري بي‌بهر‌ه‌اند براي ساخت ابزارهاي مورد نيازشان از اين فناوري استفاده كنند. اين نشان مي‌دهد ما در هر زمينه از فعاليت‌هاي اين علم و فناوري وارد شويم، ساير علوم و فناوري‌ها، مربوط به اين سازمان به صورت مستقل را به تنهايي به دنبال خودش مي‌كشد. اگر ما در فضا بخواهيم وارد بشويم، بحث مربوط به مباحث الكترونيك، انتقال تصوير و ارتباطات، هر كدام از اين‌ها علوم متنوع و فراواني است كه به هر صورت اثر توسعه پژوهشي كشور با ورود به موضوع علم و فناوري، نمي‌تواند از نظر ما دور بماند. جلب و جذب انديشمندان اين حوزه، يكي از مهمترين دستاوردها در حوزه پژوهشي هم باز هست.

شريعتمداري در انتها خاطرنشان كرد: نگاه بلندمدت به موضوع علم و فناوري فضا را نمي‌توانيم ناديده بگيريم. كساني كه در گذشته دور به موضوع آي.تي توجه كردند، امروز مي‌بينيد صاحبان اصلي آي.تي در دنيا هستند. ما هر چه تلاش مي‌كنيم، بالاخره به آن‌ها نمي‌رسيم. هندي‌ها، يك زماني فكر كردند كه در اين زمينه بايد فعال باشند، اين كار را زود شروع كردند و امروز نتايج آن را مي‌بينند. زود گام نهادن به عرصه تسخير فضا كه در آينده يكي از موضوعات اساسي در جهان خواهد بود. كار بسيار مهمي است كه ما بايد به آن بپردازيم و نمي‌توانيم به آن بي‌توجه باشيم. همه اين‌ها نشان مي‌دهد كه دولت تدبير و اميد، براي موضوع علم و فناوري فضا و هم سازماني كه متولي اين امر است و بايستي اين امر را تعقيب كند، اهميت فوق‌العاده‌اي قائل است.

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن