تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819802713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعلام آمار تعداد معتادان در كشور


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: اعلام آمار تعداد معتادان در كشور
مناطره تلويزيوني با موضوع اعتياد براي دومين بار با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مسئول در شبكه يك سيما آغاز شد.
تسنيم: برنامه تلويزيوني مناظره اين هفته با حضور كارشناسان و مسئولان مختلف با موضوع «اعتياد و آسيب‌هاي مرتبط به آن» آغاز شد.

اين برنامه هر هفته روزهاي جمعه از ساعت 16:30 تا 19 به‌صورت زنده پخش مي‌شود كه در مناظره امروز حسين ذبحي معاون قضايي دادستان كل كشور، طاها طاهري قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همايون هاشمي رئيس سازمان بهزيستي كشور، علي مويدي رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، احمد حاجبي مديركل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در برنامه « مناظره» ميهمانان اين موضوع مهم، حياتي و اساسي در كشور هستند.

پيش از اين نيز سردار علي مؤيدي رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر، حجت‌الاسلام موسي قرباني نماينده دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي، اميرحسين قاضي‌زاده عضو كميسيون اجتماعي مجلس و بابك دين‌پرست معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر در سيزدهمين قسمت از اين برنامه به بررسي راهكارهاي مقابله با مواد مخدر و كاستن از آسيب‌هاي اين مواد پرداخته بودند.

مناظره پيشين با استقبال وزير كشور روبرو شد و رحماني فضلي از رسانه ملي براي برگزاري آن تشكر كرده بود و وعده برگزاري مناظره‌اي مجدد با اين موضوع را داده بود.

سوال نظر سنجي مناظره امروز عبارست از: آيا برخوردهاي قضايي انتظامي با قاچاقچيان مواد مخدر بازدارنده بوده است؟

در سخنراني نخست احمد حاجبي مديركل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در برنامه « مناظره» عنوان كرد: بحث چرايي پديده اعتياد با توجه به اينكه تاكنون با تمام مداخله‌ها همچنان ادامه دارد، مطرح است و به عنوان مسئله روز كاملا مشخص بوده كه باعث نگراني براي عموم جامعه شده و تهديد‌كننده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر اعتياد بار مالي و ناتواني و مرگ‌ومير را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: پديده اعتياد به سلامت آسيب رسانده و در حال حاضر بعد از سوانح و حوادث كه به عنوان رتبه نخست هستند و بعد از آن بيماري قلب و عروق و در رتبه چهارم پديده اعتياد موضوعي است كه به سلامت آسيب مي‌رساند و بار بيماري را به دنبال دارد.

حاجبي با اشاره به اينكه بايد دقت كرد كه چرا اين موضوع مشكلات بسياري را ايجاد كرده و آيا اعتياد مشكل اجتماعي است، گفت: اگر قاعدتاً چند خصوصيت در برگيرد آن پديده مشكل اجتماعي مطرح مي‌شود كه يكي از آنها تعارض با ارزشها بوده. به طور كلي اعتياد و شيوع آن قابل توجه است و غير متعارف بوده و مغاير با ارزشها مطرح مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه ما نياز به اصلاح سياست‌ها داريم، گفت: بايد به اصل وجود اعتياد پرداخت و بر آن تاكيد كرد و اين نشان از نابساماني و عدم كارايي است كه خود علل متفاوتي دارد.

وي بيان كرد: 3 گروه از عوامل بسيار مهم هستند كه عوامل اجتماعي، محيطي و فردي است. همچنين موضوع تاثير خانوادگي نيز نقش بسزايي دارد؛ بحث فقر از موضوعاتي است كه يك شاخص بارز بوده و باعث مشكل اجتماعي مي‌باشد.

آمار معتادان در كشور

سخنران دوم يعني حسين ذبحي معاون قضايي دادستان كل كشور نيز بيان داشت: گستره مباحث در اين حوزه فراوان است اما مايلم به طور خلاصه مواردي از دستاوردهاي مبارزه قضايي در اين زمينه را عرض كنم. اينكه مطرح مي‌شود آيا مبارزه در سالهاي گذشته در سطوح مختلف قضايي و انتظامي مثبت بوده يا نه بايد گفت مواردي از دستاوردها مربوط به امنيت موجود است. در طول سالهاي گذشته با اقداماتي كه انجام شده بايد به شرايطي كه موجب افزايش معتادان مي‌‌شود نيز توجه كرد.

وي ادامه داد: در سال 1314 حدود 1.5 ميليون معتاد و در سال 1334 حدود همين تعداد و در اوايل سال 1357 و قبل از پيروزي انقلاب اسلامي حدود 2 ميليون نفر يعني معادل 6 درصد جمعيت كشور اعتياد داشتند.

ذبحي افزود: در حال حاضر طبق آمار حدود 1 ميليون و 350 هزار نفر معتاد در كشور وجود دارد كه اگر آمار معتادان تفنني را نيز به آنها اضافه كنيم بازهم به نسبت تعداد معتادان قبل از انقلاب كمتر است در حالي كه در حال حاضر با شرايطي از جمله همسايگي افغانستان، تنوع مواد مخدر روبرو هستيم كه آمار معتادان را افزايش مي‌دهد.

نماينده قوه قضائيه تصريح كرد: در سالهاي گذشته مرزها تا حدي ناامن بود كه قاچاقچيان موادمخدر حتي تا مواردي به شهرهاي مرزي وارد شده و كاروان قاچاق خود را از آن مسير عبور مي‌دادند اما امروز انسداد مرزها به گونه‌اي است كه آنها را وادار به جايگزيني شيوه ديگر كرده است.

وي خاطرنشان كرد: در بازديد از زندان‌هاي برخي استانها شرايط ترك و جلوگيري از موادمخدر به قدري خوب بود كه من اين مسئله را با آقاي اسماعيلي رئيس سازمان زندانها نيز مطرح كردم.

درك نادرست از مساله اعتياد

طاها طاهري قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز به عنوان سومين سخنران در برنامه مناظره با اشاره به اينكه اميدواريم در يك چارچوب منطقي بتوانيم به يك نتيجه قابل قبول دست يابيم، گفت: مردم بايد به عنوان داوران اصلي به ارزيابي اين مناظره بپردازند.

وي افزود: در طول 3 دهه گذشته به دليل نداشتن برنامه و درك نادرست از مساله اعتياد به مشكلات انباشته‌اي برخورد كرده‌ايم و مساله كنوني اعتياد در كشور به مولفه‌هاي اساسي همچون كم‌كاري و ورود مواد مخدر به كشور مربوط است.

طاهري ادامه داد: علي‌رغم تمام تلاش‌ها براي ورود مواد مخدر به كشور و آمار بالاي شهدا در اين زمينه شاهد هستيم كه نگاه كارگزاران به مساله اعتياد تا دو دهه گذشته مقابله‌محور بود و در حدود 10 تا 12 سال است كه به موضوع پيشگيري درمان توجه مي‌كنيم تا سال 89 معتاد، مجرم تلقي مي‌شد و اگر به سمت درمان نمي‌رفت دستگير و به زندان منتقل مي‌شد.

نماينده وزارت كشور در برنامه مناظره عنوان كرد: در مساله اعتياد شاهد نقص‌هايي در بخش حمايت اجتماعي هستيم. همچنين نقش خانواده به عنوان متهم اصلي در اعتياد فرزندان مغفول مانده است؛ نقش خانواده در موضوع اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي و عدم درك صحيح اين مساله باعث شده تا مساله اعتياد در جامعه حاد شود.

وي افزود: از منظر آسيب‌شناسان اجتماعي هر آسيب اجتماعي به عنوان اختلال در روابط اجتماعي تلقي مي‌شود. همچنين از نظر روانپزشكان معتاد يك بيمار حقوقي از نظر سياسيون، مجرم و حلقه واسط در توطئه نرم دشمن و از نظر پليس بزهكار، از نظر مذهبيون گناهكار و از نظر خود معتاد يك قرباني تلقي مي‌شود.

تلقي سازمان ملل از اعتياد به عنوان جرم سازمان يافته

سردار علي مويدي، رئيس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا به عنوان سخنران چهارم برنامه مناظره در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا برخوردهاي قضايي انتظامي با قاچاقچيان موادمخدر بازدارنده بوده است، اظهار داشـت: توجه و عنايت در خصوص مبارزه با موادمخدر طي 2 ماه گذشته بسيار بوده و در نشست قبلي به بحث عرضه و تقاضا پرداخته شده همچنين كارشناسان به صورت كارشناسي به اين موضوع اشاره كرده و مردم با مشاركت در نظرسنجي بسيار موضوعات را هدفمند ارائه كردند.

وي با بيان اينكه بهترين پاسخ به سوال نشست گذشته اين بود كه بيش از 63 درصد به بحث مقابله در حوزه عرضه پرداخته‌اند و رويكرد دستگاه قضايي و پليس را تائيد كردند، ادامه داد: نظرسنجي كه مردم ارائه كردند پيام‌هايي را به دنبال داشت تا شايد بتوانيم از طريق اين افكارسنجي نقشه راهي داشته و موفق‌تر عمل كنيم.

سردار مويدي با اشاره به اينكه بحث مقابله به لحاظ نظام در 2 الي 3 دهه گذشته بسيار پاسخگو بوده است، افزود: نظرسنجي كه از سوي مردم صورت گرفت مي‌توان از آن به عنوان ارزيابي مثبت اشاره كرد همچنين حوزه‌هاي فرهنگي و پيشگيري نيز بايد متناسب با عرضه صورت گيرند.

رئيس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا با بيان اينكه موادمخدر به عنوان يك پديده سياسي، امنيتي و در يك نگاه از سوي سازمان ملل به عنوان جرم سازمان‌يافته تلقي شده است، گفت: سرچشمه عرضه موادمخدر در بيخ گوش ما يعني كشور افغانستان است بنابراين بايد در خصوص مقابله متمركز شويم.

وي ادامه داد: موضوع فرهنگي و پيشگيري نيز بايد صورت گيرد و بنده به عنوان پليس رويكرد دستگاه قضا، پليس و ساير دستگاه‌ها را مثبت در زمينه مقابله با موادمخدر مي‌دانم.

مويدي بيان كرد: بايد به بحث پيشگيري و درمان نيز توجه كرد و سرمايه كلان براي مقابله آن هزينه كنيم.

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن