تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804817853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همگان آرزوي دميدن خورشيد و ديدار دگرباره آن را دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: همگان آرزوي دميدن خورشيد و ديدار دگرباره آن را دارند
استاد مير جلال الدين كزازي معتقد است، در شب يلدا همگان آرزوي دميدن خورشيد و ديدار دگر باره آن را دارند.

دكتر ميرجلال الدين كزازي در آستانه شب يلدا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه كرمانشاه، گفت: شب يلدا به همان سان كه از نام آن آشكار است، شب زايش است و يلدا واژه‌اي است آرامي و سورياني به معناي زايش.

وي با بيان اينكه در اين شب ايرانيان زادن مهر را بزرگ مي‌دارند و جشن مي‌گيرند، ادامه داد: مهر نام يكي از ايزدان باستاني در ايران بوده است، نام ايزد پيمان و از همين روي واژه مهر در زبان پارسي به معناي دوستي بر جاي مانده است.

به گفته اين استاد دانشگاه مهر خداوند و دارنده‌ي دشت‌هاي فراخ بوده است كه هر پگاه بر گردونه زرين بر مي‌نشسته است و از البرز كوه در پهنه‌هاي سپهر مي‌تاخته است و روان‌هاي پاك و پيراسته از آلايش گناه را به فرازناي سپهر و به "گروثمان"، بهشت آييني ايراني مي‌برده است، به خانه خنيا و سراي سرود.

كزازي اظهارداشت: مهر شب هنگام نيز با هزاران چشم، خانمان‌هاي آريايي را مي‌نگريسته كه مبادا كسي پيمان بشكند و به دروغ بيالايد.

وي يادآوري كرد: مهر اندك اندك با خورشيده يكي شده‌ است، زيرا خورشيد نيز هر پگاه از كوه سربرمي‌آورده و تا شامگاه هامون‌هاي سپهر را در مي‌نورديده و زمين را گرما مي ‌بخشيده است.

اين نويسنده معتقد است از همين روست كه در زبان پارسي مهر در معني خورشيد هم كاربرد يافته است.

كزازي ديگر كاربرد واژه مهر را نام دين آوري دانست كه 30 سال پس از برپايي جهانشاهي اشكاني و 60 سال پس از تازش اسكندر گجسته به نفرين، از دوشيزه‌اي به نام ناهيد در يكي از شهرهاي خاوري ايران زاد تا جهان را با آييني نو بيافروزد، آييني كه مهرپرستي يا ميتراييسم ناميده مي‌شود.

وي افزود: شب يلدا شب زايش، كه بلندترين و تيره ترين شب سال است شب زادن مهر است، از همين روي ايرانيان كه هموراه در درازناي تاريخ مينوي و آييني خويش ستايندگان پرشور خورشيد و روشنايي روز بوده‌اند و مي‌كوشند تا دميدن خورشيد بيدار باشند، زيرا دميدن خورشيد در فرجام شبي چنين، از شگرفي و شكوهي ديگرسان برخوردار است.

اين پژوهشگر و محقق در ادامه اشاره اي به آيين‌هاي باستاني ايران در شب يلدا داشت و خاطرنشان كرد: ايرانيان در اين شب خاني آييني را مي‌گستردند، خاني كه با نشانه‌هايي رازآورانه و آييني زيور گرفته است.

كزازي انار را برترين اين نشانه‌ها دانست و تصريح كرد: انار ميوه‌اي است نمادين در ايران زمين و به پاس گردي و سرخي نماد خورشيد است و از همين روي ميوه‌اي است كه همواره بر خوان آييني شب يلدا نهاده مي‌آيد.

وي گفت: در روزگار پسين ميوه‌اي ديگر و همچنان گرد و درون سرخ به نام هندوانه بر اين خوان افزوده شده است.

اين استاد ادبيات و زبان پارسي دانه‌ها و آجيل خشك را از ديگر نشانه‌هاي بايسته بر خوان يلدا عنوان كرد و اظهارداشت: اين دانه هاي شكستني و خوردني خشك و شيرين از آن رو بر خوان يلدا نهاده مي‌آيند كه فرآورده‎‌هاي خورشيد شمرده مي‌شوند، زيرا خورشيد است كه زمين را گرمي مي‌بخشد، آماده كشت مي‌كند، درختان را مي‌روياند و بار مي‌دهد.

كزازي معتقد است، چون در گذشته در زمستان ميوه‌هاي تازه در دسترس نبوده‌است ايرانيان گونه خشك شده آنها را به نشانه خجستگي خورشيد و مهرورزي و پروندگي آن بر اين خوان آييني مي‌نهند.

وي ادامه داد: از ديگر سوي از آن روي كه شب يلدا را تا پگاهان بيدار و هوشيار بمانند به افسانه گفتن مي‌پرداخته‌اند و بزرگان خانواده افسانه‌هايي شيرين و دلپذير را با ديگران در ميان مي‌نهاده‌اند.

اين نويسنده فال زدن با ديوان خواجه حافظ را از ديگر آيين هاي شب يلدا در ايران پس از اسلام خواند و افزود: خواندن غزل‌هاي شورانگيز و شررخيز خواجه نيز از آيين‌ها و رفتارهاي ايرانيان در شب يلدا شده است.

كزازي با تاكيد بر اينكه جشن‌هاي ايراني سرشتي همگاني داشته‌اند و هنوز نيز كمابيش دارند، يادآورشد: به ديگر سخن ايرنيان شب يلدا گرد هم مي‌آمدند و اين جشن را برپا مي‌داشته‌اند.

وي تصريح كرد: در جشن و آيين شب يلدا هنجار آن است كه خانواده‌ها، خويشان و دوستان گرد هم مي‌آيند و بر خوان شب يلدا مي‌نشينند و مي‌كوشند در كنار هم اين شب را به روز برسانند.

انتهاي پيام

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن