تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803674991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جيب‌هاي خالي و رونق تاناكوراهاي ايران!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جيب‌هاي خالي و رونق تاناكوراهاي ايران!
مي‌گويند نام «تاناكورا» از سريال «سالهاي دور از خانه» با شخصيت معروفش «اوشين» كه به همراه همسرش فروشگاهي با همين نام تأسيس كردند، در ايران جا افتاد. اما در آن سريال فروشگاه اوشين به علت ورشكستگي تعطيل شد، اما فروشگاه‌هاي تاناكوراي ايران هنوز پابرجاست و هميشه هم مشتري‌هاي خود را داشته است.

به گزارش افكارنيوز، ماجرا نه اين است كه اين فروشگاه‌ها كالاهاي خاص و شايد هم عالي مي‌آورند، بلكه دليل آن دقيقاً جاي ديگري است. گراني‌هاي سال ۹۱ و ۹۲، قيمت همه كالاهاي موجود در بازار را چون نموداري بالا كشيده است. همين امر نيز سبب شده خيلي از مشتريان بازار سطح و توان خريدشان به ميزان قابل توجهي كاهش يابد و به سمت تاناكورا سوق پيدا كنند.

تعداد فروشگاه‌هاي تاناكورا در سطح برخي از شهر به طور قارچ گونه در حال افزايش است، به طوري كه حتي اين فروشگاه‌ها در مناطق بالاي شهر نسبت به پايين شهر بيشتر ديده مي‌شود.

چرخي در اين مغازه‌ها كه مي‌زني، با خيلي چيزها آشنا مي‌شوي، از ماجراي تجارت لباسهاي دست دوم گرفته تا ماجراي كاهش قدرت خريد مردم در رهگذر پر شتاب تورم.

تجارت پرسود دست دومي‌ها

گويا در گذشته لباسهاي دست دوم به طور رايگان و در قالب امور خيريه به كشورهاي موسوم به جهان سوم وارد مي‌شد و اكنون با سودآوري واردات يا به تعبير بهتر قاچاق اين كالاها، ديگر براي خودش تجارت پرسودي شده است.

وارد يكي از اين فروشگاه‌ها مي‌شوم، بوي تند مواد ضد عفوني كننده لباسها، مراجعان را متوجه محل خاصي كه در آن پا گذاشته‌اند، مي‌كند، با اين حال پس از مدتي گشت و گذار به آن عادت مي‌كنند.

مشتريان تاناكورا از هر قشر و گروهي هستند؛ از خانمهايي با تيپ‌هاي به روز تا جوانان طبقه متوسط جامعه كه گاه تا ساعتها كالاهاي اين مغازه‌ها را در پي يافتن لباسهاي خاص و مورد نظرشان زير و رو مي‌كنند.

انواع تي شرت، گرمكن‌هاي ورزشي، باراني و پالتو، كت و شلوار، كيف، كفش و حتي عروسكهاي رنگارنگ به چشم مي‌خورد. مهرداد كه يكي از خريداران است و با عجله در حال جست‌وجو در ميان كاپشن‌هاي عرضه شده در فروشگاه است، مي‌گويد: در حالي كه بازار پوشاك و كفش كشور را كالاهاي بي‌كيفيت چيني فرا گرفته، خريد لباسهاي تاناكورا، از لباسهاي چيني موجود در بازار به صرفه‌تر است هر چند كه قيمت آنها با قيمت كالاهاي نو چيني نيز برابري مي‌كند.

وي كه تنوع و كيفيت بالاي لباسهاي عرضه شده در اين فروشگاه‌ها را دليل خريد خود عنوان مي‌كند، مي‌گويد: قيمت نسبتاً مناسب و كيفيت خوب انواع كالاهاي عرضه شده در اين فروشگاه‌ها سبب شده تا مردم دست دوم بودن و يا به قولي غيربهداشتي بودن اين كالاها را ناديده گرفته و پوشاك مورد نياز خود را از آنجا خريداري كنند.اما اين روزها، با كاهش قدرت خريد مردم گرايش به لباسهاي تاناكورا بيشتر شده است، به طوري كه مي‌شود مفهوم اقتصادي گرايش به كهنگي را در وفور فروشگاههاي تاناكورا در شهر ديد.

از حامد كه دانشجوست و به همراه دوستش براي خريد به يكي از اين فروشگاه‌ها آمده است، مي‌پرسم كه خيلي وقت است از اينجا خريد مي‌كني؟ به نظر تو چرا اينقدر مغازه‌هاي فروش اين لباسها زياد شده؟ او مي‌گويد: من زياد براي خريد اين لباسها اينجا مي‌آيم. مردم زيادي را هم مي‌بينم، بيشتر آنها از نداري براي خريد مي‌آيند. ديگر كسي زورش نمي‌رسد لباسهاي گران قيمت بخرد.

اما دوست حامد با اشاره به قيمت برخي از كالاهاي تاناكورا مي‌گويد: كفشها و پالتوهاي عرضه شده در برخي از اين فروشگاه‌ها در برخي موارد حتي گران تر از اجناس نو عرضه شده در بازاراست.

علي مي‌افزايد: قيمت لباسهاي دست دوم نيز در پي گرانيهاي اخير تكانهايي خورده و ديگر از قيمتهاي مفت گذشته خبري نيست. به عنوان مثال كفشهاي بوت ويتنامي يا برندهاي معروف ديگر از ۷۵ هزار تومان به بالاست و همين طور پالتوهاي زنانه و مردانه از ۱۰۰ هزار تومان به بالا عرضه مي‌شود كه اين قيمتها براي اين فروشگاه‌ها نامعقول و غيرمنطقي است.

مشتري‌هاي پيامكي

تاناكورا هميشه بيشترين فروش را در اوايل فصل سرد داشته است؛ اين را «قدرت» يكي از فروشندگان لباسهاي تاناكورا مي‌گويد.

وي با اشاره به اينكه بيشتر مشتري‌هاي ما خانم هستند، ادامه مي‌دهد: بسياري از مشتري‌هاي ما ثابت و دايمي هستند به طوري كه شماره تلفن خود را به ما داده‌اند و به محض اينكه كالاي تازه‌اي براي ما مي‌رسد، بوسيله پيامك و يا تلفن به آنها خبر مي‌دهيم.از او مي‌پرسم تعداد مغازه‌هاي فروش اين لباسها زياد شده چرا؟ مي‌گويد: وضع اقتصادي مردم و استقبال از اين لباسها، عمده دليل اين مسأله است، البته بعضي هم علاقمند به لباسهاي ماركدار با قيمتهاي پايين هستند.

اما لباسهاي تاناكورا از كجا وارد كشور مي‌شوند؟ اين پرسشي است كه احتمالاً در ذهن شما هم وجود دارد. منابع خبري موثقي در اين زمينه وجود ندارد، اما برخي از گفته‌ها حاكي از آن است كه هند و پاكستان از مهمترين صادركنندگان لباس دست دوم به كشور ما هستند.

اما يك نظرديگر اين است كه لباسهاي دست دوم از اروپا به كشورهاي فقير همچون هند و پاكستان و عراق رايگان و به عنوان كمك فرستاده مي‌شود كه اين كشورها نيز آنها را به بعضي كشورهاي ديگر از جمله ايران به صورت قاچاق مي‌فروشند.

با اين حال برخي پزشكان و مسؤولان وزارت بهداشت گفته‌اند، انواعي از ميكروب لا به لاي پرزهاي لباس وجود دارد كه با شستن هم از بين نمي‌رود و سبب بيماري مي‌شود. همچنين ابتلا به آلرژي و بيماري‌هاي انگلي و قارچي را افزايش مي‌دهد.

با اين حال نه فروشندگان و نه مشتري‌هاي پرشمار تاناكورا گويا گوششان چندان بدهكار اين حرفها نيست! البته بدهكار دانستن گوش به تنهايي شايد درست نباشد؛ زيرا در اين وضعيت بايد حال و روز جيب مردم را هم پرسيد.

جيبهاي خالي كه خيلي‌ها را مجبور كرده با حسرت از كنار فروشگاه‌ها نو بگذرند با اين حال به نظر مي‌رسد، شيفتگان «مد» همچنان از مشتري‌هاي پرو پاقرص فروشگاه‌هاي تاناكورا هستند.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن