تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819006829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جيب ايلامي‌ها خالي از سود تردد زائران در مرز مهران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جيب ايلامي‌ها خالي از سود تردد زائران در مرز مهران
با آمارهاي به ظاهر اميدوار كننده‌اي كه در مورد افزايش مبادلات در مرز مهران ديده مي‌شود اين شائبه در ذهن مخاطب پيش مي‌آيد كه مردم شهر مهران و استان ايلام از اين حجم عظيم تردد اتباع ايراني و خارجي و ترانزيت سوخت و صادرات مرزي، بهره اقتصادي مناسبي مي‌برند، در حالي كه به هيچ‌وجه اين‌گونه نيست و مردم تنها نظاره‌گر آماري هستند كه از طريق رسانه‌ها پخش مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه ايلام، در پي تصويب مرز مهران توسط هيئت دولت به عنوان مرز رسمي و بين‌المللي، در آبان‌ماه 1382 سايت موقت پايانه مرزي مهران آغاز به كار كرد و در كمتر از يك سال عمليات ساخت سايت موقت پايان يافت. اين در حالي است كه كارهاي عمراني در استان هميشه با تأخير فراوان به بهره‌برداري مي‌رسند. و اين سرعت در كار به دليل استقبال بي‌سابقه و زياد زائران ايراني و عراقي از اين مرز بود.

از ابتداي بازگشايي اين مرز و آغاز ترددها تا پايان سال 1390 بيش از 14 ميليون و 30 هزار نفر از اين مرز گذر كرده‌اند و احتمالاً اين آمار تاكنون به بيش از 20 ميليون نفر رسيده است، و از سال 1385 تا پايان سال 1390 بيش از 91 هزار 120 دستگاه كاميون سوخت از مرز ترانزيت شده است. براي ساخت فاز اول طرح جامع پايانه مرزي مهران با مساحت حدود 42 هكتار در قالب دو سالن مسابربري و تجاري و سالن مسافري با حدود 4500 متر مربع زيربناو با دو كريدور مجزا و تجهيزات كامل، اعتباري بالغ بر 250 ميليارد ريال هزينه شده است.

در اين سال‌‎ها زائراني با مليت‌هاي عراقي، پاكستاني، هندوستاني و آذربايجاني و البته هموطنان ايراني از اين مرز تردد داشته‌اند و از امكانات مرز و استان استفاده كرده‌اند، چون فاصله پايانه مرزي مهران تا شهر كربلا 240 كيلومتر و شهر نجف اشرف 180 كيلو متر مربع است و اين مرز نزديكترين و راحت‌ترين و امن‌ترين راه براي عبور زائران محسوب مي‌شود.

با اين تفاسير، اين شائبه در ذهن مخاطب پيش مي‌آيد كه مردم شهر مهران و استان ايلام از اين حجم عظيم تردد اتباع ايراني و خارجي و ترانزيت سوخت و صادرات مرزي، بهره اقتصادي مناسبي مي‌برند، در حالي كه به هيچ‌وجه اين‌گونه نيست.

دولت و دستگاه‌هاي ذيربط نظير گمرك، حمل و نقل و پايانه‌ها، فرمانداري و گذرنامه زحمات بسيار زيادي براي بهبود شرايط مرز كشيده‌اند اما مردم شهر مهران و استان ايلام هيچ بهره اقتصادي از اين ترددها نمي‌برند چرا كه زائران ايراني از شهر مبدأ توسط يك شركت انحصاري، سوار اتوبوس مي‌شوند و بي‌هيچ توقفي به مرز مي‌روند و از آنجا توسط اتوبوس‌هاي عراقي تحت‌الحفظ به زيارت برده مي‌شوند و زوار عراقي نيز به محض ورود از طريق پايانه مرزي سوار اتوبوس شده و به شهرهاي مشهد، قم و تهران برده مي‌شوند.

سال‌هاست كلمه «بازارچه مرزي» در اخبار رسانه‌ها ديده و شنيده مي‌شود اما بازارچه‌هايي وجود ندارد، تعدادي غرفه براي صادركنندگان ايراني و واردكنندگان عراقي تدارك ديده شده است، صادركننده ايراني پس از گرفتن سفارش، كالا را از شهرهاي مركزي ايران خريداري و مستقيم به بازارچه منتقل مي‌كند، سپس بار به تريلي يا خاور عراقي منتقل و به عراق برده مي‌شود، بنابراين هيچ كالايي براي خريد و فروش و هيچ مغازه‌اي در آنجا ديده نمي‌شود و داد و ستد هم به همين معاملات تجاري خرد ختم مي‌شود.

انتظارات مردم از مرز بين‌المللي مهران چيست؟

"عليرضا سهايي" از اهالي شهر مهران در اين خصوص به خبرنگار ايسنا، گفت: ما تنها شاهد تردد زوار و كاميونهاي صادراتي هستيم و افزايش آنها هيچ تأثيري در معاش مردم وهيچ نقشي در كاهش نرخ بيكاري شهرستان ندارد.

وي كه دانشجوي كارشناسي مديريت بارزگاني است، برنامه‌ريزي مسوولان در اين زمينه را ناعادلانه و غيرعلمي دانست و افزود: حتي كارمندان شاغل در ادارات گمرك و پايانه مرزي و همچنين بازارچه كساني هستند كه در شهر ايلام سكونت دارند و از جوانان اين شهر كمتر استفاده شده است.

اين شهروند مهراني، تأكيد كرد: جوانان مهراني و ايلامي خواستار راه‌اندازي بازارچه مرزي "بهرام‌آباد" هستند، بازارچه‌اي همچون بازارچه‌هاي مرزي شهرهاي ديگر كه بشود در آنجا كالاها و اجناس را با قيمت پايين‌تر خريداري كرد.

"نظام‌الدين شهرياري"، صاحب يك سوپر ماركت در شهر مهران نيز به خبرنگار ايسنا، گفت: براي زائران و مسافران به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده كه هيچ ارتباطي با شهر و مردم مهران نداشته باشند، نه از هتل ما استفاده مي‌شود و نه از مغازه‌هاي ما چيزي خريداري مي‌كنند.

وي اضافه كرد: مسوولان قصد دارند با ساخت كمربندي شهر مهران حتي اجازه عبور اتوبوس‌ها به داخل شهر را هم ندهند! مي‌خواهم به مسوولان بگويم مردم مهران از هيچ بابتي منتفع نمي‌شوند و اين به دليل عملكرد غلط شما و سازمان حج و زيارت است.

اين شهروند مهراني، خاطرنشان كرد: نمي‌دانم چرا مسوولان شهرستان و سازمان حج و زيارت، با خود فكر نمي‌كنند تردد زياد مسافران و حجم بالاي صادرات از اين شهر در حالي كه سهم مردم مهران فقط نظاره كردن باشد با عقل جور در نمي‌آيد.

"رمضان كلوندي" كه اهل روستاي "چنگوله" از روستاهاي مرزي مهران است، گفت: تا دو سال گذشته در تهران كارگري مي‌كردم با شنيدن هياهوي راه‌اندازي و شروع به فعاليت مرز دوباره به شهر خودم برگشم و چند سالي است كه از طريق كار در بازارچه‌ي مرزي امرار معاش مي‌كنم، اما آنچه كه مي‌بينم با آنچه تصور مي‌كرديم تفاوت زيادي دارد و تنها فعاليت ما مربوط به خالي كردن ماشين‌هايي است كه ميوه و تره‌بار را به عراق مي‌فرستند.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن