تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804004811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخارج شب يلدا براي هر خانواده ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مخارج شب يلدا براي هر خانواده ايراني
در چند سال اخير گراني هاي پي در پي، كم شدن روز افزون توان خريد مردم و هرج و مرج در بازار ميوه و آجيل شب چله، ايراني هاي «يلدا دوست» را در تهيه اين اقلام دست به عصا كرده است، به نحوي كه خيلي ها ديگر بر چيدن انار، هندوانه و آجيل هاي مختص اين شب بر سر سفره يلدا خيلي حساسيت به خرج نمي دهند.

به گزارش سرويس اقتصادي تيك Tik.ir، نكته اي كه البته امسال از ظواهر امر پيداست، فراواني ميوه و آجيل هاي يلدايي است.

براساس مشاهدات خبرنگار ما از چند بازار اصلي ميوه و تره بار تهران، مردم در يلداي امسال تمايل دو چنداني به خريد از اين ميادين دارند؛ مياديني كه تفاوت قيمت ميوه در آن با خرده فروشي هاي سطح شهر در برخي اقلام بيش از دو برابر است.

صف مشتريان در ميادين ميوه و تره بار از هفته پيش تاكنون طويل تر شده و البته خريدها هم در اغلب موارد به شكل جعبه اي و عمده است.

بسياري از خانواده ها ترجيح مي دهند، از اين اختلاف قيمتي موجود نهايت استفاده را ببرند و هر چه نياز است، بخرند؛ انار، هندوانه و كيوي شب چله اي. به نظر مي رسد، حتي برخي خانواده ها كه تازه عروس دارند براي سفارش سيني هاي ميوه به قيمت و حتي كيفيت محصولات عرضه شده در ميادين ميوه و تره بار اعتماد بيشتري دارند تا واحدهاي خرده فروشي. شواهد حاكي از آن است كه تقريباً تمام قيمتهاي تعيين شده از سوي اتحاديه بار فروشان همين چند روز پيش اعلام شده بود، در ميادين رعايت مي شود.

هندوانه از قرار كيلويي 1000 تومان، انار 2000 تومان، انواع سيب از 2000 تا 3500 تومان، كيوي 2600 تومان، موز حدود 3000 هزار تومان، پرتقال 3300 تا 3500 تومان.در حالي كه گراني نسبي در پي افزايش تقاضا دامان قيمت ميوه هاي شب يلدايي را حتي در ميادين ميوه و تره بار گرفته، اين گراني در خرده فروشي هاي شهر به مراتب بيشتر است. از ظواهر بازار چنين بر مي آيد كه در يلداي امسال هم گراني و بي نظمي دست از سر قيمتها برنداشته و اگر چه مسؤولان اين گراني را تكذيب مي كنند، اما جيب مردم همچنان حريف اين رشد قيمتي در آستانه شب چله نيست، به گونه اي كه هم اختلاف قيمت با ميادين بعضاً قابل توجه است و هم بنا به اظهارات فروشندگان تا رسيدن شب يلدا قيمتها رشد صعودي خود را ادامه خواهند داد.

هم اكنون در سطح خرده فروشي ها هندوانه تا كيلويي 2000 تومان هم قيمت دارد و انار تا 4500 تومان. سيب و كيوي به ترتيب حدود 4500 تا 3500 تومان، موز كيلويي 4000 تومان و پرتقال هم 4500 تومان و البته آناناس هاي درشت براي تزيين سبد ميوه عروس خانمها و شايد هم ميهماني هاي خانوادگي دانه اي 25 تا 32 هزار تومان! استدلال خرده فروشان سطح شهر براي گران فروشي در آستانه شب يلدا، مانند سالهاي قبل اين است كه اين ميوه ها ويژه هستند و از آن جا كه حالت تزييني و نمايشي دارند و درشت تر و مرغوب تر هم هستند، در نتيجه براي مردم بيشتر آب مي خورند!

قيمت آجيل شب يلدا هم حال و روز خوشي ندارد و به نظر مي رسد دست خيلي از مردم به اين خوراكي اعياني نمي رسد و فقط آنهايي كه ناگزير از خريد هستند، با اين قيمتهاي گزاف سرشاخ مي شوند.

اين در حالي است كه اتحاديه آجيل و خشكبار كشور هم از مردم خواسته آجيل شب يلدا را گران نخرند؛ چون هيچ افزايش قيمتي در اين روزها تصويب نشده است. آنچه قابل ذكر است اينكه به نظر مي رسد استقبال نكردن مردم از قيمتهاي گزاف آجيل امسال سبب كاهش نسبي برخي از انواع آجيل ( تا 10 درصد) شده است. در اين روزها انواع آجيل چهار مغز در محدوده 50 تا 65 هزار تومان در نوسان است و آجيلي كه به اصطلاح آجيل شب يلداست، 32 تا 35 هزار تومان به فروش مي رسد.

انواع تخمه (شور و خام) كيلويي 15 تا 23 هزار تومان، انواع بادام (شور و خام) حدود 45 هزار تومان، پسته حدود 43 هزار تومان و بادام هم در محدوده 43 هزار تومان در نوسان است. در همين حال به نظر مي رسد، قيمت مغز گردو كه در ماه هاي اخير تا حدود 65 هزار تومان هم افزايش يافته بود، اين روزها كمتر از 60 هزار تومان به فروش مي رسد. البته ناگفته نماند كه در برخي از شهرها اين قيمت پايين‌تر است.

يك شب يلدا براي مادربزرگ و پدربزرگي با يك خانواده نه چندان پرجمعيت تا 250 هزار تومان خرج مي‌تراشد كه شايد اين هزينه‌ها از شيريني دور هم بودن اين شب بلند سال بكاهد.به گزارش فارس،‌ سرانجام شب يلدا شبي است كه 20 تا 30 بچه‌ قد و نيم قد كه ميان آنها جوان و نوجوان و بزرگسال هم هست، ميهمان بزرگان خانواده‌ها هستند.آيا فكر كرديد هزينه اين شب براي اين عزيزان چقدر تمام مي‌شود؟عزيزاني كه يا دوران بازنشستگي هستند، يا مستمري بگيرند و يا اصلاً منبع درآمدي ندارند؟

بر اساس قيمتهاي ميوه موجود در بازار به طور متوسط هزينه‌اي معادل 60 هزار تومان در بر خواهد داشت.

همچنين براي اين شب دو كيلو آجيل لازم است كه هزينه حدود 80 هزار تومان است.همچنين هزينه تهيه يك وعده غذاي معمولي هم با در نظر گرفتن قيمتهاي كنوني گوشت، مرغ، برنج و ساير مخلفات سفره‌هاي ايراني حداقل 100 هزار تومان مي‌شود و بقيه خرجهاي خرد و ريز هم بماند.

بنابراين يك شب ميهماني براي پدربزرگ و مادربزرگ حدود 250 هزار تومان آب مي‌خورد.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن