تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803668711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ خاموش با فصل سرما در راه است


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: مرگ خاموش با فصل سرما در راه است
183 نفر در 6 ماهه نخست امسال جان خود را بر اثر گازگرفتگي از دست دادند. از اين تعداد 120 نفر مرد و 63 نفر زن بودند. با آغاز فصل سرما اين آمار روندي افزايشي پيدا كرده و در صورتي كه مرگ خاموش جدي گرفته نشود بازهم شاهد حوادثي تلخ خواهيم بود.
قبل از شروع گزارش بهتر است براي اطلاع از عمق اين فاجعه خاموش، در ابتدا نگاهي به آمار بياندازيم. بر اساس آمار پزشكي قانوني سال گذشته، 697 نفر بر اثر مسموميت با گاز منوكسيدكربن در كشور جان خود را از دست دادند، اين آمار در مقايسه با سال 1390 كه تعداد فوتي‌هاي ناشي از مسموميت با گاز 965 نفر بود، 27.8 درصد كمتر شده است.از كل فوتي‌هاي مسموميت با گاز در سال گذشته 490 نفر مرد و 207 نفر ديگر زن بودند. اين در حالي است كه تعداد مردان فوت شده بر اثر مسموميت با گاز در سال 1390، 712 نفر و تعداد زنان 253 نفر بود.بر اساس اين گزارش، در سال گذشته استان‌هاي تهران با 181، خراسان رضوي با 64 و اصفهان با 58 مورد، بيشترين و استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد با يك، سيستان و بلوچستان با سه و استانهاي ايلام و خراسان جنوبي هر يك با چهار مورد كمترين تلفات ناشي از مسموميت با گاز منوكسيد كربن را در سال گذشته داشته‌اند.بيشترين فوتي‌هاي ناشي از مسموميت با گاز در سال گذشته با 135 مورد مربوطه به دي ماه بوده و كمترين آن با هفت فوتي در شهريور ماه ثبت شده است. در 10 سال گذشته (1382-1391) هشت هزار و 202 نفر از هموطنان به علت مرگ‌هاي ناشي از مسموميت با گاز منوكسيدكربن جان خود را از دست داده‌اند. در همين بازه زماني (10 سال گذشته) سال 1386 با هزار و 24 نفر، بيشترين تعداد وقوع مرگ‌هاي ناشي از گازگرفتگي را داشته است.
* سكانس اول
پدر خسته از سر كار به خانه آمد. بچه‌ها از سرماي هوا در خانه لباس بافتني پوشيده بودند و غرغر مي‌كردند كه چرا بخاري را نصب نمي‌كند. خسته به انباري رفت و بخاري را به هر زحمتي بود بيرون كشيد. اما هرچي گشت لوله‌هاي بخاري را پيدا نكرد. تنها دو تكه از لوله را كنار بخاري پيدا كرد. بالا آمد و بخاري را وصل كرد. لوله‌ها كم بود و به دودكش نمي‌رسيد به همين خاطر همان چند تكه را هم وصل كرد و انتهاي لوله را در ظرف آبي گذاشت تا گازهاي سمي در آب گرفته شود. شام را در گرماي خانه خوردند. آن شب همه خسته بودند و دوست داشتند زود بخوابند. پدر كمي سر درد داشت. قرصي خورد و كنار فرزندان خوابيد.... صبح فردا جسد مرد ميانسال و دو فرزندش در كنار هم كشف شد. پزشكي قانوني علت مرگ را اعلام كرد.
هر ساله با آغاز فصل سرما موضوع گازگرفتگي و قربانيان قاتل خاموش در كشور به رسانه‌ها كشيده مي‌شود. طي سال‌هاي اخير اطلاع رساني صورت گرفته از سوي رسانه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط باعث كاهش آمار قربانيان شده است اما باز هم به دليل سهل انگاري برخي هموطنان شاهد حوادثي تلخ هستيم. طي يك ماه گذشته در تهران 6 تن بر اثر گازگرفتگي جان خود را از دست دادند كه با توجه به سردي هوا طي ماههاي پيش رو احتمال مي‌رود اين آمار افزايش يابد. البته برخلاف تصور برخي هموطنان گازگرفتگي تنها در فصل سرما قرباني نمي‌گيرد و در شش ماهه نخست سال نيز قاتل نامرئي تعداد زيادي را به كام مرگ مي‌كشد. بر اساس آمار پزشكي قانوني در شش ماهه نخست امسال 183 نفر بر اثر مسموميت با گاز جان خود را از دست دادند كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد متوفيات مسموميت با گاز 212 نفر بود، 29 نفر كاهش يافته است. بر اساس اين آمار تهران هنوز ركورددار بيشترين قرباني است.
* گازي مرگبار، اما بي‌رنگ و بو
دكتر پريچهر خزعلي؛ مديركل تشريح و صحنه جرم سازمان پزشكي قانوني درباره عوارض اين گاز مرگبار به مهر مي‌گويد: گاز منوكسيد كربن گازي بدون رنگ و بي‌بو است كه بر اثر احتراق ناقص وسايل گازسوز و موتورهاي بنزيني توليد مي‌شود.اين گاز پس از انتشار در محيط به جاي اكسيژن با هموگلوبين تركيب مي‌شود. ميل تركيبي منوكسيد كربن با هموگلوبين 300 برابر اكسيژن است. اگر غلظت منوكسيدكربن در محيط كم باشد مرگ تدريجي رخ مي‌دهد اما اگر غلظت آن در محيط بالا رود باعث مرگ سريع فرد مي‌شود.
وي ادامه داد: حساسيت افراد نسبت به گاز منوكسيد كربن متفاوت است. سلامت،بيماري قلبي و ريوي، سن و فاصله از كانون انتشار گاز از عوامل موثر در ميزان مسموميت است.كودكان و افراد سالمند زودتر از جوانان با اين گاز مسموم مي‌شوند.
* مرگ با خوابي آرام
اين كارشناس درباره علائم مسموميت با اين گاز نيز گفت: بارزترين علامت مسموميت با گاز منوكسيد كربن سر درد است. اگر غلظت اين گاز در خون به 30 درصد برسد، علاوه بر سر دردحالت تهوع و عدم تمركز و حالت مستي الكي پيدا مي‌شود. اگر فرد در اين شرايط به پزشك مراجعه كند امكان دارد با مستي الكلي اشتباه گرفته شود. در غلظت 40 درصد علاوه بر تهوع، استفراغ ضعف و غش نيز بروز مي‌كند. در اين مرحله فرد دچار مشكل ديد نيز مي‌شود.غلظت بالاي 40درصد باعث تشنج، كما، نارسايي قلبي و تنفسي و در نهايت فوت مي‌شود. هنگام مسموميت با گاز منوكسيد كربن فرد حس خواب آلودگي پيدا مي‌كند و توانايي بلند شدن از جايش و بازكردن در و پنجره را ندارد. زمان مرگ افراد نيز متفاوت است اگر يك درصد از اين گاز در هوا وجود داشته باشد در عرض دو سه ساعت غلظت آن در خون به 50 تا 60 درصد مي‌رسد. روشن گذاشتن خودرو در پاركينگ‌هاي كوچك و سر بسته باعث توليد اين گاز سمي مي‌شود و اگر فردي در آن محل حضور داشته باشد در كمتر از پنج دقيقه عوارض مسموميت در وي نمايان مي‌شود.
مديركل تشريح و صحنه جرم سازمان پزشكي قانوني ادامه داد: اگر فردي دچار مسموميت با گاز منوكسيد كربن شد بايد سريع از محيط خارج شده و به مراكز درماني منتقل شود. اين افراد نياز به اكسيژن با درصد بالا دارند كه در مراكز درماني وجود دارد. اگر مدت زمان مسموميت كم باشد فرد با اقدامات اوليه مي‌تواند به زندگي بازگردد اما امكان دارد دچار افسردگي شود اما اگر مدت زمان بيهوشي زياد باشد فلجي و نابينايي را همراه خواهد داشت. بر روي جسد قربانيان گازگرفتگي نيز حالت خونمردگي آلبالويي رنگ ديده مي‌شود.
قربانيان شش ماهه نخست امسال
* سكانس دوم
مرد جوان وقتي به خانه آمد از سر و صداي نيلوفر پنج ساله خبري نبود. وقتي وارد ساختمان شد به تصور اين كه زهرا و دخترش براي خريد از خانه خارج شده‌اند روي مبل نشست. عروسكي كه براي دختر كوچولويش خريده بود را پشت مبل گذاشت تا غافلگيرش كند. اما ناگهان صداي آب حمام توجهش را جلب كرد. چند بار زهرا را صدا كرد اما صدايي نشنيد. دلش شور افتاد. سريع به سوي حمام دويد اما دير شده بود. كارشناسان پزشكي قانوني پس از بررسي محل، علت مرگ مادر و فرزند را گازگرفتگي اعلام كردند.
* هرجا شعله‌اي روشن است، مرگ هم است
جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش نشاني تهران در اين باره گفت: گازگرفتگي و مرگ براثر مسموميت با گاز مختص روزهاي سرد سال نيست و در ماه‌هاي گرم سال هم در صورت عدم رعايت نكات ايمني براي استفاده از وسايل گازسوز احتمال اين خطر وجود دارد. گازگرفتگي زماني رخ مي‌دهد كه يك بخاري يا يك شومينه يا پكيج در يك محيط كوچك روشن و در و پنجره‌ها به خاطر سرماي هوا كاملا بسته باشد. از طرف ديگر نقص در سيستم دودكش‌ها باعث ‌شود خروج اين آلاينده‌ها با مشكل مواجه شود و در اين صورت است كه گازگرفتگي رخ مي‌دهد.هنگام استحمام نيز به دليل اينكه آبگرمكن براي مدت طولاني روشن است شاهد گازگرفتگي هستيم.
* سكانس سوم
صبح يك روز زمستاني وقتي بستگان متخصص قلب به غيبت چند روزه او مشكوك شدند براي بررسي موضوع راهي خانه‌اش شدند. بنابراين آنها با كمك پليس قفل در خانه را شكسته و پس از ورود به ساختمان با پيكر بي‌جان پزشك روبه رو شدند. همسر و فرزند او نيز در حالت اغما بودند كه بلافاصله به بيمارستان منتقل شدند. كارآگاهان ابتدا احتمال دادند صاحبخانه در خواب به قتل رسيده است. اما پس از بررسي دقيق محل از سوي كارشناسان سازمان آتش نشاني، مشخص شد شكستگي دودكش و نصب ناقص اتصالات باعث انتشار گاز منوكسيدكربن در اتاق خواب شده و پزشك متخصص را به خواب ابدي برده است.
* اتصالات شوفاژ خانه را بررسي كنيد
اين كارشناس ادامه داد: دودكش‌ها و كانال‌هاي خروجي دستگاه‌هاي مركزي يا شوفاژخانه‌ها نبايد از حدفاصل بين اتاق‌هاي خواب و يا كمد خانه‌ها عبور داده شوند. زيرا در صورتي كه دودكش‌ها به طور صحيح نصب نشوند و اتصالات شان هم به صورت استاندارد "درزبندي" نشده يا شكسته باشند، گاز به راحتي از داخل دودكش و منافذ ديوار وارد خانه شده و به ايجاد مسموميت و خفگي مي‌انجامد. از اين رو در صورت وجود يك دودكش متمركز براي چند شومينه، سازنده ساختمان بايد آن را به گونه‌اي طراحي كند كه بتواند گازهاي مسموم را به طور كامل از محيط خارج كند و نصب هواكش در انتهاي دودكش نيز مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. متاسفانه در سال‌هاي قبل تبليغات اشتباهي از سوي يكي از سازمان‌ها در رسانه‌ها منعكس شد كه مشكلاتي را براي شهروندان به وجود آورد. در اين تبليغ از شهروندان خواسته شده بود در فصل سرما تمام درها و پنجره‌هاي خانه‌ها را كيپ كنند و زير درها با پارچه پوشيده شود كه مبادا كسري از انرژي هدر رود. اين درست است كه ما اجازه ندهيم انرژي‌هايمان به سادگي هدر روند اما از آن طرف هم بايد اطلاع رساني درست انجام دهيم. يعني به شهروندان بگوييم كه بستن كامل در و پنجره در شرايطي صحيح است كه در محيط از شوفاژ استفاده شود. كسي كه در خانه بخاري، شومينه يا پكيج استفاده مي‌كند بايد راه مناسبي براي خروج هواي ناسالم در نظر بگيرد. اگر شهروندان ما بدانند كه يك بخاري به اندازه 10 انسان بالغ و يك آبگرمكن گازي به اندازه 50 انسان بالغ اكسيژن مصرف مي‌كند هيچگاه به سادگي از كنار اين موضوع عبور نمي‌كنند.
* كافيست جدي بگيريد
براساس اعلام سازمان هواشناسي روزهاي سرد سال در راه است و بي‌توجهي برخي هموطنان در استفاده از وسايل گرمايشي مي‌تواند خواب آرام آنها را به خواب ابدي گره بزند. از سوي ديگر رعايت چند نكته كوچك مي‌تواند شما را از كمين قاتل خاموش نجات دهد. كافيست هشدارها را جدي بگيريد قبل از اينكه قرباني شويد.
* قاتل خاموش سالانه 800 قرباني مي‌گيرد

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن