تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819492807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاني كه زلزله هر روز به آن سر مي زند/ خطر بيخ گوش 65 هزار واحد روستايي نامقاوم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاني كه "زلزله" هر روز به آن سر مي زند/ خطر بيخ گوش 65 هزار واحد روستايي نامقاوم
خرم آباد - خبرگزاري مهر: در حالي لرستان طي سالجاري بيش از 270 بار لرزيده است كه در اين استان 65 هزار واحد نامقاوم روستايي وجود دارد؛ موضوعي كه زنگ خطر را به صدا درآورده ولي همچنان به هشدارها توجهي نمي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان به علت قرار داشتن بر روي لرزه زمين ساخت زاگرس از نواحي لرزه خيز ايران است. وقوع زمين لرزه‌هاي مخرب در سيمره، سيروان، دشت سيلاخور و بروجرد در ادوار مختلف تاريخي بهترين گواه لرزه خيزي اين منطقه است.

زلزله فروردين ماه سال 85 شهرستان بروجرد يكي از زلزله هاي شديد سالهاي اخير در استان لرستان بود كه موجب خسارات جدي به شهرستانهاي بروجرد، دورود، خرم آباد و الشتر شد و البته دستاوردهاي خوبي در زمينه مقاوم سازي و نوسازي واحدهاي مسكوني در اين مناطق به همراه داست.

در جريان زلزله دشت سيلاخور در سال 85 بيش از 40 هزار واحد خانه روستايي و شهري در شهرستانهاي مختلف استان به ويژه بروجرد تخريب شد كه در مدت زمان كوتاهي نزديك به 30 هزار واحد آن در روستاها مقاوم سازي و نوسازي شد.

اين زلزله بزرگ منجر به وارد آمدن بيش از 555 ميليارد تومان خسارت به اين شهرستان و توابع آن شد تا نشان دهد كه لرستان هيچگاه از هراس وقوع زلزله در امان نخواهد بود، موضوعي كه بايد مورد توجه مردم و مسئولان در زمينه بازسازي بافت هاي فرسوده شهري و روستايي قرار گيرد.

رضا آريايي مدير كل مديريت بحران استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از 31 نوع پديده طبيعي كه در ايران رخ مي دهد 17 نوع طي سالهاي گذشته در استان لرستان رخ داده است.

وي با بيان اينكه مهم ترين پديده هاي رخ داده در استان شامل زمين لرزه، خشكسالي، سيلاب، فرونشست زمين و طوفان بوده است عنوان كرد: هم اكنون به طور تقريبي هر هفته در استان لرستان شاهد وقوع زمين لرزه هستيم.

مدير كل مديريت بحران استان لرستان بيان داشت: اين در حاليست كه وقوع اين پديده ظرف دو تا سه سال گذشته روز به روز افزايش يافته است.

آريايي با بيان اينكه طي سال گذشته 201 مورد زمين لرزه در لرستان به ثبت رسيده است عنوان كرد: اين در حاليست كه از ابتداي سالجاري تاكنون حدود 278 مورد زمين لرزه در استان لرستان به ثبت رسيده است.

وي با بيان اينكه از اين تعداد 17 زلزله بالاي سه ريشتر به ثبت رسيده است افزود: سال گذشته نيز ما شاهد وقوع زمين لرزه بالاي 4.5 ريشتر نيز در استان بوديم.

مدير كل مديريت بحران استان لرستان با اشاره به شكل گيري مديريت بحران در كشور عنوان كرد: مديريت بحران در ايران مديريت جديدي است و بعد از 31 مرداد سال 69 كه در رودبار و منجيل زمين لرزه اي به بزرگي 7.5 ريشتر به ثبت رسيد مديريت بحران در كشور شكل گرفت.

آريايي با بيان اينكه تا پيش از اين قوانين نظاممندي در زمينه ساخت و سازها در كشور نداشتيم افزود: امروز بعد از گذشت 22 سال اقدامات موثري با تشكيل مديريت بحران در كشور صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه امروز عمده واحدهاي روستايي لرستان از استحكام خوبي برخوردار بوده و مقاوم سازي شده اند افزود: امروز از 165 هزار واحد مسكن روستايي در لرستان بيش از 100 هزار واحد توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان مقاوم سازي شده اند.

مدير كل مديريت بحران استان لرستان با بيان اينكه هم اكنون حدود 65 هزار واحد مسكن روستايي نامقاوم در استان وجود دارد افزود: اين واحدها بيشتر در مناطق جنوبي استان قرار دارد.

آريايي با بيان اينكه دليل عدم مقاوم سازي واحدهاي روستايي در جنوب استان اين بوده كه تاكنون مشابه زلزله هايي كه در شمال لرستان رخ داده در اين بخش از استان نداشته ايم ادامه داد: اين امر موجب شده كه حساسيت كمتري بين مردم اين منطقه وجود داشته باشد.

وي با بيان اينكه تا كنون بيش از 60 درصد از واحدهاي مسكن روستايي لرستان مقاوم سازي شده است بر ضرورت همكاري و مشاركت مردم براي مقاوم سازي واحدهاي خود تاكيد كرد.

مدير كل مديريت بحران استان لرستان با اشاره به فعاليت سازمان نظام مهندسي استان در رابطه با ساخت و سازها بيان داشت: خوشبختانه سازمان نظام مهندسي استان با عملكرد مطلوبي كه داشته فعاليتهاي خود را به صورت گسترده در استان انجام مي دهد.

آريايي با بيان اينكه امروز هيچ سازه اي در استان احداث نمي شود مگر اينكه زير نظر سازمان نظام مهندسي باشد عنوان كرد: اين سازمان نيز طي يك دهه گذشته نظارت خوبي بر روي احداث ساخت و سازها در استان داشته است.

وي با بيان اينكه نظارت ها از سوي اين سازمان دقيق تر شده است افزود: اين نظارت موجب شده كه ساختمانها در استان از استحكام خيلي خوبي برخوردار باشند.

آريايي با تاكيد بر ضرورت نوسازي بافتهاي فرسوده و همچنين واحدهاي روستايي نامقاوم و خشتي و گلي عنوان كرد: استان لرستان به لحاظ لرزه خيزي در رديف استانهاي با لرزه خيزي زياد و خيلي زياد قرار دارد و همين امر ضرورت هوشياري در اين زمينه را دوچندان مي كند.

مدير كل مديريت بحران استان لرستان با بيان اينكه مردم نبايد منتظر وقوع حادثه بمانند و بعد براي بازسازي خانه هاي خود اقدام كنند، افزود: بنياد مسكن براي بازسازي واحدهاي مسكوني روستايي تسهيلات خوبي پرداخت مي كند كه البته متاسفانه چندان مورد استقبال روستائيان قرار نگرفته است.

به هر روي با وقوع 278 زلزله طي سالجاري مي توان با يك حساب سرانگشتي فهميد كه به طور متوسط روزانه استان لرستان شاهد وقوع يك زلزله است موضوعي كه بايد مورد توجه مردم قرار گيرد، آمارها به ما هشدار مي دهد كه زلزله هر روز به لرستان سر مي زند و نبايد از وجود اين پديده طبيعي غافل شويم چرا كه غفلت در اين زمينه تبعات جبران ناپذيري به همراه خواهد داشت.

كد خبر: 2197969

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۰۸:۰۱

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن