تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820320462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنايع غذايي كمتر نمك بريزند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: صنايع غذايي كمتر نمك بريزند


اخيرا مسئول گروه كاهش عوامل خطرزاي تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به مضرات مصرف نمك گفت: اين وزارتخانه از صنايع مختلف غذايي خواسته در فرمولاسيون مواد غذايي حاوي نمك خود بازنگري كنند و آن را به حداقل برسانند.

دكتر حامد پورآرام افزود: سرانه مصرف نمك براساس محاسبات توليد نمك در كشور، 10تا 15گرم در روز براي هر فرد است درحالي‌كه ميزان استاندارد سرانه نمك براساس آمار سازمان جهاني بهداشت، 5 گرم است؛ اين به آن معناست كه ايراني‌ها بيش از دوبرابر متوسط جهاني نمك مصرف مي‌كنند. وي با بيان اينكه در وزارت بهداشت براي كنترل مصرف نمك در كشور برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت متعددي تدوين شده است، خاطرنشان كرد: هم‌اكنون وزارت بهداشت توانسته ميزان نمك غلات حجيم شده توليدي صنايع را از 2.5به 1.5درصد كاهش دهد كه رقم قابل‌توجهي است.

اين اظهارات در حالي از سوي دكتر پورآرام بيان مي‌شود كه پيش‌تر نيز خبري مبني بر اينكه سرانه مصرف نمك در ايران15درصد از حد جهاني بالاتر است از سوي وزارت بهداشت انتشار يافته بود. اما اگر بخواهيم درباره مضرات اين ماده خوراكي بنويسيم مي‌توانيم با اين عبارت آغاز كنيم كه نمك اگر نگوييم اصلي‌ترين، دست‌كم يكي از اصلي‌ترين عوامل بالارفتن فشار خون و بيماري فشار خون نيز از فاكتورهاي بسيار خطرناك در بروز عارضه‌هاي قلبي محسوب مي‌شود. باتوجه به اين مسئله اهميت خبر افزايش بيش از حد مصرف نمك در ايران و حتي بالارفتن ميزان آن از حد جهاني درك مي‌شود و نگراني‌ها در اين رابطه به‌شدت افزايش مي‌يابد. نمك در آب محلول است و از مهم‌ترين املاحي است كه در اغذيه روزانه مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد.

نمك به‌صورت معادن عظيمي در ته‌نشين‌ها و رسوبات به شكل چين‌خوردگي‌ها وجود دارد كه به‌شكل سنگ نمك آن‌را استخراج مي‌كنند و همچنين در آب درياها به‌مقدار فراوان موجود است و درصورت لزوم قابل استخراج است. مصرف نمك به مقدار كم در برنامه غذايي ما لازم و ضروري است ولي ما معمولا 10تا 20برابر مقدار مورد نياز بدن، نمك مصرف مي‌كنيم. البته سه‌چهارم نمكي كه طي روز مصرف مي‌كنيم به‌صورت نهفته در غذاهاي فراوري‌شده و آماده است.

فقط يك چهارم آن را سر سفره يا هنگام پخت غذا، اضافه مي‌كنيم. اما مصرف بالاي نمك، در حدي كه ما در ايران مصرف مي‌كنيم، بيماري‌هاي خطرناك و عديده‌اي را نظير فشار خون و عوارض قلبي به همراه دارد. تأثير نمك در افزايش فشار خون به‌طور قطعي ثابت شده است. افزايش فشار خون، خطر سكته يا حمله قلبي را به‌دنبال دارد چرا كه احتمال مسدودشدن سرخرگ‌هايي كه خون را به قلب مي‌رسانند افزايش مي‌دهد.

كاهش مصرف نمك باعث كاهش فشارخون بالا مي‌شود و اگر هميشه به مقدار كم نمك مصرف كنيد، با افزايش سن دچار فشار خون نخواهيد شد. يكي ديگر از عوارض احتمالي مصرف زياد نمك پوكي استخوان است. نمك زياد، كلسيم را از استخوان‌ها مي‌گيرد و باعث دفع آن از طريق ادرار مي‌شود، به همين دليل باعث نازك‌شدن استخوان مي‌شود. در نتيجه با افزايش سن، استخوان‌ها به راحتي مي‌شكنند. هم‌اكنون توصيه مي‌شود كه براي كاهش خطر پوكي استخوان، مصرف نمك كاهش يابد. اما آيا مصرف نمك را بايد به‌دليل مضرات آن ترك كرد؟ عده‌اي از دانشمندان معتقدند مصرف نمك در افراد سالم اثر خاصي روي فشار خون نمي‌گذارد. در مقابل اين ديدگاه، به‌طور مشخص مي‌توان گفت كه مصرف زياد نمك براي افرادي كه بيماري قلبي دارند مي‌تواند بسيار خطرناك باشد و بايد كنترل شده مصرف شود. اما در هر دو نظريه ميزان تأثير‌گذاري منفي نمك به ميزان حساسيت بدن افراد به مصرف نمك بستگي دارد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن