تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819004177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار رضايي درباره صادرات نفت ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هشدار رضايي درباره صادرات نفت ايران
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مصرف داخلي نفت از سال ۱۹۸۰ با ۶۲۵ هزار بشكه در روز طي ۳۰ سال سه برابر شده است و به رقم ۱.۹۷ ميليون بشكه در روز رسيده كه با اين رشد طي ۳۰ سال آينده ممكن است نفتي براي صادرات باقي نماند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، محسن رضايي در هفتمين نشست تخصصي همايش ملي نفت و توسعه اقتصادي با موضوع "رويكرد اقتصادي به نفت" اظهار داشت: بيش از 100 سال است نفت وارد اقتصاد و سياست ما شده و مي‌توان گفت كه نفت يكي از سياسي‌ترين كالاهاي اقتصادي ماست و سرنوشت دولت‌ها را همين كالاي اقتصادي تعيين كرده است.

وي افزود: نفت يك كالايي است كه هم اقتصاد و هم سياست ايران را چه در بعد داخلي و چه در بعد خارجي تحت تأثير قرار داده است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: چهار سؤال مهم راجع به اقتصاد نفت وجود دارد كه به برگزار كنندگان اين همايش توصيه مي‌كنم كه مطالب ارائه شده در همايش بهمن ماه را در پاسخ‌يابي به اين چهار سؤال جمع‌بندي كنند.

وي ادامه داد: اول اينكه، چقدر نفت در كشور توليد مي‌شود و با لحاظ عدالت بين‌نسلي چه‌ميزان مي‌بايست توليد شود؟

رضايي در بيان سؤال دوم، با طرح سؤال "نفت چگونه بايد به‌صورت بهينه توليد شود؟" گفت: امروز در كشور ما در برخي از چاهها، بيش از 60 درصد نفت خام باقي مي‌ماند كه قابل برداشت نيست. در واقع بحث توليد صيانتي از همين جا مطرح مي‌شود كه ما به‌گونه‌اي برداشت كنيم كه حداكثر بهره برداري از چاهها صورت بگيرد و همچنين مانع از برداشت‌هاي آتي از آن نباشد.

رضايي اذعان داشت: سوم، چگونه از نفت استخراج شده استفاده بكنيم؟ چند درصد خام‌فروشي و چند درصد فرآورده نفتي توليد و به فروش برسانيم؟ و سؤال چهارم، از درآمدهاي نفتي چگونه استفاده كنيم؟ آيا درآمدها را براي مخارج استفاده بكنيم يا آنها را تبديل به پس‌انداز و سرمايه گذاري كنيم؟ اگر اين درآمدها در بودجه دولت استفاده شود، كه تقريباً طي 50 سال اخير در اقتصاد ايران اين‌گونه بوده است، منجر به بروز بيماري تورم در اقتصاد كشور مي‌شود.

اين كارشناس اقتصاد با بيان اينكه در اكثر كشورهاي جهان منبع اصلي هزينه‌هاي دولت را درآمدهاي مالياتي تشكيل مي‌دهد، گفت: معني اين حرف آن است كه اگر مردم كشور، درآمد و ثروت داشته باشند، دولت‌ها هم ثروت خواهند داشت چون در اين كشورها درآمد دولت بخشي از كيكي است كه توسط مردم جامعه تهيه مي‌شود كه اگر اين كيك بزرگ باشد، سهم دولت هم بزرگ است، اما در كشور ما منابع طبيعي همانند نفت وجود دارد كه دولت را قادر مي‌سازد از دو جيب هزينه كند؛ يكي از آنها جيب مردم است يعني ماليات و يكي ديگر استفاده از ثروت‌هاي ملي يعني درآمد نفتي است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اذعان داشت: آنچه از مطالعات به دست مي‌آيد آن است كه متأسفانه دولت به‌دليل حجم زيادي كه در اقتصاد ايران براي خود ايجاد كرده است، بخش عظيمي از درآمدهاي نفتي صرف هزينه‌هاي جاري كشور مي‌شود.

رضايي در خصوص سهم ايران از توليد نفت اوپك گفت: مطالعات نشان مي‌دهد كه تا 20 سال آينده سه كشور عربستان سعودي، عراق و ايران تأمين كننده عمده انرژي در جهان هستند، همچنين ايران به‌دليل قرار گرفتن در كانون كشورهاي داراي نفت، تأثير بيشتري بر اقتصاد جهاني دارد.

وي افزود: با بررسي ميزان صادرات نفت در كشور از سال 1359 تا 1390، پيك صادرات نفت كشور، سال 1384 با صادرات 2.6 ميليون بشكه‌اي نفت در روز بوده و وضعيت صادراتي كشور ما در سال 1391 به كمتر از يك ميليون بشكه در روز رسيده بود كه در واقع نشان دهنده برگشت به دهه 60 از لحاظ صادرات نفت است.

رضايي اظهار داشت: از لحاظ مصرف داخلي نفت هم وضعيت كشور از سال 1980 با 625 هزار بشكه در روز طي 30 سال سه برابر شده است و به رقم 1.97 ميليون بشكه در روز رسيده است كه اگر اين رشد براي 30 سال آينده ادامه داشته باشد ممكن است ما در آينده حتي يك بشكه براي صادرات نفت نداشته باشيم و مهم اين است كه بررسي شود اين مصرفي كه صورت مي‌گيرد در چه مسيري است، آيا در جهت توليد ارزش افزوده است يا خير؟

وي ادامه داد: مصرف زياد به‌همراه وابستگي 45 درصدي بودجه به درآمدهاي نفتي و همچنين نقش تعيين كننده نفت در اقتصاد بين الملل و تجارت خارجي ايران، بايستي ما را به تأمل وادار كند تا به يك بازنگري اساسي در رويكردمان به نفت برسيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان "اين تغيير در رويكرد از 12 سال پيش آغاز شد ولي تا رسيدن به يك رويكرد مطلوب فاصله زيادي داريم" گفت: اولين اقدام ما در تغيير رويكردمان مربوط به قانون قطع وابستگي بودجه‌هاي جاري كشور به نفت بود كه با اصرار مقام معظم رهبري تحت عنوان برنامه‌هاي چهارم و پنجم ذكر شد و قرار شد كه تا پايان سالهاي برنامه پنجم وابستگي به صفر برسد.

وي خاطرنشان كرد: دومين اقدام، تشكيل صندوق توسعه ملي بود ولي همچنان مسائل زيادي در اقتصاد نفت باقي مانده است كه بايد براي آنها چاره‌جويي بكنيم و اگر شيوه‌ها و راهكارهاي استفاده از درآمد نفت را اصلاح كنيم مي‌تواند به اقتصاد ايران در مسير توسعه كمك بكند.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن