تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801262625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سيدمحمد خاتمي: شنود مي‌كنيد لااقل دروغ نگوييد!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: سيدمحمد خاتمي: شنود مي‌كنيد لااقل دروغ نگوييد!
رئيس‌جمهور پيشين كشورمان با تاكيد بر لزوم تدوين و اجراي حقوق شهروندي، به انتقاد از وضعيت شنودها پرداخت و گفت: جوي را درست كرده‌اند كه همه افراد احساس مي‌كنند تحت شنود شديد هستند.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در جمع استانداران دولت اصلاحات اظهار كرد: درباره خودم مي‌گويم كه اي كاش شنود مي‌شد يا آنچه بود، همان طور منتقل مي‌شد به جاهاي ديگر؛ نه اينكه مطالبي سرتاپا دروغ محض به نقل از من در بولتن‌ها بيايد و به بزرگان منتقل شود.

وي با ابراز خرسندي از حضور در جمع استانداران پيشين كشور گفت: به نظرم استانداران محور حركت كشور و طبعاً نزديك‌ترين افراد به مركز حكومت هستند يا بايد باشند، چون بالاخره مجري سياست‌هايي هستند كه رئيس‌جمهور مستقيماً درباره آنها از مردم راي گرفته است. بنابراين نزديكي آنها با مركز حكومت بسيار مساله اساسي است و انتخاب آنها هم بر اين اساس بسيار ضروري و محرز است.

رييس بنياد باران افزود: استانداران از نظر جايگاه اداري، مكانتي ميان وزير و معاون وزير دارند يعني به خاطر حيطه فعاليتشان و مسئوليتي كه دارند بالاتر از معاون وزيرند و پايين‌تر از وزير و اين نشان‌دهنده اهميت آنهاست.

خاتمي با بيان اينكه "استانداران، رئيس‌جمهور يك منطقه هستند"، اظهار كرد: آنها دقيقاً همان نقشي را دارند كه رئيس‌جمهور در كل كشور دارد. اينها نشان دهنده اهميت و نقش آنان است.

وي تصريح كرد: به يك معنا، اگر بگوئيم استانداران نقطه اتصال حكومت با مردم و نزديك‌ترين و پيداترين نقطه اتصال جامعه به دولت هستند، سخني به گزاف نگفته‌ايم و در اين نقش نسبت به وزرا نيز مزيت دارند چون وزيران اين طور ارتباط مستقيم را با مردم ندارند.

رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: تمام مديران ادارات شهرستانها زير نظر استاندار كار مي‌كنند و در واقع نمايندگي از كل مديريت كشور در بخش‌ها و مناطق مختلف و مسئوليت آنجا را دارند. اگر به اين نكات توجه شود، شاهد يك نوع انسجام و در غير اينصورت شاهد آشفتگي كلي خواهيم بود.

خاتمي در ادامه با بيان اينكه "به دوستاني كه فكر تأسيس مجمع استانداران را داشتند و پيگيري كردند، دست مريزاد مي‌گويم"، تصريح كرد: تأسيس اين نهاد كه همه جناح‌ها و گروه‌ها هم در آن بودند و هستند، خيلي خوب بود. اين از افتخارات دولت ما بود كه از آن دوره آغاز شد.

وي ادامه داد: كاري ديگري كه مبتكرانه و خوب بود، كار جناب آقاي ناطق نوري بود. ايشان بعد از اينكه از وزارت كشور كنار رفتند رابطه‌شان را با استاندارانشان حفظ كردند به عنوان محورهاي حركت كشور، بطور مرتب نشست داشتند و دارند. ايشان در مسئوليت‌هاي ديگري هم كه داشتند اين رابطه را حفظ كردند. من هم خدمت جناب آقاي موسوي لاري عرض كردم كه اين كار را انجام بدهيد و كم و بيش اين كار انجام شده است.

رييس‌جمهور پيشين كشورمان با بيان اينكه "اين تجربه و دانش و به‌روز بودن در مقاطع مختلف مي‌تواند مؤثر و مفيد باشد"، اظهار كرد: اين جمع حاضر، در منصب و مسئوليت رسمي باشند يا نباشند، مي‌توانند به كشور، دولت و جامعه كمك كنند، پيشنهاد بدهند و حركت به سوي جلو را سريعتر كنند. ما هم در سطح ديگري در اين سال‌ها سعي كرده‌ايم دور هم بنشينيم، گپ بزنيم و صحبت كنيم، بدون اينكه تشكلي باشد و آن جمع قصد دخالت در امور را داشته باشد ولي نگاه داشت اين سرمايه و انسجام و حتي‌الامكان انتقال دانش و تجربه به بعدي‌ها مفيد است.

خاتمي در ادامه صحبتهاي خود، به صحبت‌هاي مطرح شده در جلسه از سوي استانداران دولت اصلاحات درباره انتخابات اشاره كرد و گفت: هميشه اين را گفته‌ام كه بايد ببينيم انتخابات اخير چه شد و چه بود؟ اگر ما آن را از ياد ببريم، هيچ وقت از آنچه پيش آمده است نمي‌توانيم راضي و خشنود باشيم. هميشه نبايد ايده‌آلي فكر كرد. مگر وقتي دوران ما بود همه‌چيز ايده‌آل بود؟ بالاخره مشكلاتي بود كه يا ناشي از ضعف خود ما بود يا شرايط و اقتضائات جامعه ايجاب مي‌كرد. ممكن است توقعاتي داشته باشيم ولي نشود، يعني واقعاً عملي نباشد. ولي آنچه واقع شده است مبارك است و آثار خيرش هم در جامعه آشكار است.

رييس بنياد باران اضافه كرد: همين مساله رفع حصر و آزادي‌ها كه دوستان گفتند و امروز خيلي از آن صحبت مي‌شود، آيا دولت مي‌تواند مستقلاً و مستقيماً چنين بكند؟ در اين كه دلش مي‌خواسته و تلاش هم كرده ترديدي نداريم ولي بالاخره مملكت است و عدم تداخل قوا بايد باشد، بويژه دولت قانون‌گرايي كه مي‌خواهد تداخل نكند. گرچه ممكن است نهادهاي ديگر تداخل بكنند ولي دولت بايد روي روال عادي كار كند و امكاناتش هم محدود است.

رئيس دولت اصلاحات با بيان اينكه "ما معتقد به باز شدن فضا و نزديك شدن دلها به يكديگر هستيم تا همه با اشتياق در خدمت نظام و انقلاب باشند"، تاكيد كرد: اين به نفع همه است و مطمئناً باز شدن فضا و رفع محدوديت‌ها و مسائل ديگر به نفع همه است و بايد سعي كنيم اين مسأله بصورتي كه راضي‌كننده براي همه اطراف قضيه باشد انجام بگيرد. بايد توقعاتمان را در حد امكانات و ميسوراتي كه وجود دارد در نظر بگيريم.

وي خطاب به استانداران دولت اصلاحات گفت: نگاه كنيد به دولت و استانداران و آن را مقايسه كنيد با آنچه قبلا بوده است. شما قطعاً خشنود مي‌شويد، هرچند در برخي جاها سليقه ما با آن‌ها ممكن است متفاوت باشد ولي روي هم رفته تحولي ايجاد شده است. امروز افراطيون بيشترين گلايه را دارند تا شما. ما هم بايد توقعاتمان را محدود بكنيم، اصلا توقع نداريم جناح و جرياني كه رسماً به ما تعلق دارد همه سركار بيايند. نخير، ما مي‌خواهيم مملكت اداره شود و مشكلات حل شود؛ حال بدست هركس كه مي‌خواهد باشد.

سيدمحمد خاتمي تصريح كرد: يك چيز را بارها گفته‌ام و الان هم دوباره تكرار مي‌كنم كه رئيس‌جمهور عهدي با مردم بسته، شعارهايي داده و مطاللبي را گفته و متعهد است اينها را تا آنجايي كه مي‌تواند پياده كند. مهمترين ابزار و شرط موفقيت او همكاراني هستند كه با ايشان كار مي‌كنند؛ آيا واقعاً اين رويكردها را قبول دارند و صددرصد حاضرند آنطور كه رئيس‌جمهور قول داده مي‌خواهد پياده كند، او را همراهي مي‌كنند؟ اين ملاكي است كه بايد بر اساس آن توقعمان را تنظيم كنيم؛ حالا مسئولان از هر جناحي كه مي‌خواهند باشند.

رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: در دوره گذشته خيلي به افراد ستم شد و به اتهامات مختلف يا به خاطر وابستگي‌هايي كه به جاهاي ديگر داشتند، از زندگي ساقط شدند، مورد تنگنا قرار گرفتند و در كار و كاسبي‌شان مشكل ايجاد شد حبس و حصر شدند. اين مشكلات وجود داشته است و بايد جبران شود.

وي ادامه داد: اين بدان معنا نيست كه افراد وابسته به يك جريان بيايند و همه امور را به دست بگيرند و ديگران از صحنه بيرون بروند. نه؛ همه بايد باشند ولي يك ملاك وجود دارد و آن اينكه رئيس‌جمهور محترم عهدي با مردم بسته است و اين عهد بايد عملي شود و همكاران كساني هستند كه بايد مومن به اين رويكردها و آماده براي پياده كردن آن باشند. اين مسأله‌اي است كه خيرخواهانه مي‌شود گفت. اگر هم نقدي وجود دارد، در اين زمينه انجام بدهيم.

خاتمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، به طرح پيشنهادي دولت درباره تدوين حقوق شهروندي اشاره كرد و گفت: اين مسأله قبلا هم در بحث جامعه مدني مطرح بوده و ما هم مي‌گفتيم كه يكي از مهترين مسائل آن، حقوق شهروندي است. از نظر تئوري خيلي مي‌توان روي آن بحث كرد. بسته به اينكه مباني فكري و اعتقادي چگونه باشد، مي‌شود در توسعه يا تضييق حقوق شهروندي بحث كرد. اينها مسائلي است كه در جاي خودش هم به لحاظ فلسفي، هم جامعه‌شناسي و هم تاريخي و سياسي مي‌تواند مورد بحث قرار بگيرد.

رييس بنياد باران خاطرنشان كرد: وقتي مي‌گوئيم حقوق شهروندي، يعني اين مملكت نظامي دارد، قانون اساسي دارد و بايد طبق آن حقوقي كه شناخته شده است براي افراد آن تأمين شود. در بحبوحه جنگ، حضرت امام(ره) فرمان 8 ماده‌اي را صادر كردند؛ محور آن فرمان چه بود؟ ايجاد امنيت براي افراد در زندگي شخصي و اجتماعي‌شان. ايشان به شنود حساسيت داشتند، براي اينكه ابتدايي‌ترين حقوق شهروندي كه امنيت و آزادي لااقل در حيطه مسائل شخصي است از بين مي‌برد! آيا امروز مسأله شنود به همان صورت كه امام مي‌خواستند هست؟ آيا همان طوري است كه در قانون اساسي ماست يا لااقل جوي را درست كرده‌اند كه همه افراد احساس مي‌كنند تحت شنود شديد هستند.

رئيس‌جمهور پيشين كشورمان افزود: درباره خودم مي‌گويم كه اي كاش شنود مي‌شد يا آنچه بود، همان طور منتقل مي‌شد به جاهاي ديگر. بنده از بولتن‌ها و مطالبي كه عليه من گفته مي‌شود باخبرم. چيزهايي گفته مي‌شود كه اصلاً از سر تا پا دروغ محض است. لااقل صداقت در انتقال آن چه شنود مي‌شود داشته باشند و بويژه آنچه را به بزرگان منتقل مي‌كنند.

وي افزود: دائماً سعي مي‌كنند كساني را كه نمي‌پسندند، بدبيني نسبت به آنها را در سطوح بالاي مملكت ايجاد كنند و حتي دوبه‌هم‌زني كنند. حقوق شهروندي يعني در اين مملكت قانون اساسي وجود دارد. بخش عمده‌اي از آنان هم حقوق ملت است كه معتقديم كمتر مورد توجه بوده است. شايد در دوره ما هم آنطور كه بايد و شايد مورد توجه نبود ولي علاقه‌مان اين بود كه اين كار انجام بگيرد. مي‌گفتيم و تلاش هم مي‌كرديم ولي موانعي هم بود. امروز اگر از حقوق شهروندي سخن مي‌گوئيم، بايد فصولي كه مربوط به حقوق ملت است، دقيقاً پياده و از آن دفاع شود.

رئيس بنياد باران همچنين اظهار كرد: اميدوارم اين حقوق شهروندي همان طور كه قانون اساسي مي‌خواهد تامين كننده نظر همه افراد و صاحبنظران و جناح‌هاي مختلف باشد. ان‌شاءالله طبق قانون حقوق شهروندي بيايد و پياده هم بشود و همه مي‌گوئيم اين كار به نفع نظام و انقلاب است و بايد انجام بگيرد.

خاتمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، به انتخابات مجلس آتي اشاره كرد و گفت: مساله ديگري كه دوستان گفتند، انتخابات آتي بود. بايد ببينيم ما از انتخابات چه انتظاري داريم. اين است كه همه بيايند و به كانديداي مورد نظر ما راي بدهند؟ ابداً اين مورد نظر نيست. البته اين توقع را داريم كه كانديداهاي جناح‌هاي مختلفي كه هستند به بهانه‌هاي مختلف حذف نشوند از صحنه بيرون نروند.

وي اضافه كرد: همچنان كه رهبري هم فرمودند، راي مردم حق‌الناس است. اين بايد ادا شود و اتفاقاً مجريان جريان هستند كه اين امر را تامين مي‌كنند و حق‌الناس را ادا مي‌كنند. اگر خداي ناكرده مجريان هم همسو باشند با جرياناتي كه معتقدند مصلحت اسلام و انقلاب را بهتر از هركس تشخيص مي‌دهند و براي تامين اين مسأله هر كاري مي‌توانند بكنند، حتي اينكه مردم نتوانند آن طور كه بايد و شايد راي خود را اظهار كنند يا كانديداهايي كه مورد نظرشان است داشته باشند يا بالاخره به هر صورتي چه قبل و چه بعد از آن افراد حذف شوند، اين مساله‌اي است كه اگر مجريان ما درست امانتدار باشد مي‌توانند كار را درست انجام دهند و هرچه از صندوق درآمد براي ما قابل قبول است.

رئيس بنياد باران با بيان اينكه "ما انتخاباتي آزاد مي‌خواهيم؛ انتخاباتي كه رأي مردم حق‌الناس باشد و مردم قدرت انتخاب داشته باشند"، گفت: اين خواسته بدين معناست كه كانديداهاي داراي سلايق مختلف به عرصه بيايند و به بهانه‌هاي مختلف بخش‌هايي حذف نشوند يا بخش‌هايي دوپينگ نشوند و رانت‌گونه به صحنه نيايند يا اينكه امكاناتي برايشان فراهم شود و براي ديگران نشود؛ البته دوستان ما در شهرستانها از الان مي‌توانند نيروهاي سالم و متدين را شناسايي و تشويق كنند كه بيايند و انسجامي باشد و پراكندگي نداشته باشيم و انتخابات سالمي هم انجام شود. اتفاقاً دوستاني نظير شما كه آشنا به شهرستانها و مناطق مختلف هستند در چارچوب قانون فعال شوند و نيز چون الحمدالله همه شما استانداران موفقي بوده‌ايد، محبوبيت و جايگاهي هم در ميان مردم داريد.

رئيس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه سخنانش، به موضوع سياست خارجي دولت اشاره كرد و افزود: معتقدم دولت در اين بخش موفق بوده است، به شرط اينكه بگوئيم چه مي‌خواستيم و چه مي‌خواهيم. اگر مساله اين باشد كه صددرصد مسائل و مشكلات ما حل شود، اين عملي نيست.

به گزارش روابط عمومي دفتر حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، وي ادامه داد: آنچه عملي است، پا گذاشتن در راه حل مشكل به صورتي است كه ايران صاحب تكنولوژي هسته‌اي باشد و در عين حال بتواند فعاليت‌هاي بين‌المللي و داخلي و اقتصادي‌اش را انجام دهد و تنگنا نداشته باشد كه بحمدالله گامي به سوي آن برداشته شد.

وي با بيان اينكه "به نظر مي‌رسد طرف مقابل هم تمايل دارد كه مساله حل شود"، اظهار كرد: ديديم آمريكا هم تلاش كرد تا جلوي تحريم‌هاي جديد مجلس و كنگره را بگيرد اما در مورد اعمال تحريم برخي شركت‌ها، كار آنها نادرست بود؛ هرچند كه اين امر مربوط به مساله‌اي بود كه قبل از توافق اخير اتفاق افتاده بود، ولي دولت آمريكا مي‌توانست جلوي آن را بگيرد تا به سوءظن‌ها دامن نزند و ترديدها نسبت به حسن نيت خود در ايران را بيشتر نكند. به هر حال معتقدم امور با فراز و نشيب‌ها، پيش به سوي كاهش مشكل و ان‌شاءالله به نفع ايران پيش مي‌رود.

رييس‌جمهور پيشين كشورمان تاكيد كرد: موفقيت دولت جناب دكتر روحاني، موفقيت نظام و مردم و موفقيت كشور و همه ماست. همه ما بايد براي آن هم دعا بكنيم و هم هر كاري از دستمان برمي‌آيد انجام بدهيم، توقعاتي بيش از آنچه در اختيار دولت است نداشته باشيم. كار ما اصلاح‌طلبان نيز اين است كه نصيحت و نقد كنيم و اگر ما براي تقويت نظام و كشور سياسيت‌هايي را نقد مي‌كنيم، كساني هستند كه مي‌آيند و مي‌گويند اين براي تضعيف نظام است. نخير؛ ما طرفدار نظام هستيم، ما تقويت نظام را مي‌خواهيم، ما مي‌خواهيم مشكلات حل شود و اگر هم نقدي داريم معتقديم با رعايت آن نظام و جامعه تقويت مي‌شود. ما معتقديم برخي روش‌ها و سياست‌ها در درجه اول، دودش به چشم نظام و انقلاب و اسلام و بعد هم مردم مي‌رود.

وي با بيان اينكه "كار ما نقد است و خيرخواهي و به اين كار ادامه مي‌دهيم"، خاطرنشان كرد: ما سياست‌ها را نقد مي‌كنيم و در عين حال راه حل‌ها را عرضه مي‌داريم و در همه حال قدرت و قوت كشور و مملكت مورد خواست ماست.

خاتمي ادامه داد: يكي از ترفندها براي ضربه زدن به اصل نظام و انقلاب، مسير تخريب و براندازي است. ما در مقابل آنها همچنان مقاوم هستيم و مواضع ما روشن است و اتفاقاً نقد ما و پذيرش تنوع در درون كشور، يكي از مهمترين عامل‌هايي است كه صلاح كساني را كه مي‌خواهند نظام بر بيفتد و از بين برود، كُند خواهد كرد، نه اينكه تقويت‌كننده آنها باشد. تنگ‌نظري‌ها و محدود كردن امور، بيشترين كمك را به كساني مي‌كند كه مي‌گويند اصل نظام نباشد. ما مي‌خواهيم اصل نظام باشد و دنبال همين هم هستيم. اميدوارم خداوند به همه شما توفيق و سعادت و سلامت بدهد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن