تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803866648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنها يك چهارم از موقوفات كشور درآمدزا هستند/ وقف بايد مردمي شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تنها يك چهارم از موقوفات كشور درآمدزا هستند/ وقف بايد مردمي شود
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: تنها يك چهارم از موقوفات كشور چه موقوفات حوزوي و غير حوزوي از هزار تا يك ميليارد تومان درآمد زا هستند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام علي محمدي در همايش نقش حوزه‌هاي علميه در توسعه فرهنگ وقف كه در مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد، با بيان اينكه عامل ماندگاري جامعه اسلامي در انفاق است، عنوان كرد: انفاقي مي‌تواند موجب ماندگاري باشد كه داراي استمرار بوده و آن انفاق نيز وقف است كه در احاديث به صدقه جاريه تعبير شده است.

وي تاكيد كرد: اگر به دنبال استقلال حوزه‌هاي علميه در بعد اقتصادي هستيم بايد به سنت وقف توجه ويژه داشته باشيم.

نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور بيان كرد: سنت وقف در دوران پهلوي و قاجاريه مورد بي توجهي قرار گرفت و سعي شد كه قداست وقف را از بين ببرند.

وي ادامه داد: اگر ما بخواهيم ضربه‌اي را كه رضاخان و محمدرضا شاه به وقف وارد كردند را جبران كنيم به تنهايي نمي‌توانيم اين اقدام را انجام دهيم.

حجت الاسلام محمدي ادامه داد: اگر كسي به دنبال اجاره مكاني باشد سعي مي‌كند كه اين مكان موقوفه نباشد و اين در حالي است كه اگر كسي ملك وقفي را اجاره كند در ثواب واقف شريك خواهد بود.

وي با تاكيد بر ثبت و ضبط دقيق موقوفات در سازمان اوقاف و امور خيريه، عنوان كرد: امروز اوقاف يكي از مجهزترين دستگاه‌ها به ابزار روز است.

يك ميليون هكتار زمين رفع اختلاف شد

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در ادامه به اقدامات صورت گرفته جهت استيفاي حقوق موقوفات اشاره كرد و گفت: در اين زمينه اقدامات خوبي انجام شده و حتي يكي از اختلافاتي 30 ساله كه بين منابع طبيعي و اوقاف پيرامون يك ميليون و 800 هكتار زمين وجود داشت مورد پيگيري مداوم قرار گرفت كه اين امر موجب شد در يك ميليون هكتار رفع اختلاف شود.

وي ادامه داد: موقوفات نسبت به گذشته چند برابر شده است اما اين مقدار كافي نيست و ما اگر بخواهيم فرهنگ وقف را گسترش دهيم ورود علما و فضلا به اين عرصه از جمله ملزومات است و همانطور كه علما و فضلا و روحانيون در جنگ و انقلاب نقش چشمگيري داشتند در اين عرصه نيز مي‌توانند فعاليت زيادي در جهت نهادينه كردن اين امر در جامعه داشته باشند.

حجت الاسلام محمدي در ادامه با اشاره به آمار و ارقامي كه در زمينه وقف مطرح مي‌شود، برخي از اين آمار و ارقام را غيرواقعي دانست گفت: تنها يك چهارم از موقوفات كشور چه موقوفات حوزوي و غير حوزوي از هزار تا يك ميليارد تومان درآمدزا هستند و سه چهارم در حال حاضر درآمدي ندارند.

تصرفات غير قانوني و عدم پرداخت اجاره بهاء از دلايل درآمدزا نبودن موقوفات است

وي ادامه داد: خشكسالي، تصرفات غير قانوني و عدم پرداخت اجاره بهاء برخي از موقوفات از جمله دلايلي است كه موجب شده موقوفات درآمد زا نباشد.

نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور به شعار سال 93 اوقاف كه مي‌تواند تداوم داشته باشد اشاره و عنوان كرد: تحول اقتصادي در موقوفات و تحول منابع انساني از جمله شعارهاي اوقاف است كه قطعا بدون فرهنگ سازي محقق نخواهند شد.

قباحت موقوفه خواري ريخته شده است

وي ادامه داد: متاسفانه امروزه قباحت موقوفه خواري ريخته شده و اين در حالي است كه بايد جايگاه وقف و خدمتي كه از اين ناحيه به جامعه مي‌شود بايد به خوبي تبيين شود.

حجت الاسلام محمدي با تاكيد بر اينكه وقف بايد مردمي شود ابراز كرد: وقف بايد به گونه‌اي در جامعه نهادينه شود كه افرادي با تمكن پائين و حتي كساني كه تمكن بالايي دارند بتوانند در اين امر نقش داشته باشند.

وي در ادامه روحانيت را مهمترين رسانه دانست و گفت: روحانيت بايد با فرهنگ سازي مردم را به سوي وقف و نحوه هزينه آن راهنمايي كنند و دوم اينكه بايد موضوع وقف داراي عوايد و درآمد زا باشد.

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور تاكيد كرد: بايد براي موفات پشتوانه‌اي نيز انديشيده شود كه موقوفاتي كه بعد از مدتي از انتفاع خارج مي‌شوند با كمك اين پشتوانه‌ها بتوانند ادامه كار داشته و راكد نباشند.

وي بيان كرد: بايد راهكارهايي نيز انديشيده شود كه موقوفاتي كه هم اكنون بلا انتفاع و راكد مانده‌اند بتواند از ركود خارج و مورد استفاده قرار گيرند.

حجت الاسلام محمدي درباره پيشنهاد آيت الله حسيني بوشهري پيرامون گنجاندن دروس در كتاب درسي عنوان كرد: در سال 89 طي نشستي كه با شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد طي 12 جلسه، 29 مصوبه به تصويب رسيد كه يكي از اين مصوبات گنجاندن درس موضوع وقف در كتاب‌هاي درسي است و ما اميدواريم كه اين مصوبه‌ها اجرايي شود./س

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن