تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803340078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارس فارس از پوشش نامناسب جوانان در سطح شهرضرورت فرهنگ‌سازي براي اصلاح پوشش جوانان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارس فارس از پوشش نامناسب جوانان در سطح شهرضرورت فرهنگ‌سازي براي اصلاح پوشش جوانان
يكي از مشكلاتي كه شايد در شهرهاي استان يا حتي روستاها كمتر به چشم مي‎آيد يا اگر هم به چشم بيايد، براي افراد چندان مهم نيست، نوع پوشش آقايان به ويژه جوانان است.


به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، شلوار كردي با پاچه‎هاي تنگ، لباس با آستين‎هاي كوتاه تر از حد معمول، بازوهاي خالكوبي شده، گردن‎بند با زنجير و مهره‎هاي كلفت؛ اين نوع پوشش كه چند وقتي است در نزد برخي جوانان مركز استان و شهرهاي ديگر مد شده، بخشي از هنجارشكني‎هاي رايج در نزد جوانان است كه متاسفانه در حال تبديل شدن به يك عرف و شايد هم يك هنجار است.

امروزه به دلايل مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي برخي مشكلات و معضلات در جامعه به چشم نمي‎آيند و به عبارت عاميانه‎تر مردم در برخي مواقع حال و حوصله خود را ندارند، چه برسد به اين كه به مشكلات و معضلات شهري و اجتماعي نيز بينديشند. اما همين كه مشكل حاد شد و دامن همه را گرفت تازه ملت و مسئولان به تكاپو مي‎افتند كه بايد هر چه زودتر چاره‎اي بينديشيم و مانع توسعه و گسترش اين ناهنجاري شويم.

تردد بيش از حد موتور در سطح شهرهاي استان، عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي، عدم استفاده از كلاه ايمني، عدم استفاده از تجهيزات آتش‎نشاني در منزل و محل كار، استفاده بيش از حد جوانان از تلفن همراه، دودي كردن شيشه اتومبيل‎ها، استفاده از نمايشگر صوت و تصوير در خودرو، مصرف خودسرانه دارو، استعمال خانوادگي دخانيات علي‎الخصوص قليان، بدحجابي بانوان و ... بخشي از معضلات شهري و اجتماعي هستند كه به دليل بي‎توجهي و عدم انجام كار ريشه‎اي از معضلات اصلي زندگي شهرنشيني شده‎اند كه رفع هر كدام از آنها سال‎ها زمان مي‎برد.

پوشش نامناسب جوانان در سطح شهر

يكي ديگر از مشكلاتي كه شايد در شهرهاي استان يا حتي روستاها كمتر به چشم مي‎آيد يا اگر هم به چشم بيايد، براي افراد چندان مهم نيست، نوع پوشش آقايان علي‎الخصوص جوانان است. شلوار كردي با پاچه‎هاي تنگ، تي‎شرت با آستين‎هاي كوتاه‎تر از حد معمول، گردن بند با مهره‎هاي كلفت؛ اين نوع پوشش كه چند وقتي است در نزد جوانان مركز استان و شهرهاي ديگر استان و حتي روستاها مد شده است، بخشي از هنجارشكني‎هاي رايج در نزد جوانان مي‎باشد كه در حال تبديل به يك عرف و شايد هم يك هنجار است.

بايد بپذيريم كه اين مدل شلوار كردي كه به شلوار زندان معروف است، زيبنده و مناسب افراد براي تردد در كوچه و خيابان و انجام امور اداري و شخصي نيست و بيشتر نوعي پوشش راحتي است كه علي‎الاصول بايد در چهار ديواري منزل استفاده شود.

تي‎شرت‎هايي هم كه امروزه بيشتر مورد استفاده جوانان قرار مي‎گيرد عمدتا داراي آستين‎هايي كوتاه‎تر از معمول هستند كه به چند علت مورد استفاده مي‎گيرند؛

الف) جلب توجه و نشان دادن عضلاتي كه در باشگاه‎هاي ورزشي پرورش يافته‎اند.

ب) به معرض نمايش گذاشتن جملات و عباراتي كه روي بدن خالكوبي شده‎اند.

ج) نمايش دادن آثار چاقو و تيزي كه به صورت اسكار (لكه‎هاي به جا مانده از زخم) روي بدن باقي مي‎مانند.

هر چند پوشيدن گرمكن‎هاي ورزشي و البسه نامتعارف ديگر هم از جمله پوشش‎هاي نامتناسب آقايان است كه شايد در برخي موارد، ناآگاهي و عدم تذكر به جا و به موقع باعث شده كه اين نوع پوشش در جامعه عرف شود.

قانون در مورد پوشش افراد چه نظري دارد؟

هيچ قانون مدوني در خصوص منع استفاده از شلوار كردي يا تي‎شرت و البسه ورزشي در سطح خيابان‎ها وجود ندارد چه بسا كه در برخي استان‎هاي كشور، شلوار كردي شلوار بومي و رسمي مردم آن منطقه نيز است.

برخورد قهرآميز و ضربتي با اين پديده نيز به هيچ عنوان، يك راهكار منطقي تلقي نمي‎شود و نمي‎توان همانند طرح‎هاي مربوط به موتورسواران متخلف، نسبت به پوشش مردم عكس‎العمل نشان داد!

شايد يكي از دلايلي كه استفاده از اين پوشش در نزد جوانان استمرار دارد، عدم برخورد مستقيم ساير اقشار جامعه با اين افراد است و اينان چون دائم با گروه همسالان خود در ارتباط هستند، به نوعي ايرادي را كه در پوششان وجود دارد، در نمي‎يابند و متوجه نيستند كه اين پوشش مربوط به كوچه و خيابان نيست.

به عنوان مثال اگر فروشنده‎اي با شمايل ذكر شده در مغازه خود ظاهر شود، قطع به يقين مشتري‎هاي خود را از دست خواهد داد و با وجود اين كه اين نوع لباس پوشيدن، نوعي راحتي هم در هنگام كار به وجود مي‎آورد، باز هم هيچ كاسب كار و مغازه‎داري، تمايل به استفاده از اين نوع پوشش نامتعارف در محيط كار ندارد.

حتي استاد كارها و شاگردان محترم مغازه‎هاي مكانيكي، آهنگري و ساير تعميرگاه‎ها كه به جهت موقعيت شغلي شان، لباس‎هايشان هيچگاه تميز نيست، باز هم حاضر نيستند هر لباسي را تن كنند و شان و شخصيت خود را حتي با لباس‎هاي روغني و كثيف حفظ مي‎كنند.

امر به معروف در خصوص پوشش

از ديگر عوامل گسترش بد پوششي در شهر، نقش كمرنگ فرضيه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه است پرواضح است كه امر به معروف با صدور كارت و ايجاد تشكيلات رسمي و قانوني راه به جايي نمي‎برد و به عبارت بهتر «سخني كه از دل برآيد، بر دل نشيند.»

بنابراين بايد تلاش كرد تا ميزان حرف‎شنوي و پندپذيري جوانان افزايش پيدا كند و به رهنمودها و دلسوزي بزرگان چراغ سبز نشان بدهند. شايد در اين بين انتظار از افراد مسن و ريش سپيدهاي جامعه بيشتر از جوانان باشد، چرا معمولا جوانان خود سر هستند و تذكر هم‎سن و سالان خود را بر نمي‎تابند ولي تا حد ممكن حرمت ريش‎سپيد همشهريان را نگه مي‎دارند.

نقش خانواده در اصلاح نوع پوشش فرزندان و همسران

هيچ كس منكر نقش خانواده در اكثر هنجارها و ناهنجاري‎هاي اجتماعي نيست. جايي كه خانواده حساسيت نشان داده، هنجار تقويت مي‎شود و در مقوله‎اي كه خانواده نقش اصلي خود را ايفا نكرده، دمل ناهنجاري سر باز مي‎كند.

در خصوص نوع پوشش افراد نيز بايد گفت بيشتر اين جوانان كه از البسه نامناسب استفاده مي‎كنند، مجرد هستند ولي به محض ازدواج يا نامزد كردن به هيچ عنوان حاضر به پوشيدن اين نوع پوشش در سطح جامعه نيستند كه اين نشان از اثرپذيري از كانون خانواده دارد و اگر كانون خانواده گرم باشد و حريم‎ها رعايت شوند، قطع به يقين تاثير اين حرف شنوي از پدر، مادر، خواهر و برادر اگر بيشتر از نامزد نباشد، كمتر نيست.

نقش جامعه در تقويت ارزش‎ها

برخورد با اين پديده نه چندان زيبا و ناهنجاري اجتماعي در سطح جامعه، علاوه بر تلاش خانواده ها به همت مسئولان نهاد‎هاي آموزشي و فرهنگي، فرهنگيان محترم، جامعه محترم روحانيت و كارمندان محترم بستگي دارد تا با بالا بردن سطح عمومي فرهنگ شهرنشيني و حفظ شخصيت جوانان با استفاده از ارشاد و تذكرات دوستانه، جلوگيري از فروش البسه نامتعارف، چاپ بروشور يا تراكت در مورد پوشش متعارف، نصب بنر، درج نوشته‎هايي درخصوص پوشش مناسب در سطح شهر، ايجاد نمايشگاه‎هاي البسه متناسب با جوانان ايراني، اختصاص بخشي از جوايز بانك‎ها، موسسات و مدارس به البسه و پوشش مناسب و ... شاهد رفع معضل بد پوششي برخي از جوانان استان باشيم.

=============

وحيد حاج سعيدي

=============

انتهاي پيام/2307/س30

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن