تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819184373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه ناآرامي هادر تايلند


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: ادامه ناآرامي هادر تايلند
مترجم:شادي غفاري

رهبران جنبش هاي مخالف دولت در تايلند ضمن ديدار با مقامات عاليرتبه ارتش سعي در متقاعد ساختن آنان در پيوستن به اعتراضات اصلاح‌طلبانه و الغاي سيستم انتخاباتي در اين كشور دارند."يينگ لاك شيناواترا" نخست وزير تايلند روز دوشنبه هفته گذشته اعلام نمود كه انتخاباتي پيش از موعد در تاريخ 2 فوريه سال 2014 برگزار خواهد شد. وي در حالي اين خبر را اعلام كرد كه جمعيتي بالغ بر 160 هزار تن اطراف دفتر محل كار وي را محاصره كرده بودند. ليكن اعلام اين خبر موجب پايان يافتن تظاهرات مردم تايلند نشد گرچه تعداد جمعيت معترض رفته رفته رو به كاهش است.

اين در حالي است كه "سوتپ تائوگسوبان" رهبر جنبش مخالف تايلند طي سخنراني خود در جمع دانشجويان بانكوك اظهار داشته است كه دولت به هيچ وجه صلاحيت اداره كشور را ندارد. امروز در تايلند هيچ دولت و مجلسي وجود ندارد. امروز يك خلا سياسي در كشور موج مي زند.تائوگسوبان قصد دارد تا از اين خلا سياسي به منظور تاسيس "شوراي خلق" و ادامه اصلاحات در سيستم حكومتي تايلند، و همينطور ريشه كن نمودن نفوذ "تكسين شيناواترا" برادر يينگ لاك و نخست وزير اسبق كشور كه در سال 2006 توسط ارتش سرنگون شد، استفاده كند.

البته برنامه اصلاحات مطرح شده از سوي مخالفان هنوز در مرحله طرح اوليه است، اما مقدمات آن رفته رفته مشخص تر
مي شود.پس از مصاحبه اخير رهبران جنبش‌هاي
معترض تايلند با رسانه هاي جمعي، اعلاميه هايي ميان مخالفين دست به دست مي گشت كه در آن بر لزوم تمركز دولت موقت بر مسائل مربوط به انتخابات و احزاب سياسي تاكيد شده بود تا تضمين شود كه خريد راي افراد و تقلب سياسي جايي در انتخابات آتي نخواهد داشت.

اين اعلاميه همچنين قول وضع قوانيني محكم به منظور "ريشه كن ساختن فساد"، تمركز زدايي، پايان "سياست هاي دروغين عوام فريبانه كه به فساد مي انجامد"، و اجراي اصلاحات در "نهادهاي دولتي ويژه همچون نيروي پليس" داده شده بود.تنش و كشمكش هشت ساله در تايلند در واقع بر محور شخص تكسين شيناواترا، غول اقتصادي مخابرات اين كشور دور مي زند. گفتني است كه تكسين به دليل سياستهايي كه زمان نخست وزيري خود در پيش گرفت و البته پس از سرنگوني وي نيز ادامه پيدا كرد، ميان روستاييان و طبقات فقير تايلند بسيار محبوب مي باشد.

وي طي دوران نخست وزيرياش براي خود زمينه اختياراتي وسيع و غير قابل نفوذ فراهم آورد و بدين وسيله منافع كمپاني هاي بزرگ، از جمله متعلقات خود را افزايش داد. تكسين پس از آنكه در سال 2008 به جرم
سوء استفاده از قدرت به 2 سال زندان محكوم شد، اين حكم را ناعادلانه و نتيجه انگيزه‌هاي سياسي خواند و ترجيح داد كه در تبعيد به سر برد.

در حاليكه مردم فقير تايلند همچنان حامي تكسين و سياستهاي وي هستند، طبقه مرفه تايلند، سلطنت طلبان و طبقات متوسط شهرنشين در اين كشور مخالف وي بوده و به شيوه استفاده از ماليات، كه از نظر آنان هدر دادن اين سرمايه جهت خريد راي افراد است، معترضند.اين افراد يينگ لاك را عروسكي در دستان تكسين مي دانند و ادامه نخست‌وزيري
وي را بر نمي تابند. گفته مي شود كه تكسين از طريق اسكايپ در جلسات كابينه شركت مي جويد و نظرات و سياستهاي خود را بدين شكل اعمال مي كند.

در اين ميان ارتش تايلند كه 80 سال گذشته در 18 كودتاي صورت گرفته در دومين مركز اقتصادي بزرگ جنوب شرق آسيا نقش داشته، تا كنون از وارد شدن به تنش هاي اخير كشور اجتناب كرده است. اين در حاليست كه مقامات ارتش اعلام كرده اند كه در صورت ادامه اوضاع به منوال فعلي، مداخله خواهند نمود."بونيا كيات كاراوكفان" تحليلگر سياسي از دانشگاه "رمكمهائنگ" بانكوك در خصوص جلسه اخير رهبران مخالفت با مقامات ارتش مي گويد: اين يك جلسه عمومي بود و معنايش اينست كه آنچه گفته شد، صرفا يك نمايش سياسي است. ارتش كاملا آگاه است كه نمي تواند طبق روال سابق به راحتي مداخله كندو طرف گروه خاصي را بگيرد، چرا كه جامعه بين الملل به دقت اوضاع را زير نظر دارد. سخنگوي ارتش تايلند ضمن تاكيد بر اين مسئله كه ارتش از دو طرف خواسته تا آرامش خود را حفظ كنند، اظهار داشت: ما سعي داريم كه مستقيما در اوضاع مداخله نكنيم و از جانبداري از يك گروه خاص اجتناب ورزيم.

منبع: رويترز

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن