تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804789130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دروغ گفتن حرام است،اما راست گفتن واجب نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دروغ گفتن حرام است،اما راست گفتن واجب نيست
محمد هاشمي رفسنجاني زاد ه 1321 از روستاي بهرمان شهرستان رفسنجان در استان كرمان، برادر كوچكتر و مسوول دفتر آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني ، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

وي علاوه بر گذراندن تحصيلات حوزوي براي ادامه تحصيل به دانشگاهي در آمريكا رفت و در دوران دانشجويي از مبارزين خارج از كشور بود و در پايه گذاري و اداره انجمن اسلامي دانشجويان ايراني مقيم آمريكا نقش داشت.

از ديگر فعاليت‌هاي سياسي محمد هاشمي قبل از انقلاب شركت فعال در نهضت اسلامي به رهبري امام خميني (ره) در سال 1340 بود كه به دستگيري، زندان و تبعيد وي انجاميد.

هاشمي همچنين در تاسيس حزب كارگزاران سازندگي به عنوان عضو موسس شركت كرد و پس از پيروزي انقلاب و بازگشت به ايران در سمت‌هاي اجرايي و مديريتي از جمله معاونت اجرايي رييس جمهور ،سرپرستي وزارت امور خارجه، معاونت وزير كشاورزي و ... مشغول به كار شد.

وي از سال 1375 تا اسفند ماه 1390 عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و از سال 1363 تا 1373 رييس سازمان صدا و سيما بود كه از مهمترين اقداماتش در زمان رياست صدا و سيما ، تاسيس شبكه سوم سيما بود.

در باور عمومي آيت الله هاشمي و ملك عبدالله مي‌توانند مشكلات منطقه را حل كنند

محمد هاشمي كه به مناسبت سالروز تاسيس ايسنا و 16 آذر (روز دانشجو) در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حضور يافته بود، در گفت و گو با خبرنگار سياسي اين خبرگزاري درباره دلايل سفر احتمالي آيت الله هاشمي رفسنجاني به عربستان به دعوت ملك عبدالله با بيان اين‌كه هدف دعوت كنندگان از آقاي هاشمي صرفا انجام يك سفر زيارتي نيست، گفت:دعوت از حاج آقا مسبوق به سابقه است و در سه سال گذشته چندين بار از ايشان براي سفر به عربستان دعوت شده است.

وي با اشاره به اخبار اخير مبني بر دعوت دوباره ملك عبدالله براي سفر آيت الله هاشمي به عربستان توضيح داد:دوباره دعوتي فرستاده نشده است، بلكه براساسي دعوت هايي كه از قبل شده است، به حاج آقا (آيت الله هاشمي رفسنجاني )پيغام مي‌دهند كه زماني را براي سفرتان مشخص كنيد.

مسوول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع سوريه، لبنان ، عراق و نقش ايران و عربستان در معادلات منطقه‌اي، تصريح كرد: با توجه به احترامي كه سعودي ها و شيوخ عرب از گذشته تا به امروز براي آقاي هاشمي قائل هستند، باور عمومي براين است كه آيت الله هاشمي و ملك عبدالله مي‌توانند مشكلات منطقه اي و روابط دو جانبه را حل كنند كه البته اين موضوع مشروط به شرايطي است.

محمد هاشمي رفسنجاني

هاشمي براي سفر به عربستان ملاحظاتي دارد

وي در ادامه توضيح داد:آيت الله هاشمي براي انجام اين سفر ملاحظاتي دارند؛چرا كه ايشان در شرايط فعلي قدرت اجرايي ندارند در صورت مذاكره با ملك عبدالله و اتخاذ تصميمات در رابطه با اجرايي شدن آن ضمانت اجرايي وجود ندارد.

رييس دفتر هاشمي رفسنجاني با اشاره به اين‌كه انجام سفر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در قالب يك سفر صرفا زيارتي نه مورد نظر ايشان و نه هدف كشورهاي دعوت كننده است، افزود:در پيام هاي مقامات اكثر كشورهاي منقطه و يا حتي سفر به ايران و ملاقات با آيت الله هاشمي از جمله ملاقات اخير نبيه بري ، رييس مجلس لبنان ، بر اين اعتقادند كه با توجه به شرايط منقطه مذاكرات آقاي هاشمي در رسيدن به توافقات مي‌تواند موثر باشد، بنابراين در صورتي كه شرايط مناسب پيش آيد سفر ايشان عملي خواهد شد.

انتخابات پديده ملي است

هاشمي در ادامه اين گفت‌وگو به باز خواني انتخابات 24 خرداد 92 پرداخت و با بيان اين‌كه انتخابات پديده ملي است، گفت: انتخابات بخصوص در مورد رياست‌جمهوري و مجلس معمولا در كشورها به سال‌هاي قبل مربوط مي‌شود يعني عملكرد گروه و جناحي كه قبلا بوده‌اند در انتخابات دور آينده تاثير دارد.

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ،با بيان اين‌كه در دنياي آزاد، دموكراسي و مردم سالاري كه مردم امكان انتخاب آزاد داشته باشند در طول يك دوره عملكرد و رفتار دولتمردان يا نمايندگان مجلس را مي‌سنجند و بر اساس آن در مورد انتخابات آينده تصميم مي‌گيرند، اظهار كرد: در 24 خرداد سال 92 در ايران مردم از عملكرد دولت‌هاي نهم و دهم راضي نبودند و مجموعه شرايط مردم را بر اين داشت كه گزينه ديگري را انتخاب كنند كه جنس متفاوتي از دولت حاكم دارد.

وي به تاثيرات مثبت برخي حوادث در انتخابات 24 خرداد 92 اشاره كرد و توضيح داد: در جريان درخواست‌هاي مردم از آيت‌الله هاشمي شاهد بودم گروه‌ها و طيف‌هاي مختلفي از جمله دانشگاهيان، حوزويان، توليدگران، مردم عادي و ... كه از وضع موجود ناراضي بودند ، از آقاي هاشمي مي‌خواستند مستقيم در انتخابات شركت كنند، اما ايشان با توجه به ملاحظاتي كه داشتند در پاسخ به درخواست‌هاي مختلف قولي را براي شركت خودشان در انتخابات نمي‌دادند.

رهبري مخالفتي با كاندياتوري هاشمي رفسنجاني در انتخابات نداشتند

هاشمي اضافه كرد: سه روز مانده به پايان ثبت‌نام كانديداها، نوع ادبيات مردم در مراجعه و درخواست از آيت‌الله هاشمي متفاوت شد. يعني اگر روزهاي اول درخواست حضور ايشان را داشتند و از وضع موجود شكايت مي‌كردند در سه روز آخر عده‌اي مي‌گفتند فردي مثل شما كه عناويني چون پدر انقلاب، شناسنامه انقلاب و يار امام را دارد اگر مسئوليت نمي‌پذيرد و نسبت به سرنوشت كشور بي‌تفاوت است تكليف مردم روشن خواهد بود و عده‌اي ديگر مي‌گفتند آن دنيا دامن شما را مي‌گيريم، بنابراين ادبيات مردم طلبكارانه شده بود و درخواست جدي داشتند.

عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: جدي شدن درخواست‌هاي مردم از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني باعث شد تا ايشان اعلام كردند كه با مقام معظم رهبري تماس مي‌گيرم و اگر رهبري با حضورم موافقت كنند به انتخابات مي‌آيم و اگر به صراحت مخالفت كنند نمي‌آيم و اگر مساله را به خودم واگذار كنند، باز هم مي‌آيم، پس آقاي هاشمي اعلام كردند در صورتي كه رهبري با حضورشان در انتخابات مخالفتي نداشته باشند، در انتخابات حاضر مي‌شوند.

وي به تماس تلفني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: گويا در اين تماس رهبري با حضور آقاي هاشمي مخالفتي نداشتند و اين مساله را به خودشان واگذار كردند، پس آقاي هاشمي تصميم گرفتند و در آخرين لحظات ثبت‌نام انتخابات براي ثبت‌نام به وزارت كشور مراجعه كردند كه در آن زمان اقبال مردم را هم مشاهده كرديم.

هاشمي به واكنش برخي چهره‌هاي حاضر در صحنه انتخابات پس از ثبت‌نام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و گفت: عده‌اي از ثبت‌نام آقاي هاشمي شكايت مي‌كردند و از طرف ديگر دوستان ما در جبهه اصلاحات از جمله آقايان روحاني و عارف پيشنهاد انصراف دادند اما آقاي هاشمي از آنها خواستند كه در صحنه باقي بمانند.

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به برخي پيغام‌ها خطاب به آيت‌الله هاشمي مبني بر اين‌كه اگر از شركت در انتخابات انصراف ندهيد، ردصلاحيت مي‌شويد، اشاره كرد و گفت: اين پيغام را دو نفر براي آقاي هاشمي آوردند اول آقاي روحاني كه در منزل آقاي هاشمي اين پيغام را از سوي شوراي نگهبان به ايشان اعلام كرد و صبح روز بعد آقاي دكتر علي لاريجاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام همين پيغام را به آقاي هاشمي منتقل كردند كه ايشان در پاسخ به هر دو گفتند من با مردم شوخي و دوگانگي ندارم، بنابراين هر تصميمي كه مي‌خواهند بگيرند و حتي اگر رد صلاحيت شوم شكايت و اعتراض هم نمي‌كنم.

ردصلاحيت آيت‌الله هاشمي مردم را حسابي عصباني كرد

وي با بيان اين‌كه اعلام نظر شوراي نگهبان مبني بر ردصلاحيت آيت‌الله هاشمي در انتخابات 24 خرداد 92 نقطه جوشي بود كه مردم را حسابي عصباني كرد، يادآورشد: اين سوال پيش آمد كه اگر شخصيتي مثل آقاي هاشمي با سابقه انقلابي و همراهي با امام (ره) صلاحيت ندارند، پس چه كسي در اين مملكت صلاحيت رياست‌جمهوري را دارد و در اين مرحله مردم از نقاط مختلف كشور تماس مي‌گرفتند و از آقاي هاشمي مي‌خواستند كه اگر روي كانديدايي نظري دارند اعلام كنند چون معمولا در شايعات مختلف نظراتي از قول آقاي هاشمي مطرح مي‌شد.

محمدهاشمي افزود: آيت‌الله هاشمي پس از بررسي شرايط و برنامه كانديداها به اين جمع‌بندي رسيدند كه از جناب آقاي دكتر روحاني حمايت مستقيم كنند و حدودا دو روز مانده به پايان تبليغات حمايت خود را علني كردند، بنابراين آراي دكتر روحاني در نقاط مختلف كشور از جمله شهرها و روستاها بالا رفت و مردم حماسه 24 خرداد را خلق كردند و دكتر روحاني با راي بالايي در برابر كانديداهاي ديگر در مرحله اول انتخاب شدند و به رياست‌جمهوري راه يافتند.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: وضعيت گذشته و عملكرد دولت‌هاي نهم و دهم و رفتارهاي روزهاي آخر انتخابات با آيت‌الله هاشمي عوامل بسيار تاثيرگذار در راي مردم و انتخابات 24 خرداد بودند و اين‌كه مردم گزينه‌اي را غير از جنس كساني كه كشور را اداره مي‌كردند انتخاب كنند.

محمد هاشمي رفسنجاني

وي در رابطه با اين‌كه آيا به خاطر اتفاقات انتخابات 24 خرداد از آقاي هاشمي دلجويي شده است، گفت: در حدي كه من اطلاع دارم مقام معظم رهبري در سخنراني كه داشتند و بيشتر مخاطب‌شان آقاي هاشمي بود از ايشان تشكر كردند.

آثاري از دولت در سايه نمي‌بينم

هاشمي در ادامه اين گفت و گو در رابطه با اين‌كه گفته مي‌شود آقاي هاشمي دولت در سايه دولت تدبير و اميد هستند و حمايت مستقيم ايشان از دكتر روحاني به اين معناست، تصريح كرد: من آثاري از دولت در سايه نمي‌بينم.

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اين توضيح كه اصطلاح دولت در سايه در ادبيات سياسي به اين معناست كه دولتي تشكيل شود و در حزب يا مركز ديگري دولتي ديگر به عنوان مشاور شكل بگيرد كه تقريبا معادل دولت اصلي است و وزراي مختلف دارند، افزود: وزرا در دولت سايه مسئوليت اجرايي ندارند و با دقت شرايط را بررسي مي‌كنند و نتايجي را كه به دست مي آورند به دولت گزارش مي‌كنند. البته اگر در بستر زمان اتفاقي براي دولت بيفتد آنها روي كار مي‌آيند.

در دولت احمدي‌نژاد بعضي از وزرا با هاشمي مشورت مي‌كردند

وي با بيان اين‌كه هيچگاه بعد از پيروزي انقلاب تاكنون چيزي به نام دولت در سايه در جمهوري اسلامي ايران نداشته‌ايم، اظهار كرد: اين كه دولت با آقاي هاشمي مشورت كند مساله‌اي طبيعي است و در دولت‌هاي گذشته نيز اين اتفاق افتاده است حتي در دولت آقاي احمدي‌نژاد بعضي از وزرا با آقاي هاشمي مشورت مي‌كردند كه البته بعد از مدتي بلافاصله عزل مي‌شدند و يا در دولت آقاي خاتمي اكثر وزرا به آقاي هاشمي گزارش مي‌دادند و از ايشان راهنمايي و نظر مي‌خواستند. در حال حاضر هم برخي وزرا يا مسئولان دولت و يا حتي خود دكتر روحاني با آقاي هاشمي ديدارهايي دارند كه در اين ديدارها بيشتر مسائل مملكتي مطرح مي‌شود و اين ديدارهاي براي گپ و گفت نيست.

هاشمي اضافه كرد: اينكه مشورت‌هاي آيت‌الله هاشمي چقدر تاثير اجرايي دارد يا ندارد، مساله ديگري است چرا كه آقاي هاشمي به عنوان فردي صاحب‌نظر در مسائل مختلف به دولت‌هاي فعال مشورت مي‌دهند و آنطور نيست كه نظرات ايشان در همه موارد عينا پياده شود.

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين گفت و گو در رابطه با گزارش 100 روزه رييس‌جمهور به برخي نكات مثبت در اين گزارش اشاره كرد و گفت: در موضوع روابط خارجي كارگروه هسته‌يي و اقدامات انجام شده كه بسيار فشرده و با مهارت بالايي انجام شد دولت توانست مسيري را كه هشت سال در جهت خلاف و منفي حركت مي‌كرد در مدتي كوتاه برگرداند.

وي با اشاره به اين‌كه پس از گفت‌وگوهاي وزير خارجه و همكارانشان، غرب تعامل با نظام جمهوري اسلامي را به جاي تخاصم در پيش گرفت، افزود: در سال‌هاي گذشته غرب عمدتا در موضع تخاصم با ايران حركت مي‌كرد و قطعنامه‌ها، مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و البته تحريم‌ها نشانه همين تخاصم بود، اما در چند ديدار اخير و در مدتي كوتاه جهت حركت غرب نسبت به جمهوري اسلامي ايران برگشت و آنها پذيرفتند از موضع تعامل حركت كنند و براي پيش‌نياز توافقنامه‌اي كه در ژنو نوشته شد كه نكات بسيار مثبتي داشت.

هاشمي همچنين به عملكرد دولت در حوزه اقتصادي به عنوان نكات مثبت گزارش 100 روزه رييس‌جمهور اشاره كرد و گفت: در اين گزارش اعلام شد كه نرخ تورم نقطه به نقطه كاهش يافته است و يا اينكه تحت آثار رواني مذاكرات ژنو، قيمت دلار و سكه سير نزولي را طي كرده و به تبع آن كالاهاي وابسته به ارز نيز كاهش قيمت داشته‌اند.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين به برخي كاستي‌هاي گزارش رييس‌جمهور اشاره كرد و خاطرنشان كرد: در صحبت‌هاي رييس‌جمهور بايد بيشتر به مسائل اجتماعي و سياست داخلي و فرهنگي اشاره مي‌شد چون كشور فقط اقتصاد و روابط خارجي نيست.

وي با اشاره به اهميت مسائل فرهنگي و اجتماعي در كشور، تصريح كرد: مشكلاتي كه امروز در كشور به لحاظ فرهنگي و اجتماعي وجود دارد مردم را به شدت ناراحت كرده است و مردم توقع دارند به اين مسائل از جمله پديده شوم موادمخدر، طلاق و جدايي در خانواده‌ها و ناهنجاري‌ها و ناامني‌هاي فردي و اجتماعي در كشور رسيدگي شود و گرچه عامل همه اينها دولت نيست اما مردم از دولت توقع دارند برنامه‌هايي در اين موارد ارائه كنند.

شيوه ارايه گزارش رييس جمهور شبيه احمدي‌نژاد بود

هاشمي در ادامه به نقد گزارش 100 روزه رييس‌جمهور پرداخت و گفت: از نظر من شيوه گزارش شبيه شيوه‌اي كه آقاي احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور قبلي در ارائه گزارش داشتند بود.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام توضيح داد: در آمارها و كارهاي انجام شده در گزارش ارائه شده از سوي رييس‌جمهور دقت نظر وجود نداشت. مثلا در حوزه دارو و درمان و بيماران خاص بيان‌شان به اين معنا بود كه تقريبا تمام مشكلات حل شده است در حاليكه در ميدان عمل اينطور نيست و كساني كه مبتلابه هستند مي‌گويند كه برخي داروها در بازار نيست و قيمت‌ها پايين نيامده است و چرا رييس‌جمهور گزارش مي‌دهند كه واقعيت ميداني آن را تاييد نمي‌كند، در حاليكه توقع اين بود كه آقاي رييس‌جمهور در گزارش‌شان به واقعيت‌هاي ميداني توجه كنند و گفته‌هايشان با اين واقعيت‌ها منطبق باشد.

وي با بيان اين‌كه عملكرد آقاي احمدي‌نژاد و دولت گذشته عملكرد مناسبي نبود، تاكيد كرد: به نظر من آقاي روحاني در گزارش خود زمان زيادي را به نقد عملكرد دولت گذشته اختصاص دادند و شايد اين نوع آمار دادن تداعي رفتار دولت آقاي احمدي‌نژاد را مي‌كرد.

هاشمي با اشاره به اين‌كه آقاي احمدي‌نژاد وقتي روي كار آمد از خودش چيزي نداشت و تا آخر هم گزارش قابل توجهي ارائه نكرد، افزود: اساس كار دولت آقاي احمدي‌نژاد زير سوال بردن دولت‌هاي گذشته از اول انقلاب تا به حال بود.

نبايد زحمات گذشتگان را زير سوال برد

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه نبايد زحمات گذشتگان را زير سوال برد گرچه ممكن است هر كدام از آنها اشتباه يا نقدي داشته باشند، به بيتي از سعدي شيرازي اشاره كرد و گفت: نام نيك رفتگان ضايع نكن، تا بماند نام نيكت برقرار.

وي تاكيد كرد: در ارزيابي و نقد از گذشته بايد انصاف را داشته باشيم چرا كه اين از ويژگي‌هاي يك دولت اسلامي و مسلمان است.

محمد هاشمي رفسنجاني

هاشمي همچنين در رابطه با بيان برخي واقعيت‌هاي موجود در جامعه از سوي رييس‌جمهور در گزارش 100 روزه، گفت: واقعيت طيف وسيعي دارد و يك بحث فلسفي است چون هم شامل گذشته مي‌شود و هم آنچه در آينده قرار است اتفاق بيفتد پس قطعا واقعيت‌ها را بايد گفت اما چگونگي بيان اهميت دارد.

وي با تاكيد بر اين‌كه نبايد منكر واقعيت‌هاي موجود در جامعه شد، در پاسخ به اين سوال كه شما تا چه اندازه شيوه بيان واقعيت‌ها توسط رييس‌جمهور در گزارش 100 روزه را پسنديديد، گفت: بسته به اطلاعات مخاطب دارد چون ممكن است فردي اطلاعات كامل و درستي داشته باشد و حتي فكر كند كه رييس‌جمهور كم گفته‌اند اما ممكن است فرد ديگري اطلاعات نداشته باشد و از شنيدن اين سخنان تعجب كند.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه اطلاعات من در مورد كشور بسيار ناچيز است و كمتر به اين مسائل ورود پيدا مي‌كنم، گفت: اطلاعات من در برابر آيت‌الله هاشمي قطره‌اي در برابر درياست و شنيديم كه ايشان در رابطه با صحبت‌هاي رييس‌جمهور در گزارش 100 روزه گفتند كه آقاي روحاني نجابت كرده‌اند.

از بيان حرف‌هايي كه در جامعه تفرقه و دوگانگي ايجاد مي‌كند پرهيز شود

هاشمي با بيان اين كه بايد از بيان حرف‌هايي كه در جامعه تفرقه و دوگانگي ايجاد مي‌كند پرهيز شود، گفت:‌ در كنار واقعيت بايد مصلحت و مصالح كشور را هم در نظر بگيريم.

وي با اشاره به اين‌كه در اسلام دروغ گفتن حرام است اما راست گفتن واجب نيست، افزود: آنچه از نظر اخلاق ديني، مذموم و گناه است دروغ گفتن است اما واجب و تكليفي نيست كه حتما اگر اطلاعاتي داريم آن را بيان كنيم.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به جايگاه مصلحت در كشور ما، تصريح كرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام در كشور ما رسميت يافت و در قانون اساسي به آن اشاره شده است كه مبتكر آن امام (ره) بود چون نيازهاي جامعه را مي‌ديدند.

هاشمي با اشاره به جايگاه مصلحت در فرهنگ ديني و فقه، گفت: امام (ره) موضوع مصلحت را در ايران به صورت سازمان يافته مطرح كردند البته اينطور نيست كه مصلحت فقط در مجمع تشخيص مصلحت چنين باشد كه مصوبه‌اي براي اختلاف بين شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي تصويب شود بلكه مسئولان كشور هم در برهه‌هاي مختلف بر حسب شرايط بايد مصلحت را در نظر بگيرند.

وي در رابطه با اهميت در نظر گرفتن مصلحت به بيان خاطره‌اي از زمان هشت سال جنگ تحميلي پرداخت و يادآور شد: زماني كه مسئول رسانه ملي بودم در يك عمليات پانصد شهيد داديم اما اين موضوع را در تلويزيون اعلام نمي‌كرديم چون مصلحت ايجاب نمي‌كرد كه روحيه مردم را تضعيف كرده و آنها را داغدار كنيم و امام (ره) نيز از كار ما مطلع بودند و به ما اعتراضي نمي‌كردند و حتي عكس قضيه را به ما تذكر مي‌دادند.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در زمان جنگ دزفول را بمباران كردند و يك موشك به بچه خردسالي اصابت كرد و سرش از بدنش جدا شد. در همان زمان بود كه آقاي آهنگران كه مرثيه‌خوان جبهه‌ها بودند بر مبناي اين حادثه سرودي سوزناك را خواند و اين سرود به عنوان آرم خبر در تلويزيون پخش شد و امام پس از اين اتفاق من را خواستند و خطاب به من به عنوان رييس صداوسيما گفتند مگر توجه نداري كه زمان جنگ است و در شرايط فعلي بايد سرودهاي حماسي پخش كنيد چون زمان حماسه است و از من خواستند به آقاي آهنگران بگويم كه ديگر اين‌چنين نخوانند.

مصلحت اختصاص به زمان و يا يك موضوع خاص ندارد

هاشمي با بيان اين‌كه مصلحت اختصاص به زمان و يا يك موضوع خاص ندارد، تصريح كرد: در مسائل مختلف كشور هميشه بايد مصلحت را در نظر گرفت و مصلحت بيشتر بايد توسط مسئولان رعايت شود چون از هر دو طرف قضيه اطلاع دارند.

وي در ادامه گفت و گوي خود در رابطه با نامه اخير محمود احمدي‌نژاد به رييس‌جمهور براي برگزاري مناظره دو طرفه،‌ گفت: نيات افراد را خدا مي‌داند و خودشان، پس در مورد نامه آقاي احمدي‌نژاد و هدف ايشان اظهارنظر و قضاوتي نمي‌كنم.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به آيه‌اي از قرآن اشاره كرد و يادآور شد: بر اساس اين آيه انسان به نفس خود واقف است حتي اگر عذرهايي بياورد.

هاشمي با بيان اين‌كه در شرايط فعلي كشور همانطور كه اكثر مسئولان و مقام معظم رهبري بارها تاكيد كرده‌اند، بيش از هر زمان ديگري نياز به انسجام و وحدت ملي داريم، خاطرنشان كرد: در برابر حيله و دسيسه دشمن بايد وحدت و انسجام ملي‌مان را به نمايش بگذاريم پس اگر حركتي اين وحدت را خدشه‌دار كند و نمايانگر جدايي و تفرقه و اختلاف در جامعه باشد ممكن است حتي شرايط سوء استفاده دشمن را فراهم كند.

نبايد چوب لاي چرخ دولت بگذاريم

وي با تاكيد بر اين‌كه طرح مسائل اختلافي و دامن زدن به اختلافات را در شرايط فعلي كار درستي نمي‌دانم، گفت: اين نكته را فقط در مورد آقاي احمدي‌نژاد و يا آقاي روحاني نمي‌گويم، بلكه رسانه‌ها، صداوسيما، تشكل‌ها و گروه‌هاي مختلف نيز بايد به آن توجه كنند.

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين‌كه انتخاباتي انجام شده است و مردم راي داده‌اند و دولتي روي كار آمده كه مجلس به آن راي داده و رهبري تنفيذ كرده‌اند، افزود: همه مراحل قانوني طي شده است پس درست نيست به اين خاطر كه دولت از جبهه تفكر و نگاه ما نيست چوب لاي چرخش بگذاريم.

هاشمي همچنين در رابطه با اظهارنظرهاي برخي نمايندگان در مورد وزراي دولت و برخي ناهماهنگي‌ها با دولت ،‌ گفت: نمايندگان مجلس و دولت وظايف و خواسته‌هايي دارند و در يك محيط آزاد و دموكراتيك نقد اشكالي ندارد و مي‌تواند سازنده باشد، اما تا زماني كه جنبه تخريب و تهديد به خود نگرفته باشد.

وي با اشاره به اين‌كه مجلس بر اساس حقوق مصرح در قانون اساسي حق استيضاح دارد، اما اگر از اين حق براي تهديد و يا تخريب يك وزير استفاده كند از حوزه نقد خارج مي‌شود، گفت: اين اقدام به تقابل دامن مي‌زند چون به طور طبيعي طرف مقابل هم اختيارات و امكاناتي دارد.

مسئول دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن موضوع تعامل با دنياي خارج و غرب در شرايط فعلي جامعه، گفت: اين تعامل را بايد در داخل و بين همه گروه‌ها و قوا نيز ايجاد كنيم و از فضاي تخريب و تهديد فاصله بگيريم.

هاشمي با تاكيد بر اين‌كه فضاي تفاهم و همكاري با رعايت تمام حقوق بين دستگاه‌ها و قوا وجود داشته باشد، خاطرنشان كرد: مجلس بر اساس قانون اختيار دارد نظراتش را از طريق تذكر، سوال، استيضاح، تحقيق و تفحص و ... مطرح كند، اما تاكيد مي‌كنم چگونگي بيان و ادبيات آن اهميت دارد.

وي با بيان اين‌كه به نظر من در مجموع رفتار مجلس در مدت روي كار آمدن دولت يازدهم با دولت مثبت بوده است، تصريح كرد: مجموعه برخورد مجلس با دولت مناسب بوده است و كار دولت را راه انداخته است، اما به هر حال كاستي‌ها و گله‌هايي هم وجود دارد و گاهي برخوردهايي رخ مي‌دهد، اما بايد توجه داشت كه در برخي موارد موضوع به يك نماينده و يا يك گروه از نمايندگان مربوط مي‌شود كه داراي تفكر خاصي در كشور هستند و تشكيلاتي دارند پس اينجا مساله كل مجلس مطرح نيست.

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: نمود برخورد دولت و مجلس را در هيات رييسه و برخورد با لوايح مي‌توانيم ببينيم پس برخورد يك يا چند نماينده را نبايد به حساب كل مجلس بگذاريم. همان‌طور كه اگر يك وزير ضعفي داشته باشد، نبايد آن را به كل دولت تعميم دهيم چون جزئي از دولت است و بايد بين آن تفكيك قائل شد.

هاشمي در ادامه اين گفت‌وگو در رابطه با گزارش تحقيق و تفحص اخير مجلس از سازمان تامين اجتماعي كه از حجم وسيع سوء استفاده‌ها در دولت گذشته پرده برداشت، گفت: گزارش را مستقيم نشنيده‌ام و تنها با چند اس‌ام‌اس از رئوس آن مطلع هستم.

وي با اشاره به اين‌كه در دولت دهم حوادث مهمي اتفاق افتاد از جمله اختلاس سه هزار ميلياردي يا پرونده‌هاي مشابه و بزرگ‌تر كه رسانه‌اي نشدند، اظهار كرد: در مورد مساله تامين اجتماعي هم قرار است قوه قضاييه پيگيري كند.

رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در رابطه با مطالبات دانشجويان با توجه به روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و چگونگي مديريت مطالبات در سطح جامعه از دولت، گفت: مطابق نظر مقام معظم رهبري و همه مسئولان، دانشجو قشر روشنفكر و آگاه جامعه است و با توجه به شرايط سني پتانسيل زيادي براي مطالبه كردن دارد.

دانشجويان و مردم مطالبات‌شان را از جاي درست بخواهند

وي با بيان اين‌كه در طرح مطالبات از سوي دانشجويان در بين مسئولان كشور اتفاق نظر وجود دارد، افزود: اگر مطالبات دانشجويان از

رييس‌جمهور در حوزه اقتدار و اختيار رييس‌جمهور باشد درست است، اما گاهي موضوع به رييس‌جمهور ارتباطي ندارد و تصميم‌گيرنده افراد و قواي ديگر هستند پس دانشجويان و مردم بايد در نظر داشته باشند كه مطالبات‌شان را از جاي درست بخواهند.

هاشمي افزود: دانشجو قشر آگاه است و آگاهي‌اش ايجاب مي‌كند كه مطالباتش از جاي درست باشد و از كسي كه مسئوليت دارد.

محمد هاشمي با بيان اين‌كه آرمان دانشجو بايد علم آموزي و درس خواندن باشد، گفت: حساس بودن به مسائل اجتماعي، مبارزه و نقد در كنار درس خواندن به جاي خود محفوظ است.

وي با بيان خاطره‌اي از امام (ره) در مورد وظيفه‌ي دانشجويان، گفت: در سالهاي 53 يا 54 كه براي تحصيل به آمريكا رفته بودم 2 تفكر در مورد نحوه‌ي فعاليت دانشجويان وجود داشت و عده‌اي معتقد بودند در اين زمان درس خواندن ارتجاعي است؛ چراكه به زعم آنها الان زمان مبارزه با شاه است، اما تفكر ديگري كه من هم به آن اعتقاد داشتم به شوق درس خواندن دانشجويان تاكيد داشتند و معتقد بودندكه مبارزه در كنار درس خواندن نيز مي‌تواند انجام شود.

وي با اشاره به اين‌كه در آن مقطع زماني نامه‌اي به امام (ره) نوشتم و شرايط را توضيح دادم و از ايشان وظيفه‌ي دانشجويان را در شرايط فعلي پرسيدم، افزود: امام(ره) جواب دادند شما كه آنجا هستيد، وظيفه‌تان خوب درس خواندن است پس خوب علم بياندوزيد كه در آينده به شما نياز است.

رييس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين كه امام (ره) از سال‌هاي 53 به موضوع علم اندوزي دانشجويان تاكيد داشتند، تصريح كرد: در شرايط فعلي نيز مقام معظم رهبري در بيانات آرمان گرايانه خود موضوع فتح كردن قله‌هاي علمي را مطرح مي‌كنند.

اولويت اول دانشجويان خوب درس خواندن است

هاشمي با بيان اين‌كه اولويت اول دانشجويان خوب درس خواندن است، گفت: حساس بودن به مسائل اجتماعي، نقد و مبارزه در كنار درس خواندن به جاي خود محفوظ است و آرمان دانشجو علم آموزي و درس خواندن بايد باشد.

محمد هاشمي همچنين در اين گفت و گو به بيان خاطراتي از امام خميني (ره) در زمان رياست خود بر سازمان صدا و سيما پرداخت كه مشروح آن در روزهاي آتي منتشر مي‌شود.

گفت و گو از خبرنگار سياسي ايسنا:مژگان رساپور

انتهاي پيام

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن