تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804538875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دكتر حسن هاني زادهگذار روابط مخفيانه عربستان و اسرائيل به روابطي آشكار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دكتر حسن هاني زادهگذار روابط مخفيانه عربستان و اسرائيل به روابطي آشكار
همچنان كه عربستان در حال آشكار سازي روابط خود با رژيم صهيونيستي است، ممكن است امارات و كويت هم به اين امر بپيوندند. چرا كه با توجه به نقش پررنگ عربستان در اين كشورها، ممكن است آن ها وارد رابطه آزاد اقتصادي با رژيم صهيونيستي شوند.


مناسبات عربستان و اسرائيل در خاورميانه با ابهام ها و پنهان كاري هاي گوناگوني روبرو بوده است و تنها زمان هايي ( اشاره سفير پيشين اسرائيل در لندن در سال هاي 1965 تا 1970) چند و چون روابط عميق و گسترده ملك سعود و ملك فيصل با اسرائيل برملا شده است.

در سالهاي اخير و بويژه ماه هاي گذشته نيز برخي خبرها در مورد همكاري هاي اطلاعاتي و امنيتي دو رژيم منتشر شده است. اكنون نيز با حضور بندر بن سلطان و محمد بن نايف در ساختار سياسي عربستان و هم چنين تغيير ساختار منطقه، اين روابط مورد توجه بسياري است. نوشتار زير به همين مساله توجه كرده است.

گذشته روابط

رژيم عربستان از زمان تاسيس پايگاه مردمي نداشت كه توسط انگليسي ها و براي برخي اهداف استراتژيكي تاسيس شد. رابطه بين عربستان و رژيم صهيونيستي، يكي از شرايط انگليسي ها براي برپايي نظام آل سعود بود. اسرائيل در سال 1948 تاسيس شد و انگليسي ها در راستاي زمينه سازي براي تاسيس آن، تشكيل نوعي حلقه پادشاهي پيرامون رژيم صهيونيستي را مد نظر داشتند.

چنانچه در عربستان سعودي خانواده شريف، حسين در اردن و همچنين خانواده ملك فاروق در مصر مورد نظر بود. بنابراين عربستان سعودي و اردن به عنوان دو كشوري كه بايد امنيت رژيم صهيونيستي را تامين كنند مورد حمايت انگليس قرار گرفته و نوعي روابط پنهاني بين عربستان و رژيم صهيونيستي ايجاد شد. اين روابط در سال 1961 پررنگ تر گشت. به همين دليل در زمان جمال عبدالناصر اختلاف شديدي بين مصر و رژيم عربستان آغاز و اين درگيري ها تا سال 1964 ادامه داشت.

مصري ها در اين دوران حضور فعالي در يمن داشتند تا نقش عربستان را در باب المندب و خاورميانه كمرنگ كنند. در مقابل عربستان سعودي تلاش داشت تا نظام هاي ضد اسرائيلي را تضعيف كند. اختلاف نظر عربستان و مصر تا زمان انور سادات و بعد از مرگ ناصر در 1970 ادامه داشت.

عربستان سعودي در اين سالها، به خاطر نقش پررنگ مصر در هدايت افكار عمومي جهان عرب بر ضد اسرائيل و اينكه افكار جهان عرب آماده پذيرش همكاري بين رژيم صهيونيستي و كشورهاي عربي نبود، به گونه اي پنهاني با رژيم صهيونيستي رابطه داشت. اين رابطه تا بعد از حوادث يازده سپتامبر 2001 و فشار جرج بوش و ولابي صهيونيست بر رياض علني نشد. در اين دوران روابط تنگاتنگ اما نيمه پنهان با اسرائيل مد نظر بود.

نقش بازيگران خارجي در روابط كنوني اسرائيل و عربستان

عربستان اساسا سياست مستقلي نداشته و رويكرد اين كشور تابعي از سياست امريكا و غرب در منطقه بوده است. يعني نقش عربستان سعودي صرفا نقشي تخريبي است. چنانچه دخالت عربستان در بحران و ناامني هاي عراق، بحران سوريه و مساله افغانستان، پاكستان، لبنان و.. در راستاي ايفاي اين نقش است. به همين دليل اهداف اين كشور و رژيم صهيونيستي در تضعيف كشورهاي عربي كاملا مشترك است.

كودتاي اخير در مصر ( با توجه به اينكه نظاميان به نوعي وابسته به غرب هستند) با كمك مالي و پولي عربستان و همكاري رژيم صهيونيستي صورت گرفت. همچنين كشتار الحوثي ها در يمن با اشاره آمريكا و همچنين تلاش رژيم صهيونيستي و توسط عربستان صورت گرفت.

در واقع همه اين رويكردها در چارچوب بهره برداري مشترك امريكا و رژيم صهيونيستي از امكانات مالي عربستان براي تضعيف كشورهاي اسلامي و عربي منطقه بوده است. با اين حال در ماه هاي گذشته روابط امريكا و عربستان به شدت تيره شده چرا كه با وجود ايفاي نقش تخريبي در منطقه توسط اين كشور، آمريكايي ها همواره تاكيد دارند كه عربستان سعودي براي حل بحران هاي منطقه داراي ظرفيت هاي لازم نيست.

چنانچه اقدامات اخير عربستان در سوريه و دخالت بيشتر در مسائل داخلي لبنان، عراق و نوع آتش افروزي اين كشور در اين كشورها، موجب نارضايتي ساختار تصميم گيري آمريكا شده و اختلافات عربستان و آمريكا را بيشتر كرده است. به همين دليل اكنون عربستان سعودي سعي مي كند تا هم پيمانان جديدي در منطقه بيايد و لذا به سمت اسرائيل گرايش بيشتري يافته است. لذا رياض از سويي به اسرائيل گرايش پيدا كرده و از سويي به افزايش رابطه با روسيه گام برداشته است.

در همين زمينه بندر بن سلطان تهديد كرده است كه ما براي به دست آوردن بمب هسته اي از روسيه كمك خواهيم گرفت. اين امر نشان مي دهد كه عربستان سعودي به شدت دچار انزوا شده است. در بعد ديگري بعد از موافقنامه ايران با پنج به علاوه يك و تحت تاثير اين توافقنامه، رياض تلاش كرد تا در ادامه راه به نوعي كارشكني دست زند. بنابراين با دشمن ايران، يعني اسرائيل، هم پيمان شده تا نوعي جبهه عبري- عربي را تشكيل دهد و در مقابل ايران بايستد.

مهمترين متغيرها و بسترهاي همكاري اسرائيل و عربستان

در يك ماه گذشته بندر بن سلطان، رئيس سازمان امنيت عربستان، به مدت يك هفته در تل آويو، پايتخت رژيم صهيونيستي، حاضر شد و هماهنگي هاي لازم را با موساد براي ايجاد ناامني در منطقه انجام داد. برآيند اين هماهنگي ها انفجار در برابر سفارت ايران در بيروت و ترور القيس يكي از رهبران نظامي بلند پايه حزب الله بود.

در واقع اين انفجارها در نتيجه همكاري تنگاتنگ عربستان با رژيم صهيونيستي بود. اين امر در حالي است كه دو جزيره عربستان در درياي سرخ در اختيار اسرائيل است، ولي مطالبه نمي شود. اين جزاير از سال 1967 به گونه موقت در اختيار مصر قرار داده شد تا از آن استفاده نظامي كند.

بعد از اشغال آن توسط رژيم صهيونيستي با وجود اينكه قرارداد كمپ ديويد بين مصر و رژيم صهيونيستي امضا شد، اما رياض از دو جزيره سخني نمي گويد و عملا آنها را به رژيم صهيونيستي بخشيده است. اكنون رژيم صهيونيستي داراي نيروهاي نظامي در اين دو جزيره است.

در واقع عربستان سعودي تلاش داشته است تا از راه اين دو جزيره رابطه خود را با رژيم صهيونيستي مستحكم و از ظرفيت اين رژيم براي مقابله با دشمنان خود بهره برد. يعني به نظر مي رسد حكام عربستان سعودي تنها در انديشه حفظ رژيم خود هستند و اهميت زيادي به مسائل سرزميني و حيثيتي عربستان نمي دهند.

در گذشته نخست وزير اسرائيل گفته بود كه روابط بين تل‌آويو و رياض در زمينه‌هاي گوناگون دوستانه و قوي است و اسرائيل و عربستان سعودي منافع اقتصادي و سياسي مشتركي در خاورميانه دارند. همچنين برخي در اسرائيل بر اين نظرند كه عربستان سعودي آخرين اميد و خط دفاعي اسرائيل است و آنان عربستان را به عنوان آخرين شانس براي حفاظت منافع سياسي خود در جهان عرب توصيف مي‌كنند.

از نگاه آنها عربستان سعودي تنها كشوري است كه در برابر جمهوري اسلامي ايران ايستاده است. در اين حال از حوزه هاي همكاري عربستان و رژيم صهيونيستي در مسائل امنيتي، ترور دانشمندان هسته اي ايران بود. ترورهاي صورت گرفته در چند سال اخير، قطعا با همكاري امنيتي رژيم صهيونيستي و عربستان بوده است.

قبلا پايگاه ويكي‌ليكس فاش كرده بود كه عربستان سعودي به سراغ موساد رفته تا سازمان اطلاعاتي آن كشور را براي « گردآوري اطلاعات و مشاوره درباره ايران » كمك ‌كند و مقامات سعودي براي تحقق اين موضوع يك ميليارد دلار بودجه براي سرويس جاسوسي اسرائيل (موساد) در نظر گرفته اند.

در همين راستا در واقع ترور رهبران حماس در امارات متحده عربي و ترور عماد مغنيه در دمشق ( يكي از فرماندهان بلند پايه حزب الله)، با كمك رژيم عربستان انجام شد. به علاوه بسياري از شخصيت هاي تاثير گذار فلسطيني، لبناني و حتي سوري با كمك موساد و پشتوانه مالي عربستان سعودي ترور شدند.

همچنين انفجارهاي اخير لبنان و ترورهايي اين كشور، از نتايج همكاري مشترك عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي است. دربعد ديگري به نظر مي رسد كه يكي از مشتركات عربستان و اسرائيل قطع محور تهران، بغداد، دمشق، بيروت و سرنگوني نظام سوريه و همچنين حذف مقاومت اسلامي فلسطين و لبنان از صحنه ي خاورميانه باشد.

در واقع هدف مشترك اين دو كشور، تضعيف و انزواي ايران است كه در اين مورد در حوزه رسانه اي، امنيتي و سياسي با هم همكاري دارند. به علاوه دو بازيگر كوشيده اند نقش مشتركي را در تداوم ناامني ها در عراق هم به عهده گيرند. در بعد ديگري عربستان و رژيم صهيونيستي نقش مشترك و كاملا پررنگي در بحران سازي و تشديد بحران سوريه، جمع آوري گروه هاي تروريست از 83 كشور مختلف جهان و كمك تسليحاتي به گروه هاي تروريستي براي سرنگوني نظام سوريه داشته اند.

عربستان سعودي به دليل ارتباط با القاعده، اين سازمان سياسي و نظامي را وارد سوريه كرد تا از اين راه نظام سوريه را تضعيف نموده و از طرف ديگر به دنبال آن است كه عوامل القاعده و گروه هاي تروريستي را وارد لبنان كند تا با حزب الله هم درگيري شديدي را ايجاد نماييد. رژيم صهيونيستي در اين مورد بدون اينكه هزينه اي پرداخته باشد از ظرفيت عربستان براي تضعيف حزب الله و ايجاد عمليات در لبنان و سوريه بهره مي برد.

از آنجا كه عربستان داراي بيش از يكصد شبكه ماهواره اي است در مورد رخدادهاي جهان و منطقه به سرعت جريان سازي كرده و همواره از ظرفيت سياسي رژيم صهيونيستي براي انتقام از ايران استفاده مي كند. همچنين از نظر سياسي و امنيتي روابط خودش را با اين رژيم عادي و علني مي كند و تلاش مي كند قبح اين رابطه را در افكار عمومي از بين ببرد.

در بعد اقتصادي اكنون سطح همكاري اقتصادي بين رژيم صهيونيستي و عربستان به گونه اي است كه عربستان كالاهاي رژيم صهيونيستي را از راه كشورهاي ثالث وارد كشورهاي حوزه خليح فارس مي كند و اين كالاها با مارك هاي مختلفي در عربستان به فروش مي رسد. عربستان هيچ گونه ترسي از رابطه اقتصادي با رژيم صهيونيستي ندارد. اكنون حتي كمك مالي و صادرات نفت عربستان به رژيم صهيونيستي هم در حال قوت گرفتن است.

موافقان و مخالفان رابطه رژيم صهيونيستي و عربستان

كشورهايي مانند بحرين كه خود نيز با رژيم صهيونيستي همكاري دارند، موافق اين رابطه هستند. كشورهاي ديگري مانند قطر و كويت مايل به علني شدن اين روابط نيستند. با اين حال برخي ديگر از كشورهاي حوزه خليج فارس نسبت به سياست هاي عربستان در منطقه بيمناكند و حتي ممكن است در آينده، شوراي همكاري خليج فارس به دلايل تفاوت ديدگاه در مسائل منطقه، دچار فروپاشي گردد و كشورهايي مانند پادشاهي عمان و قطر از شوراي همكاري خليج فارس خارج گردند.

در بعد منطقه اي گروه چهارده مارس در لبنان كاملا موافق با همكاري عربستان و رژيم صهيونيستي است. زيرا آنها اين همكاري را به نفع خودشان مي دانند. در مقابل كشورهايي همچون سوريه، عراق، ايران و لبنان از مخالفان برقراري روابط بين عربستان و رژيم صهيونيستي هستند.

آينده ي روابط اسرائيل و عربستان و پيامدهاي آن

وقتي وليد بن طلال ( يكي از شاهزاده هاي پرنفوذ عربستان) اعلام كرد كه دشمن اصلي ما ايران است و اسرائيل ديگر دشمن ما نيست، در حقيقت به منزله اين است كه عربستان سعودي وحشتي از علني شده آن ندارد. ولي با توجه به اينكه عربستان نام اسلامي را با خود به همراه دارد، فعلا به گونه آشكار اين امر را افشا نمي كند و تنها به گونه نيمه پنهان همكاري سياسي و امنيتي با رژيم صهيونيستي را ادامه مي دهد. در واقع عربستان سعودي همواره روابط خود را با رژيم صهيونيستي گسترده تر مي كند.

اكنون عربستان تلاش مي كند با نفوذ خود، اعراب را به رژيم صهيونيستي پيوند دهد. اين امر ممكن است روابط رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي عرب منطقه را علني كند. يعني همچنان كه عربستان در حال آشكار سازي روابط خود با رژيم صهيونيستي است، ممكن است امارات و كويت هم به اين امر بپيوندند. چرا كه با توجه به نقش پررنگ عربستان در اين كشورها، ممكن است آن ها وارد رابطه آزاد اقتصادي با رژيم صهيونيستي شوند و حتي نفت كشورهاي منطقه به رژيم صهيونيستي صادر گردد.

آنچه مشخص است رابطه اسرائيل و عربستان به ضرر جهان اسلام و ملت فلسطين است. بدون وحدت جهان اسلام امكان آزاد سازي بيت المقدس و تشكيل دولت مستقل فلسطيني وجود ندارد. لذا گسترش روابط بين اسرائيل و عربستان، جهان اسلام را به دو طيف موافق و مخالف اين رابطه تقسيم مي كند. ضمن اينكه برخي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس هم از نقش عربستان در منطقه ناراضي تر مي شوند.

از سوي ديگر در طرح شيمون پرز، رئيس رژيم صهيونيستي، تلاش مي شود تا كشورهاي عربي منطقه با رژيم صهيونيستي رابطه داشته باشند و رابطه آنها علني و آشكار گردد. در اين ميان قرار است تا حجم تبادل اقتصادي اسرائيل با كشورهاي حوزه خليج فارس، به ويژه شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس، به سالي هفتاد ميليارد دلار برسد. يعني در سالهاي آينده ممكن است اسرائيل در منطقه نفوذ بيشتري يابد و كالاهاي اسرائيل آشكارا در بازارهاي اين منطقه فروخته شود.

دكتر حسن هاني زاده

كارشناس عربستان

پايان متن/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن