تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804721267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از سيگنال‌هاي حجاريان تا نسخه‌ پيچي براي توافق ژنو


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از سيگنال‌هاي حجاريان تا نسخه‌ پيچي براي توافق ژنو
روزنامه ايران نيز در مقاله اي تحت عنوان «نبايد در دام تندروهاي كنگره افتاد» با اشاره به تحريم اخير آمريكا مدعي شد كه «دولت آمريكا براي جلوگيري از وضع تحريم‌هاي بيشتر از سوي كنگره آمريكا بر ضد جمهوري اسلامي، خود راسا دست به توسعه دامنه تحريم‌هاي موجود زده است.»


بررسي رسانه‌هاي 25 آذر جريان اصلاحات بيانگر آن است كه محتواي عمده آنان، محصور در پوشش چند محور شامل جديدترين اظهارات سعيد حجاريان، توافق ژنو، اظهار نظر جديد محمد جواد ظريف و... مي‌باشد.

محورهاي برجسته شده و آناليز محتواي آنان عبارتند از:

1- اظهارات سعيد حجاريان:

يكي از مهم‌ترين محورهايي كه امروز به تيتر اصلي و صفحه اول رسانه هاي اصلاح طلب راه يافته، گفتگوي تفصيلي سعيد حجاريان تئوريسين جريان اصلاحات با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مي‌باشد.

اين رسانه‌ها گرچه عمده برجسته سازي در خصوص اين گفتگو را در تيتر «رفع حصر آيت الله منتظري كار حسن روحاني بود» خلاصه كردند اما به انتشار كامل اين گفتگو نيز مبادرت نمودند.

نكات مهم و آناليز اين گفتگو كه بي ترديد دربردارنده نگاه استراتژيك و تاكتيكي جريان اصلاحات مي‌باشد، موارد زير است:

- حجاريان در اين مصاحبه از گسترده تر شدن پايگاه اجتماعي روحاني نسبت به زمان انتخابات سخن به ميان آورده و دليل آن را پيوستن كساني به پايگاه اجتماعي روحاني دانست كه در انتخابات اخير مشاركت نكرده بودند. وي جمعيت اين افراد را 13 ميليون دانست كه جزو جامعه شهري بودند.

اين اظهارات در حالي صورت مي‌پذيرد كه به نظر مي‌رسد كه حجاريان در بخش ديگري از اين مصاحبه همچنان پايگاه اجتماعي روحاني را اصلاح طلبان دانسته و با ذكر اين نكته كه راي جامعه شهري (كه آنان از آن به عنوان راي خاكستري نيز مي‌كنند و متأثر از جريان اصلاحات است) به روحاني پيوسته، درصدد القاي اين مطلب است كه اصلاح طلبان همچنان روحاني را مستأجر جريان خود مي‌دانند.

حجاريان پيش از اين نيز تصريح كرده بود كه «روحاني بايد بداند آراي او متعلق به هاشمي و خاتمي بوده است. بداند از كجا راي آورده، چه كسي برايش راي جمع كرده و كدام مردم و به چه دليل و براي چه اهداف و برنامه‌هايي به او راي دادند.»

در همين حال تاكيد مجدد حجاريان در اين مصاحبه كه گفته است «ممكن است در ادامه كار دولت يازدهم، شاهد اين باشيم كه برخي اقشار به حمايت خود از دولت پايان دهند يا بالعكس. در واقع حفظ پايگاه اجتماعي دولت، به عملكرد آن مربوط است و بايد منتظر بود و ديد كه دولت چگونه پيش مي‌رود» بيانگر حفظ ضمني خط تهديد روحاني براي عبور از وي در صورت محقق نشدن مطالبات جريان اصلاحات باشد. همان‌گونه كه پيش از اين وي در گفتگو با روزنامه بهار به صراحت گفته بود: «ما از ايشان وفاي به عهد و پاي بندي به برنامه‌هاي اعلام شده‌شان را پيگيري مي‌كنيم. منتها آقاي روحاني براي ايفاي وعده‌هايش نيازمند پشتوانه اجتماعي است، در غيراين‌صورت از اعتدال خارج مي‌شود.»

- تاكيد حجاريان مبني بر اينكه در حال حاضر بديلي براي روحاني وجود ندارد و نيز اين كه «مردم بايد توجه كنند كه آيا دولت يازدهم آلترناتيوي دارد؟ ممكن است عده‌اي بگويند كه اين دولت هم بايد كنار برود، ولي سؤال اينجاست كه آيا بايد كسي مثل احمدي‌نژاد دوباره سر كار بيايد؟» و ضميمه كردن اين نكته كه «بايد شخصيت‌هايي كه در بين مردم اعتبار دارند، مثل هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي، ناطق نوري و همچنين روزنامه‌نگاران و روشنفكران براي مردم توضيح دهند كه در حال حاضر بديل ديگري وجود ندارد» مبتني بر اين راهبرد است كه اصلاح طلبان اصالت راي روحاني را وابسته به حمايت برخي از شخصيت‌ها، اصناف و روشنفكران دانسته و تصريح دارد كه اگر دور برگرداني قرار است اتفاق بيفتد دوربرگردان به سوي اصلاحات است چرا كه اصولاً گفتمان اعتدال تابعي از گفتمان اصلاحات است. همچنان كه پيش از اين هنگام پيروزي روحاني اصلاح طلبان تصريح كرده بودند كه راي به روحاني راي به تغيير و گفتمان اصلاح طلبي بوده است.

- تصريح حجاريان مبني پيگيري مطالبات مردم از طريق افشاگري و مرتبط ساختن آن به ماجراي دريافت هديه از رئيس سازمان وقت تأمين اجتماعي نيز دربردارنده فراهم آوردن نقد مجلس توسط دولت و بهره گيري اصلاح طلبان از اين فضا براي القاي اين نكته است كه با «وقتي كه آن مرد رفت چرا نبايد اين مجلس نيز نرود».

- يكي ديگر از محورهايي مهم در گفتگوي حجاريان اشاره به تلاش دولت براي رفع حصر سران فتنه است. حجاريان در اين زمينه تلاش مي‌كند تا به يك واقعه تاريخي نيز اشاره كرده و مطالبه اي اجتماعي را در اين زمينه در برابر روحاني ايجاد نمايد.

وي در اين زمينه مي‌گويد: «آقاي روحاني رييس شوراي عالي امنيت ملي است و مي‌تواند مؤثر باشد؛ ضمن اينكه ايشان در اين زمينه تجربه دارند و امتحان پس داده‌اند، بطوريكه رفع حصر آيت‌الله منتظري نيز كار آقاي روحاني بود. بنابراين من اميدوارم با مديريت ايشان، حصر موسوي و كروبي و نيز حبس‌ها به پايان برسد. البته من شنيده‌ام در اين زمينه دولت‌ تلاش‌هايي را هم انجام مي‌دهد.»

گفتني است ايجاد اين مطالبه اجتماعي از دولت بعد از آني به صورت جدي‌تر و هدفمندتر دنبال مي‌شود كه رسانه هاي نزديك به دولت چندي پيش بيان كرده بودند كه «تنها راه آزادي و رفع حصر نوعي تفاهم و توافق است، كه البته دولت در اين كار نقش تعيين كننده اي ندارد، بلكه اصلاح طلبان و حكومت دو طرف اصلي ماجرا هستند، كه خودشان بايد مسئله را حل كنند.»

- بخش مهم ديگري كه در گفتگوي حجاريان بدان پرداخته شده، تلاش اصلاح طلبان براي حضور موثر در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.

وي در اين زمينه مي‌گويد: «معتقدم بايد مجلس دهم شبيه مجلس پنجم شود يعني اقليت قوي و تأثيرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند و با توجه به شرايط موجود، چنين چيزي قابل قبول و راضي‌كننده خواهد بود.»

اين اظهارات حجاريان نشان مي‌دهد كه اصلاح طلبان ضمن اذعان به تلاش دولت براي حضور پررنگ در انتخابات مجلس، تلاش دارند تا خود فراكسيوني قوي و تأثيرگذار را به داخل مجلس راهي كرده و بتوانند علي رغم شرايط متنوع مجلس آتي، اثربخشي قابل توجهي را دنبال نمايند.

مضاف بر اين كه بر اساس تطابق تاريخي مي‌توان گفت كه مجلس پنجم حد فاصل دو دولت توسعه اقتصادي هاشمي و توسعه سياسي خاتمي بود و فرجام اين مجلس شكل گيري مجلس ششم با محوريت اصلاح طلبان و حزب مشاركت بود.

از ديگر سو اشاره حجاريان مبني بر عدم تفكيك ميان اصلاح طلبي و اعتدال گرايي بيانگر نگاه عميق‌تري نيز در اين زمينه است.

حجاريان دليل توصيه خود را در اين زمينه حضور اصلاح طلبان در دولت يازدهم عنوان كرده است. اين در حالي است كه حجاريان پيش از اين در گفتگو با روزنامه اعتماد (29 مهر) صفت اعتدال دولت روحاني زير سؤال برده و با بيان اينكه دولت يازدهم به وزن آراء پايگاه اجتماعي توجهي نكرده مطالبي را خطاب به روحاني گوشزد كرده بود.

وي در اين زمينه گفته بود: «به نظرم دولت در مجموع يك مقداري از اعتدال به سمت راست نزديك‌تر است. معني اعتدال ميانه صرف نيست، معناي دقيق‌ترش انصاف است. اگر اين تعريف را قبول داشته باشيم، اين سئول را جواب دهيم كه اگر يك چوبي داشته باشيم كه يك طرفش هشتاد كيلو و طرف ديگرش 20 كيلو باشد مركز ثقل آن چوب در حالت آزاد كجا هست؟ در وسط آن يا نزديك‌تر به وزنه سنگين‌تر؟ اين مثال را براي اين زدم كه به طور دقيق‌تر به آراي آقاي روحاني در انتخابات دقت كنيد. آراي ايشان سه برابر آراي نفر اول اصول‌گرايان، آقاي قاليباف بود و اين به معناي آن است كه اعتدال به معناي رعايت انصاف و عدل نه صرفاً ميانه، بايد به وزن سنگين‌تر اصلاح طلبان در دولت بيانجامد كه اين به اندازه كافي ديده نمي‌شود. بنابراين اعتدال يعني تقسيم منصفانه نسبت به پايگاه راي، نه صرف حد وسط راست و چپ.»

گفتني است با توجه به اين تناقض مي‌توان گفت كه اصلاح طلبان تلاش دارند تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي از فرصت‌ها، روزنه‌ها و منابع در اختيار دولت بدون هرگونه برانگيختن حساسيتي بهره جسته و پس از حضور در مجلس خط تفكيكي خود را با جريان اعتدال گرايي به نمايش بگذارند.

2- توافق ژنو:

رسانه هاي جريان اصلاح طلب كه به طور جدي از حاميان بي قيد و شرط توافق هسته اي با كشورهاي 1+5 بودند پس از اقدام اخير آمريكا مبني بر اعمال تحريم‌هاي جديد، تلاش كردند تا طي مقاله هاي مختلفي به توجيه اين اقدام آمريكا بپردازند.

در همين راستا روزنامه «آفتاب يزد» در مقاله اي با عنوان «دوستان دشمن نما» به قلم جعفر محمدي سردبير سايت عصر ايران اعمال تحريم جديد را ناشي از فشارهاي وارده به دولت اوباما از سوي كنگره دانست و در توجيه اين اقدام نوشت: «دولت آمريكا از يك سو ناگزير است مواضعي اتخاذ و اقداماتي انجام دهد تا لابي صهيونيست‌ها را راضي نگاه دارد و از سوي ديگر توافق نامه را امضاء كرده و نقض آن را به زيان خود مي‌بيند»

نويسنده اين روزنامه در ادامه ماجراي برخي منتقدين به توافق ژنو در داخل ايران را متفاوت با جريان داخل آمريكا دانسته و با اشاره به اين كه اين منتقدين خود دو دسته‌اند مي‌نويسد: «گروه نخست جريان رقيب انتخاباتي حسن روحاني در سال 1396 است. اين سوداگران سياست مي‌دانند كه اگر روحاني بتواند به وعده‌هايش مبني بر گشايش اقتصادي عمل كند، در انتخابات آتي، مردم با طيب خاطر و با رأيي بالاتر مجدداً او را به رياست جمهوري خواهند برگزيد و جريان رقيب، مخصوصاً با توجه به سابقه نه چندان روشن خويش در 8 سال گذشته، شانسي نخواهد داشت...شكست روحاني در سياست خارجي، مساوي خواهد بود با كُند شدن روند اصلاحات اقتصادي و اين، بهترين زمينه براي ضربه زدن به وجهه او در انتخابات 96 است. فراموش نكنيم كه جناح رقيب روحاني، برنامه خود براي حذف روحاني را 4 ساله بسته است و هدف‌گذاري اش اين است كه روحاني را تبديل به اولين رئيس جمهوري كند كه تنها يك دوره توانست رأي بياورد.»

وي در ادامه گروه دوم منتقدين را «كاسبان تحريم» دانسته و نوشته است: «آنان در فضاي تحريم كه دست بازرگانان عادي از بازار كوتاه شده، به مدد رانت‌هاي خاص خود، يكه تاز عرصه تجارت خارجي ايران شده‌اند. به عنوان مثال، اگر تا ديروز، شركت ملي نفت ايران، نفت را به طور رسمي مي‌فروخت و پولش را مي‌گرفت و به خزانه واريز مي‌كرد، امروز كاسبان تحريم، ميدان دار شده‌اند و واسطه گري هايي مي‌كنند كه تا قبل از تحريم، حتي خوابش را هم نمي‌ديدند.»

روزنامه اعتماد نيز در مقاله اي تحت عنوان «جدي در صلح» به قلم احمد شيرزاد از نمايندگان مجلس ششم، اقدام اخير آمريكا را نه اقدامي خلاف توافقنامه ژنو كه خلاف روح توافقنامه عنوان كرد.

نويسنده اين مطلب گرچه اقدام طرف آمريكايي را غيراخلاقي خوانده اما خواستار پايبندي ايران به توافقنامه ژنو شده و نوشته است: «اگر طرف مقابل پيمان شكني مي‌كند اما طرف ايراني و مسلمان وفاي به عهد را پيشه ساز مي‌سازد. تا همگان جمهوري اسلامي ايران را كشور و نظامي بشناسند كه مي‌توان روي حرف و قولش اطمينان داد.»

روزنامه ايران نيز در مقاله اي تحت عنوان «نبايد در دام تندروهاي كنگره افتاد» به قلم سيد جلال دهقاني فيروزآبادي با اشاره به تحريم اخير آمريكا مدعي شد كه «دولت آمريكا براي جلوگيري از وضع تحريم‌هاي بيشتر از سوي كنگره آمريكا بر ضد جمهوري اسلامي، خود راسا دست به توسعه دامنه تحريم‌هاي موجود زده است.»

نويسنده اين روزنامه در ادامه از وجود فشارهاي كنگره به اوباما براي برهم زدن توافق ژنو سخن به ميان آورده و تصريح مي‌كند بايد با تدبير مانع از گرفتار شدن در دام تندروهاي كنگره شد.

3- انتخابات مجلس دهم:

رسانه هاي جريان اصلاح طلب ضمن در مطالب مختلف خود ضمن اشاره به تلاش‌ها پيدا و پنهان براي انتخابات مجلس آتي چند محور را دنبال كردند. اين محورها عبارتند از:

- القاء اعتراف زودهنگام اصول‌گرايان به شكست در انتخابات

- ضرورت بهره گيري از توان، ظرفيت و چهره ناطق نوري توسط اصلاح طلبان

- ضرورت ميدانداري توسط شوراي مشاورين سيد محمد خاتمي

4- اشاره ويژه به سفر هاشمي رفسنجاني به كرمان به عنوان سفير اعتدال

5- تاكيد بر نجات اقتصاد از دست شبه دولتي‌ها

6- انتقاد از قانون نظارت بر رفتار نمايندگان

7- انتقاد از گام برداشتن نجفي در مسير مديريت مشايي در سازمان ميراث فرهنگي

8- بررسي نقاط ضعف منشور حقوق شهروندي

9- انتشار خبر ملاقات هيئت پارلماني اروپا با اعضاي هيئت ويژه رسيدگي به شكايات نامزدهاي انتخابات سال 88 و انتقاد از ملاقات احتمالي اين هيئت با حداد عادل يا ابوترابي فرد

10- انعكاس واكنش ظريف به منتقدان خود

منبع : پايگاه تحليلي تبييني برهان

انتهاي متن/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن