تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802253758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جان كري با محمد جواد ظريف تلفني گفت وگو كرد اعلام نارضايتي ايران از اقدام آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: جان كري با محمد جواد ظريف تلفني گفت وگو كرد اعلام نارضايتي ايران از اقدام آمريكا
گروه سياسي: پس از اقدام وزارت خزانه‌داري آمريكا تحركات تندروان اين كشور و همچنين نيروهاي تندروي ايراني به گونه‌اي سرعت گرفت كه در تلاش بودند رويه ادامه مذاكرات و تعهد به توافقات اوليه در ژنو را بين دو طرف به گونه اي برهم زنند كه شاهد شكست آن باشيم اما تلاشهاي ديپلماتيك دو طرف براي رفع موانع موجود نشان مي‌دهد كه اراده براي ادامه راه وجود دارد و نبايد به دليل برخي مشكلات سطحي توقفي در مذاكرات به وجود آيد.

با اين تفاسير، وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه جان كري وزير امور خارجه آمريكا با دكتر ظريف تماس تلفني داشته است. اداره كل ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه درباره تماس تلفني وزير امور خارجه آمريكا با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: «پيرو تحولات اخير در زمينه اجراي برنامه اقدام مشترك، وزير خارجه آمريكا با دكتر ظريف تماس تلفني داشته و وزير امور خارجه كشورمان، مراتب نارضايتي ايران را اعلام كرده است.»

براساس اين گزارش، ظريف در همين زمينه با خانم اشتون نيز تبادل نظر داشته است.

اين نخستين تماس تلفني كري و ظريف پس از توافق هسته‌اي ژنو در سوم آذر ماه جاري است كه طرفين درباره برنامه اقدام مشترك به توافق دست يافتند.

گفتني است وزير امور خارجه كشورمان نيز به منظور ارسال پيام واضح ايران به طرفهاي غربي در گفت‌وگو با ديويد ايگناتوس، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست با اشاره به مشكلاتي كه هفته گذشته در مذاكرات هسته‌اي پيش آمد، خاطرنشان كرد كه ايران صددرصد به توافق نهايي جامع متعهد است و در عين حال راه پرپيچ‌وخمي با چانه‌زني‌هاي دشوار پيش‌روي دوطرف قرار دارد.

ظريف در مورد سخنان عراقچي مبني بر تحريم آمريكا خلاف روح مذاكرات ژنو بوده و اينكه ايران به دنبال دادن پاسخ واضح است، تصريح كرد:اكنون اظهاراتي از واشنگتن شنيده مي‌شود ما مي‌دانيم كه تهران و واشنگتن وساير اعضاي گروه 1+5 (آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه، چين و آلمان) جوامع يكپارچه‌اي نيستند، حتي حكومت‌هاي يكپارچه‌اي نيستند ما ديدگاه‌هاي مختلفي در ايران داريم. برخي از آنها با صراحت و شدت توسط مخالفان توافق ابراز شده است، تا جايي كه حتي برخي از آنها خواستار كنار گذاشتن من شده‌اند. به عقيده من اين در يك جامعه دموكرات كه در آن نيروهاي مختلف، ديدگاه‌هاي سياسي مختلف و شاخه‌هاي مختلف دولتي كه براي بررسي و ايجاد تعادل در اعمال قدرت سياسي عمل مي‌كنند، عادي است همين درباره آمريكا نيز صدق مي‌كند من فكر مي‌كنم كاملا طبيعي است كه قانونگذاران آمريكايي نگران باشند.

وي در اين باره افزود: ما همه اميدواريم كه هم مخالفان ما و هم مخالفان شما در آمريكا بيش از هرچيزي به فكر امنيت ملي كشورشان باشند من اين را درباره هردو طرف مي‌گويم و تنها روي يكي متمركز نيستم ولي معتقدم كه به دليل سياست‌هاي بخش‌هاي مختلف داخل آمريكا و سلطه‌گري سياست‌هاي آنها گاهي منافع ملي در اين پروسه اشتباه گرفته مي‌شود ولي اين چيزي نيست كه من بايد بگويم اين يك مسئله داخلي براي آمريكاست و من معتقدم كه مردم و دولت آمريكا به خوبي از پس حل آن برمي‌آيند. ولي وقتي صداهايي از داخل دولت مي‌شنوي كه منطق مذاكرات را زير سؤال مي‌برد، اين غيرقابل تحمل مي‌شود، چه نقض مفاد طرح اقدام ژنو باشد و چه نباشد. ولي اگر اظهاراتي شنيده شود كه با هدف مذاكرات تضاد دارد و از داخل دولت به گوش مي‌رسد، اين نتيجه بسيار معكوس خواهد داشت بنابراين ما بايد توجه شركاي مذاكراتي‌مان را با شديدترين لحن به اين مسئله جلب كنيم و فكر مي‌كنم ما اين كار را كرديم اين به اين مفهوم نيست كه مذاكرات مرده است اين يعني مذاكرات به مانعي برخورده است همانطور كه مارك تواين گفته است، خبر مرگ آن شديدا اغراق شده است؛ بنابراين من معتقدم كه ما بايد ارزيابي مجددي درباره آنچه مي‌خواهيم انجام دهيم يا داشته باشيم. همه بايد اين كار را بكنند، با اين ديدگاه كه اين موانع بايد برداشته شود تا بتوانيم پيش برويم، به ميز مذاكرات بازگردند. ما اين كار را با حسن‌نيت انجام مي‌دهيم، با اراده سياسي و عزم راسخ نه تنها براي اجراي اولين گام بلكه براي رسيدن به توافق نهايي در كمترين زمان ممكن كه به عقيده ما به نفع همگان است و هرگونه تلاشي براي اختلال در آن بايد متوقف شود، زيرا نتيجه منفي خواهد داشت.

ظريف درباره تماس با مقامات 1+5 پس از اظهارات ديويد كوهن و اقدام وزارت خزانه‌داري آمريكا خاطرنشان كرد: ما گفت‌وگو‌هاي تلفني داشته‌ايم بگذاريد اينطور بگويم، ما تماس‌هايي با اعضاي گروه 1+5 داشتيم و در چند روز گذشته درباره اين مسئله صحبت كرده‌ايم و فكر مي‌كنم اين گفت‌وگو‌ها ادامه خواهد داشت اين اولين باري نيست كه ما لازم ديده‌ايم كه هم در گفت‌وگو‌هاي علني و هم در گفت‌وگو‌هاي خصوصي در حاشيه مذاكرات با گروه 1+5 شركت كنيم. اين بدون شك يك مورد از آنهاست. من با مقامات آمريكايي و همينطور سايرمقامات گروه 1+5 و نيز كاترين اشتون (رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا) صحبت كرده‌ام و همه دنبال احتمالاتي براي حركت به جلو هستند.

ظريف تاكيد كرد: چيزي كه من از جان كري و خانم اشتون شنيده‌ام اين است كه آنها به نهايي كردن زودهنگام پروسه ژنو با هدف رسيدن به يك توافق جامع متعهد هستند من در اين هدف شريكم من مطمئنم كه ما در مسيرمان به موانع ديگري برخواهيم خورد اين يك پروسه بسيار دشوار است (نه به اين دليل كه رسيدن به هدف آن دشوار است، بلكه به دليل اينكه مداليته‌هاي رسيدن به هدف دشوار هستند)، زيرا در ايران فقدان اعتماد وجود دارد، زيرا مردم و دولت ايران نسبت به نيات طرف مقابل شك دارند و آنها نيز نگراني‌هايي درباره نيات ما دارند بنابراين اين پروسه دشوار خواهد بود مسير پرپيچ و خمي را پيش‌رو داريم متأسفانه نيروهايي بسيار قوي وجود دارند كه سعي مي‌كنند در اين پروسه اختلال ايجاد كنند ما بايد از اين مساله آگاه باشيم و بايد با ذهن باز عمل كنيم. وزيرامورخارجه همچنين در مورد اظهارات باراك اوباما كه احتمال رسيدن به يك توافق قابل قبول و يك راه‌حل جامع را 50- 50 دانسته است، در ارزيابي اين سخنان گفت: همانطور كه گفتم به عقيده من رسيدن به يك توافق چندان دشوار نيست، زيرا هدف اصلي چيزي نيست كه مجادله آميز باشد اين مسير پرپيچ و خم خواهد بود و بسته به اراده سياسي طرف‌هاي دخيل در آن و تأثير سياست‌هاي نهادهايي كه در اين مذاكرات حضور داشته‌اند، ممكن است به توافق برسيم يا نرسيم. من نمي‌توانم عددي براي آن تعيين كنم من اهل قمار نيستم، بنابراين نمي‌توانم رقمي روي آن بگذارم ولي ما با هدف حل صد درصدي اين موضوع اين پروسه را آغاز كرديم ولي ما هميشه محدوديت‌هاي خود را داريم. هركسي نگراني‌هايي دارد كه بايد رفع شود و ما براي حل نگراني‌هاي معقول آماده‌ايم.

وي همچنين افزود: اصل دوم كه بايد در ذهن نگه داشته شود اين است كه اگر بخواهيد در هر مذاكره‌اي به توافق برسيد بايد از ديدگاه‌ طرف مقابل به مشكلات نگاه كنيد نه فقط از ديدگاه خودتان. من همه را دعوت مي‌كنم از ديدگاه ما به اين مشكل نگاه كنند در آن صورت احتمالا يك راه‌حل ساده‌تر خواهيم يافت من آماده‌ام كه از ديدگاه شما يعني از ديدگاه ‌غرب به اين موضوع نگاه كنم.

ظريف تاكيد كرد: ايران تصميم نگرفت غني‌سازي كند ايران مجبور شد غني‌سازي كند، زيرا ما سهمي در كنسرسيومي در فرانسه به نام «يوروديف» داشتيم كه هزينه آن را كامل پرداخت كرده‌ بوديم،‌ ولي نتوانستيم حتي يك گرم اورانيوم غني شده حتي براي راكتور تحقيقاتي‌مان كه تحت برنامه «اتم‌ها براي صلح» رئيس‌جمهور آيزنهاور (رئيس‌جمهور پيشين آمريكا) ساخته شده بود، دريافت كنيم ما تصميم نگرفتيم اورانيوم را تا 20 درصد غني‌سازي كنيم. ما را تحت ارعاب قرار دادند، به ما توهين كردند و آنقدر اين طرف و آن طرف كشاندند كه گفتيم خودمان اين كار را خواهيم كرد: چنين رفتاري را از جانب كسي تحمل نخواهيم كرد و به اين مفهوم نيست كه اگر آنها اكنون به ما سوخت بدهند، ما آن را خواهيم پذيرفت، زيرا اين سرمايه‌گذاري را در داخل انجام داده‌ايم و علاوه بر آن اعتمادي نداريم و سوم اينكه اكنون دليلي براي انجام اين كار نمي‌بينيم، زيرا وقت و تلاش زيادي را صرف آن كرده‌ايم و آنها را به جايي رسانده‌ايم كه توهم غني‌سازي صفر در ايران را كنار بگذارند، بنابراين چه دليلي دارد چيز كمتري را بپذيريم.

وزيرخارجه درباره راكتور اراك اذعان داشت: ما گزينه‌اي را ارائه كرديم همه برنامه‌هايي كه ايران دارد ابتدا از غرب درخواست شده بود و آنها درخواست ما را رد كردند و پس از آن ما به فن‌آوري خود تكيه كرديم ما نمي‌خواستيم در ساخت همه اين راكتورهاي تحقيقاتي از صفر شروع كنيم ما مي‌خواستيم از فن‌آوري آنها استفاده كنيم همه دوست دارند از فن‌آوري پيشرفته استفاده كنند ولي اين فن‌آوري از ما دريغ شد و اين نقض معاهده ان.پي.تي بود زيرا اين معاهده كشورها را ملزم مي‌كند كه انرژي براي مقاصد صلح‌آميز توليد كنند اين فقط يك حق نيست يك الزام است يك وظيفه است بنابراين آنها، يعني همه كشورهاي غربي حداقل در 22 سال گذشته، از سال 1990، معاهده ان.پي.تي را نقض كرده‌اند متأسفانه هيچگونه قضاوت رسمي درباره نقض اين معاهده وجود ندارد، زيرا ماده‌هاي مختلف آن تحت هيچ مكانيزم نظارتي قرار ندارند در حالي كه بايد اينطور باشد، ايران راكتور آب سبك دريافت نكرد ما مجبور شديم با اطلاعاتي كه داشتيم سرمايه‌گذاري را آغاز كنيم اين به اين مفهوم نيست كه ما يك راكتور آب سنگين مي‌خواستيم، چون مي‌توان از آن پلوتونيوم استخراج كرد. دليل آن اين بود كه در زماني كه كار را آغاز كرديم اين تنها فن‌آوري بود كه در دسترس ما قرار داشت.

وي افزود: ما نمي‌توانيم زمان را به بيست سال پيش برگردانيم و از ايران بخواهيم از شر پروژه‌اي كه سرمايه‌گذاري انساني و مادي گسترده‌اي روي آن صورت گرفته است، خلاص شود. اما روش‌هاي مختلفي براي اطمينان از اين وجود دارد كه اين راكتور منحصرا صلح‌آميز باقي خواهد ماند، زيرا اين هدف ماست روش‌هاي مختلفي وجود دارد براي اينكه مطمئن شويم مي‌توانيم به ايزوتوپ راديويي دست يابيم. ما امروزه هم نمي‌توانيم ايزوتوپ راديويي را از بيرون تهيه كنيم، بنابراين بايد خودمان آن را بسازيم. وي در پاسخ به سوالي مبني براينكه اگر راهي وجود داشته باشد كه ايزوتوپ راديويي بسازيد و نگراني‌ها درباره بازفرآوري پلوتونيوم را رفع كنيد، اقدام مي‌كنيد:درباره راكتورهاي آينده، اگر آنها روش‌هايي را در اختيارمان بگذارند كه نيازهايمان را برطرف كنيم اشكالي ندارد. درباره راكتور فعلي، بايد درباره روش‌هاي علمي مختلف و حل اين مساله گفت‌وگو كنيم و ما آمادگي حل اين مساله را داريم اين را به صورت مكتوب مي‌نويسيم و هميشه به قول‌هاي‌مان عمل خواهيم كرد ما قول داديم كه مساله اراك را حل كنيم و مساله اراك را حل خواهيم كرد. وي همچنين در مورد انتقاد محمد علي جعفري فرمانده سپاه از شما و وجود تفاوت نگاه در اين پرونده تصريح كرد: من معمولا سعي نمي‌كنم به اظهاراتي كه در خارج از چارچوب سخنراني‌ها و اظهاراتم مطرح مي‌شود پاسخ دهم و نمي‌خواهم بدون درك كل متن اين اشتباه را مرتكب شوم و درباره اظهارات كس ديگري اظهارنظر كنم. من به اظهارات و ديدگاه‌هاي سردار جعفري احترام مي‌گذارم و اين انتظار را دارم كه در ديدگاهش با من تفاوت‌هايي وجود داشته باشد نه ديدگاه‌هايي كه من مطرح مي‌كنم، نه ديدگاه‌هايي كه او مطرح مي‌كند، ديدگاه‌هاي رسمي دولت ايران يا سازمان‌هايي كه ما نماينده آن هستيم، نيست. ما سخنراني‌هايي مي‌كنيم و ديدگاه‌هايمان را مطرح مي‌كنيم و بعد پروسه‌اي بر اساس ايجاد اتفاق نظر جمعي آغاز مي‌شود كه ما در آن به مناظره و گفت‌وگو و گاهي مناظرات داغ مي‌پردازيم و پس از آن به يك اتفاق نظر جمعي مي‌رسيم كه به آن متعهد خواهيم بود و بر اساس آن مسئوليت‌هايي خواهيم داشت. وي در مورد نگراني‌هاي كشورهاي عربي از ايران تاكيد كرد: من در اوايل ماه دسامبر ملاقات‌هاي خوبي با رهبران كشورهاي حاشيه خليج‌فارس داشتم معتقدم كه ما همگي در اين زمينه توافق داريم كه آنچه در ژنو اتفاق افتاده است براي آينده ما خوب است و به ضرر كسي نيست. دليلي براي نگراني كساني كه ابراز نگراني كرده‌اند، نمي‌بينيم همه آنها با من صحبت كرده‌اند و گفته‌اند كه از اين مساله استقبال مي‌كنند، من با يك كلام با دشمنان و دوستان صحبت مي‌كنم ما در خليج‌فارس و در ميان كشورهاي منطقه به امنيت و همكاري نياز داريم نگراني‌ها بايد حل شود و ما به عنوان قوي‌ترين كشور منطقه آماده‌ايم.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن