تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818988974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتي اوباما پس از ۷ سال دلواپس لوينسون مي‌شود؟!


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: وقتي اوباما پس از ۷ سال دلواپس لوينسون مي‌شود؟!


امريكا در حالي به جنجال سازي در مورد پرونده رابرت لوينسون پرداخته است كه عدم شفاف سازي امريكا در مورد ماهيت واقعي اين فرد ابهاماتي را در اهداف و خواسته هاي آنها از مطرح كردن اين مسئله بوجود آورده است.
چند روز پس از انتشار گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس در مورد ماهيت فعاليت‌هاي «رابرت لوينسون»، ايران به اين گزارش واكنش نشان داده و ضمن تأكيد بر بي‌اطلاعي از سرنوشت اين تبعه آمريكايي، توضيحات واشنگتن در مورد ماهيت فعاليت‌هاي وي در خاك ايران را خواستار شد.
دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل در نيويورك با صدور بيانيه‌اي در واكنش به گزارش ارتباط «رابرت لوينسون» با سازمان سيا، توضيحات واشنگتن در مورد مأموريت وي در ايران را خواستار شده است.
«عليرضا ميريوسفي» مسئول رسانه‌اي دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل در نيويورك در بيانيه‌اي كه براي خبرگزاري آسوشيتدپرس منتشر كرده، آورده است: قطعا مقامات آمريكايي بايد در مورد مأموريت لوينسون در خاك ايران توضيح دهند. آن‌ها مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.
در بخشي از بيانيه ايران در واكنش به اين گزارش‌ها، ميريوسفي تصريح كرده است كه ايران «به دلايل بشردوستانه و امنيتي» براي يافتن سرنخي در مورد سرنوشت اين تبعه آمريكايي همكاري كرده، اما اين تلاش‌ها تاكنون نتيجه‌اي نداشته است.
اين بيانيه مي‌افزايد: ما همچنين به هر طريق ممكن به خانواده وي كمك كرديم. متاسفانه اين يكي ديگر از رسوايي‌هاي آمريكاست.
واكنش جمهوري اسلامي ايران به پرونده لوينسون در حالي مطرح شده كه وزير امور خارجه آمريكا درباره انتشار خبري مبني بر فعاليت رابرت لوينسون در سيا و اظهارات خانواده وي مبني بر نبود حمايت آمريكا براي يافتنش گفت: ايالات متحده اين كارمند پيشين افي بي آي را رها نكرده است.
جان كري ادامه داد : هيچ‌گونه نشانه‌اي مبني بر اينكه ما از وي حمايت نمي‌كنيم، وجود ندارد هرگونه اظهاراتي مبني بر اينكه ما وي را ترك كرده و يا كسي از وي حمايت نمي‌كند درست نيست اگرچه اين موضوع در سطح وزرا پيگيري نمي‌شود اما اين مسئله را از طريق ميانجي‌هاي خود پيگيري مي‌كنيم. براي پيگيري اين مسئله كانال‌هاي مختلفي به شدت فعاليت مي‌كنند.
جي‌ كارني، سخنگوي كاخ سفيد نيز روز جمعه در واكنش به گزارشاتي مبني بر اينكه لوينسون ۶۵ ساله در ايران براي سيا كار مي‌كرد و برخلاف ادعاي مقامات آمريكا‌يي درگير كارهاي شخصي نبود، در جمع خبرنگاران گفت كه تحقيقات درباره ناپديد شدن لوينسون ادامه دارد، ولي اظهارنظري درباره اينكه «لوينسون در ايران مشغول چه كاري بود يا نبود نكرد».
اظهارات مقامات امريكايي در مورد اين كارمند باز نشسته اف بي آي در حالي است كه خبرگزاري آسوشيتدپرس و روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند كه يك مأمور سابق اف. بي. آي كه به ادعاي واشنگتن در ايران گم شده است در آنجا براي آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) كار مي‌كرد و برخلاف آنچه مقامات آمريكايي مدعي شده بودند به كار شخصي مشغول نبود.
وزارت امور خارجه آمريكا و خانواده رابرت لوينسون، مأمور سابق اف. بي. آي از مدت‌ها پيش انكار كرده بودند كه وي هنگامي كه به ادعاي واشنگتن در سفر به ايران در سال ۲۰۰۷ ناپديد شده، براي دولت آمريكا كار مي‌كرد، اما خبرگزاري آسوشيتدپرس و روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش دادند كه لوينسون از طرف سيا مأموريت داشت كه اطلاعات به دست آورد. اين خبرگزاري در گزارش خود نوشت: آسوشيتدپرس اولين بار ارتباط لوينسون با سيا را در سال ۲۰۱۰ تاييد كرد و به ارائه گزارش براي فاش كردن جزئيات بيشتر ادامه داد. اين خبرگزاري سه بار موافقت كرد كه انتشار اين خبر را به تأخير بيندازد، زيرا دولت آمريكا اعلام كرد كه در حال دنبال كردن سرنخ‌هاي دلگرم كننده‌اي براي بازگرداندن او به كشور بود. در بخش ديگري از گزارش آسوشيتدپرس آمده است: دليل اينكه آسوشيتدپرس اين خبر را اكنون گزارش مي‌دهد اين است كه تقريبا هفت سال پس از ناپديد شدنش اين تلاش‌ها ناموفق بوده است. دولت آمريكا حدود سه سال است كه هيچ نشانه‌اي حاكي از زنده بودن او دريافت نكرده است. در اين بين مقامات عالي‌رتبه آمريكا‌يي مي‌گويند كه كساني كه او را دستگير كرده‌اند بدون شك از ارتباط او با سيا اطلاع داشتند.
در ادامه افشاگري‌ها و ابهامات اين پرونده، روزنامه هافينگتون‌پست امريكايي گزارش داده مقامات سازمان سيا به لوينسون، شهروند ناپديد شده آمريكايي كه طبق گزارش آسوشيتدپرس جاسوس اين سازمان از آب درآمد ۲.۵ ميليون دلار پرداخت كرده بودند تا شكوائيه‌اي كه هويت وي را برملا مي‌كرد را پنهان كنند.
بنابراين گزارش، ماموريت رابرت لوينسون در ايران «تاييد نشده» بوده است و يك تيم سيا كه در اين مورد اختيارات كافي نداشته، به لوينسون براي جمع آوري اطلاعات پول مي‌پرداخته است.
حسن روحاني، رئيس جمهور كشورمان نيز در گفت‌وگو‌ي اختصاصي‌اش با سي. ان. ان در ماه سپتامبر تاكيد كرد كه ايران از جاي لوينسون اطلاعي ندارد و افزود: وي يك آمريكا‌يي است كه ناپديد شده و ما خبري از او نداريم.
ناپديد شدن لوينسون در ايران به رسوايي بزرگي براي سازمان سيا تبديل شده، تا جايي كه اين سازمان چند تن از كاركنان خود را اخراج و تبعيد كرده و به خانواده وي ۲.۵ ميليون دلار غرامت پرداخت كرده‌ است.
تاكيد مقامات غربي مبني بر خطر افتادن امنيت خاورميانه از سويي ايران، همچنين مطرح شدن نقض حقوق بشر در كشور و نيز تروريسم خواندن جمهوري اسلامي ايران و اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي وزارت دارايي آمريكا با مطرح شدن پرونده لوينسون را مي‌توان بازي جديد غرب به ويژه مقامات آمريكا براي پرونده‌سازي جديد عليه كشورمان است تا از طريق بتوانند با گرفتار سازي و سردرگم‌سازي ايران زمينه امتيازگيري بيشتر را فراهم كنند
از سوي ديگر تحريم ۱۹ شركت ايراني از سوي وزارت دارايي و تهديدات تكراري مقامات آمريكايي مبني بر ادامه تحريم‌ها درحالي است كه با مطرح كردن پرونده جديد مقامات آمريكايي تلاش مي‌كنند تا افكار عمومي را از تحريم‌هاي جديد منحرف كنند.
رسانه‌اي شدن پرونده كارمند اف‌بي‌آي دراين مقطع زماني ابهاماتي را به وجود آورده است چرا مي‌گويند حضور وي در ايران يك ماموريت بود اما مقامات آمريكايي داستان سرايي مي‌كنند؟ چرا ادعاي حضوردر ايران را مطرح اما مداركي دال بر حضور وي را عرضه نمي‌كنند؟

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن