تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819198357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناسازگاري تحريم‌ها با مباني حقوق بشر/خسارات عدم پايبندي غرب به توافق ژنو جبران‌ناپذيراست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي: ناسازگاري تحريم‌ها با مباني حقوق بشر/خسارات عدم پايبندي غرب به توافق ژنو جبران‌ناپذيراست
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس درنشست خبري با كرونبرگ رئيس روابط با جمهوري اسلامي ايران در پارلمان اروپا، گفت: تحريم‌ها با مباني حقوق بشر سازگاري ندارد.


به گزارش خبرگزاري خانه ملت، كاظم جلالي رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و اتحاديه اروپا و ماريا كرونبرگ رئيس كميته روابط با ايران در پارلمان اروپا عصر امروز دوشنبه 25 آذرماه در نشستي خبري شركت كردند.

جلالي در ابتداي اين نشست به هيات پارلماني اروپا عرض خير مقدم گفت. سپس ماريا كرونبرگ ضمن تقدير از جمهوري اسلامي ايران گفت: ما ملاقات‌هاي بسيار خوبي با وزارت خارجه و ساير مقامات ايراني داشتيم كه البته اين ديدارها فردا ادامه خواهد داشت.

وي با يادآوري اينكه سفر قبلي هيئت پارلماني اروپا به ايران به هفت سال قبل باز مي‌گردد، گفت: دهه‌هاي گذشته همكاري‌هايي با ايران داشته‌ايم كه اميدواريم اين همكاري‌ها با اين سفر گسترش يابد.

رئيس كميته روابط با جمهوري اسلامي ايران در پارلمان اروپا، اضافه كرد: هيئت پارلمان اروپا همانند ساير هيئت‌ها به دنبال آن است كه با پارلمان و جامعه ايران ارتباط داشته باشد تا طي اين ارتباط‌‌ها واقعيات ايران را به اروپا منتقل كنيم.

وي در همين زمينه گفت: اكنون در فرصتي قرار داريم كه مي‌تواند شروع سرفصل جديدي باشد تا طي آن روابط گسترش يابد.

تاريا كرونبرگ افزود: زماني كه در زمينه همكاري‌ها صحبت مي‌كنيم بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در اين روابط فقط پارلمان اروپا نقش ندارد و ساير كشورها نيز مؤثر خواهند بود.

وي ادامه داد: همانطور كه مستحضريد پارلمان اروپا قطعنامه‌اي تصويب كرده كه دفتر پارلمان در تهران ايجاد شود كه در اين زمينه و براي گام نخست نماينده‌اي در تهران خواهيم داشت.

كرونبرگ بيان كرد: در ملاقاتي كه با محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران داشتيم پيشنهاد حقوق بشري را مطرح كرديم كه وي در جواب گفت در اين زمينه با خانم اشتون صحبت كرديم. در همين راستا نماينده پارلمان اروپا در بحث حقوق بشر سفري به تهران خواهد داشت و همچنين كميسرياي عالي حقوق بشر سازمان ملل نيز مي تواند به تهران دعوت شود.

رئيس كميته روابط با ايران در پارلمان اروپا افزود: در سفري كه به تهران داشتيم موفق شديم بازديدي از مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي ايران و اقداماتي كه آنها در مبارزه با مواد مخدر انجام مي‌دهند داشته باشيم زيرا بخشي از مواد مخدري كه از ايران مي گذرد به اروپا صادر مي شود و در اين زمينه ما آمادگي داريم با جمهوري اسلامي ايران همكاري كنيم.

وي ادامه داد: در خصوص ارتباط اتحاديه اروپا با ايران، اروپا يك سياست دو سويه را كه پنجره ديپلماسي و ادامه تحريم ها است دنبال مي كند اما اتحاديه اروپا هيچگاه در نظر نداشته تحريم ها عليه مردم عادي باشد و خوشحاليم كه پيمان ژنو كانالي در خصوص كمكهاي بشردوستانه ايجاد كرد و معتقدم بايد نهايتا شناخت بهتري نسبت به يكديگر پيدا كنيم و هياتهاي فرهنگي ، آموزشي زيست محيطي و در امور پناهندگان ميان ايران و اتحاديه اروپا تبادل شود.

كرونبرگ از كاظم جلالي دعوت كرد تا سفري به اروپا داشته باشد.

كاظم جلالي در ادامه گفت: مطمئنم اين سفر مي‌تواند بخش موثري در شناخت دقيق و مطلوب براي دو طرف ايجاد كند.

وي اضافه كرد: من در ملاقات‌هاي خود به هيئت پارلماني اروپا گفتم كه چشم‌ها را بايد شست و جور ديگر بايد ديد.

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس با تأكيد بر اينكه اروپايي‌ها بايد واقعيات ايران را ببينند تصريح كرد: با توجه به اين واقعيت‌ها خطاي اروپايي‌ها در تحليل‌هايشان كاهش مي‌يابد.

وي با اشاره به برگزاري 34 انتخابات در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي اظهار داشت: در تمامي اين انتخابات شاهد حضور پر شور مردم بوديم؛ امروز نهادهاي حاكميتي جمهوري اسلامي ايران به صورت مستقيم يا غير مستقيم توسط مردم انتخاب مي‌شوند.

جلالي با يادآوري اينكه ايران از فرهنگ و تمدن كهن برخوردار است، گفت: اين تمدن و ارزش‌هاي ديني به عنوان اصلي‌ترين موتور محرك براي مردم ايران محسوب مي‌شود.

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس اضافه كرد: همين نگاه ايرانيان باعث شده امروز بتوانيم در حوزه هاي مختلف روي پاي خودمان بايستيم و پيشرفت‌هايي داشته باشيم.

وي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران با تحريم‌هاي ناعادلانه روبروست، اظهار داشت: اين تحريم‌ها بر روي اراده ملي ما در مسير توسعه تأثير چنداني نداشته است.

وي با تأكيد بر اينكه هدف اصلي تحريم‌ها هدف‌ قرار گرفتن زنان، كودكان، بيماران و كهنسالان است اين سوال را مطرح كرد كه آيا اساسا تحريم كشورها با مباني حقوق بشر سازگاري دارد؟

وي تصريح كرد: اتخاد سياست همزمان تحريم و مذاكره سياست صحيحي نيست زيرا تحريم كردن مساوي با تحقير كردن يك ملت است ما اميدواريم همكاران اروپايي مان كه به ايران آمدند و گفتگوي شفاف و خوبي داشتيم پيام ملت ايران را صادقانه به پارلمان و ملتهاي اروپايي منتقل كنند.

جلالي تصريح كرد: طرفهاي غربي اين پيام را بايد به خوبي دريافت كنند كه به پاي ميز مذاكره آمدن ايران از موضع ضعف به خاطر فشار تحريمها نيست بلكه به خاطر فرهنگ و ديانت كشورمان است كه گفتگو را بهترين روش براي حل سوء تفاهمات مي داند.

وي با اشاره به اينكه اميدواريم همكاران ما در پارلمان اروپا طرف غربي را ترغيب كنند كه به تعهداتشان نسبت به توافق نامه ژنو پايند باشند عدم پايبندي به توافق نامه خساراتي را به همراه خواهد داشت و اين خسارات متوجه كساني است كه به اين توافق نامه پايبند نباشند.

جلالي گفت: روح قرارداد ژنو اين است كه ما از سياست تحريم به سياست مذاكره و گفتگو رو بياوريم از اين رو بازگشت به سياست تحريم نمي تواند با روح توافق ژنو و مذاكرات سازگار باشد.

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس افزود: روشي كه آمريكايي ها در پيش گرفته اند در بي اعتمادي نسبت به آمريكايي ها مي افزايد و مردم ايران به دنبال راستي آزمايي آمريكايي ها هستند .

وي در خصوص طرحي كه توسط تعدادي از نمايندگان مجلس پيگيري مي شود تا نيازهاي هسته اي مشخص شود گفت اين موضوعات پيشنهادات و رويكردهايي است كه برخي نمايندگان دارند و تصميم مجلس نيست و زماني تصميم مجلس به منصه ظهور مي رسد كه مصوب شود، در مجموع مجلس از عدم پايبندي به توافق ژنو شديدا ناراحت است.

ماريا كرونبرگ در پاسخ به سوالي درباره اينكه مهمترين هدف سفر هيات پارلماني به تهران چه بود، گفت: هدف اصلي سفر آشنايي با پارلمان ايران و گفتگو با نمايندگان بود و ما به دنبال ايجاد زمينه همكاري در سالهاي آتي با يكديگر هستيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه سياستهاي مغرضانه امريكا و اعمال تحريم هاي جديد عليه شخصيتها و شركتهاي ايراني آيا به توافق نهايي ژنو را تحت تاثير قرار ميدهد يا خير؟ افزود: ما در پارلمان اروپا از طرفين توافق نامه خواسته ايم به آن متعهد باشند در مورد تحريمهاي جديد ضد شركتهاي ايراني بايد بگويم اين تحريمها تحريمهاي جديدي نيست و از قبل وجود داشته و فكر ميكنم دولت امريكا كار سختي را داشته تا كنگره را مجاب كند تا تحريمهاي جديدي را ضد ايران تصويب نكند.

وي ادامه داد: اتحاديه اروپا همواره نظرش اين بوده كه تحريمهايي كه ضد ايران اعمال مي شود مردم عادي را هدف قرار ندهد و تحريم دارويي از سوي اتحاديه اروپا اعمال نشده عدم ورود دارو به ايران به دليل مشكلاتي بود كه بانكهاي ايراني در گشايش اعتبارات داشتند .

جلالي در همين زمينه افزود: تحريمها با حقوق بشر در تناقض جدي است جامعه هدف تحريمها مردم و بيماران صعب العلاج هستند بايد در مسئله حقوق بشر حتما به مسائل مختلفي توجه كرد و انتظار مي رود كسانيكه دم از حقوق بشر مي زنند آزادانه سخن بگويند و آزادانه تصميم بگيرند و قطعا روشهاي اعمال شده در بحث تحريمها روشهاي انساني نيست.

وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي در چند روز گذشته چند سد را به روي مردم بي دفاع غزه باز كرده كه آنها در سرماي زمستان ميان آبها قرار دارند ما معتقديم مردم غزه نيز جز حقوق بشر هستند.

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس تصريح كرد: كشتار مردم بيگناه افغانستان با هواپيماهاي بدون سرنشين و افراطي گري تروريستها در سوريه كه جگر انسانها را از بدنشان در قرن 21 بيرون مي آورند و مي خورند اين ها جزئي از حقوق بشر است كه همه جهانيان بايد به مقوله حقوق بشر آزادانه توجه كنند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: سربريدن كشيش مسيحي در سوريه متاسفانه با پشتيباني قدرتهاي بزرگ در سوريه انجام مي‌گيرد كه اين نيز نقض آشكار حقوق بشر است.

كرونبرگ تصريح كرد: در بحث حقوق بشر ما از كشور خاصي بحث نمي كنيم حتي هنوز مجازات اعدام در چين و آمريكا وجود دارد و درون كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز اقليتهايي هستند كه تحت فشار هستند ما مي خواهيم وضعيت حقوق بشر در جهان بهبود يابد و بايد در جهان به استانداردهايي برسيم كه يكسان باشد.

رئيس كميته روابط با ايران در پارلمان اروپا در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا پارلمان اروپا از گروهك تروريستي منافقين حمايت مي‌كند افزود: زماني كه دادگاه اروپايي تصميم گرفت اين گروه را از ليست گروه‌هاي تروريستي خارج كند مدت‌ها بود كه آنها عمليات تروريستي انجام نداده و حتي از سلاح‌هاي خود استفاده نمي‌كردند.پارلمان اروپا به گونه اي است كه نمايندگان آن مي توانند افراد را به آنجا دعوت كنند تا سخنراني داشته باشند اما نكته اي كه بايد اضافه كنم كميته روابط ايران در پارلمان اروپا هيچ گونه ارتباطي با آنها ندارد و تاكنون دعوتي از آنها نداشته است.

كرونبرگ در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه خهيات پارلماني اروپا قرار است فردا به ديدار خانواده شهداي هسته اي برود و اينكه تنها جرم دانشمندان ايراني اين بوده كه به دنبال علم و تكنولوژي بودند اما اتحاديه اروپا در قبال ترور آنها سكوت كرده، براي آن چه پاسخي دارد؟ تصريح كرد: من اين خبر را كه به ديدار خانواده شهداي هسته اي مي رويم را الان شنيدم اما معتقدم براي اجراي معاهده منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي ترور دانشمندان راه حل نيست.

رئيس كميته روابط با ايران در پارلمان اروپا در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تحريمهاي جديد اعمال شده از سوي آمريكا و نسبت آن با توافق ژنو چيست يادآور شد: تحريمهاي اعمال شده قبلا به تصويب رسيده و در متن قرارداد ژنو گفته شده هيچگونه تحريم جديدي نبايد اعمال شود و در ديداري كه با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه داشتيم اين مطالب عنوان شد و وي گفت كه به طور جدي مذاكرات را دنبال ميكنم./

پايان پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي]
[مشاهده در: www.icana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن