تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819200261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحليلي از چرايي عدم پايبندي دولت آمريكا بر مفاد توافقنامه ژنوبمب هسته اي؛ بهانه اي براي تجزيه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليلي از چرايي عدم پايبندي دولت آمريكا بر مفاد توافقنامه ژنوبمب هسته اي؛ بهانه اي براي تجزيه ايران
با فرض حل و فصل موضوع هسته اي ايران، غرب مسائل ديگري چون حقوق بشر، تروريسم و . . . را براي فشار عليه ايران براي رسيدن به هدف نهايي خود كه همانا تجزيه كامل ايران است، بر سر دست خواهد گرفت.


جان پركينز در مقدمه كتاب معروف خود با عنوان "اعترافات يك جنايكار اقتصادي" پيرامون نقش و اهداف استثمارگرايانه دولت ايالات متحده در كشورهاي جنوب ازجمله ايران مي گويد:

"فريبكاري هاي امپراتوري نوين(دولت ايالات متحده) چهره قدرت هاي استعماري اروپايي قرون هجده و نوزده را سفيد كرده است. ما جنايتكاران اقتصادي فريبكاريم. از تاريخ مي آموزيم؛ امروزه قداره به خود نمي بنديم. زره يا لباسي كه ما را از ديگران متمايز كند بر تن نمي كنيم. در كشورهايي مثل اكوادور، نيجريه و اندونزي لباسمان شبيه لباس آموزگاران دبستان يا مغازه داران است.

در واشنگتن و پاريس، همچون ديوانسالاران يا بانكداران به نظر مي آييم. ظاهري عادي و متواضع داريم. از كارگاه پروژه ها بازديد مي كنيم و در روستاهاي فقرزده به طور عادي قدم مي زنيم. از ايثار دم مي زنيم، با روزنامه هاي محلي درباره ي كارهاي بشردوستانه اي كه انجام مي دهيم گفت و گو مي كنيم.

ميزهاي كنفرانس كميته هاي دولتي را با جداول و اوراق پيش بيني هايمان مي پوشانيم. در زمينه ي معجزات اقتصاد كلان در دانشكده مديريت بازرگاني هاروارد سخنراني مي كنيم. ما بدون اعمال هيچ گونه فشاري مطرح هستيم يا، دست كم، تصويري كه از خود ارائه مي دهيم اين طور است و لذا پذيرفته مي شويم. نظام اين طوري كار مي كند. ما به ندرت به كار غيرقانوني متوسل مي شويم. از آنجا كه زيرساخت نظام بر دوز و كلك استوار است، لذا نظام مشروع به نظر مي رسد."

با نگاهي به رويدادهاي چند ماه گذشته به خصوص موضوع مذاكرات ايران با 1+5 و به تبع بحثهاي داغ مطرح شده در باب مذاكره ايران با آمريكا و آنچه امروز و در پي خلف وعده دولت ايالات متحده حادث شده است محتواي كتاب پركينز بيش از پيش قابل درك خواهد بود. پركينز در اين كتاب با اشاره به فعاليتهاي استثمارگرايانه دولت ايالات متحده در قالبي نوين، روندهاي جديد حاكم بر سياستهاي استعمارگرايانه دولت ايالات متحده و هم پيماننش در دوران پسااستعمارگري را مورد تدقيق قرار داده است.

وي با اشاره به ابزارهاي نوين استثمار ملل جنوب كه بيش از هر چيز در قالب نهادها و رژيم هاي بين المللي متجلي گشته است سياستهاي تجاوزكارانه و در عين حال شيك دولتهاي شمال را مورد نقد قرار داده است. بر اين اساس و با استناد به ادعاهاي جان پركينز كه خود يكي از كارگزاران دولت ايالات متحده براي عملياتي نمودن سياستهاي استعمارگرايانه دولت متبوعش بوده است مي توان عدم پايبندي دولت ايالات متحده بر مفاد توافقنامه ژنو در روزهاي اخير را گوشه اي از رويه ها جديد استعمارگرايانه دولت آمريكا در برخورد با ملل جنوب دانست.

رويه هايي كه ويژگي بارزشان تضاد و تناقضات دروني آنهاست. به عبارت ديگر همانگونه كه پركينز نيز در كتاب خود بدان پرداخته است تبعيت از رژيمها و قواعد تجويزي نهادها و سازمانهاي بين المللي اي چون صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و يا سازمان تجارت جهاني هرچند از ظاهر شيك و اميدوار كننده اي براي بهبود و سامان يافتن اوضاع برخوردار است لكن در پس پرده قالبي نوين براي استثمار ملل جنوب است.

بر اين اساس همانگونه كه از وضعيت امروز مذاكرات ايران با دولتهاي غربي قابل دريافت است ديپلماسي به عنوان ابزاري شيك بيش از آنكه منافع برابر و متقابل دولتهاي مذاكره كننده را در بر داشته باشد در هم آهنگي با سياستهاي توسعه طلبانه دولتهاي زورگو قابل تبيين است.

مصادره به مطلوب متن توافقنامه ژنو كه در صحبتهاي شرمن رئيس تيم مذاكره كننده دولت آمريكا متجلي گشته است تناقض آشكار موجود در متن توافقنامه را در رابطه با موضوع تحريمهاي جديد عليه ايران عيان ساخته است. دولت آمريكا در تناقضي آشكار و با بهره مندي از رويه هاي فريب كارانه اي چون فريب استراتژيك برآنست كه همزمان ضمن تبليغ حمايت از مذاكره و گفتگو در افكار عمومي دنيا براي بهبود چهره جهاني خود اهداف بلند مدت خود عليه دولت ايران را نيز عملياتي سازد.

با وجود آنكه هنوز چند روزي بيشتر از توافق ژنو نمي گذرد شواهد و قرائن حكايت از عدم پايبندي دولتهاي غربي بر مفاد توافقنامه دارد. عباس عراقچي مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي با انتقاد صريح از اقدامات چند روز اخير اروپا و ايالات متحده رفتار آنها را مغاير با روح توافقنامه ژنو قلمداد نمود. وندي شرمن، سرپرست مذاكره كنندگان آمريكايي در موضوع هسته اي ايران، در موضعي مغاير با مفاد توافقنامه ژنو تاكيد كرد كنگره از نظر تئوريك مي تواند تحريم هاي جديدي را عليه اين كشور وضع كند. شرمن در پاسخ به سوالي در كميته بانكي سنا در مورد امكان وضع تحريم هاي جديد عليه ايران به بهانه تروريسم خاطر نشان كرد:

«ما بايد ببينيم ادبيات ويژه مورد استفاده در اين تحريم ها چيست.». شرمن افزود: «تنها تعهدي كه ما در اين توافق داده ايم اين است كه تحريم جديدي در ارتباط با پرونده هسته اي وضع نكنيم.». اظهارات شرمن نشان دادن مسيري جديد به كنگره براي تصويب دور جديد تحريم ها عليه ايران به هر بهانه ديگر است. بر اين اساس به ادعاي وي كنگره آمريكا مي تواند بدون به كار بردن كلمه هسته اي اقدام به وضع تحريم هاي جديد عليه ايران كند.

برخي با غفلت از پارامترهاي اصلي سياست قدرت در عرصه سياست بين الملل بر آنند كه با پيروي دقيق و كامل از نهادها، رژيمها، قواعد، روندها و رويه هاي حقوق بين المللي مي توان قدرتهاي بزرگ دنيا را وادار به تسليم شدن در برابر خواست و حقوق ملت ايران كرد. اينان كه غالباً در چارچوب نگاهي حقوقي به مسائل مي نگرند با بد فهمي از عرصه سياست بين الملل و قياس تماماً غلط عرصه داخلي با سپهر سياست بين الملل معتقدند مي توان موضوعات را از مجاري حقوقي تعبيه شده توسط نهادهاي بين المللي(ساخته شده توسط قدرتهاي بزرگي چون دولت ايالات متحده) به سرانجام رسانيد فارغ از آنكه شرايط آنارشيك و هرج و مرج گونه عرصه بين الملل اجازه فعاليتهاي حقوقي مشابه با آنچه در عرصه داخلي در حال وقوع است را نه داد ه و نه مي دهد.

هرچند تلاشهاي گسترده تيم مذاكره كننده هسته اي ايران براي دستيابي به حقوق هسته اي ايران بر همگان آشكار است لكن مسئله اصلي در مذاكره بحث ميزان تحقق منافع ملي است و نه صرف مذاكره. منافع ملي گاه از طريق مذاكره و گاه از طرق ديگر قابليت تحقق دارد. مهم دريافتن شرايط و به كارگيري ابزارهاي متناسب با شرايط مكاني و زماني است.

دولتمردان ايران با غفلت از سقف خواسته هاي دولت ايالات متحده در مسئله ايران(تجزيه) بر اين باورند كه اگر مسير موضوع هسته اي را از فاز سياسي وارد فاز حقوقي نمايند بسياري از مشكلاتي كه ازسوي آمريكا به ملت ايران تحميل گرديده است برطرف خواهد شد فارغ از آنكه بحث هسته اي و مسئله دستيابي دولت ايران به بمب هسته اي تنها بهانه اي مقطعي براي پيشبرد اهداف استراتژيك دولت ايالات متحده در مورد ايران است.

با نگاهي به منطق توسعه طلبانه و استثمارگرايانه نظام سرمايه داري به خصوص در دوران كنوني كه وارد موج سوم جهاني شدن شده ايم شاهد ظهور بيش از پيش انگاره هاي تماميت خواهانه ايدئولوژي نوليبراليسم هستيم.

بر اساس اين ايدئولوژي كه مبتني بر اصولي چون اصالت سود، عقل ابزاري، فايده گرايي، بازار و تجارت آزاد، انسان گرايي، دموكراسي، ليبراليسم حداكثري، دولت حداقل و نظاير آن مي باشد لازمه بقا و گسترش نظام سرمايه داري برطرف نمودن شكافهاي موجود در زنجيره فعاليت نظام است. دولتهاي اسلامي خاورميانه به خصوص دولت ايران يكي از شكافهاي اصلي در روند رو به جلوي چرخه نظام سرمايه داري است. به گونه اي كه هرگونه فعاليت رو به جلوي نظام يا از طريق هضم و دروني نمودن ايران در درون اين نظام و يا حذف آن امكانپذير خواهد بود.

طرحهايي چون طرح خاورميانه بزرگ و خاورميانه جديد كه به تصور غلط برخي طرحي حاشيه اي شده است نمودي بارز از منطق توسعه طلبانه ايدئولوژي نوليبراليسم است. بر اساس اين طرح دولت ايالات متحده براي دستيابي به اهداف بلند مدت خود در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي بايد تغييرات و تحولات گسترده اي را در بسياري از نقاط جهان كه ويژگي "عدم ذوب شدگي" در نظام را دارند به انجام رساند.

بر اين اساس تغييرا ت گسترده و عميقي در عرصه هاي آموزشي، فرهنگي، مذهبي، سياسي در راستاي تجزيه واحدهاي تاثيرگذاتري چون ايران در حال انجام است. حمايتهاي دروغين و كاذب از حقوق قوميتها، اقليتها تنها گوشه اي از سياستهاي توسعه طلبانه دولت ايالات متحده در اين باب است.

نكته پاياني آنكه به شهادت وقايع به وقوع پيوسته در خاورميانه و شمال افريقا در طي يك دهه گذشته(تلاش آشكار براي تجزيه كشورهاي اسلامي چون عراق، ليبي، مصر، سوريه و . . . )، مسئله آمريكا در برخورد با ايران تنها بحث هسته اي نيست و همانگونه كه در صحبتهاي شرمن رئيس تيم مذاكره كننده آمريكايي به وضوح آمده است بحث هسته اي ايران تنها يكي از بهانه هاي غرب براي جلوگيري از فعاليتهاي پيشروانه ملت ايران است.

از آنجا كه هدف دولت ايالات متحده تغيير و دگرگوني عميق در ساختار خاورميانه است در كنار موضوع هسته اي شاهد فشار همزمان غرب عليه ايران در موضوعات ديگري چون حقوق بشر، حمايت از تروريسم و . . . مي باشيم. خلاصه آنكه با فرض حل و فصل موضوع هسته اي ايران، غرب مسائل ديگري چون حقوق بشر، تروريسم و . . . را براي فشار عليه ايران براي رسيدن به هدف نهايي خود كه همانا تجزيه كامل ايران است، بر سر دست خواهد گرفت.

منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامي

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن