تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802817608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظریف: جان کری در تماس تلفنی با من بر تعهد آمریکا به تکمیل سریع فرایند ژنو تاکید کرد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
ظریف: جان کری در تماس تلفنی با من بر تعهد آمریکا به تکمیل سریع فرایند ژنو تاکید کرد

ظریف: جان کری در تماس تلفنی با من بر تعهد آمریکا به تکمیل سریع فرایند ژنو تاکید کرد
وزیر امور خارجه گفت: با وجود گره‎ای که هفته گذشته به دلیل اقدام "شدیداً غیرسازنده" وزارت خزانه داری آمریکا، در مذاکرات هسته‎ای بوجود ایجاد شد؛ ایران خود را 100 درصد متعهد به رسیدن به یک توافق نهایی می‎داند.

به گزارش نامه نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی تفصیلی با دیوید اینیاتوس از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ضمن بیان این مساله، راه پیشِ رو را دشوار دانست.

وی افزود: ما گفت‌وگوهای تلفنی‌ای داشته‌ایم. بگذارید اینطور بگویم که ما تماس‌هایی باید اعضای 1+5 داشته‌ایم و در چند روز گذشته در این مورد صحبت کرده‌ایم و معتقدم این بحث‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. این اولین بار نیست که ما لازم دیدیم بحث‌هایی را هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی در حاشیه مذاکرات 1+5 داشته باشیم و فکر می‌کنم این یکی از آن موارد است. من با مقامات آمریکایی، همین‌طور دیگر مقامات 1+5 و همچنین «کاترین اشتون» (مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در تماس بوده‌ام. و همه در حال بررسی گزینه‌ها برای حرکت به جلو هستند.

مذاکره کننده ارشد هسته‏‎ای در مصاحبه یک ساعته که روز گذشته (یکشنبه) رخ داد، گفت: پس از تماس‎های هفته گذشته با جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه و همچنین کاترین اشتون، کری و اشتون به من گفتند خود را متعهد به تکمیل سریع فرآیند ژنو و نیم نگاهی به رسیدن به توافق جامع دارند. من نیز همین هدف را دارم.

ظریف تاکید کرد: آنچه که من از وزیر خارجه کری و خانم اشتون شنیده‌ام این است که همه به نهایی کردن فوری روند ژنو با هدف رسیدن به توافق جامع، متعهد هستند. من هم همین هدف را دارم. مطمئنم که در مسیرما با مشکلات دیگری هم مواجه می‌شویم. این یک پروسه بسیار دشوار خواهد بود، نه فقط به این دلیل که هدف نهایی دشوار است، بلکه به این جهت که مراحل رسیدن به این هدف دشوار هستند و همچنین به دلیل بی‌اعتمادی‌ای که قطعا در ایران و از جانب مردم و رهبری در مورد نیات طرف مقابل وجود دارد، و همچنین برخی شبهاتی که طرف مقابل در مورد نیات داشته باشد. بنابراین، کار دشوار و جاده‌ای ناهموار پیش رو داریم. متاسفانه نیروهای بسیار قدرتمندی در تلاشند تا این روند را تضعیف کنند. ما باید از این موضوع مطلع باشیم و با ذهنی باز کار کنیم.

ظریف در برابر این سوال که تماس با کری به تازگی صورت گرفته، پاسخ داد: تماس‌ها هیچ‌وقت متوقف نشده و مکالماتی انجام شده است. چهارشنبه. من با خانم اشتون در تماس بوده‌ام، هم پیش و هم پس از چهارشنبه. من با دیگران از جمله وزیر خارجه کری در تماس بوده‌ام، البته بهتر است اینطور بگویم که آن‌ها با من در تماس بوده‌اند.

وی همچنین گفت: ایران آماده بازی کردنِ نقش فعال‎تر در پایان دادن به جنگ در سوریه و تامین امنیت خلیج فارس است.

ظریف درباره غنی سازی تاکید کرد ایران با رعایت برخی محدودیت‎ها و با شفافیت بیشتر به آن ادامه خواهد داد و گفت: "حال که اینقدر وقت گذاشته‎ایم و تلاش کردیم تا [غرب] از توهم غنی سازی صفر خارج شود، هیچ دلیلی نمی‎بینیم که از آن دست بکشیم."

رئیس دیپلماسی ایران درباره رآکتور آب سنگین اراک توضیح داد: "نمی‎توانیم زمان را به 20 سال پیش بازگردانیم و از ایران بخواهیم پروژه‎ای را کنار بگذارد که حاصل سرمایه‎گذاری بزرگ انسانی و مادی بوده است. با این حال، راه‎های متنوعی برای ایجاد اطمینان در زمینه این که تنها صلح‎آمیز خواهد بود، وجود دارد."

وی در واکنش به درخواست آمریکا در زمینه بستنِ تاسیسات غنی سازی فردو گفت: "اگر در ایران بنشینید و از نگرانی‎ها درباره فردو بشنوید، تنها نتیجه‎ای که می‎توانید بگیرید این است که آنها می‏‎خواهند به شما حمله کنند."

روزنامه واشنگتن پست می‎نویسد: "اما رئیس جمهور اوباما با فشار اسرائیل گفته است هر گونه توافقی که کاری به جز برچیدن برنامه هسته‎ای ایران بکند و این اطمینان را به وجود نیاورد که تنها محدود به استفاده غیرنظامی است، نخواهد پذیرفت."

وزیر خارجه ایران گفت: "ما سیاست ابهام را پی نمی‎گیریم، به نفع ما نیست. ما دنبال سیاست شفافیت هستیم و به دنبال سلاح هسته‎ای نیستیم. اما حاضر به قبول تحمیل نیستیم."

ظریف همچنین خاطر نشان کرد برخی از ایرانیان با توافق با غرب مخالفند و حتی خواستار عزل وی شده‎اند.

مذاکره کننده ارشد ایران تاکید کرد رئیس جمهور حسن روحانی فرآیندی را در تمام حوزه‎های سیاست خارجی -از جمله مسائل منطقه‎ای همچون سوریه- هدایت می‎کند که بر اساس رضایت طرفین است و افزود: ما به صراحت گفته‌ایم که ایران باور دارد که برای سوریه راه‌حل نظامی وجود ندارد. این امر به خودی خود روشن است و من باور ندارم که هیچ بازیگری به موفقیت راه‌حل نظامی اعتقاد داشته باشد.

وی اعلام آمادگی کرد در صورتی که پیش شرطی در زمینه برکناری رئیس جمهور بشار اسد وجود نداشته باشد، حاضر است در کنفرانس ژنو2 شرکت کند تا به راه حلی سیاسی دست بابند.

ظریف با بیان اینکه ما در تقاطع قرار داریم، افزود: رئیس‌جمهور اسد باور دارد که در پایان کار به یک راه‌حل سیاسی نیاز خواهد بود. اما من اعتقاد دارم آنهایی که در تلاش برای حمله نظامی آمریکا به سوریه هستند و پس از آنکه آمریکا تصمیم گرفت بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کند، سرخورده شدند، فکر نمی‌کنم که به راه‌حل نظامی بی‌اعتقاد باشند. آنها به دنبال راه‌حل نظامی بودند. اما ما همه امیدواریم که همه واقعیت را درک کنند که راه‌حل نظامی وجود ندارد و نیاز به راه‌حل سیاسی وجود دارد. ما گفته‌ایم که اگر به ژنو ۲ دعوت شویم، در آن شرکت می‌کنیم  و تمایل داریم به راه حل سیاسی دست یابیم.

وی در پاسخ به این سوال که پذیرش ژنو ۱ به عنوان استارت کار آیا در دستور کار شماست؟، گفت:  ما هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم. نه اینکه ما هیچ مشکلی با هیچ چیز نداریم بلکه این یک اصل است. اعتقاد داریم برای ایران پذیرش پیش‌شرط ضرورت ندارد چرا که اگر می‌خواهید ایران نقش مثبتی داشته باشد این کشور را دعوت می‌کنید. اگر به دنبال نقش مثبت ایران نیستید، کسی تقاضایی برای دعوتنامه ندارد. من به هیچ وجه پیش‌شرط نمی‌پذیرم.

ظریف اظهار کرد: ما باور داریم که باید توافقی در ژنو حاصل شود و این توافق باید سوری باشد. دیگران نمی‌توانند برای سوری‌ها تصمیم بگیرند. دیگران تنها می‌توانند راه‌حل سوری را تسهیل کنند که مبتنی بر وفاق سوری‌ها خواهد بود. من باور دارم که در پایان، بهترین راه برای همیشگی کردن این وفاق صندوق رای است و نباید از آن ترسید. من نگران آن هستم که مردمی که به دموکراسی اعتقاد دارند از نتیجه انتخابات در هراس باشند و بنابراین به دنبال تعیین پیش‌شرط باشند. پیش‌شرط جدی می تواند انتخابات منصفانه باشد. اما نمی‌توان پیش‌شرط گذاشت که چه کسی در انتخابات شرکت کند و چه کسی شرکت نکند. اگر کسی شایسته حکومت نباشد، رای نخواهد آورد... مردم سوریه قادرند آینده خود را تعیین کنند و من فکمر می‌کنم این توهینی به مردم سوریه است که بخواهند نتیجه انتخابات را از قبل تعیین کنند ... من باور دارم که ایران می‌تواند در پرونده سوریه نقشی مثبت بازی کند اما آنها باید تصمیم بگیرند.

در خصوص کمک‌های بشردوستانه، باید نگرانی‌های تمام گروه‌های درگیر را مدنظر قرار داد تا بتوان به افراد رسید. اگر به دنبال بیانیه سیاسی هستید، آن حرف دیگری است. اما اگر به دنبال کمک به انسان‌ها در مناطق مختلف سوریه هستید، باید به دنبالا مکانیزم‌های عملی بود. ما این مساله را با دوستان مختلف بحث کرده‌ایم، با ترکیه، با اتخضر ابراهیمی و با دولت سوریه.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ایالات متحده هم در این خصوص صحبت کرده‌اید؟، تاکید کرد:  ما تاکنون جز در مساله هسته‌ای در خصوص هیچ مساله‌ای با آمریکا گفتگو نکرده‌ایم. ما در شکل‌های مختلف با آمریکا حضور مشترک داریم، مثل دیدار با آموس اما این پروسه‌ای مربوط به سازمان ملل است. در آنجا می‌توانیم با هم کار کنیم. ما با آمریکا در خصوص سوریه صحبت نکرده‌ایم. ما بر مساله هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم چون مساله‌ای بود که باید حل می‌شد. اما ما آماده‌ایم به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم سوریه کمک کنیم. ما در خصوص پشتیبانی با افراد مختلف صحبت کرده‌ایم و آماده اقدام هستیم. متاسفانه، برخی به جای نتیجه بشردوستانه به دنبال خروجی سیاسی هستند. این بازی‌ای نیست که من بخواهم وارد آن شوم.

وزیرخارجه همچنین در پاسخ به این سوال که « برخی می‌گویند که رئیس‌جمهور روحانی و وزیر خارجه ظریف اجازه دارند تا در خصوص مساله هسته‌ای گفتگو کنند اما پرونده هسته‌ای در اختیار دیگران و به طور خاص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. شما چه پاسخی دارید؟»، خاطرنشان ساخت:  مخالفم. در ایران تصمیم‌سازی در مسائل خارجی، یک فرآیند اجماع‌سازی است. در تمام مسائل، رهبری دخالت دارد، شورای عالی امنیت ملی دخالت دارد، رئیس‌جمهور بازیگر اصلی است اما این کار را با توافق رهبری انجام می‌دهد. لذا با این مساله موافق نیستم. دولت در تمام مسائل سیاست خارجی از اختیار برخوردار است اما بر اساس قانون اساسی این اختیار باید در سطح مختلف مورد مشاوره قرار گیرد. ما بر اساس احترامی که برای قوانین کشور قائلیم این روند را طی می‌کنیم که حوزه‌های اختیار مختلف ایجاد می‌کند.

وزیر امور خارجه با گفته‎های اخیر هنری کسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا مخالفت کرد و گفت ایران نیز مانند آمریکا به دنبال این است که به دنبال ارزش‎‏ها و منافعش گام بردارد. وی گفت: "آمریکا تنها [کشوری] نیست که خود را "کشوری فوق العاده" می‎داند. ما هم همین نظر را داریم که کشور فوق العاده ای هستیم"

وزیر امور خارجه کشورمان همچنسن در پاسخ به این سوال که «رئیس‌جمهور اوباما یک هفته قبل در صحبت‌هایش در مجمع «سابان» در واشنگتن گفت به عقیده او احتمال دستیابی به یک توافق قابل‌قبول و راهکاری جامع، 50-50 است. می‌خواهم بدانم که شما چه احتمالی می‌دهید و اینکه نظر شما در مورد آن ارزیابی چیست؟ آیا منصفانه بود یا ناامید کننده بود؟»، گفت: من پیش از این هم گفتم که رسیدن به یک توافق خیلی دشوار نیست، چرا که هدف نهایی موضوع جنجال‌برانگیزی نیست. جاده ناهموار خواهد بود، بسته به عزم سیاسی طرف‌های درگیر، و بسته به تاثیر سیاست‌های حزبی که در طول مذاکرات اثرگذاری زیادی داشت، شما ممکن است به یک توافق دست پیدا کنید یا نکنید. نمی‌توانم رقمی برای آن بگویم: من اهل قمار نیستم، پس نمی‌توانم عددی برای آن تعیین کنم. اما، ما با نیت حل 100 درصدی این موضوع، شروع کردیم. اما، همیشه خطوط و محدودیت‌هایی برای خود داشته‌ایم. هرکسی نگرانی‌هایی دارد که لازم است برطرف شوند. و ما برای پاسخگویی به نگرانی‌های معقول آمادگی داریم.

ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که «در تضمین دادن به 1+5 درباره اینکه ایران به دنبال برنامه صلح‌آمیز محدود است، آیا شما آماده هستید درباره مواردی که من به آنها اشاره کردم، محدودیت‌هایی اعمال کنید؟»، افزود: بار دیگر می‌گویم من معتقد نیستم که لازم است ما علنا مذاکره کنیم. بهتر است مذاکرات به طور خصوصی انجام شود. اما اجازه دهید ملاحظاتی در این باره را مطرح کنم. نخست، این مباحث بر مبنای برخی اصولی صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور اوباما در نامه‌های خود به رهبر معظم ایران و نیز رئیس‌جمهور روحانی آنها را بیان کرده است. این اصول گام‌های برابر، احترام متقابل و منافع دوجانبه هستند. بنابراین لازم است ما این مذاکرات را بر مبنای این اصول انجام دهیم. همانطور که شما می‌دانید، ایرانی‌ها هرگز هیچ دستوری را از نیروهای بیرونی نپذیرفته‌اند. هیچ استثنایی هم در این باره وجود ندارد. بنابراین گام‌های برابر مفهوم مهمی برای ماست.

ظریف در پاسخ به سوال واشنگتن پست مبنی براینکه«گام‌های برابر» چیست؟ گفت: تعریف ساده این است که ما به آنها تحمیل نمی‌کنیم که راه‌حل چه باید باشد و از آنها هم نمی‌پذیریم راه‌حل را به ما دیکته کنند. ما قصد داریم این نگرانی‌ را که ایران تسلیحات هسته‌ای تولید نمی‌کند یا شرایطی ایجاد نمی‌کند که باعث نگرانی درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران شود، مورد توجه قرار دهیم. راه‌های متعددی برای بررسی این نگرانی‌ها وجود دارد. اکنون، دومین مفهومی که باید در نظر داشت این است که در هر مذاکراتی، اگر شما می‌خواهید به توافق برسید، لازم است از دیدگاه طرف دیگر به این مشکل نگاه کنید، نه تنها از دیدگاه خود. من از همه می‌خواهم از نگاه ما به این مشکل نگاه کنند. بعد از آن ما راه‌حل ساده‌تری خواهیم یافت. من هم آماده‌ام درباره این مشکل از دید شما و از دید غرب نگاه کنم.

وی ادامه داد: اجازه دهید درباره غنی‌سازی صحبت کنیم. ایران تصمیم نداشت غنی‌سازی کند. ایران مجبور به غنی‌سازی شد چراکه ما سهمی در کنسرسیوم فرانسه داشتیم که «یورودیف» نام داشت و کاملا هزینه آن را پرداخت کرده‌ بودیم اما نتوانستیم به یک گرم از اورانیوم غنی‌شده دست یابیم، حتی برای راکتور تحقیقاتی خود که تحت برنامه «اتم برای صلح» رئیس‌جمهور آیزنهاور ساخته شده بود. ما قصد نداشتیم اورانیوم را تا 20 درصد غنی کنیم. 20 سال تلاش کردیم تا اورانیوم غنی‌شده با غلظت 20 درصد را برای سوخت این راکتور خریداری کنیم. ما تا جایی تهدید شدیم و مورد توهین قرار گرفتیم که گفتیم خودمان این کار را انجام می‌دهیم و قصد نداریم آن را از هیچ کسی بگیریم.

اما این به آن معنا نیست که اگر آنها اکنون سوخت را در اختیار ما قرار دهند، ما آن را خواهیم پذیرفت، نخست به خاطر اینکه در داخل برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و دوم به دلیل اینکه هیچ اعتمادی نداریم و سوم به علت اینکه دلیلی نمی‌بینیم زمان و تلاش بیش از حدی در این مورد صرف کنیم و غنی‌سازی در ایران را به نقطه صفر برسانیم. چرا ما باید چیزی کمتر از این را قبول کنیم.


وزیر امورخارجه در مورد محدودیت ها درباره غنی سازی اظهار کرد: این مسئله را با آنها مورد بحث قرار خواهیم داد. راه‌های متعددی وجود دارد. محدودیت به خودی خود هدف نیست. هدف این است که اطمینان یابیم برنامه هسته‌ای برای اهداف مسالمت‌آمیز است و این موضوع شفاف بیان شده. این کار برای رفع نگرانی‌ها نیست، برای این است که اطمینان دهیم برنامه هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز است. اکنون برای اطمینان دادن درباره مسالمت‌آمیز بودن اهداف این برنامه، راه‌های بسیاری وجود دارد. این راه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به توافقی درباره آنها خواهیم رسید چراکه باید به طور دوجانبه درباره آن توافق شود. معتقدیم که می‌توانیم به این توافق برسیم.

وی درخصوص مسئله آب سنگین اراک گفت: ما یک گزینه را پیشنهاد دادیم. هر برنامه‌ای که ایران دارد، نخست از غرب آن را درخواست کرد، آنها رد کردند و بعد ما به فناوری خود تکیه کردیم. ما نمی‌خواستیم همه این راکتورهای تحقیقاتی را بسازیم. می‌خواستیم از فناوری استفاده کنیم. همه مایلند از فناوری پیچیده استفاده کنند. اما، با نقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای، ما را از داشتن این فناوری منع کردند زیرا لازمه این کار این بود که انرژی برای اهداف صلح‌آمیز را برای ما تامین کنند. این تنها حق نیست، نیاز است، وظیفه است که این نیاز تامین شود. بنابراین همه کشورهای غربی طی 22 سال گذشته یعنی از سال 1990، پیمان منع اشاعه هسته‌ای را نقض کردند. متاسفانه هیچ قضاوت رسمی درباره نقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای وجود ندارد زیرا این پیمان فاقد هر گونه مکانیسم نظارتی است. اما باید دارای این مکانیسم باشد زیرا پیمان منع اشاعه هسته‌ای دارای سه رکن است که یکی از آنها «استفاده صلح‌آمیز» و نیز «منع اشاعه» و «خلع سلاح هسته‌ای» است.

راکتورهای آب سبک در اختیار ایران گذاشته نشد. ما باید با آنچه می‌دانستیم، برای این راکتور سرمایه‌گذاری می‌کردیم. این به معنای آن نیست که ما خواستار راکتور آب سنگین هستیم زیرا می‌توان پلوتونیوم از آن استخراج کرد. این به خاطر آن است که این تنها فناوری است که در زمانی که ما ساخت راکتور را شروع کردیم، در دسترس ما بود.


ظریف اظهار کرد: ما نمی‌توانیم ساعت را به 20 سال قبل باز گردانیم و از ایران بخواهیم از پروژه‌ای دست بکشد که حاصل سرمایه عظیم مادی و انسانی است. با این حال، راه‌های متعددی وجود دارد که اطمینان دهیم این راکتور کاملا صلح‌آمیز باقی می‌ماند زیرا این هدف ماست. راه‌های متعددی هست تا اطمینان یابیم می‌توانیم به رادیو ایزوتوپ دست یابیم. ما امروز حتی نمی‌توانیم از خارج رادیو ایزوتوپ تهیه کنیم بنابراین لازم است خودمان رادیو ایزوتوپ تولید کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر راهی باشد که به رادیو ایزوتوپ دست یابید و در عین حال به نگرانی‌ها درباره فرآوری پلوتونیوم پاسخ دهید»، گفت: درباره راکتور‌های آینده باید بگویم، اگر آنها راهی را در اختیار ما قرار دهند تا نیازهایمان را برطرف کنیم، خوب است. درباره راکتور کنونی، لازم است راه‌های علمی متفاوت و ابزار برخورد با آن را بررسی کنیم. ما آماده‌ تعامل بر سر آن هستیم. ما آن را مکتوب کرده‌ایم و همواره به تعهد خود پایبند بوده‌ایم. ما متعهد شده‌ایم درباره اراک تعامل کنیم و این کار را انجام خواهیم داد.

وزیرخارجه گفت: اجازه دهید به مسئله سوم بپردازم که فردوست. اهمیت فردو چیست؟ فردو تاسیساتی است که تحت نظارت روزانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. روزانه! بنابراین ما نمی‌توانیم هیچ کاری در فردو انجام دهیم. تنها تفاوتی که سایت فردو با تاسیسات غنی‌سازی نطنز دارد این است که نمی‌توان فردو را مورد هدف قرار داد. بنابراین اگر پافشاری کنید که ما فردو را منحل کنیم، این به آن معناست که یکی قصد حمله نظامی به آن را دارد. من باید بگویم حمله نظامی نقض اساسی‌ترین اصول قانون بین‌المللی است. منظور من این است که این مبنایی برای مذاکره نیست. من نباید مذاکراتی را بپذیرم که مبنای آن نقض قانون بین‌المللی است. بنابراین آنها از من می‌خواهند مسئله‌ای را بررسی کنم که از اساس، غیر منطقی است.

بنا به گزارش فارس، ظریف با بیان اینکه راه‌هایی برای رفع نگرانی‌ها وجود دارد زیرا ما حتی نمی‌خواهیم این احساس را به وجود آوریم که ایران دارای برنامه تسلیحاتی است،تاکید کرد: این به نفع ما نیست. ما سیاست ابهام را پیگیری نمی‌کنیم، این هدف ما نیست، ما این سیاست شفاف را دنبال می‌کنیم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. اگر شما ما را یک کشور مذهبی می‌نامید، پس حداقل اصلی را به رسمیت بشناسید که یک کشور مذهبی بر مبنای آن بنا شده و بالاترین اصل در یک کشور مذهبی این است، زمانی که بالاترین مرجع در کشور حکمی را صادر می‌کند، آن مسئله قابل تغییر نیست. آن حکم این است که تسلیحات کشتار جمعی، ضد اصول اسلامی، غیراخلاقی و ممنوع است. بنابراین هیچ جای ابهامی باقی نمی‌ماند. ما آماده‌ایم این حکم را در عمل پیاده کنیم زیرا ما هیچ منفعتی در ایجاد ابهام نداریم. اما قصد نداریم هیچ دستوری را بپذیریم. آماده‌ایم در چارچوب توافقنامه ژنو، درباره همه مسائل مذاکره کنیم اما بر مبنای گام‌های برابر و احترام دوجانبه. ما آماده‌ایم خود را به جای آنها بگذاریم و همزمان از شما می‌خواهیم به محدودیت‌های ما احترام گذارید. از ما نخواهید یک تحلیل اقتصادی درباره اینکه چرا غنی‌سازی در ایران انجام می‌شود، ارائه کنیم. برای ما، مسئله قابلیت اقتصادی نیست بلکه مسئله منع غنی‌سازی است- وقتی به چیزی دسترسی نداشته باشید، مشکل دیگر پول نیست.

وی درخصوص مسائل منطقه ای گفت: من با دوست و دشمن به یک دهان سخن می‌گویم. حرف من این است که ما به همکاری و امنیت در خلیج فارس نیاز داریم. این همکاری بین کشورهای منطقه به نگرانی‌ها می‌پردازد و ما به عنوان قوی‌ترین کشور منطقه برای همکاری آماده‌ایم.






1392/9/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن