تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819659389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بودجه وزارتخانه ها در دولت احمدي نژاد و روحاني+جدول


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: بودجه وزارتخانه ها در دولت احمدي نژاد و روحاني+جدول
اولين بودجه دولت تدبير و اميد چه تفاوت هايي با اولين و آخرين بودجه محمود احمدي نژاد دارد؟
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ، لايحه بودجه سال ۹۳ كه حسن روحاني قول ارائه آن را در موعد مقرر داده بود، بر خلاف روند سال‌هاي اخير، «در موعد مقرر قانوني» به مجلس تقديم شد. اما فارغ از اين، لايحه بودجه ۹۳ ويژگي‌هايي دارد كه برخي از آنها در دو دهه گذشته «بي‌سابقه» است.

علي لاريجاني پس از پايان سخنراني يك ساعته رييس‌جمهور حجم بودجه سال آينده را «قابل تامل» عنوان كرد.

بودجه سال ۱۳۹۳ با بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان «كسري تراز عملياتي» بسته شده است و مجموع يارانه پيشنهاد شده توسط دولت براي پرداخت به كالاهاي اساسي و ديگر گروه‌ها نيز ۲۱ هزار ميليارد تومان است.

رئيس جمهور گفته است كه ارائه بودجه سال ۱۳۹۳ در مهلت قانوني عمل به يكي از وعده‌هاي انتخاباتي او است. در سال‌هاي اخير و دوره رياست محمود احمدي‌نژاد، لايحه بودجه با تاخير بسيار به مجلس ارائه مي‌شد و گاه حتي روند تصويب بودجه يك سال تا چند ماه پس از آغاز همان سال به طول مي‌انجاميد و احمدي نژاد بسيار اصرار داشت كه بودجه در دفترچه اي كوچك نوشته شود تا در "جيب جا شود”.

مقايسه سهم وزارتخانه ها از بودجه در سال اول دولتهاي دهم و يازدهم

براي حسن روحاني ، مانند همتاي سابق خود وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و كار، رفاه و تامين اجتماعي اهميت بيشتري دارند. با اين حال او ترجيح داده است وزارت نيرو سومين وزارت خانه اي باشد كه بيشترين بودجه را مي گيرد. وزارت نيرو سهمي ۹درصدي از لايحه بودجه ۹۳دارد. وزارت بهداشت سومين وزارتخانه اي بود كه محمود احمدي نژاد در سال نخست دولت دهم، بيشترين بودجه را برايش درنظر گرفت. اما در لايحه بودجه ۹۳، وزارت بهداشت، ششمين وزارتخانه ايست كه بيشترين سهم را از بودجه دولت دارد.

از سوي ديگر وزارت آموزش و پرورش و وزارت كار، رفاه و تامين اجتماعي در اولين بودجه دولت تدبير و اميد سهمي معادل ۳۳ و ۲۶ درصدي دارند درحاليكه در دولت محمود احمدي نژاد آموزش و پرورش تنها ۲۰درصد از بودجه را به خود اختصاص داد. اين موضوع نشان دهنده اهميت ويژه روحاني براي اين دو وزارتخانه است.

مقايسه سهم وزارتخانه ها از بودجه طي سالهاي ۹۲ و ۹۳ در سال آخر دولت احمدي نژاد و سال اول دولت روحاني

در بودجه سال ۹۲، وزارتخانه هاي كار، رفاه و تامين اجتماعي، آموزش و پرورش و دفاع بيشترين سهم را داشته اند. اما اين تركيب در دولت تدبير و اميد كاملا تغيير كرده است. چرا كه روحاني ترجيح داده است بيشترين بودجه دولت خود را به سه وزارتخانه آموزش و پرورش، كار و نيرو اختصاص دهد. در اين ميان سهم وزارتخانه آموزش و پرورش و كار و تامين اجتماعي قابل توجه است. اين دو وزارتخانه هر كدام به ترتيب ۳۳ و ۲۶درصد از كل بودجه را به خود اختصاص داده اند. در واقع ۵۹درصد از مبلغ كل بودجه ۱۸وزارتخانه به اين دو وزارت خانه رسيده است.

با اينكه برخي از نمايندگان مجلس ايران از «انبساطي بودن» لايحه بودجه سال ۹۳ گفتند، اما مقايسه ارقام لايحه بودجه ۹۳ با قوانين پيشين بودجه نشان از «انقباضي» بودن آن دارد.

رييس‌جمهور در نطق پيش از تقديم بودجه، سنت سال‌هاي اخير را اجرا نكرد و به جزئيات لايحه نپرداخت، اما گفت كه «حجم بودجه عمومي دولت در سال آينده، ۱۹۵ هزار ميليارد تومان است؛ حدود ۱۵ هزار ميليارد تومان كمتر از بودجه سال جاري.»

اين در حالي است كه نگاهي به ارقام بودجه نشان مي‌دهد «سقف كل بودجه» سال آينده، بيش از ۷۸۳ هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده است؛ يعني با حدود ۸ درصد افزايش نسبت به سال جاري؛ موضوعي كه از سوي رييس مجلس نيز مورد توجه قرار گرفت.

اما اولين بودجه دولت تدبير و اميد چه تفاوت هايي با اولين و آخرين بودجه محمود احمدي نژاد دارد؟

با آغاز دولت دهم، محمود احمدي نژاد تاخيرها را در ارائه بودجه به مجلس كليد زد. دولت دهم، در بودجه سال ۸۹، بيشترين ها را براي وزارت آموزش و پرورش، كار، رفاه و تامين اجتماعي و وزارت بهداشت اختصاص داده بود. به طوريكه وزارت آموزش و پرورش، سهم ۲۰درصدي از بودجه سال ۸۹ بين ۱۸وزارتخانه دولت داشت.وزارت ارتباطات و فناوري نيز وزارتخانه اي بود كه محمود احمدي نژاد تمايلي نداشت تا بودجه زيادي براي آن تدارك ديده شود به طوري كه سهم اين وزارتخانه از بودجه پيشنهادي محمود احمدي نژاد تنها ۰.۱۱درصد بود.

افكار نيوز

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن