تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803023481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به عدم نظارت بر فعاليت گيم نت ها در كشور نظارت بر گيم نت ها نياز ضروري جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: نگاهي به عدم نظارت بر فعاليت گيم نت ها در كشور نظارت بر گيم نت ها نياز ضروري جامعه
نجمه الحسيني

امروزه بازي هاي رايانه اي جايگاه خاصي را در پر كردن اوقات فرزندان ما پيدا كرده و يكي از علائق خاص آنان به شمار مي رود.علاوه بر منازل،گيم نت ها يكي از مكان هاي پر رفت و آمد كودكان و نوجوانان براي انجام بازي هاي رايانه اي است.روزانه بسياري از جوانان و حتي كودكان وارد فضاهايي به نام گيم‌نت به عنوان يكي از پاتوق‌هاي سرگرمي مي‌شوند تا با امكاني كه از طريق اتصال خطوط اينترنت يا شبكه شدن فراهم مي‌شود بتوانند به صورت گروهي و با هيجاني بيشتر بازي‌هاي رايانه‌اي را تجربه كنند؛ اما گسترش اين فضاي سرگرمي و ارائه برخي بازي‌هاي نامناسب باعث شده است تا مسئولان بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي و مركز رسانه‌هاي ديجيتال وزارت ارشاد در فكر ساماندهي اين گيم‌نت‌ها باشند.در طرح ساماندهي گيم‌نت‌ها مديران فرهنگي بر اين باورند كه ارائه بسياري از بازي‌هاي رايانه‌اي با توجه به اثرات منفي فرهنگي و رواني كه دارد، مجاز نيست و جالب هم اينجاست كه هيچ كدام از نهادهايي كه خود را متولي گيم‌نت‌ها در كشور معرفي مي‌كنند هنوز آمار دقيق و قطعي از تعداد اين مكان‌ها در كشور ندارند. شايد دليل آن هم متغير بودن اين مكان‌هاست، اما با وجود اين گفته مي‌شود كه
90 درصد گيم‌نت‌ها مجوز رسمي ندارند و براي آن‌كه بتوان بر فعاليت آنها نظارت كافي داشت بايد اين گيم‌نت‌ها ساماندهي شوند.حتي آمار دقيقي هم از تعداد گيم نت ها در كشور وجود ندارد. آخرين آمارها نشان مي‌دهد در تهران در فصل تابستان حدود 2000 گيم‌نت وجود دارد كه تعداد آن در زمستان به 700 تا 800 تا كاهش پيدا مي‌كند. همچنين بر اساس بررسي‌هايي كه انجام شد
90 درصد گيم‌نت‌ها مجوز ندارند؛ به عبارتي بر اساس بررسي‌ها شايد فقط 120 گيم‌نت مجوز رسمي داشته باشند.اين موضوع كار ساماندهي ونظارت بر اين گيم نت ها را دچار مشكل مي كند.

بهروز مينايي، مديرعامل بنياد ملي بازي‌ها رايانه‌اي گفته كه در اين زمينه اقداماتي شده است.مثلا براي طرح ساماندهي گيم‌نت‌ها فهرستي از 2500 بازي را تهيه شده كه در آن بازي‌هاي غيرمجاز، مجاز و بازي‌هايي كه با رده سني خاص بايد ارائه شوند مشخص شده است كه به گيم‌نت‌ها بزودي ابلاغ خواهد شد.از اين تعداد بازي حدود 800 بازي غيرمجاز است و حدود 700 بازي نيز ويرايش شد و باقي بازي‌ها نيز با رعايت شرايط سني بايد در اختيار مراجعه‌كنندگان قرار گيرد.از بازي‌هايي كه ارائه مي‌شود، حدود 100 بازي داخلي است كه البته همه اينها از نظر كيفيت شايد جذابيت عرضه در گيم‌نت‌ها را نداشته باشد و در نهايت شايد از بين اينها بتوان 10 بازي را انتخاب كرد.از آنجا كه از تير ماه 90 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صدور مجوز گيم‌نت‌ها را به عهده بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي گذاشته است اين بنياد حركت هايي را آغاز كرده و گفته شده كه بنياد كار آمارگيري و خود اظهاري را آغاز و يك‌سري معيارها و استانداردها براي گيم‌نت‌ها تعريف كرده‌اند؛ بنابراين فضاي محيط از نظر نور، فاصله كامپيوترها، رعايت شرايط سني براي كودكاني كه مي‌خواهند در قالب شبكه بازي كنند يا حتي سن و ويژگي‌هاي فردي خود صاحبان گيم‌نت‌ها تعريف شده است.

البته در اين زمينه نهاد هاي ديگر هم وارد عمل شده‌اند.
مثلا محمد امين‌زاده‌ گوهري، رئيس اتحاديه لوازم ورزشي تهران، با اشاره به نحوه نظارت بر گيم‌نت‌ها مي گويد:" از مكان گيم‌نت‌هايي كه پروانه كسب را دريافت كرد‌ه‌اند، بازديد مي‌كنيم تا تجاري است يا خير. همچنين متراژ اين مكان‌ها بسيار مهم است؛ براي گيم‌نت‌ها حداقل سه متر و پلي استيشن 15 مترلازم است.اگر گيم‌نت‌ها اجاره‌نامه داشته باشند، براساس مقررات به اداره اماكن معرفي مي‌كنيم و پس از تأييد صلاحيت، جوازشان از سوي اتحاديه صادر مي‌شود و در نهايت نظارت بر گيم‌نت‌ها برعهده اماكن است".وي معتقد است:"تعيين نوع بازي‌هايي كه در گيم‌نت‌ها به كاربران ارائه مي‌شود، برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و آنها بايد نظارت داشته باشند.اگر گيم‌نت‌ها خلافي داشته باشند، دستور پلمب را به اتحاديه مي‌دهند و اگر اشكال آن رفع شد به اماكن معرفي مي‌كنيم تا فك پلمب شوند. چرا كه ما از گيم‌نت‌ها تعهد گرفته‌ايم كه بازي غيرمجاز ارائه نكنند.اتحاديه تنها جواز گيم‌نت‌ها را صادر مي‌كند و نوع نظارت بر بازي‌ها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است".

اما برخي سپردن وظيفه نظارت بر گيم‌نت‌ها به اتحاديه لوازم ورزشي را عملي غيرتخصصي
مي دانند و معتقدند بايد بر عهده بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي باشد.

سعيد جابري‌انصاري، دبير ستاد حمايت و صيانت از آثار فرهنگي، هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين باره معتقد است:"درباره اين موضوع مذاكراتي با بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي داشتيم تا وضعيت گيم‌نت‌ها را مشخص كنيم كه چه نهادي مسئوليت نظارت را به لحاظ صنفي دارد.در پيگيري‌هاي صورت گرفته متوجه شديم كه نظارت بر گيم‌نت‌ها زير نظر اتحاديه لوازم ورزشي است و همه مجوزها از صنف لوازم ورزشي گرفته مي‌شود.با توجه به مأموريت‌ها و اهميت موضوع بازي‌هاي رايانه‌اي و تأثيرگذاري گيم‌نت‌ها بر روي كودكان از لحاظ نوع ارائه محتواي فرهنگي، نظارت بر گيم‌نت‌ها بايد برعهده بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي باشد. اميدواريم اين موضوع با دقت بيشتري و در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسي شود تا به نقطه مشتركي برسيم. اما در هر صورت ستاد، هيچ‌گونه نظارتي بر گيم‌نت‌ها ندارد.نظارت بر گيم‌نت‌ها، زيرنظر لوازم ورزشي است و اين موضوع مي‌تواند به دليل غيرتخصصي بودن با چالش‌هايي همراه شود. البته اگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صلاح بر اين شد تا ما نسبت به اين موضوع نظارت داشته باشيم، قطعاً طبق نظرات مسئولان امر اقدام خواهيم كرد".

حسن عليزاده، رئيس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اقدامات آتي براي ساماندهي و نظارت موثر بر گيم نت ها و بازي هاي رايانه اينگونه مي گويد:"از اين پس و بر اساس نظام‌نامه جديدي كه بزودي ابلاغ مي‌شود، تمامي گيم‌نت‌ها و كافي‌نت‌ها در قالب شبكه ملي فرهنگ ساماندهي خواهند شد.تمامي فعالان اين صنف و نيز كساني كه قصد دارند از اين پس وارد اين عرصه شوند بايد طبق نظام‌نامه جديد به فعاليت خود ادامه دهند.بر اساس نظام‌نامه ساماندهي گيم‌نت‌ها، فهرست بازي‌هاي رايانه‌اي كه اين اماكن مجاز به ارائه آن نيستند اعلام خواهد شد.پيوستن به شبكه ملي فرهنگ و نظام‌مند شدن كافي‌نت‌ها و گيم‌نت‌ها، گردش اقتصادي خوبي را براي اين فعالان به دنبال خواهد داشت.بر اساس اين طرح گيم‌نت‌ها و كافي نت‌ها در سراسر كشور از طريق شبكه پرسرعت به يكديگر متصل خواهند شد و مي‌توانند محصولاتشان را با هم به اشتراك بگذارند يا كاربران در استان‌هاي مختلف در اين گيم‌نت‌ها، به بازي‌هاي گروهي و آن‌لاين بپردازند.نظارت مداوم و مستمر بر فعاليت گيم‌نت‌ها و كافي‌نت‌ها، تضميني بر فعاليت مجاز آنها خواهد بود.در اين راستا با پليس فتا نيز مذاكراتي صورت گرفته و قصد اين است كه فضاي اعتماد را در ميان اين صنف و نيز در ميان خانواده‌ها براي استفاده از اين اماكن تقويت كنيم".

اصلي‌ترين كار در اين حوزه ايجاد يك نظام هدفمند براي اطلاع‌رساني و آگاهي بخشي به مردم و خانواده‌ها از خطر پنهان بازي‌هاي رايانه‌اي است. امروز شاهد اين موضوع هستيم مبني بر اينكه كودكي دو ساعت از وقت خود را براي بازي مي‌گذارد و حالا اين بازي چقدر مجاز يا غير مجاز است. خانواده‌ها بايد به اين موضوع توجه كنند. همچنين رسانه‌ها، مطبوعات و صدا و سيما بايد يكي از اولويت‌هاي اصلي خود را به آگاهي‌بخشي به اين حوزه بپردازند.امروز سطح توزيع بازي‌هاي خارجي در كشور بسيار است آن هم بازي‌هاي خارجي كه عمدتا با فرهنگ اسلامي و ايراني تطابقي ندارد. كودك امروز كه آينده‌ساز كشور است، بايد محصولاتي در اختيارش گذاشته شود تا قابليت جذب و درك و پذيرشش را داشته باشد و با نمونه‌هاي مشابه كه در خارج از كشور است، رقابت كند.متاسفانه آنچه به نظر مي رسد غفلت مسئولان و متوليان امر از اين مقوله مهم اجتماعي است كه تاثيرات بسياري بر تربيت كودكان و نوجوانان ما دارد.

سيد‌مرتضي حسيني،نماينده مجلس شوراي اسلامي،معتقد است:"بازي‌هاي رايانه‌اي بايد از جايگاه والايي در جامعه برخوردار باشد.بازي‌هاي رايانه‌اي در جهان امروز از جايگاه قابل قبولي برخوردار بوده به نحوي كه طبق آمارها حتي مخاطبان اينگونه بازي‌ها بيشتر از سينما و فوتبال شده است.اگر نسبت به بازي‌هاي رايانه‌اي بي‌توجهي و غفلت شود بازار اين بازي‌ها به دست شركت‌هاي غربي مي‌افتد، در چنين شرايطي بازي‌هايي كه حامل ارزش‌هاي غربي هستند ذهن و فكر قشر كودك، نوجوان و جوان ايراني را تحت تاثير خود قرار داده و جذب فرهنگ ليبرال مي‌كند.متاسفانه مسئله‌اي كه امروز جامعه ايران را تهديد مي‌كند اين است كه بودجه نويسان نگاه و رويكرد فرهنگي ندارند و به سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگ به چشم هزينه‌هاي اضافي مي‌نگرند".

بازي‌هاي رايانه‌اي يكي از رسانه‌هاي فرامدرني هستند كه مي‌توانند بر روي افراد جامعه تأثير بسياري بگذارند؛ چرا كه اين رسانه‌ ها داراي ويژگي تعاملي هستند و با استفاده از فضا در ساخت روايت، به كودك و نوجوان كمك مي‌كند تا با آن هم‌ذات‌پنداري كند و از آن تأثير بپذيرد.

البته نبايد تنها ديدگاه منفي و مغرضانه به بازي‌هاي رايانه‌اي داشت، بلكه مي‌توان از اين تكنولوژي در جهت آموزش و انتقال ارزش‌ها در بين نسل جوان و نوجوان نيز استفاده كرد. اگر طرز فكر خاصي در پس بازي‌هاي رايانه‌اي وجود داشته باشد كه بخواهند الگوي فرهنگي، اجتماعي يا سياسي خاصي را در ذهن كودكان بگذارند، بررسي بازي‌هاي رايانه‌اي اهميت دوچندان مي‌يابد به خصوص كه كشور ما مانند بسياري از كشورهاي در حال توسعه‌ ديگر، از نظر توليد و مصرف بازي هاي رايانه اي بيشتر در جايگاه مصرف‌كننده‌ قرار دارد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن