تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804082714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبديل كميسيون اصل نود به ديوان در تضاد با قانون اساسي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تبديل كميسيون اصل نود به ديوان در تضاد با قانون اساسي است
به گفته يك عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي تبديل اين كميسيون به "ديوان" مستلزم سپردن برخي اختيارات قضايي به كميسيون اصل نود است اين در حالي است كه اختيارت كميسيون اصل نود در قانون اساسي مشخص شده و هر گونه تغييرات در اختيارات اين كميسيون مستلزم اصلاح قانون اساسي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني مهر چندي پيش رئيس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي از تهيه طرحي براي اصلاح ساختار كميسيون اصل نود خبر داد كه در صورت تصويب اين طرح، اختيارت شبه قضايي به اين كميسيون داده مي شود.

رحمت الله شريفي نيارق مشاور رئيس كل و مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل ديوان محاسبات در گفتگو با خبرنگار پارلماني مهر، تبديل كميسيون اصل نود به ديوان را در راستاي افزايش اختيارات كميسيون اصل نود در رسيدگي شبه قضايي به پرونده هاي واصله خواند و اظهار داشت: از چنين طرحي در مجلس اطلاع ندارم اما به نظر مي رسد طراحان اين طرح به دنبال اين هستند كه در مورد شكاياتي كه در قالب پرونده به كميسيون اصل نود ارسال مي شود، كميسيون بتواند نظر قضايي بدهد.

عملكرد كميسيون اصل نود با وظايفش متفاوت است

علاوه بر اين موسي غضنفر آبادي نماينده مردم بم در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفتگو با خبرنگار پارلماني مهر، با بيان اينكه اقدامات فعلي كميسيون اصل نود با آنچه در قانون اساسي براي اين كميسيون پيش بيني شده متفاوت است، اظهار داشت: طبق قانون اساسي كميسيون اصل نود بايد راهبرد ها و مسير هاي درست و غلط را بررسي كند.

كميسيون اصل نود به كلانتري تبديل شده است

عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در حال حاضر كميسيون اصل نود به كلانتري، پاسگاه و نيروي انتظامي تبديل شده است، در خصوص پرونده هاي مختلف تحقيق كرده و نتايج آن را در صحن علني مجلس قرائت مي كند و بعد از آن پرونده به قوه قضائيه ارسال مي شود.

وي ديوان مخاسبات و سازمان بازرسي را دو مرجع مهم رسيدگي به تخلفات خواند و اظهار داشت: موازي كاري ميان نهاد هاي نظارتي و كميسيون اصل نود وجود دارد كه لزوم اصلاح ساختار اين كميسيون را ضروري تر مي كند.

غضنفر آبادي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از پرونده ها هم در دستگاه قضايي و هم سازمان بازرسي و هم كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي به صورت موازي بررسي مي شود.

دادن اختيارات قضايي به كميسيون اصل نود معارض قانون اساسي است

ميرمحمدي عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص وظايف شبه قضايي كميسيون اصل نود در صورت تبديل آن به ديوان بر اساس طرح برخي از نمايندگان گفت: رسيدگي قضايي به پرونده ها طبق قانون اساسي برعهده قوه قضائيه است بنابر اين دادن اختيارات قضايي به كميسيون اصل نود معارض قانون اساسي است.

رسيدگي قضايي به پرونده ها برعهده قوه قضائيه است

محمد حسين مير محمدي نماينده مردم گلپايگان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بر اساس اصل 90 قانون اساسي هركسي شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضائيه داشته باشد، مي‌تواند شكايت خود را كتباً به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند و پاسخ كافي دهد و در مواردي كه شكايت به قوه مجريه و يا قضائيه مربوط است رسيدگي و پاسخ كافي از آنها بخواهد و در مدت مناسب نتيجه را اعلام نمايد و در موردي كه مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند، طبق اين اصل كميسيون اصل نود تشكيل شده و وظايف آن تعريف شده است.

وي افزود: طبق قانون اساسي مرجع رسمي‏ تظلمات‏ و شكايات‏، دادگستري‏ است‏. رسيدگي‏ و صدور حكم‏ در مورد تظلمات‏، تعديات‏، شكايات‏، حل‏ و فصل‏ دعاوي‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصميم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبيه‏، كه‏ قانون‏ معين‏ مي‏ كند نيز از وظايف قوه قضائيه است.

ميرمحمدي بازنگري در ساختار كميسيون اصل نود را امري ضروري خواند و اظهار داشت: ساختار كميسيون اصل نود بايد به نحوي اصلاح شود كه با ماموريت هاي محول به اين كميسيون سازگاري داشته باشد تا كميسيون از ابزار لازم براي ايفاي وظايف خود برخوردار باشد.

به گزارش مهر محمد علي پور مختار چندي پيش با تاكيد بر لزوم اصلاح ساختار كميسيون اصل نود از تهيه طرحي براي تبديل كميسيون به ديوان خبر داده و گفته بود : ممكن است در ديوان اختيارات ويژه‌اي را از حيث رسيدگي و صدور برخي از آراي خاص مانند مراجع شبه قضايي در نظر بگيريم.

بر اساس اين گزارش چندي پيش پرونده بدهي 2 ميليارد يورويي بابك زنجاني به صورت موازي در ديوان محاسبات و كميسيون اصل نود بررسي مي شد. علاوه بر اين پرونده مالي برادران ريخته گران نيز به صورت موازي در ديوان محاسبات و كميسيون اصل نود در حال بررسي است.

كد خبر: 2196645

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۴:۲۰

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن