تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805656829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فيس‌بوك حتي از نانوشته‌هايتان خبر دارد


واضح آرشیو وب فارسی:آفتانا: فيس‌بوك حتي از "نانوشته‌هايتان" خبر دارد
فيس‌بوك در مقاله‌اي اعلام كرده، از اين امكان برخوردار است كه مي‌تواند پيش‌نويس نوشته‌هاي كاربر را كه نهايتا تصميم به انتشار آن‌ها نمي‌گيرد، همان‌طور كه تايپ مي‌شوند، ذخيره و نگه‌داري كند.


فيس‌بوك در مقاله‌اي اعلام كرده، از اين امكان برخوردار است كه مي‌تواند پيش‌نويس نوشته‌هاي كاربر را كه نهايتا تصميم به انتشار آن‌ها نمي‌گيرد، همان‌طور كه تايپ مي‌شوند، ذخيره و نگه‌داري كند. اگر از اعضاي شبكه اجتماعي فيس‌بوك باشيد لابد تا كنون در اين موقعيت آشنا بوده‌ايد كه چيزي بنويسيد٬ نيمه كاره رهايش كنيد٬ فكر كنيد و از انتشارش منصرف شويد و به جاي كليك بر دكمه انتشار٬ نوشته خود را "ديليت" (حذف) كنيد.

اما آيا تا كنون خود از پرسيده‌ايد كه آيا فيس‌بوك توانايي آن را دارد نوشته‌هاي پست نشده (انتشار نيافته) شما٬ همان‌هايي را كه نيمه‌كاره يا كامل از انتشارشان منصرف شده‌ايد٬ بخواند و آرشيو كند؟ اگر از كاربران سرويس ايميل گوگل٬ جي‌ميل (gmail) باشيد٬ حتما متوجه شده‌ايد كه به هنگام نگارش ايميل نوشته‌هاي شما خودبه‌خود ذخيره شده و حتي اگر از ارسال آن نيز صرف‌نظر كنيد مي‌توانيد نسخه خام ايميل خود را در بخش "پيش‌نويس‌ها" (drafts) ببينيد كه در آن‌جا آرشيو شده است.

حالا بر اساس اطلاعاتي كه از سوي دو تن از كاركنان كمپاني فيس‌بوك منتشر شده است مشخص شده كه فيس‌بوك نيز از امكانات فني‌اي نظير جي‌ميل برخوردار است و نوشته‌هاي شما همان لحظه كه در حال تايپ آن هستيد٬ و فارغ از انتشار يا كنسل كردن انتشار٬ توسط فيس‌بوك جمع‌آوري مي‌شوند.

فيس‌بوك اين اقدام را كه كاربر چيزي مي‌نويسد و از انتشار آن صرف‌نظر مي‌كند "خودسانسوري" تلقي كرده و در مقاله‌اي كه توسط دو تن از كاركنان‌اش انتشار يافته به آن پرداخته است. به گزارش "اسليت"٬ ساويك داس٬ دانشجوي دكترا و كارآموز بخش نرم‌افزار كمپاني فيس‌بوك٬ و آدام كرامر٬ متخصص داده‌پردازي در فيس‌بوك٬ مقاله‌اي از مطالعات خود درباره رفتارهاي خودسانسورگر پنج ميليون كاربر انگليسي‌زبان فيس‌بوك منتشر كرده‌اند.

مقاله آن‌ها مشخص مي‌كند كه فيس‌بوك بر افكار شما حتي بدون انتشار نظارت دارد. مطالعه داس و كرامر از تحليل استتوس‌هاي منتشرنشده يا نوشته‌ها روي صفحه ديگران كه فرد در نهايت از انتشار آن خودداري كرده و همچنين كامنت‌هاي پيش از انتشار حذف شده بر پست‌هاي ديگران به دست آمده است. هنگام نوشتن در فيس‌بوك٬ اين شبكه اجتماعي كدهايي را به مرورگر شما ارسال مي‌كند و اين كدها به صورت اتوماتيك آن‌چه را كه شما تايپ مي‌كنيد را تحليل مي‌كند و به فيس‌بوك گزارش مي‌دهد.

وضعيت حريم شخصي كاربران هنوز مشخص نيست واكنش فعالان و موسسات حمايت حريم شخصي آن‌لاين به اين موضوع چه خواهد بود. چرا كه بر اساس قوانين حريم شخصي در فيس‌بوك٬ در بخشي با عنوان "Information we receive and how it is used" مشخص مي‌شود كه فيس‌بوك تنها اطلاعاتي را كه شما براي انتشار انتخاب مي‌كنيد يا با ديگران تعامل مي‌كنيد، جمع‌آوري مي‌كند.

اما چيزي مويد اين‌كه فيس‌بوك محتوايي را كه شما نهايتا تصميم گرفته‌ايد منتشر نكنيد نيز آرشيو مي‌كند گفته نشده است. ممكن است نوشتن و پاك كردن از سوي فيس‌بوك نوعي تعامل كه در بخش حريم شخصي درباره آن صحبت كرده شمرده شود، ولي به نظر نمي‌رسد كاربران فيس‌بوك نيز چنين برداشتي را داشته يا هنگام نوشتن و پاك كردن و پيش از انتشار انتظار داشته باشند كه رفتارهايشان در حال ثبت باشد.

البته داس و كرامر در مقاله خود ادعا مي‌كنند كه اطلاعات فيس‌بوك محدود به اين است كه آيا خودسانسوري صورت گرفته يا خير٬ و دربرگيرنده محتوا نمي‌شود به اين معنا كه فيس‌بوك اطلاعي از موضوع انتشار نيافته ندارد و تنها مي‌داند كه اين امر اتفاق افتاده است. اما يك نماينده‌ي فيس‌بوك به اسليت مي‌گويد كه اين گزينه كه فيس‌بوك از محتوا هم مطلع شود از نظر فني ممكن است. امري كه ظاهرا فيس‌بوك هم از آن امتناعي ندارد.

داس و كرامر در مقاله خود نوشته‌اند كه تا اين‌جا برايشان مشخص شده كه چه ميزان و كجا خودسانسوري صورت گرفته و حالا وقت آن است كه تحليل كنند كه چه چيزي و چرا مورد خودسانسوري قرار گرفته است. اين جمله تاييدي ست بر تمايل فيس‌بوك براي خواندن محتواي آن‌چه كاربر پس از نگارش از انتشار آن منصرف شده است.

اقدام فيس‌بوك حتي از آن‌چه آژانس امنيت ملي آمريكا (NSA) انجام داده و اطلاعات در گردش كاربران در بسياري از نقاط دنيا را خوانده است عميق‌تر است، چرا كه آژانس ظاهرا تنها به اطلاعات منتشر شده دسترسي داشته اما فيس‌بوك حتي پيش از انتشار اطلاعات را جمع‌آوري مي‌كند.

با اين‌همه بحث داس و كرامر اين است كه خودسانسوري بد است، چرا كه از توليد محتوا كه اساس كار فيس‌بوك و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي‌ست جلوگيري مي‌كند. بنابراين فيس‌بوك به تحليل خودسانسوري كاربران خود نياز دارد تا آن‌ها را به شيوه‌هاي مختلف وادارد يا شرايطي را مهيا كند كه خودسانسوري كم‌تري انجام دهند و حيات فيس‌بوك از اين طريق تامين باشد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن