تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804848887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدايي فناوري هسته‌اي از ملت ايران امكان ندارد روحاني در گراميداشت هفته پژوهش:


واضح آرشیو وب فارسی:الف: جدايي فناوري هسته‌اي از ملت ايران امكان ندارد روحاني در گراميداشت هفته پژوهش:
رئيس جمهور كه در مراسم گراميداشت هفته پژوهش سخن مي‌گفت اظهار داشت:امروز كشوري هستيم كه در حوزه فناوري هسته‌اي، مخصوصا غني سازي به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه رئيس جمهور آمريكا به صراحت مي‌‌گويد كه گرفتن اين فناوري از ايران شدني نيست؛ اين افتخار بزرگي براي كشور است كه مرحله به مرحله پيشرفت كرده و به قله‌هايي دست يافته و محصولاتش را بومي سازي كرده كه جدايي اين فناوري از اين ملت امكانپذير نيست.


دكتر حسن روحاني افزود:روزي كه ما در زمينه فناوري هسته اي قدم برداشتيم، يعني سال 1367 كه اولين بار بود كه ما يك سانتريفيوژ را مي ديديم. يك دستگاه سانتريفيوژ در اختيار داشتيم.

وي اظهار داشت:تا امروز كه چيزي حدود 25 سال طول كشيده است، اين تحقيق و پژوهش و فناوري قدم به قدم جلو آمده و ما امروز به جاهايي رسيده ايم كه شايد آن روز اول براي ما باوركردني نبود و يا بسيار سخت بود كه باور كنيم كه به اينجا برسيم.

روحاني با اشاره به اين كه ما وقتي مي خواستيم بحث UCF را دنبال كنيم، عده اي از اساتيد دانشگاه نزد من آمدند و گفتند كه امكانپذير نيست،گفت: ولي شد، همه اينهايي كه سخت بود به ظاهر نشدني بود، امكانپذير شد.

رئيس جمهور گفت: در پژوهش نهايت مقصد ما چاپ كتاب نيست بلكه پژوهش بايد به بهبود كيفيت زندگي مردم بينجامد .

به گزارش واحد مركزي خبر، روحاني افزود: اگر كشور مي خواهد در مسير پيشرفت قرار گيرد، زمينه آن محيط امن ، مساعد و آزاد براي پژوهشگران است.

وي گفت: اينكه ايران توانست به تمدن بزرگ دست يابد، براي اين بود كه از ترجمه كتب ديگران كار علمي را آغاز كرد اما هرگز به آن اكتفا نكرد، در سايه آن ترجمه آنچنان به خلاقيت پرداخت كه در چند قرن كتاب ايرانيان مورد استقبال ديگران براي ترجمه قرار گرفت.

رييس جمهور افزود: اين سير انديشه اي است كه مطلوب جامعه ايراني و اسلامي است.

روحاني گفت: افتخار ما اين است كه در كنار دانشگاه هاي ما پژوهشگاه ها برپا باشد و افتنخار ما اين است كه در دانشگاه همان قدر كه به دروس دانشگاهي و واحدهاي درسي اهميت مي دهيم به رساله ها نيز اهميت دهيم .

وي افزود: رساله هاي كارشناسي ارشد و دكتري بايد جايگاه خود را بيابد و هرآنچه لازم است براي تشويق دانشجويان ، براي تدوين رساله اي كه نه بخشي از نمره مدرك او را پر كند كه بخشي از نياز جامعه ما را پاسخگو باشد .

رئيس جمهور گفت: مقصد عالي پژوهش پاسخگويي به نيازها و مطالبات به حق مردم است و نه حزب و گروهي خاص؛ از اينكه در گوشه اي ببينم برخي تحقيقات براي پاسخ به مطالبات گروهي خاص انجام مي شودبراي من خوشحال كننده نيست.

روحاني افزود: آنگاه كه پژوهش و تحقيق ما به نيازها و مطالبات مردم و بهبود كيفيت زندگي جامعه و بشر منتهي شود آن پژوهش براي ماارزشمند است .

پژوهش بايد در سلسله مراتب و چارچوب ارزش ها ديده شود

رئيس جمهورگفت: در هر جامعه اي پژوهش بايد در سلسله مراتب و چارچوب ارزش ها ديده شود.

روحاني افزود: به من اعتراض نكنيد و بگوييد پژوهش بايد دستش باز و كاري به ارزش ها نداشته باشد زيرا هيچ جامعه اي نيست كه پژوهش خود را در مسير ارزش هايي كه آن جامعه به او احترام مي گذارد قرار ندهد.

رئيس جمهور افزود: اگر پژوهشي به آساني دسترسي به مواد مخدر منتهي شود آيا به نظر شما آن پژوهش قابل احترام است؟ و اگر ما در كشوري زندگي مي كنيم كه فتواي مقام معظم رهبري بر آن است كه استفاده از سلاح هسته اي، توليد و نگهداري و بهره برداري از آن حرام و ممنوع است آيا پژوهشي بخواهد ما را منتهي كند به دسترسي به سلاح كشتار جمعي از نظر ما قابل قبول و قابل احترام است؟

روحاني گفت: نه تنها از لحاظ عقلاني و منافع ملي، كشور ما به دنبال سلاح هاي كشتار جمعي نبوده و نيست بلكه از ديدگاه باورهاي ديني، اين ملت به دنبال سلاح كشتار جمعي نيست و انرا جزو منافع ملي و حتي جزو دكترين دفاع خود نمي داند و نمي يابد.

وي افزود: اين ارزش به عنوان راهنماي مسير ما در پژوهش است چرا بر اين مسئله تاكيد مي كنم زيرا منابع ما در پژوهش كمياب است .

رئيس جمهور گفت: ما داراي منابع فراوان و ارزان نيستيم هم از لحاظ نيروي انساني هم از لحاظ توان اقتصادي و هم از لحاظ محيط پژوهش و كارگاه هاي پژوهشي، هيچكدام بي انتها نيست نه براي ما حتي كشورهايي كه در رشد اقتصادي قرار دارند آنها هم توانشان محدود است.

طرحها را بايد اولويت بندي كنيم

رئيس جمهور در ادامه گفت: استفاده بهينه از منابع محدود براي دستيابي به اهداف مطلوب بايد مسير ما در پژوهش باشد.

روحاني افزود: در آغاز كار دولت از يكي از وزرا در بخش پژوهش سوال كردم چند طرح پژوهشي و تحقيقاتي در دست داريد، در پاسخ عدد بالايي مطرح كرد و گفت «بيش از 2500 طرح».

وي اضافه كرد: عنوان اين طرح ها يك كتاب مي شد، گفتم مگر چقدر پول و نيروي انساني داريد، طرح ها را زخمي و رها كرده ايم و نمي توانيم به آن برسيم، در تحقيق هم همين كار را مي كنيم، طرح ها را زخمي و رها مي كنيم؛ بايد اولويت بندي كنيم.

روحاني گفت: در شرايطي هستيم كه نيازهاي فوري و حياتي داريم، من مي فهمم پژوهشگر دنبال پژوهش هايي است كه در مسير مرزهاي دانش باشد، مي فهمم كدام تحقيق و پژوهش كف و سوت دارد و كدام پژوهش پژوهشي است كه سرو صدا دارد.

رئيس جمهور افزود: گاهي پژوهش خبرساز نيست اما سرنوشت ساز است، برخي تحقيقات مربوط به بخش هاي بلوغ يافته علم و تكنولوژي است، اما كشور ما به آن نياز دارد.

روحاني گفت: به عنوان مثال در مشكل منابع آب هستيم و تراز آبي كشور ما به شدت منفي است؛ نياز به تحقيقات و پژوهشي داريم كه به فناوري و مصرف كم آب منتهي شود، كاستن مصرف آب در اين كشور به ويژه در بخش كشاورزي كه 90 درصد آب كشور در مسير مصرف كشاورزي است اولويت است.

وي افزود: امروز به تحقيقات و پژوهش هايي كه بهره وري در زمينه آب را بالا ببرد نياز داريم؛ اين نياز امروز جامعه ماست، امروز در شرايطي هستيم كه از نظر زيست محيطي دچار مشكل هستيم.

رئيس جمهور گفت: نيازمند به تحقيقي هستيم كه به شدت آلودگي ها را كاهش دهد، ممكن است براي محققي كار كردن در كاربراتور يك اتومبيل اولويت نباشد ولي امروز شهرهاي بزرگ ما دچار آلودگي هواست و اين جزء نيازهاي حياتي جامعه ماست؛ به محيط سالم، هوايي سالم و سرزميني سالم براي زيست و براي ادامه حيات نياز داريم.

روحاني ادامه داد: ريزگردها نيز امروز مشكل ماست.

رئيس جمهور تأكيد كرد: اين مثال ها را مي زنم زيرا امروز از اينگونه مثال ها به عنوان اولويت، صدها مورد داريم و نياز به فناوري داريم.

وي گفت: اگر اجازه دهيد معني تكنولوژي و فناوري را كمي توسعه دهيم و از معني سخت افزاري آن كمي فاصله بگيريم؛ در علوم انساني نيز به فناوري و تكنولوژي نياز داريم.

دانش نيز در سايه پژوهش است

رئيس جمهور گفت: اگر اين گونه تعبير كنيم كه اساس دانش از پژوهش و توسعه آن دانش نيز در سايه پژوهش است گرچه خود پژوهش در سايه دانش امكان پذير است و متولد مي شود بنابراين هم علت و هم معلول است.

روحاني تصريح كرد: پژوهش هم مي تواند علم را شكوفا كند و هم مي تواند به توسعه علم و حتي آموزش بيانجامد.

وي اضافه كرد : البته پژوهش نياز به محيط مناسبي دارد كه آغازش، آزادي آكادميك و مهمترين اصلش بردباري و سعه صدر است و نمي توان به پژوهش متقن دست يافت مگر آنكه پژوهشگر خلاق باشد البته خلاقيت فقط در سايه آزادي امكان پذير است .

رئيس جمهور گفت: بايد در سايه بردباري و تساهل، زمينه را براي شكوفايي استعداد انديشمندان ، محققان و پژوهشگران آماده كنيم .

روحاني با اشاره به اينكه نتيجه پژوهش نيز نياز به بردباري جامعه دارد افزود: ممكن است پژوهشگري به نتيجه اي برسد كه خوشايند اين و آن نباشد اما اگر به واقع در چارچوب اصول و در مسير تحقيق به يافته اي رسيده است آن يافته ،محصول پژوهش است و همانطور كه پژوهش مقدس است محصول آن نيز بايد مورد احترام همگان باشد.

وي گفت: البته اين گفته به آن معنا نيست كه هر آنچه از پژوهش به دست مي آيد وحي مُنزل است و تغيير نمي كند بلكه امروز ممكن است پژوهش و تحقيق ما را به داده اي برساند و دو تا پنج سال ديگر ، تحقيقات جديد ما را به مطلوب ديگري برساند.

قرار است در چهاردهمين جشنواره ملي تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور از 75 پژوهشگر و فناور برتر در زمينه علوم انساني ، فني و مهندسي ، علوم پايه ، فناوري سلامت و همچنين پژوهشگران برتر دستگاههاي اجرايي با اهدا لوح و جوايز قدرداني و تجليل شود.

اين مراسم به مناسبت 25 آذر روز ملي پژوهش برگزار مي شود.

بنابر اعلام وزارت علوم حدود 2500 اثر و پژوهش به دبيرخانه جشنواره ارسال شده بود كه در نهايت 75 پژوهش انتخاب نهايي شدند.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن