تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816333252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از روز پژوهش تا تولد مخترع تلويزيون


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: از روز پژوهش تا تولد مخترع تلويزيون
روز پژوهش، آغاز به كار شبكه جام جم، راه اندازي پالايشگاه بيد بلند، شكست «ناپلئون بُناپارت» در جنگ با روسيه، تولد مخترع تلويزيون و ... از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۵ آذر ۱۳۹۲ خورشيدي برابر با ۱۳ صفر ۱۴۳۵ هجري و ۱۶ دسامبر ۲۰۱۳ ميلادي است. مهمترين رخدادهاي تاريخي امروز از اين قرار است:

روز پژوهش
۲۵ آذر در تقويم جمهوري اسلامي به عنوان روز پژوهش نامگذاري شده است. هفته پژوهش از ۲۵ آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم گيري نكنيم» آغاز مي‌شود و تا ۲۹ آذر ادامه دارد. موفقيت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند كه با تكيه بر ابتكارات خلاقيت‌هاي به وديعه نهاده شده از سوي خداي متعال در وجود بشر و بهره برداري از قدرت شگرف انديشه آدمي صورت گرفته، فضاي زندگي جديدي را براي انسان‌ها به ارمغان آورده است.

اين فضاي جديد و اين تمدن نوظهور كه خود برخاسته از تعاملات عميق ميان تمدني و ميان فرهنگي است، موجد خواست‌ها، نياز‌ها، انديشه‌ها مسائل و مشكلاتي است كه به نوبه خود توسعه علم و انديشه را مي‌طلبند.

ايجاد خط مستقيم بين واشنگتن - بغداد و كمك‌هاي اطلاعاتي سازمان سيا به عراق (۱۳۶۵ش)
پس از گسترش جنگ تحميلي عراق عليه ايران و به موازات افزايش پيشروي نيروهاي اسلام در مواضع دشمن بعث، اقدامات آمريكا عليه ايران با هدف جلوگيري از پيروزي جمهوري اسلامي و شكست عراق تشديد شده و وسيع‌تر مي‌گشت، زيرا پيروزي ايران بر عراق براي آمريكا غيرقابل قبول بود. از اين رو، علاوه بر ارسال تسليحات پيشرفته نظامي به عراق، كمك‌هاي اطلاعاتي آمريكا به عراق از سال ۱۳۵۹ ش آغاز شد و در سال‌هاي پاياني جنگ نيز بيش از هر چيز ديگر مورد نياز و درخواست حزب بعث بود. در اين زمان، عراق از سازمان سيا اطلاعات فوق‌العاده محرمانه‌اي از مراكز استراتژيك ايران دريافت نمود. همچنين سازمان جاسوسي آمريكا، سيا، بار‌ها عراق را در حمله به تاسيسات اقتصادي و حياتي ايران تشويق كرد و در حمله هواپيماهاي عراقي به تاسيسات و مناطق مهم كشور، با آنان هماهنگي نمود.

رحلت فقيه فرزانه آيت اللَّه «سيد محمدحسن ميرجهاني» (۱۳۷۱ش)
آيت‌اللَّه حاج سيدمحمدحسن بن ميرسيدعلي ميرجهاني طباطبايي اصفهاني، در سال ۱۲۸۰ ش در استان اصفهان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري علوم پايه، به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر آيات عظام: آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ عبداللَّه مامقاني و ميرزاي ناييني بهره جست و به مدارج عالي علمي رسيد. آيت‌اللَّه مي‌رجهاني پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني پرداخت. آيت‌اللَّه ميرجهاني در علوم غريبه اطلاعاتي عميق داشت. هم‌چنين طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومين (ع) به عربي و فارسي به نيكويي شعر بسرايد. آثار چندي از اين عالم رباني به جاي مانده است كه مِصباح‌البلاغه، كُنوزُالحِكَم و فُنون‌الكَلِم و ديوان اشعار از آن جمله‌اند. اين محدث و خطيب بزرگوار سرانجام در بيست و پنجم آذر ۱۳۷۱ ش برابر با بيست‌ويكم جمادي‌الثاني ۱۴۰۲ق در نودويك سالگي در اصفهان رخت از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسي در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد.

راه اندازي پالايشگاه بيد بلند (۱۳۶۲ش)
پالايشگاه گاز بيدبلند در ۳۲ كيلومتري غرب بهبهان، ۱۸ كيلومتري شمال آغاجاري و ۳۵ كيلومتري جنوب شرقي مي‌انكوه در استان خوزستان واقع شده است. طراحي اين پالايشگاه ابتدا به منظور تصفيه گازهاي ترش همراه منطقه آغاجاري و صدور به خارج كشور صورت گرفته و ساختمان اوليه شامل ۵ واحد تصفيه گاز با ظرفيتmmscfd ۲۴۰براي هر واحد و قابل توسعه تا ۹ واحد در سال ۱۳۴۷ آغاز و در آذر ماه ۱۳۴۹ مورد بهره برداري قرار گرفت.

آغاز به كار رسمي شبكه جام جم و سحر سيما (۱۳۷۶ش)
درچنين روزي درسال ۱۳۷۶ ه ش شبكه جام جم سيماي جمهوري اسلامي ايران به صورت رسمي برنامه‌هاي خود را براي خارج از كشور آغاز كرد. اين نخستين شبكه فارسي زبان بود كه برنامه‌هاي خود را ازداخل كشوربراي فارسي زبانان مقيم كشورهاي اروپا و آمريكا پخش مي‌كرد. همچنين درچنين روزي درسال ۱۳۷۶ پخش برنامه‌هاي انگليسي وعربي شبكه جهاني سحر آغاز شد.

وفات «محمد ازهري هروي» دانشمند و عالم (۳۷۰ ق)
ابومنصور محمد بن احمد بن ازهر، معروف به ازهري هِرَوي فقيه، محدث، اديب، نحوي، لغوي و شافعي است كه فضل و درايت وي مسلّم و داراي تاليفات متعددي مي‌باشد. اَلْاَدَوات، التقريب في التفسير، شرح شعر اَبي‌تمام و... از جمله آثار او مي‌باشند. ازهري هروي به جهت فراگيري لغات متفرقه به سياحت پرداخت. در اين اثنا به دست باديه نشينان اسير شد و در آنجا، كلمات، گفت‌وگو‌ها و مخاطبات ايشان را جمع كرد و دركتابي گردآورد. زيرا اين قوم به زبان اصلي و بدون غلط، تكلم مي‌كردند. محمد ازهري هروي سرانجام در هشتاد و پنج سالگي وفات يافت.

درگذشت وكيل الرّعايا «كريم خان زند» مؤسس و فرمانرواي سلسلهٔ زنديه (۱۱۹۳ ق)
كريم خان زند، موسس خاندان پادشاهي زند، در ۱۱۱۹ ق در نزديكي ملاير به دنيا آمد. نادرشاه افشار براي تضعيف خاندان زند و قبايل آن‌ها، ايشان را به درهٔ گَز كوچ داد و برخي از آن‌ها از جمله كريم خان را به خدمت سپاه خود درآورد. كريم خان رشادت فراواني در جنگ‌ها از خود نشان داد و در جنگ هند، مورد توجه نادر قرارگرفت. كار كريم خان كم كم بالا گرفت و قصد برگرداندن خاندان افشاريه را داشت. اين كار مدتي به طول نيانجاميد و جنگ‌هاي متعددي روي داد كه با پيروزي كريم به پايان رسيد. وي در ۱۱۶۳ ق به تخت قدرت تكيه زد و خود را وكيل الرعايا ناميد. كريم خان به سادگي زندگي مي‌كرد و به امنيت مردم و علم و دانش اهميت مي‌داد. وي سرانجام در ۷۴ سالگي درگذشت و در شيراز به خاك سپرده شد. مسجد، بازار و حمام وكيل از جمله آثار دورهٔ اوست.

محكوميت «روژه گارودي» نويسنده فرانسوي در دادگاه پاريس (۱۹۹۸م)
در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۸م روژه گارودي فيلسوف و نويسنده مسلمان فرانسوي به جرم انكار جنايت عليه بشريت در كتاب خود به نام اسطوره‌هاي بنيادين سياست اسرائيل، در دادگاه تجديد نظر پاريس محكوم شد. گارودي در اين كتاب، ثابت كرد كه صهيونيست‌ها با نازي‌ها در جنگ جهاني دوم همكاري داشتند و صهيونيست‌ها براي جلب نظر افكار عمومي به منظور ايجاد كشوري در فلسطين، كوشيده‌اند با مظلوم‌نمايي خود، جنايات آلمان هيتلري عليه يهوديان را بزرگ نشان دهند.

گارودي هم‌چنين در اين كتاب، رقم شش ميليون يهودي را كه گفته مي‌شود توسط آلمان نازي قتل‌عام شده‌اند، بسيار اغراق‌آميز خواند، چرا كه كل جمعيت يهوديان در آن زمان، اين مقدار نبوده است. با محكوميت گارودي در اين دادگاه كه با فشار صهيونيست‌ها بود، آزادي بيان و قلم در فرانسه كه ادعا مي‌كند مهد آزادي است، مخدوش شد.

كارخانه ذوب آهن، توليد فولاد را آغاز كرد (۱۳۵۱ش)

وفات احمد نسايي معروف به «شيخ الاسلام» محدث شهير مسلمان (۳۰۳ ق)
ابوعبدالرحمن احمد بن شعيب نسايي محدث مشهور مسلمان معروف به شيخ الاسلام در سال ۲۲۰ ق در يكي از روستاهاي خراسان متولد شد. در سنين جواني به مصر رفت و در اين كشور اقامت گزيد. وي در مصر در علوم فقه و حديث به استادي رسيد. شيخ الاسلام در سفري به دمشق از فضايل اهل بيت پيامبر اسلام بسيار سخن گفت، از اين رو، مخالفين، چندين بار او را مضروب كردند تا اينكه بر اثر‌‌ همان آزار‌ها بدرود حيات گفت. دربارهٔ تاريخ وفات، محل وفات و دفن او اتفاقي در ميان تاريخ‌نگاران نيست، اما برخي گفته‌اند كه سرانجام به مكه رفت و در آنجا ساكن شد. از آثار او مي‌توان به كتاب خصايص اميرالمومنين (ع) اشاره كرد. شيخ الاسلام همچنين صاحب كتاب سُنَن نسايي است كه يكي از كتاب‌هاي مهم اسلامي در سيرهٔ نبوي به شمار مي‌رود. شيخ الاسلام به هنگام وفات، ۸۳ سال داشت.

شكست «ناپلئون بُناپارت» در جنگ با روسيه (۱۸۱۲م)
ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه در ۲۲ ژوئن ۱۸۱۲م با ارتشي مجهز به روسيه حمله كرد اما پس از برخورد با سرماي كشنده، بيماري و گرسنگي، مجبور به عقب‌نشيني شد. در اين ميان سربازان او به شدت از اثرات سرماي جان‌گداز روسيه صدمه خوردند به طوري كه از ۵۳۰ هزار سرباز فرانسوي، فقط ۳۲هزار نفر جان سالم به در بردند در حالي كه از ارتش ۱۲۰هزار نفري روسيه، تنها ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده بودند. ناپلئون پس از اين شكست با شتاب به پاريس بازگشت تا پول لازم را براي حملات بعدي خود فراهم آورد. اما اين ماجراجويي تحقيرآميز، ديگر كشورهاي رقيب فرانسه را تحريك كرد تا در حال ضعف به ارتش فرانسه يورش برند و امپراتور فرانسه را سرنگون سازند.

روز ملي «بحرين»
كشور بحرين با ۶۹۴ كيلومتر مربع مساحت در جنوب غربي آسيا در منطقه خاورميانه به صورت جزايري در جنوب خليج فارس واقع شده و فاصله كمي تا سواحل قطر و عربستان دارد. جمعيت بحرين نزديك به ۷۰۰ هزار نفر است كه عمدتاً از‌نژاد عرب و داراي دين اسلام مي‌باشند. پايتخت بحرينْ منامه نام دارد و دينار بحرين، واحد پول اين كشور است. پيش‌بيني مي‌شود كه جمعيت بحرين تا سال ۲۰۲۵م در حدود ۸۶۰ هزار نفر خواهد بود. از اوايل قرن شانزدهم كه پرتغالي‌ها پا به بحرين نهادند، اين جزاير بار‌ها دست به دست شده‌اند. بحرين از سال ۱۹۱۴م تحت‌الحمايه انگلستان بود و به عنوان پايگاه مهم نظامي در خليج فارس محسوب مي‌شد. بحرين در سال ۱۹۷۱م پس از يك رفراندوم مستقل گرديد و به عضويت سازمان ملل درآمد. حكومت اين كشور، پادشاهي با دو مجلس قانون‌گزاري است.

تولد «پاول نيپكو» مبتكر آلماني و يكي از مخترعين تلويزيون (۱۸۶۰م)
اول نيپْكو، مخترع آلماني در ۱۶ دسامبر ۱۸۶۰م در خانواده‌اي فقير و پرجمعيت در آلمان به دنيا آمد. آمد. وي با اراده و پشتكار راسخ خود، تحصيلاتش را تا پايان دوره دانشگاه در رشته فيزيك ادامه داد. او براي اختراع وسيله‌اي جهت متحرك كردن تصوير، تحقيقات و مطالعات بسياري انجام داد. پاول نيپْكو، در اين زمينه موفق شد تا دو عيب عمده از دستگاه‌هاي انتقال تصوير را برطرف سازد.

اول آنكه صدا را انتقال دهد، دوم اينكه طريقه نمايش پي در پي عكس‌ها را كشف نمايد. وي در اين راستا موفق شد عكس‌ها را به امواج تبديل كند و زمينه ارسال آن‌ها به نقطه‌اي ديگر را فراهم سازد. دستگاه ابداعي نيپكو در پنجم نوامبر ۱۹۰۷م كامل شد و به صورت موفقيت‌آميزي اقدام به ارسال صدا و تصوير نمود. پاول نيپكو جز پنج سال پايان زندگي خود، با رنج و زحمت و سختي دست به گريبان بود تا اينكه سرانجام در ۲۰ مارس ۱۹۴۰م در هشتاد سالگي درگذشت.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن