تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804289119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باوند : برای توافق ژنو تصویب مجلس لازم نیست


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
باوند : برای توافق ژنو تصویب مجلس لازم نیست

باوند : برای توافق ژنو تصویب مجلس لازم نیست
رأی مردم به نامزدی که وعده تنش‌زدایی در سیاست خارجی و انجام گفت‌وگو‌‌های سازنده را با کشور‌ها در هر مکان و زمان داد، دیدگاه اکثریت مردم را بیان کرد.
به گزارش نامه نیوز، نعقاد توافق‌نامه مقدماتی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات است که با آغاز کار دولت دکتر حسن روحانی و تدبیر دکتر محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه امید به گشایش گره‌های سخت‌ سیاسی را با مذاکره و بهره‌مندی گروه متخصصین حقوقی و بین‌المللی ایران از دانش لازم در روابط بین‌المللی را واقعیت بخشید. درباره چگونگی و ماهیت این توافق با دکتر داود هرمیداس باوند استاد حقوق و متخصص روابط بین‌المللی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید.

آیا تغییری در استراتژی هسته‌ای ایران پدیده آمده است؟
حدود 7 یا 8 سال پیش استراتژی ایران در سیاست خارجی و از جمله مذاکرات مربوط به انرژی هسته‌ای تهاجمی مبتنی بر تهدید‌زدایی و نگاه به شرق بیان شد که نخستین بار در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شد. پیش از آن آخرین قطع‌نامه صادر تعلیق غنی‌سازی به صورت موقت و تا زمان احراز صلح‌جویانه بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را خواستار شده بود. با اعلام این استراتژی و شعار‌های دولت وقت شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه‌ای سنگین خواستار توقف کامل و «تعلیق دائمی» فرآیند فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران شد. آیا آژانس می‌توانست ممنوعیت مطلق را بخواهد؟
پیمان NPT و پادمان و پروتکل الحاقی با هدف کنترل و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای تدوین شده، اجرا می‌شوند. هر دو کشور دارنده و دریافت‌کننده انرژی هسته‌ای مکلف به اجرای آن هستند تا امکان دسترسی به سلاح هسته‌ای نیابند. اما قطعنامه شورای حکام آژانس تصمیمات فراتر از NPT با ادعای عدم اعلام برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بروز تردید و عدم اعتماد در گذشته را در بر می‌گرفت که در نهایت پرونده به شورای امنیت فرستاده شد. عملکرد شورای امنیت در این باره چگونه بوده است؟
با شرایط پیش گفته شورای با صدور یک بیانیه و 4 قطعنامه از ایران خواست تا درخواست آژانس مبتنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد. بدیهی است حیطه اختیار و تصمیم‌گیری شورای امنیت فراتر از NPT است که ناظر به انتقال تکنولوژی هسته‌ای است. گواینکه قطعنامه‌های شورای امنیت سیستم موشکی - که می‌تواند سلاح هسته‌ای را حمل کند- و سیستم‌های متعارف دفاعی را هم مشمول تحریم نمود. همچنین در قطعنامه‌های بعدی شورا بازرسی فرودگاه‌ها و بنادر و در قطعنامه چهارم بازرسی در دریای آزاد پیش‌بینی شد که این موضوع درباره کره‌شمالی با وتوی چین و موضع روسیه رخ نداده بود اما درباره ایران، چین و روسیه هم آن را تجویز و تأیید کردند. در واقع شورای امنیت برداشتن تحریم‌ها را مستلزم پذیرش درخواست‌های آژانس از ایران دانست. در کنار این تحریم‌ها، تحریم‌های یکجانبه مضاعف آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن هم آغاز و اعمال شد. حتی به یاد دارید که هنگامی که تحریم‌های مشهور به داماتو (سناتور آمریکایی) درباره انرژی و معاملات مربوط به آن سوی آمریکایی‌ها اجرا شد، اتحادیه اروپا آن را مغایر حقوق بین‌الملل، توافقات سازمان تجارت جهانی، فراسرزمینی و دخالت در امور داخلی کشور‌ها دانست. گواینکه توتال در ایران جانشین شرکتی آمریکایی شد و «رویال داچ شل» نیز به ایران آمد. تحولات داخل ایران در تحقق چنین شرایطی و امضای توافق‌نامه تأثیر تعیین‌کننده داشت؟
رأی مردم به نامزدی که وعده تنش‌زدایی در سیاست خارجی و انجام گفت‌وگو‌‌های سازنده را با کشور‌ها در هر مکان و زمان داد، دیدگاه اکثریت مردم را بیان کرد. نظام هم این واقعیت را می‌دانست و با نویدی که دکتر روحانی در اجلاس سازمان ملل متحد برای برون رفت از وضعیت پیشین :.7<اد ضمن گفت‌وگو با روسای جمهور و دیگر مقامات عالی کشور‌ها و از جمله انجام گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌‌جمهور آمریکا و برگزاری نشست وزرای خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت با وزیر امور خارجه ایران افق جدیدی ایجاد و به آغاز فرآیند مذاکرات ژنو منتهی شد و ادامه یافت. خواسته شش کشور مذاکره‌کننده و اتحادیه اروپا چیست؟
درخواست مشخص آنها که از پیش هم اعلام شده بود، توقف غنی‌سازی 20 درصد و تبدیل ذخایر آن به میله‌های سوخت یا غلظت کمتر از 5 درصد و انتقال به سایت بوشهر، کاهش فعالیت‌ها در فردو و نطنز و شمار سانتر‌یفیوژ‌ها، تجدید‌نظر در تولید آب سنگین در اراک و احتمال تولید پلوتونیوم و در نهایت اعمال پادمان‌ها و نظارت بیشتر بر فعالیت‌ها بود و اینک در متنی با عنوان برنامه اقدام مشترک با تغییرات و در قالبی که ایران نیز در تدوین آن مشارکت جدی داشته است تعدیل و تبیین شده است. آیا توصیف این سند و عنوان آن واجد اهمیت حقوقی هست؟
این بیانیه مشترک اعلام نیت و قصد برای تدوین یک پیمان است. بنابراین متن آن مهم است و نه عنوان. پس لازم به تصویب مرجعی مانند مجلس نیست بیانیه الجزایر میان ایران و آمریکا هم پس از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران تدوین و اجرا شد.منبع: آسمان




1392/9/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن