تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820214882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت عکاس از معروف‌ترین عکس رهبر هند+عکس


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روایت عکاس از معروف‌ترین عکس رهبر هند+عکس
معروف‌ترین عکس مهاتما گاندی او را با اندام لاغرش در کنار یک چرخ ریسندگی نشان می‌دهد. به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین ، چهره‌های اندکی در قرن بیستم هستند که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به راحتی آنها را بشناسند. 


مهاتما گاندی (1869-1948) در کنار آلبرت انیشتین و مارتین لوتر کینگ یکی از این چند چهره است. نکته جالب درباره عکس‌های گرفته‌شده از این شخصیت‌ها این است که با دیدن آن ها، نه تنها خیلی سریع دوره و زمانه آنها برای بیننده مجسم می‌شود بلکه گفته‌ها و اعمال این چهره‌ها را نیز به خاطر بیننده می‌آورد.


گاندی یکی از همین چهره‌هاست و هیچکدام از عکس‌های او به اندازه عکسی که مارگارت برک-وایت در سال 1946 از او در کنار چرخ ریسندگی‌اش گرفت، چهره واقعی این مبارز مدنی و رهبر بزرگ هند را نشان نمی‌دهد.


برک-وایت یکی از معروف‌ترین عکاس‌های تغییر و تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و قرن پیش بود؛ عکس‌های سال 1945 او در بوچن‌والد یا عکس‌های هراس‌آورش در سال 1947 از شکل‌گیری پاکستان و درگیری‌های داخلی هند در آن دوران در میان ماندگارترین سندهای تاریخ هستند.


او عکس‌های معروفش از گاندی را برای مجله لایف گرفت، هرچند عکس معروف گاندی در کنار چرخ ریسندگی در این مجله منتشر نشد.







در سال 1946، یعنی یک سال پیش از جدایی هند و پاکستان و همچنین استقلال هر دو کشور (و بیرون آمدن از استعمار بریتانیا)، برک-وایت مدتی را در هند سپری کرد و روی مجموعه‌ای کار می‌کرد که در نهایت «رهبران هند» نام گرفت و در 27 مه 1946 در مجله لایف منتشر شد.


برک-وایت در این دوران صدها عکس گرفت، از گاندی، خانواده او، چرخ ریسندگی او و از حتی از گاندی در حال عبادت. بسیاری از عکس‌های این عکاس از رهبران هند در همان شماره 46 ماه مه لایف منتشر شدند، اما فقط دو تا از این عکس‌ها گاندی را نشان می‌دادند و عکس معروف گاندی در کنار چرخ ریسندگی در این شماره چاپ نشد.


این عکس تا چند ماه بعدتر نیز در لایف چاپ نشد، و حتی وقتی در ماه ژوئن 1946 در مجله چاپ شد، عکسی کوچک بود و در کنار مقاله‌ای چاپ شده بود که از زبان گاندی درباره تاثیرات «شفابخش گیاهان» نوشته شده بود.


البته مجله لایف هرگز عکس‌های برک-وایت را فراموش نکرد، این مجله در فوریه 1948 این عکس معروف آن جایگاهی را که شایسته‌اش بود، پیدا کرد. در این شماره لایف که مدتی کوتاه پس از ترور گاندی منتشر شد، چندین و چند صفحه به گاندی و خدمات او اختصاص پیدا کرده بود. عکس معروف گاندی و چرخ ریسندگی نصف یک صفحه را پر کرده بود و بالای مقاله معروف «هند روح بزرگ خود را از دست داد» چاپ شد. این عکس خیلی سریع شهرت پیدا کرد چون کاملا هماهنگ با آرمان‌های گاندی بود.


برک-وایت وقتی در ژانویه 1946 این عکس را به دفتر مجله لایف در نیویورک فرستاد، یادداشتی در کنار آن نوشته بود: «گاندی روزی یک ساعت با این چرخ کار می‌کند. اغلب ساعت چهار کارش را شروع می‌کند. تمام اعضای خانواده او بادی این کار را انجام دهند. او و پیروانش همه را به چرخاندن این چرخ تشویق می‌کنند. حتی من هم تشویق شدم که این کار را انجام دهم... وقتی به آنها گفتم چرخاندن این چرخ ریسندگی و عکاسی هر دو کاری هستند یدی! آنها با جدیت جوابم را دادن که چرخاندن کاری مهم‌تر است. چرخاندن چرخ ریسندگی برای گاندی و پیراونش شبیه عبادت است. چر ریسندگی مانند بتی است برای آنها. چرخاندن این چرخ، شفابخش است، و وقتی درباره‌اش سخن می‌گویند کلامشان کاملا شاعرانه می‌شود.»


مارگارت برک-وایت کیست؟
مارگارت برک-وایت (1904 - 1971) عکاس آمریکایی بود که برای بیش از هر چیزی با عکس‌های خبری‌اش از نقاط مختلف جهان به شهرت رسید. او در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و کارش را به عنوان عکاس صنعتی و معماری آغاز کرد. عکس‌های او از دوران رکورد اقتصادی بسیار تاثیرگذار بودند.


با انتشار مجله لایف در 1936 برک-وایت نیز به عنوان عکاس پرسنل و معاون سردبیر در این مجله مشغول به کار شد. او اولین عکاس زن این مجله بود. با آغاز جنگ جهانی دوم او به عنوان عکاس و خبرنگار مجلهٔ لایف برای تهیهٔ گزارش به جبهه‌های جنگ فرستاده شد و نخستین زن عکاسی بود که اجازه همراهی با ارتش آمریکا را داشت.







برک-وایت تنها عکاس خارجی‌ای بود که به هنگام محاصره مسکو در 1941 در آنجا حضور داشت و از اشغال شهر به دست آلمان‌ها عکس گرفت. در 1945 او همراه با ژنرال پاتون وارد آلمان در حال سقوط شد و توانست عکس‌ها و گزارش‌هایی را از از اردوگاه بوخن‌والد تهیه کند.


او همچنین به هنگام جنگ کره نیز به عنوان خبرنگار جنگی رسمی سازمان ملل به تهیه گزارش می‌پرداخت. برک-وایت در 27 اوت 1971 در سن 67 سالگی و به دلیل بیماری پارکینسون درگذشت.




1392/9/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن