تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802732481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در كهن‌ترين هتل ايران چه خبر است؟ (+عكس)


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: در كهن‌ترين هتل ايران چه خبر است؟ (+عكس)
كاروانسراي عباسي، كهن‌ترين هتل ايران است كه بعضي از خارجي‌ها وقتي به اصفهان سفر مي‌كنند، فقط مي‌خواهند در اين هتل بخوابند، وگرنه حتي تا مرز انصراف از سفر به ايران پيش مي‌روند.

به گزارش ايسنا، داستان پافشاري برخي مسافران و گردشگران خارجي براي اقامت در هتل يا همان كاروانسراي عباسي كاملا واقعي است. اين را بارها مديران آژانس‌هاي گردشگري گفته‌اند كه چون نتوانسته‌اند اتاقي را در اين هتل قديمي كه به كاروانسرايي تاريخي شهره است، رزرو كنند، گردشگران از رفتن به اصفهان منصرف شده‌اند يا آژانس طرف خارجي از فرستادن تور به ايران انصراف داده يا زمان اجراي تور در اصفهان جابه‌جا شده‌ است.

هتل عباسي با تبليغ «كهن‌ترين هتل جهان» كه روي سايت اينترنتي‌اش ديده مي‌شود و نمايش تصاويري از شاهكار معماري ايراني و مكتب اصفهان، گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به گذراندن حتي يك شب زير اين سقف تاريخي وسوسه مي‌كند؛ ولي شرايط، قيمت و نظام هتلداري در اين كاروانسراي قديمي و البته دولتي به‌حدي دست‌وپاگير است كه خيلي‌ها را بر آن مي‌دارد تا خود را درگير اين بازي چالش‌برانگيز نكنند.

اين كاروانسراي قديمي به‌دستور «شاه‌سلطان حسين صفوي» ساخته و به مادرش پيشكش شد و در زمان يورش افغان‌ها نيز تقريبا متروك شد. كاروانسرا در زمان «ظل‌السلطان» يك‌بار ديگر تعمير و بعدها به آمادگاه پادگان اصفهان تبديل شد. بنا را بار ديگر در سال 1336 تعمير كردند كه با قرار ماهانه 30هزار ريال در اجاره‌ي اداره‌ي قند و شكر اصفهان درآمد. مي‌گويند اين بهره‌برداري‌هاي نامناسب، كاروانسراي صفوي را از پا انداخت تا اين‌كه در سال 1336 به پيشنهاد «آندره گدار» كه زماني مشاور اداره كل باستان‌شناسي بود، شركت‌ سهامي بيمه‌ي ايران آن را به مهمانخانه تبديل كرد.

آماده‌سازي كامل بنا تا سال 1345 طول كشيد. پس از آن به مدت دو سال، يك گروه هتلداري فرانسوي اداره‌ي اين كاروانسراي تاريخي احياشده را برعهده گرفت تا اين‌كه مديريت آن به ايراني‌ها سپرده شد، يعني همان شركت سهامي بيمه‌ي ايران. بعدها از كارمندان همين شركت به‌عنوان مديران اين هتل بهره‌ گرفته شد، روندي كه ظاهرا تا كنون ادامه دارد.

اقامت در اين هتل دولتي براي بسياري از ايراني‌ها گران است؛ قيمت يك شب اقامت در اتاق معمولي يك تخته، براساس آنچه در سايت اين هتل اعلام شده، 172هزار تومان است. گران‌ترين اقامت در اين هتل نيز به سوييت صفوي با معماري باقي‌مانده و احياشده‌ي دوره‌ي صفوي، به قيمت هر شب 700هزار تومان اختصاص دارد. سوييت‌هاي قاجار سبز و آپارتمان سه‌خوابه‌ي هتل نيز بين 500 تا 670هزار تومان براي هر شب قيمت دارند كه در رديف گران‌ترين‌هاي اين هتل به حساب مي‌آيند.

اما آنچه اين روزها و با نزديك شدن تعطيلات نوروز مورد بحث است، شيوه‌ي خاص هتلداري در اين كاروانسراي قديمي است كه دردسرهايي را درست كرده، به‌طوري كه آژانس‌هاي ايراني تا زماني كه طرف خارجي اعلام درخواست نكرده باشد، ترجيح مي‌دهند سراغ تنها هتل «5 ستاره‌» در اصفهان نرود.

محمدعلي واقفي - قائم‌مقام جامعه‌ي تورگردانان ايران - با متفاوت دانستن نظام هتلداري تنها هتل «5 ستاره» شهر گردشگري اصفهان، به خبرنگار ايسنا گفت: در قرارداد اين هتل، بندي وجود دارد كه به هر تور در ازاي هر چند اتاق، يك سوييت هم داده مي‌شود. اين تقريبا يك اجبار است كه معمولا ما را براي تقسيم اين اتاق‌ها و سوييت‌ها بين گردشگران به دردسر مي‌اندازد و در بسياري از مواقع، گردشگران را ناراحت و معترض مي‌كند كه چرا در سوييت اقامت داده نشده‌اند، بعد از همه‌ي اين دردسرها و سرانجام كار، هتل فاكتوري با قيمتي عجيب براي اين بند اجباري مي‌فرستد.

او اظهار كرد: اين هتل براي اين بند اجباري پول مي‌گيرد، در حالي كه در همه جاي دنيا و حتي ديگر هتل‌هاي ايران، شرايط اين‌طور است كه وقتي براي اتاقي درخواست مي‌دهيم و هتلدار قبول مي‌كند؛ اما در زمان تحويل، آن اتاق خالي را در اختيار ندارد و مجبور مي‌شود اتاق ديگري را حتي اگر شرايط بهتري داشته باشد، در اختيار گردشگر قرار دهد، باز هم همان پول اتاق قبلي را مي‌گيرد؛ اما هتل عباسي اين‌طور نيست و شرايط خاص خود را دارد، يعني اگر به جاي اتاق رزرو شده، سوييت هم بدهد، پول همان سوييت را حساب مي‌كند نه اتاقي كه از قبل درخواست داده بوديم.

اين تورگردان سپس به شيوه‌ي رزرواسيون اين هتل در تعطيلات نوروزي كه به‌صورت دوره‌هاي چند روزه تنظيم شده است، اشاره و بيان كرد: اين دوره‌ها معمولا سه شبه هستند كه اگر گردشگر چهار شب يا زماني بين دو دوره‌ي سه‌ شب را در اين هتل اقامت داشته باشد بايد پول شش شب را بدهد. تشريح اين شرايط براي آژانس‌ها و گردشگران خارجي واقعا سخت و پيچيده است.

واقفي ادامه داد: به‌خاطر اين شرايط خاص، تلاش ما اين است كه تا حد امكان، زير بار رزرو اتاق در هتل عباسي نرويم و حتي آن را به خارجي‌ها پيشنهاد نكنيم، مخصوصا اين‌كه كيفيت ارائه‌ي خدمات اين هتل اصلا متناسب با ظاهرش نيست و معمولا مسافر را متعجب مي‌كند؛ ولي گاهي خارجي‌ها آن‌قدر اصرار و پافشاري مي‌كنند كه چاره‌اي براي ما نمي‌گذارند.

او در عين حال به نوعي به اين كاروانسرا حق داد كه هزينه‌هاي گراني داشته باشد و افزود: در هر حال عباسي، كاروانسرايي تاريخي و قديمي با هزينه‌اي بالا براي نگهداري است كه بايد به‌عنوان يك موزه به آن نگاه كرد. معمولا در دنيا چنين هتل‌هايي،‌ هزينه‌هاي بالايي دارند و از اين نظر نمي‌توان ايرادي گرفت؛ ولي در اصفهان به‌خاطر محدوديت اقامت، بخصوص براي خارجي‌ها بايد اصلاحاتي در شيوه‌ي هتلداري صورت گيرد.

محمدابراهيم ابراهيمي - ديگر عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران - نيز به اين موضوع اشاره كرد كه اگر به برخي گردشگران خارجي گفته شود كاروانسراي عباسي، اتاق خالي ندارد از آمدن به ايران منصرف مي‌شوند و گفت: بسياري از آژانس‌هاي خارجي مي‌دانند قرار است در چه جايي اقامت داشته باشند، آن را قبلا ديده‌اند و به گردشگران خود پيشنهاد مي‌كنند؛ ولي وقتي اعلام مي‌كنيم اين هتل پر است آن‌ها سخت توجيه مي‌شوند.

وي ادامه داد: شايد اين شيوه‌ي خاصي كه در هتل عباسي براي رزرو اتاق اجرا مي‌شود به رفتار برخي آژانس‌هاي ايراني گردشگري مربوط شود كه معمولا تركيب واقعي رزرو خود را به‌درستي مشخص نمي‌كنند يا وقتي انصراف مي‌دهند، آن را با تأخير اعلام مي‌كنند. در هر حال بايد اين روش‌ها از هر دو طرف اصلاح شود، چون ما با گردشگر خارجي طرف هستيم كه براي خدماتش از قبل پول داده و امكانات متناسب مي‌خواهد، ضمن آن‌كه آبروي كشوري را هم كه به مهمان‌نوازي مشهور است بايد در نظر بگيريم.

سيروس اعتمادي هم كه عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران است، به خبرنگار ايسنا گفت: واقعا عجيب است كه هتل عباسي تا ارديبهشت‌ماه سال 93 حتي دو اتاق خالي هم ندارد، اين باوركردني نيست، آن هم در شرايطي كه آژانس‌هاي همكار اعلام مي‌كنند در هتل عباسي نتوانسته‌اند اتاقي را رزرو كنند. واقعا نمي‌دانم اين اتاق‌ها را چه كسي از قبل رزرو كرده است!

اما عباس پيرمراديان، يك راهنماي تور با اصالت اصفهاني است كه گردشگران زيادي را به اين هتل مي‌برد. او به خبرنگار ايسنا گفت: وقتي مي‌گويند براي اين هتل مسافر داريم، واقعا به وحشت مي‌افتم، تفاوت و تناقضي كه در قيمت اتاق‌ها و شرايط هتلداري اين كاروانسراي قديمي ديده مي‌شود، هميشه ما را در چالش با گردشگران مي‌اندازد.

وي اضافه كرد: فكر مي‌كنم عباسي جزو معدود هتل‌ها در ايران باشد كه قيمت اتاق روبه حياط با خيابان در آن، تفاوت دارد. ما اين را چطور مي‌توانيم به گردشگر خارجي بگوييم؟! گردشگر فقط به اين فكر مي‌كند كه قرار است در هتلي پنج ستاره كه كاروانسرايي قديمي ناميده مي‌شود اقامت كند؛ اما هنگام واگذاري و تقسيم اتاق‌ها با اتفاقي مواجه مي‌شويم كه سرانجام آن، شكايت گردشگر و آژانس خارجي است.

ظاهرا به‌جز موضوع اتاق‌هاي گران با قيمت‌هايي متفاوت و شيوه‌ي خاص هتلداري در اين كاروانسراي قديمي و البته دولتي كه با برخي شركت‌هاي نفتي نيز طرف قرارداد است، مسأله‌ي هلدينگ‌ها (شركت‌هاي عمده‌فروش) هم وجود دارد كه رزرو عمده مي‌كنند و گاه باعث مي‌شوند اين هتل براي مدت زيادي جاي خالي نداشته باشد و دست رد به سينه‌ي آژانس‌هاي گردشگري كه مسافران خارجي دارند، بزند و درخواست گردشگر خارجي هم در نهايت بي‌جواب بماند و همان‌طور كه آژانس‌ها مي‌گويند، كلا از آمدن به ايران و اصفهان منصرف شود.

نظر شما:
------------

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن