تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819167018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهدي حيدري: از انتخاب مسيرم پشيمانم! / ساختار آموزش دروازه‌باني ايران درست نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مهدي حيدري: از انتخاب مسيرم پشيمانم! / ساختار آموزش دروازه‌باني ايران درست نيست
مربي دروازه‌بان‌هاي تيم‌هاي ملي فوتبال در رده پايه معتقد است روند دروازه‌باني در ايران درست نيست و مشكل اصلي به ساختار آموزش اصولي دروازه‌بان‌ها و بلكه مربيان آنها برمي‌گردد.

مهدي حيدري كه سال‌هاي زيادي در كادرفني علي دوستي‌مهر مربيگري دروازه‌باني تيم‌هاي ملي پايه را برعهده داشت و با تيم‌هاي نوجوانان قهرمان آسيا شد و عملكرد موفقيت‌آميزي در دوره جام‌هاي جهاني داشت با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به سوالات مختلفي از حضور 19 ساله‌اش در مربيگري پايه و بزرگسالان 10 ساله تيم‌هاي ملي پاسخ داد كه ضمن بيان دغدغه‌ها و گله‌هايي كه از حمايت‌ نشدن‌ها پس از 10 سال داشت، صحبت‌هاي جديدي را درباره روند آموزش دروازه‌باني در ايران، كيفيت دروازه‌بان‌ها از جمله دانيال داوري و ... بيان كرد كه مشروح آن در زير مي‌آيد:

** از چه سالي و چگونه مربي شديد و چه زماني مربيگري در تيم‌هاي ملي پايه را آغاز كرديد؟

من كارم را از سال 1373 در مدرسه فوتبال بانك‌ ملي كنار تيم‌هاي جوانان و اميد اين باشگاه آغاز كردم. آن زمان دستيار علي دوستي‌مهر شدم و به توصيه ايشان كمك كار را برعهده گرفتم و تا سال 1379 آنجا بودم. در اين سال وقتي مهدي مناجاتي سرمربي تيم جوانان شد، علي دوستي‌مهر به عنوان دستيار كنارش كار كرد و از تيم بانك ملي بيرون آمد، بنده با وجود آنكه پيشنهاد شد در كادر تيم بانك ملي بمانم اما به احترام دوستي‌مهر و بخاطر مسايلي كه آن زمان وجود داشت، از كادر خارج شدم. پس از آن به جوانان استقلال آمديم و كوليوند هم همراه ما بود. در آن سال توانستيم در مسابقات تهران عنوان سومي را بدست آوريم. آن زمان دوستي‌مهر مدير فني اين تيم بود. اما در سال 1380 زماني كه بانك ملي در ليگ دسته يك بازي مي‌كرد، من به عنوان دستيار اول آقاي رحيم ميراخوري در اين تيم فعال شده و تا سال 1381 آنجا بودم. پس از آن در سال 1382 كار در تيم‌هاي ملي پايه به عنوان مربي دروازه‌بان‌ها را آغاز كردم و الان 10 سال است كه در تيم‌هاي ملي پايه مربيگري مي‌كنم و قراردادم با فدراسيون آخر آذرماه به اتمام مي‌رسد.

** به مربيگري دروازه‌بان‌ها علاقه داشتيد؟

از سال 1382 تا 1384 ضمن آنكه مربي تيم بزرگسالان كوثر و دستيار علي دوستي‌مهر بودم، آن زمان ذبيحي دبير كميته جوانان پيشنهاد داد چون خودت دروازه‌بان بودي بهتر است به عنوان مربي دروازه‌بان‌ها ادامه كار بدهيد. من هم همواره با دوستي‌مهر مشورت مي‌كردم و او تاكيد كردم در اين مسير به موفقيت‌هاي بيشتري مي‌رسيم و او هم همين استدلال را درباره مربيگري دروازه‌باني داشت. نهايتا پذيرفتم و با قدرت كارم را ادامه دادم.

** افتخاراتي كه در اين‌ سال‌ها بدست آورديد چه بوده است؟

قهرماني در آسيا و مقامي سومي اين قاره، دو دوره حضور در جام‌هاي جهاني 2009 نيجريه و 2013 امارات و صعود از مرحله گروهي به يك‌چهارم‌نهايي و قهرماني در برخي تورنمنت‌هاي بين‌المللي را در كارنامه دارم. مي‌توانم بگويم در حدود 400 مسابقه ملي روي نيمكت تيم‌هاي ملي ايران نشسته‌ام.

** پس در حال حاضر پرافتخارترين مربي دروازه‌بان‌هاي پايه در سطح ملي هستيد؟

به لطف خدا چنين افتخاراتي در كارنامه‌ام ثبت شده است و برخي از دروازه‌بان‌هاي ما هم در تورنمنت‌هاي اروپايي كه شركت كرديم به عنوان بهترين دروازه‌بان‌هاي جام شناخته شدند.

مهدي حيدري - مربي دروازه‌بان‌هاي تيم ملي در ايسنا

** از اينكه 10 سال مربي دروازه‌بان‌ها و شايد به صورت غيررسمي دستيار سرمربي تيم‌هاي ملي بوديد راضي هستيد؟

بعد از اين همه سال فكر مي‌كنم اشتباه كردم! در اين‌ سال‌ها كار در كادر فني تيم ملي انجام دادم اما چه در اين مدت و چه پس از اين 10 سال، هيچ حمايتي از من نشد.

** با اين افتخاراتي كه بدست آورديد، اكنون اين پاسخ كمي عجيب است!

خدا را شكر اين افتخارات نصيب فوتبال ملي شد و به نوعي در كارنامه من هم به ثبت رسيده است. اما اگر كار مربيگري دروازه‌باني آن هم در رده پايه را ادامه نمي‌دادم و مانند هم‌دوره‌هاي در ساير بخش‌هاي مربيگري كار مي‌كردم الان مانند همان هم‌دوره‌اي‌ها حداقل هدايت يك تيم ليگ دسته يكي را برعهده داشتم.

** يعني از نظر مالي ضرر كرديد؟

اگر جاي ديگر و در سطح و نوع ديگر به مربيگري ادامه مي‌دادم، بي‌شك به لحاظ مالي شرايط بسيار بهتري مي‌توانست برايم داشته باشد.

** فقط مسايل مالي؟

دلم از اين مي‌سوزد كه در فوتبال ما وقتي در يك كادر كار مي‌كنيد، هرچه كار بيشتري بلد باشيد، بيشتر دل‌تان به حال اتفاقاتي كه مي‌افتد مي‌سوزد و بيشتر به كنار رانده مي‌شويد!

** فدراسيون يا كادر فني تيم‌هاي ملي پايه قدر زحمت‌هاي شما را نمي‌دانست؟

من در كادر فني تيم‌هاي ملي اگرچه مربي دروازه‌بان‌ها بودم اما كار دستياري هم انجام دادم. هر موقع بازيكني روي زمين مي‌افتاد هم‌زمان يا قبل از پزشك بالاي سرش بودم و... . دلم از اين مي‌سوزد كه همه اين كارها را كردم اما هيچ كدام از آنها پس از اين 10 سال ديده نشد و آن زمان با وجود نقش كاربردي كه در كادر فني داشتم هيچ وقت اعتراضي نداشتم اما باز نام مربي دروازه‌بان‌ها روي من بود!

** چرا ديگر با علي دوستي‌مهر ادامه نداديد؟ شما ارتباط خيلي خوبي با هم داشتيد!

بله در اين سال‌ها جدا از مسايل كاري مثل دو برادر كنار هم بوديم و حتي ارتباط خانوادگي هم داريم. اما جدايي از كادر فني دوستي‌مهر نظر ايشان بود. ايشان گفت پس از 19 سال كنار هم كار كردن الان وقت جدايي رسيده و فكر مي‌كنم هر كسي بايد مسير خودش را برود.

** شما براي مربيگري در رده بزرگسلان و تيم‌هاي باشگاهي مدارج علمي را طي كرده‌ايد؟

بله، دوره‌هاي مربيگري متعددي را گذرانده‌ام. مدرك مربيگري A، B، C را دارم. يك دوره تخصصي مربيگري دروازه باني 14 روزه در آلمان زير نظر كلاوس تام‌فورده گذرانده‌ام كه مربي آندرياس كوپكه بود. يك دوره مربيگري توجيهي از طرف فيفا در تهران برگزار شد كه مدرس آن هانس‌ليترت از اتريش بود. دو دوره مربيگري تخصصي جوانان به مدت 14 روز هم در ايران با حضور استفان‌ كنس‌تان‌تين انجام شد كه در آن هم شركت كردم. يك دوره مربيگري زير نظر هانس مربي تيم جوانان آژاكس به مدت 10 روز برگزار شد كه آن را هم گذراندم.

** در اين 10 سال مربيگري دروازه‌بانها در تيم‌هاي ملي و همچنين سال‌هاي قبل از آن كدام دروازه‌بان‌ها از سنين پايه زير نظر شما آموزش ديدند؟

دروازه‌بان‌هاي زيادي بودند اما اگر بخواهم از آنهايي كه پيشرفت خوبي داشتند و مطرح شدند نام ببرم مي‌توانم بگويم وحيد طالب‌لو، سيدمهدي رحمتي، سوشا مكاني، وحيد شيخ‌ويسي، رضا محمدي، عليرضا بيرانوند، ايمان صادقي، سيدحسين حسيني، فرزين گروسيان، هادي ريش‌اصفهاني و مهدي اميني دروازه‌باناني بودند كه بنده در تيم‌هاي پايه ملي و تيم‌هاي استقلال، بانك‌ ملي و منتخب تهران به كمك ديگر مربيان زحمتش خدمت‌گزار آنها بودم.

** با سبقه‌اي كه شما در كار آموزش و پرورش دروازه‌بان‌ها داريد، روند آموزشي و تربيتي دروازه‌باني در فوتبال ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

روند كار آموزش دروازه‌باني در ايران اصلا مناسب نيست. براي آموزش دروازه‌باني بايد روي خصوصيات خاص آنها متمركز شد و با هر دروازه‌بان متناسب با خود او كار كرد در حالي كه متاسفانه با دروازه‌بان‌ها بيشتر كارهاي عمومي مي‌شود و اين يك ضعف بزرگ در آموزش دروازه‌بان‌هاي ايران است.

** يعني آنها اعتقادي به كار تخصصي ندارند؟!

خيلي از مربيان براي تمرين دادن و ارتقا سطح دروازه‌بان‌ها تمرينات عمومي دارند در حالي كه اين كافي نيست. كار كردن روي خصيصه‌هاي دروازه‌بان‌ها هم اولويت بندي داشته چون هر دروازه‌بان مسايل منحصر به خودش را دارد. البته اين‌ بخشي از مشكلات است و اساسا روند آموزشي و پرورشي دروازه‌باني فوتبال با آسيب‌هاي ريشه‌اي و ساختاري مواجه است.

** اين آسيب‌هاي ريشه‌اي و ساختاري چيست؟ كمي بيشتر توضيح دهيد؟

عمده مشكل فوتبال ما آموزش مربيان است. معتقدم بايد آموزش مربيان در اولويت باشد تا آنها با تفكر و علم جديد مدام در حال آشنايي باشند. الكس فرگوسن پس از بيست و چند سال مربيگري همچنان مي‌آيد و مسابقات مختلف را مي‌بيند چون معتقد است هنوز مي‌تواند نكات جديدي ياد بگيرد. من ديپلمم را 20 سال پيش گرفتم اما آيا سطح آموزش ديپلم 20 سال پيش با ديپلم الان يكي است؟

** يك دروازه‌بان را تا چند سالگي مي‌توان آموزش داد و از چه زماني مشخص مي‌شود او دروازه‌بان خوبي مي‌شود يا خير؟

يك دروازه‌بان اگر قرار باشد دروازه‌بان خوبي باشد تا سن 14، 15 سالگي تكليف مشخص مي‌شود. از اين سن به بعد ديگر نمي‌توان چيز زيادي به او آموخت. اما متاسفانه در همين سنين و پيش از آن بايد آموزش دقيقي به او داد. متاسفانه از يك بچه‌ 10، 11 ساله مي‌خواهند شيرجه بزند در حالي كه اين اشتباه است. تازه به او مي‌گويند بايد روي چمن مصنوعي شيرجه بزند! آن بچه‌هاي بيچاره هم يا آسيب مي‌بينند يا سرخورده شده و اين رشته را ترك مي‌كنند. نمي‌دانيد سالانه چقدر استعداد فقط بخاطر همين اشتباه‌ها هدر مي‌رود. متاسفانه سيستم آموزش در سنين پايه را كاملا رها كرده‌اند.

** دانيال داوري را چگونه ديديد؟

من دانيال داوري را چندان دروازه‌بان مطمئني نديدم. متاسفانه در ممكلتي كه فوتبال صرفا نتيجه‌گرا دارد، كار سازندگي نمي‌شود. اگر سيستم آموزش و پرورش دروازه‌بان‌ها در ايران به درستي اجرا شود، استعدادهاي فوق‌العاده‌اي وجود دارند كه مي‌توانند رشد چشمگيري داشته باشند. البته دانيال داوري دروازه‌باني تكنيكي خوب بوده و استايل مناسبي دارد. او ويژگي‌هاي مثبت زيادي هم دارد اما حرف من اين است كه برخي از دروازه‌بان‌هاي داخل ايران چيزي كمتر ندارند و مي‌توانند فوق‌العاده باشند.

** چه كساني در ايران از داوري بهترند؟

باور كنيد با همه تجربه‌ام مي‌گويم حتي عليرضا بيرانوند هم به لحاظ تخصص دروازه‌باني چيزي كمتر از دانيال داوري ندارد. به نظر سرمربي تيم ملي بهتر بود در بازي با لبنان به حامد لك هم فرصت حضور مي‌داد.

** اما كارلوس كي‌روش همانطور كه شما اشاره كرديد چندان اعتقادي به سيستم آموزش و پرورش بازيكنان در باشگاه‌هاي ايران ندارد؟!

كي‌روش حق دارد نسبت به آموزش و سطح فني فوتبال باشگاهي ما گله‌مند باشد چون مشكل از مربيان است. پيش از آنكه نوع آموزش بازيكنان تغيير كند، مي‌بايست نوع آموزش مربيان تغيير كرده و آنها مدام به روز باشند. بنابراين معتقدم مشكل اصلي فوتبال ايران ساختار آموزشي آن است كه بايد تغيير كند. ضمن اينكه بايد بپذيريم كارآموزشي بيشتر در سنين پايه انجام مي‌گيرد و كمتر بتوان وضع فني بازيكن بزرگسال را تغيير داد.مثلا دروازه‌باني مثل رحمان احمدي شخصيت فني‌اش شكل گرفته و هيچ مربي نمي‌تواند تاثير چنداني روي او و امثال او داشته باشد.

** بنابراين نمي‌تواند به راحتي به محصول اين باشگاه‌ها هم اعتماد كند؟

قبول دارم. كي‌روش به دروازه‌بان‌ها و بازيكنان داخلي كمتر اعتماد مي‌كند چون به سيستم آموزشي آنها انتقاد دارد. سيستم آموزشي در باشگاه‌ها رويه چندان درستي ندارد و بعضا حتي سيستمي هم نيست. او درباره دانيال داوري اميدوار است كه اين دروازه‌بان به سبك آلمان‌ها آموزش ديده باشد.

** پس به او حق مي‌دهيد داوري را انتخاب كند؟

استفاده از يك دروازه‌بان به اعتقاد سرمربي برمي‌گردد. وقتي كي‌روش به دانيال داوري اعتقاد دارد طبيعتا ساير بازيكنان هم او را مي‌پذيرند. اينكه بگوييم اين دروازه بان بهتر از آن دروازه‌بان است، لزوما نبايد در تيم اجرا شود چون استفاده از يك دروازه‌بان در تركيب بايد با اعتقاد سرمربي تيم همراه باشد.

** شما مربي رحمتي بوديد و الان اعتقاد داريد او بايد براي جام جهاني به تيم ملي برگردد؟

اگرچه بازگشت سيدمهدي رحمتي به تيم ملي و بازي دادن به حامد لك دروازه تيم ايران را مطمئن‌تر مي‌كند اما الان همه دانيال داوري را در تيم ملي قبول دارند و اين با اعتقاد سرمربي تيم همراه است.

** دروازه‌بان‌هاي جديدي كه پيش از تشكيل تيم ملي نوجوانان استعداديابي كرديد چگونه بودند؟

براي جام جهاني امارات 176 دروازه‌بان استعداديابي شدند. دروازه‌بان‌هاي خوبي ميان آنها بود و فكر مي‌كنم از آن جمع 20 دروازه‌بان پتانسيل حضور در ليگ برتر را هم داشتند.

** مهدي اميني دروازه‌بان تيم نوجوانان در جام جهاني امارات اشتباهاتي داشت، قبول داريد؟

اشتباه‌هاي دروازه‌بان‌ها در سنين پايه طبيعي است. اگر زمان به عقب برگردد من در جام جهاني نوجوانان امارات باز هم از مهدي اميني درون دروازه تيم ملي استفاده مي‌كنم.

** با همه دلخوري‌هايي كه از كارتان داشتيد اگر پيشنهاد خوبي براي مربيگري دروازه‌باني در تيم اميد يا تيم‌هاي باشگاهي داشته باشيد، آن را مي‌پذيريد؟

اين مسيري است كه من طي كردم و قطعا اگر پيشنهاد خوبي داشته باشم مي‌پذيرم.

** با اين انتقاداتي كه نسبت به سطح آموزشي مربيان كرديد، دوست داريد با كدام مربيان كار كنيد؟

دوست دارم با كسي كار كنم كه از او چيزي ياد بگيرم.

** مي‌خواهيد در رده بزرگسالان مربيگري كنيد؟

من سال‌ها در رده پايه كار كردم و واقعا خسته شدم و همانطور كه گفتم با بي‌توجهي‌ها و مشكلاتي بعدي هم مواجه بودم. الان تمايل دارم مربيگري بزرگسالان را انجام دهم چون هم مدارج علمي را طي كرده و همه سابقه اين كار را دارم.

** در پايان اگر صحبت بيشتري داريد بفرماييد؟

از آقاي كفاشيان تشكر مي‌كنم كه هر موقع مشكلي بود به واسطه آقاي طباطبائيان سرپرست سابق تيم جوانان، كمك مي‌كرد و در اين چند سال اگر دغدغه‌هايي بود، با آغوش باز پذيرفتند.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن