تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804097090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان قزوين در معرض ابتلا به ديابت/ همه راه ها به سبك زندگي ختم مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استان قزوين در معرض ابتلا به ديابت/ همه راه ها به سبك زندگي ختم مي شود
قزوين - خبرگزاري مهر: ديابت يكي از اصلي ترين بيماري هايي است كه درمان آن، هزينه هاي مالي و جاني گزافي را به مردم كشور به ويژه استان قزوين تحميل كرده و سالانه بخش قابل توجهي از سرمايه هاي اجتماعي كشور هزينه درمان و كنترل اين بيماري مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر "اميد به زندگي" و طول عمر گذشته از اين كه يكي از معيارهاي سنجش سلامت و به تبع آن پيشرفت در هر جامعه اي است؛ همواره يكي از شيرين ترين آرزوهاي انسان ها نيز بوده چنان كه همين آرزوي شيرين، يكي از اصلي ترين غريزه هاي حفظ و ادامه حيات است.

تصادفات، جنگ و بيماري سه عامل اساسي هستند كه آرزوي شيرين اميد به زندگي را تهديد مي كنند، اما در كشور ما بيماري، به ويژه در اين چند دهه اخير بيش از هر عامل ديگري نمود داشته است.

سوانح جاده اي نيز همچنان جايگاه ويژه خود را دارند، بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان ها بيش ترين آمار مرگ و مير ايرانيان را به خود اختصاص داده اند و در اين ميان ديابت اوضاع متفاوت تر و البته حادتري دارد؛ زيرا گذشته از اين كه خود نوعي بيماري خطرناك محسوب مي شود، مي تواند زمينه ساز بروز بيماري هاي ياد شده و البته نابينايي و قطع عضو نيز شود اما متاسفانه آمار شيوع اين بيماري خطرناك و پرهزينه در كشور و به تبع آن استان قزوين، نگران كننده است.

آمارها نشان مي دهد تا 20 سال پيش آمار مبتلايان به ديابت در ايران 600 هزار نفر بود كه همان زمان نيز اين تعداد بسيار بالا محسوب مي شد؛ اما اكنون اوضاع بسيار وخيم تر شده چنانكه اين آمار در سال هاي اخير به رقم وحشتناك بين 4 تا 6 ميليون نفر رسيده كه نشان مي دهد موج ديابت در كشور به سرعت درحال پيشرفت است و در اين بين استان قزوين نيز از اين مسئله دور نيست و با گسترش اين بيماري در قزوين، بخش قابل توجهي از سرمايه هاي اجتماعي استان در معرض خطر ديابت قرار دارد.

زنده باد شيريني؛ مرده باد ميوه!

بلوار ميرداماد قزوين، جايي كه يك واحد شيريني فروشي بسيار شيك و مدرن در جوار يك واحد ميوه فروشي كاملاً شلخته و بهم ريخته قرار دارد و اين حسن مجاورت مي تواند معيار بسيار خوبي براي سنجش سليقه و سلامت غذايي شهروندان قزوين در رابطه با بيماري ديابت باشد.

اين دو فروشگاه از نظر استقبال مشتري ها و ميزان فروش، فاصله معناداري با يكديگر دارند، فروشگاه شيريني با بهره گيري از انواع و اقسام رولت ها، كيك خامه اي و ليمويي و قيمت هاي گزافي كه براي هر يك از اين اقلام تدارك ديده به نسبت ميوه فروشي با سود و فروش بيشتري روبروست، در عوض واحد ميوه فروشي با فروش جزئي و مشتريان اندك در وضعيتي متضاد با شيريني فروشي قرار دارد.

اما تفاوت قيمت هاي اين دو فروشگاه نيز جالب است، هر كيلو كيك خامه اي از قيمت 7500 تا حتي كيلويي 15 هزار تومان و رولت ها نيز از قيمت كيلويي 10 هزارتومان آغاز مي شود تا مبلغ بالاتري كه البته سقف مشخصي ندارد، ادامه مي يابد! در عوض هر كيلو سيب، هندوانه، گلابي، كيوي و... تقريباً با يك دهم اين اقلام به فروش مي رسد، اما باز هم استقبال چنداني از خريد ميوه نمي شود و مردم ترجيح مي دهند تا اقلام پذيرايي در مهماني ها و مناسبت هاي مختلف، بيشتر شيريني باشد، به همين ترتيب ميوه فروشي هاي قزوين به نسبت تعداد خريداران و نيز ميزان خريد از شيريني فروشي ها، تقريباً بي مشتري و كساد هستند.

چرا قند بدن تان را با ميوه جات تامين نمي كنيد؟ آيا از ابتلاي به ديابت، سرطان، بيماري هاي قلبي، نابينايي و قطع عضو ترسي نداريد؟

زماني كه از خريداران مشتاق شيريني سئوالاتي از اين دست مي پرسيم، مي گويند كه ديابت و سرطان را مي شناسند ولي چندان از عوارض آن آگاهي ندارند، از طرفي بسياري از شهروندان اين گونه تصور مي كنند كه بيماري هاي ياد شده هميشه براي ديگران است و گويا آنها در يك حاشيه امنيتي قرار دارند و هرگز با وجود رژيم هاي غذايي مخرب و كم تحركي به ديابت مبتلا نمي شوند.

غذاي چرب يك افتخار است

در اين بين گذشته از بسياري از عادات غذايي مخرب، برخي از سنت هاي مربوط به آشپزي نيز در عرف ما مخرب و ممكن است منتهي به چاقي و بيماري هاي تابعه آن چون ديابت و بيماري هاي قلبي شود چنان كه اگر در وعده غذايي، ميزان روغن استفاده شده اندك باشد و كالري كمتري به بدن برسد و در نتيجه غذا چاق كننده نباشد، تصور عامه ما اين است كه يقينا آشپز بي سليقه، كار خود را بلد نيست و يا دچار خست است.

بنابراين چرب بودن غذا و به طور كلي هر خوردني ديگري در فرهنگ ما حتي طعم هم نيست؛ بلكه فراتر از آن يك ارزش سنتي محسوب مي شود، در كنار عادات غذايي مخرب در مصرف بي رويه شيريني جات و امثال آن كه يك مسئله فردي است همين سنت هاي اجتماعي نيز في نفسه بيماري زا هستند، مصرف روزانه كله پاچه، آبگوشت، قيمه، كباب و... به طور سنتي يك عادت مطلوب و نمايانگر وضع اقتصادي خوب و طبقه اجتماعي بالاي فرد محسوب مي شود، اما مصرف كاهو و ساير سبزيجات و مواد كم كالري نمايانگر فقر و طبقه اقتصادي پايين است.

دكتر سيد سعيد اسكويي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين در رابطه با تاثير عامل چاقي در ايجاد ديابت به خبرنگار مهر مي گويد: از ميان همه عواملي كه در شكل گيري بيماري ديابت دخيل هستند؛ اعم از اضافه وزن، ژنتيك، تغذيه و... چاقي و عدم تحرك شهروندان مهم ترين آنها محسوب مي شود.

همه راه ها به سبك زندگي ختم مي شود

هر چند كه ديابت امروزه مبتلابه بسياري از كشورهاي جهان از جمله كشورهاي صنعتي نيز هست با اين وجود معمولا از اين بيماري به عنوان يك بيماري جهان سومي و يا بيماري شايع در كشورهاي در حال توسعه ياد مي شود.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين در اين رابطه اظهارداشت: ديابت يك بيماري واگيردار نيست كه مربوط به مسائل ديگري باشد، بلكه بيماري اي است كه بيش از هر چيز با سبك زندگي افراد مرتبط است؛ چرا كه مسائلي نظير عادت غذايي مناسب، انجام ورزش روزانه و... كه بيش از هر چيز در كاهش ابتلا به ديابت نقش دارند؛ اساسا در مقوله اي به نام سبك زندگي يا lifestyle مي گنجند.

اسكويي تصريح كرد: هر چند كه كشورهاي پيشرفته صنعتي نيز با معضل ديابت دست به گريبان هستند؛ اما مواردي نظير كم تحركي و عادات غذايي نامناسب، بيشتر در كشورهاي در حال توسعه مشاهده مي شود تا كشورهاي توسعه يافته صنعتي كه به تحرك و تغذيه بيشتر اهميت مي دهند.

خانم هاي شهرنشين بيشتر در معرض ابتلاي ديابت قرار دارند

بر اساس اعلام بخش آمار معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين، ميزان شيوع ديابت در استان قزوين تقريباً شبيه الگوي كشوري است، چنان كه آمارها نشان مي دهد شيوع ديابت در افراد بالاي 25 سال در استان قزوين10.8 درصد است كه اين آمار در خانم ها 12 درصد و در آقايان9.6 درصد و در روستاهاي استان نيز ميزان شيوع ديابت در افراد بالاي 30 سال چهار درصد است.

با تاملي در آمارها درمي يابيم كه اولا افرادي كه در مناطق روستايي استان قزوين زندگي مي كنند در مقايسه با شهروندان، بسيار كمتر به ديابت مبتلا مي شوند و اين موهبت بيش از هر چيز درست برعكس زندگي شهري، به تغذيه مناسب و تحرك كافي روستائيان بازمي گردد و درثاني در شهر نيز خانم ها به دليل كم تحركي به نسبت آقايان، بيش از آنها در معرض ابتلاي به ديابت قرار دارند، بنابراين خانم هاي شهرنشين قشري هستند كه در رديف اول مبتلايان به ديابت قرار دارند.

از ورزش تنها دعواي دايي و مايلي كهن را درك كرده ايم

در اين بين كارشناسان سلامتي بارها از ورزش با عنوان قاتل بيماري ها و ضامن سلامتي انسان ها ياد كرده اند اما آنچه كه از رويكرد جامعه ما به ورزش عيان است نشان از آن دارد كه ما اين توصيه ها را چندان جدي نگرفته ايم.

ايرج دهقان نژاد مربي بدنسازي و كارشناس تغذيه با انتقاد از رويكرد غلط به ورزش در جامعه، مي گويد: مردم در جامعه ما نه تنها ورزش نمي كنند بلكه بدتر از آن، درك و تصور درستي نيز از ورزش ندارند. متاسفانه بسياري ورزش را در شرط بندي، فحاشي و كري خواندن و يا حاشيه هايي از اين دست خلاصه كرده اند كه ببينند علي دايي و مايلي كهن چگونه كنار زمين با هم درگير شدن و ... .

وي ادامه مي دهد: بسياري از افراد يك درصد هم به اين فكر نمي كنند كه اولا ورزش فوتبال را پي گيري كنند نه چيز ديگري و دوما و از آن فراتر خودشان هم به فوتبال يا يك ورزش ديگر بپردازند يا اگر فرصت و امكانات ندارند، دست كم روزانه 10 دقيقه نرمش كنند كه انجام دادنش از عهده هر فردي برمي آيد، اما متاسفانه ما حتي تا اين حد نيز براي ورزش در زندگي برنامه نداريم.

دهقان نژاد با اشاره به اين موضوع كه بيگانگي ما از سطح حداقلي ورزش يكي از اساسي ترين عوامل شيوع بيماري در خانواده هاي ايراني است، مي افزايد: در هر خانه انواع و اقسام لوازم تجملاتي لوكس و غيرضروري وجود دارد اما به طور كلي با وسايلي چون ترازو، دستگاه فشارسنج، دستگاه تست قند خون و... كه مي تواند براي سلامتي ما بسيار مفيد باشد، بيگانه ايم.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين نيز با اشاره به اين مطلب كه بايد اين سبك زندگي ماشيني و ميل مفرط به عدم تحرك را كنار بگذاريم، بيان كرد: در حال حاضر با نظارت به غربال گري تمام افراد بالاي 30 سال در روستاها مي پردازيم و پس از آن نيز اين برنامه را در شهرها پياده خواهيم كرد اما فراتر از همه اين مسائل مردم، بايد مراقب سبك زندگي خود يعني تحرك و تغذيه مناسب باشند كه رعايت نكردنش منتهي به بيماري ديابت مي شود.

انتخاب سلامت يا بيماري منوط به سبك زندگي

از هر پنج نفر ايراني يك نفر مبتلا و يا در معرض ابتلا به ديابت است، (11 درصد ايرانيان) كه متوسط هزينه هر فرد ديابتي ۴۱۴ دلار است. بنابراين اگر روزي از ميهمانان خود كمتر با شيريني و بيشتر با ميوه هايي چون انجير و كشمش و هندوانه كه هم ارزان تر است و هم خوش مزه تر و هم مفيد تر پذيرايي كرديم، اين خست به خرج دادن و بي احترامي به مهمان نيست.

اگر در روز تولد عزيزانمان به جاي خرج هاي تجملاتي، دستگاه تست قند خون، ترازو و ساير لوازم ورزشي و پزشكي به وي هديه داديم، بي سليقگي نيست، بلكه اوج احترام نسبت به سلامت يك انسان است. چرا كه به اين شيوه به او نشان داده ايم كه سلامتي اش براي ما مهم است.

همچنين گذشته از فرهنگ سازي، در صورت داشتن فعاليت جسمي يك و نيم ساعته در هفته، استرس كمتر و استفاده از ميوه‌ها و غلات بيشتر مي ‌توانيم تا 80 درصد خود را در برابر بيماري ديابت مقاوم كرده و از ديابت پيشگيري كنيم.

هرچند ديابت بيماري دردناك و صعب العلاجي است اما اگر آموزش خوبي به بيماران ديابتي داده شود تا 70 درصد آنها به بيماري ها و عوارض ناشي از ديابت دچار نخواهند شد و در صحت و سلامت زندگي خواهند كرد، بنابراين دردناكي اين بيماري هرگز بدين معنا نيست كه راه طول عمر و رهايي از عواقب بيماري بر مبتلايان ديابت سد شده باشد.

سخن پاياني آن كه ديابت، عوارض و هزينه هايش و در نقطه مقابل سلامتي، لذت و بهره هايش مي تواند تا حد بسيار زيادي انتخاب خود ما باشد؛ چرا كه اين ما هستيم كه با سبك زندگي، بيماري ها يا سلامت را دعوت مي كنيم تا با همراه باشد و چه بهتر كه دومي را با انتخاب و اعمال يك سبك زندگي سالم برگزينيم.

ديابت را جدي بگيريم و با تغذيه مناسب و ورزش سلامت خود و خانواده هايمان را تضمين كنيم.

گزارش: هاشم الله ياري

كد خبر: 2195591

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۱۰:۱۰

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن