تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819849680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عمان؛گورستان ناوهاي آمريكايي‌/تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: عمان؛گورستان ناوهاي آمريكايي‌/تصاوير
نيروي دريايي ارتش با در اختيار داشتن تجهيزات مدرني در حوزه سطحي، زيرسطحي و بالگردهاي رزمي و شناسايي، در صورت حماقت احتمالي آمريكايي‌ها، دريايي عمان را براي ناوها و تفنگداران آنها به گورستان تبديل خواهد كرد.
تسنيم: محمدجواد ظريف وزير امور خارجه 12 آذرماه در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران حضور پيدا كرد و در نشستي حدوداً 3ساعته به بيان نقطه نظرات خود در حوزه انرژي هسته‌اي و سياست خارجي و... پرداخت.

ظريف در اين نشست و در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان اعلام داشت:"بايد بگويم غربي‌ها از 4 تا تانك و موشك ما نمي‌ترسند. آيا شما فكر كرده‌ايد آمريكا كه با يك بمبش مي‌تواند تمام سيستم‌هاي نظامي ما را از كار بيندازد، از سيستم نظامي ما مي‌ترسد؟".

اين سخنان وزير امور خارجه با واكنش‌هاي مختلفي همراه بود و در اولين اقدام 35 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ظريف تذكر دادند.

سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) در واكنش به اين سخنان وزير امور خارجه اعلام كرد كه وي تخصص لازم را در امور امنيتي و دفاعي ندارد.

با توجه به اين سخنان وزير امور خارجه در سلسله گزارش‌هايي به بررسي بخشي از توان نظامي جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد.

متن كامل بخش اول اين سلسله گزارش‌ها كه به بررسي توان نظامي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه و به‌خصوص در خليج فارس و تنگه هرمز پرداخته بود را "اينجا" بخوانيد.

*** مقدمه

پس از جنگ تحميلي به‌تدريج روند نوسازي تجهيزات و استفاده از فناوري بومي در دستور كار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت تا ميزان وابستگي به تسليحات غربي و شرقي به حداقل خود برسد.

در اين راستا كليه واحدهاي نيروي هوايي، زميني، دريايي و بسيج مردمي كنار يكديگر وظيفه دفاع از تماميت ارضي جمهوري اسلامي را به‌عهده گرفتند و هريك بنا به تناسب و استراتژي مربوطه موظف به اجراي امور خود هستند.

در اين بين اهميت يك نيروي دريايي توانمند يا به‌عبارتي ديگر حضور مقتدر در دريا يا نيروي دريايي راهبردي ويژه است.

در جهان نيروي دريايي به‌‌عنوان يكي از عوامل مهم نظامي و اقتصادي، مورد نظر بوده و ابرقدرت‌ها جهت حفظ سلطه خود بر جهان، سعي كرده‌اند تا با ايجاد يك نيروي دريايي قوي، امور نظامي و اقتصادي جهان را تحت سيطره خود قرار دهند.

جمهوري اسلامي ايران نيز براساس منويات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم تشكيل يك نيروي دريايي راهبردي اقدامات گسترده‌اي را هم در حوزه سخت‌افزار و هم نرم‌افزار در راستاي تشكيل يك قوه دريايي در نيروهاي مسلح انجام داد.

مقابله با زورگويان غربي و شرقي و تهديدات آنها و حفظ كيان اسلامي در حوزه دريا با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران داراي حدود 5800 كيلومتر ساحل و بيش از 30 هزار كيلومتر مربع نوار ساحلي است، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

بر اين اساس، براي جلوگيري از انجام مأموريت‌هاي موازي در سواحل و آب‌هاي مرزي كشورمان شرح وظايف جداگانه‌اي براي ارتش و سپاه در حفظ و حراست از دريا تعريف شد كه حفظ و تأمين امنيت خليج فارس و مرزهاي آبي آن به‌عهده سپاه و فراتر از آن به‌علاوه درياي خزر به‌عهده ارتش گذاشته شد.

*** نيروي دريايي ارتش

با پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357، تحول عظيمي در نيروي دريايي ايجاد و در راستاي خود كفايي آموزشي، اعزام دانشجو به صورت همگاني به خارج از كشور متوقف و دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) با چهار دانشكده ناوبري و فرماندهي كشتي، مهندسي برق و الكترونيك و مخابرات دريايي، مهندسي مكانيك دريايي و رشته مديرت و كميسر دريايي تاسيس شد. مراكز آموزش‌هاي تخصصي در انزلي و رشت توسعه يافتند و دانشكده فرماندهي و ستاد نيروي درياي پا گرفت.

با شروع جنگ تحميلي،‌ نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران هرگز در مقابل تهاجم نيروهاي عراق غافلگير نشد بلكه در هفتم آذر ماه 1359 با انهدام سكوهاي نفتي البكر و الاميه و محاصره كامل دريايي بنادر بصره، فاو و ام القصر و محروم كردن كامل آنها از دريا، تا پايان جنگ به نبرد با هواپيما و بالگردهاي دشمن در دريا پرداخت و در مدت هشت سال جنگ تحميلي، نيروي دريايي ده هزار فروند كشتي تجاري را به بنادر ايران اسكورت كرد كه در اين بين تنها چند صد فروند آن‌ها مورد اصابت موشك‌هاي هواپيماي دشمن قرار گرفتند.

اين، كارنامه بسيار درخشاني در جنگ‌هاي دريايي قلمداد مي‌شود و از سويي امنيت خطوط مواصلات دريايي خليج فارس، درياي عمان و شمال اقيانوس هند را همواره برقرار كرد.

در 29 فروردين 1367، ناوگان نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در نبردي نابرابر با نيروهاي دريايي و هوايي آمريكا در خليج فارس شركت كرد كه هر چند به غرق شدن ناوشكن سهند و ناوچه جوشن انجاميد ولي ضرباتي كه نيروي دريايي آمريكا متحمل شد (از جمله اصابت مين به ناوشكن ساموئل بي رابرتز، غرق شدن يك فروند كشتي لجستيكي و سرنگوني يك فروند بالگرد آمريكايي) در نبردهاي منطقه‌اي كم سابقه بوده است.

در اينجا به بخشي از توانايي‌هاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اشاره مي‌كنيم.

نيروي دريايي ارتش با ايجاد پايگاه‌هاي متعدد در سواحل درياي عمان و سواحل درياي خزر توانسته نه تنها به آباداني مناطق مذكور كمك كند بلكه به تمركز نقطه به نقطه تجهيزات اين نيرو كمك كند.

در كنار پايگاه‌هاي نيروي دريايي ارتش، نيروي انساني نيز تحت آموزش‌هاي سنگين و پيچيده‌اي قرار مي‌گيرند تا در نهايت كارآزموده باشند و البته نمونه آن را مي‎توان در مركز آموزش تفنگداران دريايي منجيل ديد كه به منظور تامين نيروي انساني مورد نياز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در بخش عمليات هاي ويژه دريايي (آبخاكي) تاسيس شده است.

اما تجهيزات نيروي دريايي ارتش به منظور حفظ و حراست از كيان جمهوري اسلامي ايران به خصوص در سواحل درياي عمان و درياي خزر بايد متناسب با شرايط عمق و برد عمليات باشند و با توجه به اينكه برنامه‌هاي نيروي دريايي ارتش به عنوان نيرويي راهبردي در فراتر از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران تعريف شده است،‌ اين نيرو نيازمند تجهيزاتي سنگين، دقيق و بسيار پيشرفته است كه در ذيل به بخشي از آنها اشاره مي‌كنيم:

1-يگان هوادريا:

هوا دريا يكي از يگان‌هاي عملياتي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است كه از اسكادران‌هاي بال ثابت، بالگرد و هواناو تشكيل شده است.

2-يگان هواناو يا هاوركرافت:

هواناوها شناورهاي دوزيستي هستند كه هنگام پرواز، بر روي لايه‌اي از هوا معلق بوده و بر سطوح مختلف مانند خشكي، دريا، باتلاق، مرداب و برف حركت مي‌كنند و توسط سامانه‌هاي جلو برنده در نزديكي سطح پرواز كرده و در فعاليت‌هاي عملياتي، گشت‌زني، نجات، مسافربري و لجستيك مورد استفاده قرار مي‌گيرند، به همين دليل در جاهايي كه خيلي از شناورهاي دريايي نمي‌توانند در آن حضور داشته باشند، هواناو به راحتي از آب، وارد خشكي شده و از خشكي بر روي دريا و يا مرداب بدون نياز به اسكله حركت مي‌كند.

نخستين هواناو ايران به صورت آزمايشي در دوران دفاع مقدس ساخته و آزمايش‌هاي ميداني اوليه آن در درياچه مهارلو انجام گرفت كه نتايج اميدواركننده‌اي در پي داشت و بدين ترتيب نخستين هواناو ايران در پژوهشكده اثرسطحي فارس طراحي و با نام «يونس 10» به بهره‌برداري رسيد.

پس از ساخت «يونس 10» طراحي نمونه بزرگتري به نام «يونس 21» با قابليت حمل 20 نفر آغاز شد. به موازات اين هواناو، طراحي و ساخت هواناوهايي با ظرفيت كمتر نيز آغاز شد كه در اين زمينه مي‌توان به طراحي و ساخت هواناو «يونس 1» با ظرفيت حمل 2 نفر اشاره كرد. اين هواناو داراي سرعت و كارايي بسيار مطلوبي بوده و نمونه‌هاي متعددي از آن در بسياري از مناطق ساحلي و باتلاقي مورد آزمايش قرار گرفته است.

هواناوهاي يونس 2 با ظرفيت حمل چهار نفر، يونس 6 با ظرفيت شش نفر و يونس 22 با قابليت حمل هجده نفر از ديگر شناورهاي ساخته شده در ايران محسوب مي‌شوند.

هواناو تندر با وزن 11 تن و برد 270 كيلومتر و حداكثر سرعت 93 كيلومتر بر ساعت از ديگر هواناوهاي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود.

سلاحي كه بر روي اين شناور قرار داده شده است موشك كروز ضد كشتي است. اين موشك به نوعي يكي از بهترين سلاح‌هاي مقابله با دشمن در نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به حساب مي‌آيد. برد اين موشك مي‌تواند از رادار موجي ميلي متري كه بر بالاي هواناو نصب شده براي هدايت بهره ببرد. اين موشك‌ها در مرحله بعدي براي هدايت از فناوري هدايت مادون قرمز و تلويزيوني استفاده مي‌كند.

3-يگان زيرسطحي‌ها:

از مهمترين بخش‌هاي نيروي دريايي ارتش كه يكي از بازوهاي توانمند اين نيرو محسوب مي‌شود حضور تعداد زيادي زيرسطحي پيشرفته در كلاس‌هاي مختلف است.

زيرسطحي‌ها و زيردريايي‌هاي فوق سنگين، سنگين و سبك نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران باعث شده است كه هم اكنون هيچ كشوري به خود جرات تعدي به مرزهاي كشورمان را ندهد.

*** زيردريايي‌هاي كلاس كيلو

نيروي دريايي كشورمان تعداد سه فروند زيردريايي فوق سنگين كلاس كيلو با نام طارق، نور و يونس را در اختيار دارد. موتور اين زيردريايي‌ها به شدت كم‌ صداست اين امر باعث مي‌شود تا سونار غيرفعال دشمن قادر به شناسايي زيردريايي نشود در ضمن بدنه‌ زيردريايي توسطي مواد خاصي پوشيده شده است كه باعث مي‌شود سونار فعال نيز همانند سونار غيرفعال در كشف زيردريايي دچار مشكل شود.

اين ويژگي‌ها باعث‌شده‌اند تا نيروي دريايي آمريكا لقب حفره‌ سياه را براي اين زيردريايي‌ برگزيند. اين كلاس زيردريايي قادر به حمل 18 اژدر و يا 24 مين است و قادر است موشك‌هاي سطح‌به‌هواي SA-N-Gremlin را نيز شليك نمايد.

اين زيردريايي‌ها برد عملياتي گسترده‌اي دارند و قادرند تا مدت‌ها زير آب بمانند و همانطور كه در رسانه‌ها نيز عنوان شد زيردريايي فوق سنگين يونس در بندر بمبئي هند پهلو گرفت تا حضور ايران در آبهاي بين‌المللي بسيار به چشم بيايد.

*** زيردريايي‌هاي كلاس غدير

زيردريايي‌هاي كلاس غدير حاصل اولين تلاش متخصصان كشورمان در ضمينه‌ي توليد زيردريايي ساحلي هستند.

اين زيردريايي از گونه‌ ساحلي است و براي عمليات‌هاي كوتاه برد، كاربرد دارد. اين زيردريايي شباهت‌هاي فراواني با زيردريايي كلاس P-4 كره‌ شمالي دارد. همچنين اين زيردريايي قادر به جابجايي كماندوها به نقاط مورد نظر، مين‌گذاري و شليك موشك و اژدر است.

به نظر مي‌رسد اين زيردريايي داراي دو مقر اژدر 533 ميليمتري باشد كه از اين مقر مي‌توان جهت شليك اژدر حوت و يا موشك‌هاي ضدكشتي بهره برد.

*** زيردريايي‌هاي كلاس نهنگ

زيردريايي‌ كلاس نهنگ حاصل دومين تلاش متخصصان داخلي جهت توليد زيردريايي بومي است. اين زيردريايي حاصل تلاش 220 محقق و حدود 1.2 ميليون ساعت كار تحقيقاتي و عملي است.

نهنگ در واقع يك زيردريايي كوچك ساحلي كه داراي قابليت ويژه‌ مين گذاري است. دو مقر اژدر كوچك در دو سمت اين زيردريايي وجود دارد كه از آن جهت شليك اژدرهاي سبك استفاده مي‌شود.

نهنگ مجهز به يك رادار جهت كاوش سطحي است. همچنين سطح آن توسط موادي خاص پوشيده شده كه كار كشف آن توسط سونار را دشوار مي‌سازد. مقامات كشورمان اعلام كرده‌اند كه اين زيردريايي به واسطه‌ مجهز بودن به سامانه‌هاي پيشرفته‌ الكترونيكي قادر است همزمان به شليك موشك و اژدر بپردازد.

*** زيردريايي‌هاي كلاس قائم

زيردريايي قائم نخستين زيردريايي نيمه سنگين ايراني است. گفته مي‌شود اين زيردريايي هم‌اكنون در دست ساخت است. گفته مي‌شود اين زيردريايي داراي تناژ جابجايي بالاي 1000 تن است. به گفته دريادار حبيب‌الله سياري قائم قادر به مين‌گذاري و شليك انواع مختلفي از اژدرها و موشك‌هاي ضدكشتي است. همچنين به گفته‌ وي اين زيردريايي قادر است در هر عمليات تهاجمي و تدافعي شركت كند.

*** زيردريايي‌هاي كلاس فاتح

در كنار ساخت زيردريايي‌هاي كوچك مانند نهنگ و همچنين زيردرياي‌هاي مرطوب مانند السابحات براي طراحي و ساخت زيردريايي هاي بزرگتر نيز اقدام شد كه تا كنون از دو نمونه در رده‌هاي وزني حدود 500 و حدود 1000 تن صحبت شده است.

زيرسطحي 527 تني فاتح به عنوان يك زيردريايي نيمه سنگين تلقي شده و تناژ آن در زيرسطح نيز 593 تن است. اين زيردريايي از نظر مشخصات عملياتي بسيار برتر از غدير بوده و توانايي حركت در عمق 200 متر را به صورت عادي داشته و بيشينه عمق قابل دستيابي براي آن نيز 250 متر است.

در طراحي اين زيردريايي متخصصان كشورمان سعي در حركت به سمت بهينه‌ترين حالت ممكن براي دستيابي به توانمندي رزمي بيشتر داشته‌اند از اين رو فاتح داراي 4 مقر پرتاب اژدرهاي 533 ميليمتري بوده و توانايي حمل 8 مين دريايي را نيز دارد.

فاتح توان دريانوردي به مدت 35 روز را دارد كه از اين نظر نيز بهبود چشمگيري نسب به زيردريايي غدير مشاهده مي شود. سرعت سطحي فاتح 20.35 كيلومتر بر ساعت و در حالت غوطه ور 25.9 كيلومتر بر ساعت است.

4-يگان شناورها:

*** كلاس ببر

اين ناوشكن قديمي بوده و امروز جاي خود را به ناوشكن‌هاي مدرن و بسيار پيشرفته بومي داده است.

*** ناوشكن جماران

جماران از مهمترين و بزرگ‌ترين پروژه علمي، فني و تحقيقاتي نيروي دريايي ارتش و از برترين دستاوردها و فناوري هاي اقتدارآفرين كشورمان است.

اين ناوشكن كه مجهز به انواع سامانه‌هاي پيشرفته موشكي و توپخانه‌اي است در مقايسه با ناوشكن‌هاي روز دنيا داراي برتري قابل ملاحظه‌اي است و با حضور در پهنه آب‌هاي بين‌المللي عمق استراتژيك جمهوري اسلامي ايران را تقويت خواهد كرد.

ناوشكن جماران داراي تجهيزات پيشرفته‌اي از قبيل سامانه‌هاي پردازشگر راداري، رادارهاي تاكتيكي هوايي، سطحي و زير سطحي، سيستم مقابله با جنگ‌هاي الكترونيكي و ضد الكترونيكي، سيستم كنترل آتش مجهز به انواع توپ‌هاي دريايي تمام اتوماتيك، لانچرها و انواع سامانه‌هاي موشكي سطح به سطح و سطح به هواي برد متوسط و برد بلند از جمله سامانه موشكي « نور»، سامانه‌هاي اژدرافكن، سيستم‌هاي پيشرفته كمپرسور هواي فشرده و اطفاي حريق، سيستم‌هاي رانش و كمك ناوبري نسل جديد،سامانه دفاع در برابر حملات هسته‌اي، شيميايي و ميكروبي و قابليت حمل و سوخت رساني به بالگرد (كه براي نخستين بار در يك ناوشكن ايجاد شده است) و ده‌ها قابليت رزمي و دفاعي ديگر اشاره كرد.

ناوشكن جماران نسبت به بسياري از ناوشكن‌هاي جهان از جمله ناوشكن‌هاي كلاس "واستر " پيشرفته‌تر است. ناوشكن جماران داراي سامانه‌هاي پردازش راداري، رادارهاي تاكتيكي سطحي، زير سطحي و هوايي، قدرت بالاي كنترل آتش، و مجهز به انواع سامانه‌هاي اژدرافكن و توپ‌هاي دريايي پيشرفته است و مي‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و كمك به سوخت‌رساني بالگردها، در مقابل تهاجم‌هاي هسته‌اي و ميكروبي نيز مقاومت كند.

ناوشكن جماران مجهز به موشك‌هاي ضد كشتي، سطح به هوا و نيز انواع اژدر و توپهاي دريايي از جمله فجر 27 به عنوان مدرن‌ترين توپ دريايي جهان است. ناوشكن جماران 94 متر طول و قريب 1500 تن وزن دارد و يك رادار پيشرفته نيز براي انجام هر چه بهتر ماموريت‌ها، روي آن نصب شده است.

اين ناوشكن مي تواند با سرعت 30 گره دريايي حركت كرده و 120 تا 140 پرسنل و خدمه نيز در آن فعاليت خواهند كرد.

*** كلاس الوند

شناورهاي كلاس الوند معروف‌ترين شناورهاي نيروي دريايي كشورمان هستند. از اين شناورها، تحت عنوان ناوهاي كلاس سام نيز ياد مي‌شود.

موتور و سيستم پيشران اين ناو دو موتور ديزلي به همراه دو توربين گازي است كه با دو محور توان را منتقل مي‌كنند.

البته چندي پيش نيز دو فروند ناو موشك انداز "نيزه" و "تبرزين" و يك فروند ناو لجستيك "سيرجان" به ناوگان نيروي دريايي ارتش ايران در بوشهر محلق شد.

در كنار ناوها و ناوشكن‌هاي مذكور بسياري از تجهيزات ديگر از جمله ناو خارك و زيرسطحي‌هاي ديگري هستند كه به همراه ناوشكن جماران دو قادر خواهند بود پاسخي كوبنده به هر نوع تهاجمي بدهند.

كاملا مشخص است كه چنين تجهيزاتي در كنار ايمان و مهارت بالاي نيروي انساني، آب‌هاي درياي عمان را به گورستاني براي آمريكايي‌ها تبديل خواهند كرد.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن