تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804815391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغازي بر پايان ماجراي يوسف القرضاوي!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آغازي بر پايان ماجراي يوسف القرضاوي!
قرضاوي كه گاهي به تمجيد از جمهوري اسلامي مي‌پرداخت و گاهي آن را تكفير مي‌كرد در ۲۰ آبان ۱۳۸۴، به رياست سازماني رسيد كه به «اتحاديه جهاني علماي اسلام» موسوم شده است، جايي كه در حقيقت نقطه شروع ماجراي قرضاوي است.


مجري برنامه «دين و زندگي»، اين روزها حال خوشي ندارد. پس از سقوط حكومت اخواني‌ها در مصر، قرضاوي كه روزگاري آرزوي سيادت بر الازهر، قديمي‌ترين و مشهورترين دانشگاه و مركز ديني جهان اهل‌سنت، را در سر مي‌پروراند، حالا بايد با بحران‌هاي متعددي روبرو شود كه ظاهراً از حد تحمل و توانايي اين پيرمرد 88 ساله خارج است. خبر اخراج رسمي او از هيئت علماي بزرگ الازهر، هفته گذشته در رسانه‌هاي جهان منتشر شد تا چالشي تازه را براي مدعي هدايت معنوي اخواني‌ها فراهم كند.

اميد به صعود با اخوان‌المسلمين

ماجراي فراز و فرود قرضاوي ارتباطي تنگاتنگ با اخواني‌ها دارد. پيش از آنكه مرسي و اخواني‌هاي مصر بتوانند قدرت را در اين كشور از آن خود كنند؛ قرضاوي يك كارشناس مذهبي در شبكه الجزيره بود كه برنامه‌اي پرطرفدار به نام «دين و زندگي» را اداره مي‌كرد.

او از همان زمان به داشتن تغييرات ناگهاني در رفتارهايش كه تطبيق شگفتي با سياست‌هاي قطري‌ها داشت، معروف بود. قرضاوي كه گاهي به تمجيد از جمهوري اسلامي مي‌پرداخت و گاهي آن را تكفير مي‌كرد در 20 آبان 1384، به رياست سازماني رسيد كه به «اتحاديه جهاني علماي اسلام» موسوم شده است، جايي كه در حقيقت نقطه شروع ماجراي قرضاوي است.

او از تريبون همين سازمان شروع به رشد كرد و در خلال كمتر از 5 سال به چهره‌اي رسانه‌اي در جهان اسلام مبدل شد كه حمايتي گسترده را از فلسطين آغاز كرده‌بود. قرضاوي آنقدر به اين مسئله اهميت مي‌داد كه با كوشش و پيشنهاد او در ماده 5 آيين‌نامه عضوگيري «اتحاديه جهاني علماي مسلمان»، هرگونه تعامل با رژيم صهيونيستي، موجب لغو عضويت اعضاي اتحاديه دانسته‌شد. اما وقتي مشكلاتي ميان حماس و ساير گروه‌هاي فلسطيني به وجود آمد، معلوم شد كه موضوع دفاع قرضاوي از مسئله فلسطين، در حقيقت دفاع از شاخه فلسطيني اخوان‌المسلمين، يعني حماس، بوده‌است.

فرصتي براي يك بازي دوسره

فرايند پيچيده دفاع از اخواني‌ها در مصر و فروپاشي نظام مبارك، شرايط تازه‌اي را براي قرضاوي مهيا كرد. او يك بازي دوسره را آغاز كرده‌بود كه در يك سر آن سياست‌هاي كلان قطر و عربستان سعودي و در سر ديگر آمال و آرزوهاي يك پيرمرد قرار داشتند: آرزوي دست‌يابي به يك كرسي معتبر در الازهر!

مقدمه براي آرزوي بزرگ

قرضاوي خيلي زود و در اثر چيزي كه آن را فشار دولت مي‌ناميد، مصر را ترك كرد و در قطر ساكن شد. او سهامدار شركت‌هاي تجاري مختلفي بود كه برخي از آن‌ها تجارت‌هاي مشكوكي را با رژيم‌صهيونيستي و سرمايه‌داران يهودي آمريكا انجام مي‌دادند، اما هيچ‌كدام از اين اعمال سبب نشد تا در موج انقلاب مصري‌ها، جايي براي شك و شبهه نسبت به او باز شود.

مرسي پس از رسيدن به قدرت به ديدار قرضاوي رفت تا پيرمرد را با تقديم يك مسند تازه خشنود كند. گمانه‌زني‌ها براي رياست او بر الازهر، نبض علمي جهان اهل‌سنت، آغاز شده‌بود و قرضاوي فكر مي‌كرد مسند نه چندان معتبر و تازه تأسيس رياست بر اتحاديه جهاني علماي اسلام، او را شايسته تكيه‌زدن به جايگاه افرادي نظير محمود شلتوت كرده‌است. براي رسيدن به اين آرزو يك مقدمه لازم بود: عضويت در هيئت علماي بزرگ الازهر.

همه چيز باب ميل پيش نرفت!

هيئت علماي بزرگ الازهر(هيئة كبار علماء الأزهر) بالاترين مرجع ديني وابسته با دانشگاه الازهر در مصر است. اين مجمع كه در سال 1963 و در پي قانون مشهور به 103 جمال‌عبدالناصر، منحل شد، با روي كار آمدن مرسي در 17 ژولاي سال 2012 دوباره احيا گرديد تا قرضاوي به عنوان يكي از اعضاي آن، يك گام به هدف خود نزديك شود؛ اما سقوط مرسي و استقرار دولت وابسته به نظاميان، معادلات قرضاوي را بر هم زد.

او حالا در بحراني ويژه گرفتار شده بود كه در يك طرف مي‌بايست با فتاواي خود موضوع حمايت از تروريست‌هاي حاضر در سوريه را نهادينه كند و از طرفي با دولت تازه استقرار يافته مصر به مقابله برخيزد. قرار گرفتن در دو ماجراي خاص كه در منظر سياسي كشور ميزبانش، قطر، سمت و سويي متفاوت داشتند.

سياست قطر در حمايت از دولت نظامي مصر، با آنچه قرضاوي به دنبالش بود مغايرت داشت و حتي شايعاتي مبني بر اخراج او از قطر هم منتشر شد؛ اما او خيلي زود با پادشاه جديد قطر به توافق رسيد و توانست مخالفت خود را با حكومت مصر، در ازاي ماندن در كنار تروريست‌هاي حاضر در سوريه حفظ كند. به اين ترتيب جنگ لفظي قرضاوي با الازهر بالا گرفت.

قرضاوي و جبهه‌اي به نام الازهر!

حقيقت آن است كه دانشگاه الازهر يك دانشگاه و نهاد دولتي در مصر است كه مسئولان آن از سوي مقامات دولتي تعيين مي‌شوند. پس از تغييرات جمال‌عبدالناصر در مصر و تغيير قانون اوقاف، الازهر به يك جزء مشخص از دولت مصر تبديل شد و استقلال خود را به طور كامل از دست داد. اين بود كه شيوخ الازهر در جريان هاي اخير و همپا با دولت جديد مصر به مخالفت با خشونت‌هاي ناشي از تحركات اخواني‌ها پرداختند و اين چيزي نبود كه براي قرضاوي قابل تحمل باشد.

جنگ لفظي ميان قرضاوي و شيوخ الازهر از ابتداي تابستان امسال بالا گرفت، به طوري كه برخي علماي الازهر در مرداد ماه سال جاري خواستار لغو عضويت وي در هيئت علماي بزرگ الازهر شدند. قرضاوي كه حالا نفوذ و آرزوي خود را يكجا بر باد رفته مي‌ديد، به سيم آخر زد! و در اواخر مردادماه سربازان رژيم‌صهيونيستي را شريف‌تر از ارتش مصر دانست كه با اخواني‌ها مبارزه مي‌كنند!

او نوك پيكان حملاتش را به سمت الازهر گرفت و علنا به فحاشي و توهين به علماي آن پرداخت. اين رفتارها واكنش‌هاي بسياري را برانگيخت. در 20 شهريور درخواست سلب تابعيت مصري از او به دادگاه امور اداري مصر داده شد و در 31 همين ماه دستور بازداشت وي به محض ورود به مصر صادر گرديد، تا او را چنان عصباني كند كه در برنامه «دين و زندگي» علنا فتواي قتل وزير دفاع مصر را صادر كند! به اين ترتيب حذف او از هيئت علما در دستور كار اعضاي اين هيئت قرار گرفت تا او با يك پيش‌دستي ناشيانه متن استعفاي خود را در سايت رسمي اتحاديه جهاني علماي اسلام منتشر كند.

انتشاري كه به دليل شتاب‌زدگي با تناقض تاريخ امضا روبرو بوده![1] و ظاهرا تنها به زبان فارسي در سايت مذكور قرار داده شده‌است. با اين حال قرائن نشان مي‌دهد كه قرضاوي درحقيقت از اين هيئت معتبر در الازهر اخراج شده‌است.

آيا اين آغازي بر يك پايان است؟ آيا تاريخ مصرف قرضاوي به پايان رسيده و او بايد با آرزوهاي خود وداع كند؟ با پيشروي نيروهاي ارتش سوريه و افول قدرت اخواني‌ها در مصر، قرضاوي در هر دوسر ماجرا بد آورده و بعيد است بتواند اوج‌گيري پيشين را تكرار كند.

پي نوشت:

[1] متن را اينجا ببينيد : http://www.iumsonline.net/pr/default.asp?menuID=26&contentID=7225

جواد نوائيان رودسري

منبع:رصد

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن