تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820250974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لحظه‌اي آرامش در باغ پرندگان تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: لحظه‌اي آرامش در باغ پرندگان تهران
زهره رجب‌نيا

امروز جايي بالاتر از ارتفاع متوسط خانه‌ها در شمال شرق پايتخت، مجموعه‌اي 20هكتاري از جنگل‌هاي لويزان، ميزبان سه هزار و 500 گونه پرنده است، پرندگاني كه در قالب بزرگ‌ترين باغ كشور سعي در آشتي تهراني‌ها با طبيعت و تبديل فضاي سبز شهر به مكاني تفريحي و توريستي دارند. مجموعه‌اي ديدني كه از تلفيق فضاي سبز، حيات وحش و دوري جستن از به كارگيري مصالح و امكانات غير طبيعي سعي دارد، با ايجاد آبشارها و بركه‌هاي طبيعي، محيطي سرشار از زيبايي را به جبران افزايش قارچ‌گونه ساختمان‌هاي بلند و كوتاهي كه جاي باغ‌هاي انار تهران را گرفته‌اند، به شهروندان اين شهر هديه دهد.
تولدي ديگر
به هر حال به همت شهرداري تهران هشتم ارديبهشت سال‌جاري در حالي صاحب نخستين باغ پرندگان شد كه پيش از اين شهرهايي مانند كيش و اصفهان و حتي برخي از بوستان‌هاي پايتخت نيز صاحب چنين تجربه‌اي بودند و شايد همين امر را بايد محكم‌ترين برهان گروه‌هاي دوستدار محيط زيست براي مخالفت با راه‌اندازي باغ پرندگان در شهر تهران
تلقي كرد. اما به نظر مي‌رسد اين پروژه كه در ابتدا به دليل بيم از اختصاص فضاي نامناسب براي پرواز پرندگان، نگهداري نامطلوب از گونه‌هاي مختلف و بالاخره چيده شدن بال پرندگان براي ممانعت از پرواز و يا فرار آنان مورد انتقاد دوستداران پرندگان بود، اين روزها سرسختانه از سوي آنان كنترل مي‌شود تا تقدير باغ پرندگان شهر تهران به سرنوشت همتاي اصفهاني خويش دچار نشود. نگراني از كمبود وسعت باغ و يا چيده شدن بال پرندگان براي پرواز و دور شدن از محوطه باغ عمده ايراداتي است كه از سوي دوستداران حيات وحش بازگو مي‌شود.
پاسخ به منتقدان
در اين زمينه عبدالرضا باقري، يك فعال محيط زيست درمورد نگراني‌هاي موجود درباره فعاليت باغ پرندگان لويزان به روزنامه ايران مي‌گويد: درصورتي كه پرندگان از كلكسيون‌هاي شخصي تهيه شوند، به دليل جدا‌سازي پرنده از طبيعت كه پيش از اين روي داده، اين‌گونه پرندگان در گروه پرندگان مرده شمارش مي‌شوند و نگهداري از آن‌ها با هدف آشنا‌سازي كودكان در باغ‌هاي تفريحي مانند لويزان بلااشكال است، اما شكار غير قانوني با هدف نگهداري در اين‌گونه مراكز مهم‌ترين سرفصل انتقادات فعالان محيط‌زيست را شكل مي‌دهد. اين فعال محيط زيست در اين باره يادآور مي‌شود: نحوه تهيه پرندگان، مهم‌ترين مسأله مطرح شده درباره فعاليت اين مجموعه است چرا كه وجود برخي اخبار مبني بر تهيه پرندگان از سوي دامگاه‌هايي كه به‌طور غير مجاز در كشور فعاليت مي‌كنند موجب به وجود آمدن نگراني‌هايي در گروه‌هاي دوستدار طبيعت و فعالان محيط زيست شده است. باقري در ادامه شرايط كنوني باغ پرندگان لويزان را مثبت ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد: به نظر مي‌رسد اكنون شرايط زيست اين حيوانات بهتر از باغ وحش‌ها و يا كلكسيون‌هاي شخصي است.
نگراني‌هايي براي تأييد
گفته‌هاي اين فعال محيط زيست در حالي بيان مي‌شود كه اسماعيل كهرم، مشاور ارشد رئيس سازمان محيط زيست درپاسخ به نگراني‌هاي مطرح شده درباره فضا و نحوه نگهداري پرندگان در باغ لويزان اظهار مي‌دارد: باغ پرندگان لويزان نيز همانند باغ وحش‌ها و كلكسيونهاي شخصي مردم كه حيوانات را نگهداري مي‌كنند موظف به تهيه تأييديه‌هايي از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست و سازمان دامپزشكي كل كشور است. كهرم با اشاره به نگهداري بيش از سه هزار و 500بال پرنده در مجموعه باغ پرندگان لويزان مي‌گويد: در بين پرندگان باغ لويزان مي‌توان گونه‌هايي از پرندگان شكاري، اردك ماندرين، طاووس سفيد، قوي سياه و امو را مشاهده كرد. وي همچنين درتوضيح سؤالي مبني براين‌كه چه تعداد از پرندگان باغ لويزان از خارج از كشور تهيه و آيا پروسه نگهداري آنان از شرايط استاندارد برخوردار بوده است، توضيح مي‌دهد: تا اين لحظه هيچ پرنده‌اي ازخارج براي نگهداري در اين مجموعه وارد نشده است و گونه‌هايي كه مشاهده مي‌شود در واقع جمع‌آوري شده از كلكسيون‌هاي شخصي، باغ وحش‌ها و باغ‌هاي پرندگان داخل كشور است كه از سوي كميته‌اي با قدمت 50-40 ساله به همراه 6 دامپزشك در مجموعه، به‌طور مرتب شرايط زيست پرندگان و وضعيت سلامت آنان را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. كهرم اضافه مي‌كند: تا اين لحظه مواردي از آسيب جدي به پرندگان باغ لويزان گزارش نشده است.
رو به توسعه
وي ظرفيت باغ پرندگان را بدون سقف مي‌داند و مي‌گويد: براي اين امر سقفي وجود ندارد، اما وجود محدود بركه‌ها كه تعداد آن‌ها 10 عدد است، خود مانعي براي افزايش پرندگان به شمار مي‌رود، چرا كه وجود برخي پرندگان قلمرو طلب مانند قو براي اين امر دشواري‌هايي را به وجود
مي‌آورد. او همچنين در پاسخ به برخي اظهارات و انتقادات غيركارشناسانه درباره وضعيت نگهداري پرندگان آب‌چر و شرايط پرواز اين گونه از پرندگان يادآور مي‌شود: اين پرندگان اكنون در محوطه‌اي بين 200 تا 300 هكتار قدرت مانور دارند و به نظر نمي‌رسد كه محدوديتي براي پرواز آنان وجود داشته باشد. كهرم همچنين توضيح مي‌دهد: گاهي اوقات پرندگان حتي به خارج از مرزهاي باغ نيز پرواز كرده و در نقاطي مانند شهرك غرب ديده شده‌اند، اما بعد از مدتي بازگشته و گاهي هم بازنگشته‌اند، بنابراين براي جلوگيري از اين مسأله توري‌هايي به يك شركت ايتاليايي سفارش داده شده است كه در حال حاضر بافته شده‌اند و در حال ارسال به داخل كشور هستند.
وي مي‌افزايد: اين توري‌ها روي ستون‌هايي به ارتفاع 35 متر نصب خواهند شد و به اين ترتيب بخشي از اين مشكل نيز برطرف خواهد شد. مشاور ارشد رئيس سازمان محيط زيست ادامه مي‌دهد: در حال حاضر با توجه به فرا رسيدن فصل سرما بخشي از پرندگان باغ مانند طوطي‌ها كه تحمل فضاي سرد را ندارند و متعلق به مناطق گرمسيري هستند، در گلخانه‌هايي كه براي اين منظور فراهم شده، نگهداري خواهند شد.
با تمام اين اوصاف، تأسيس مجموعه‌اي تحت عنوان باغ پرندگان گرچه دغدغه‌هايي را براي برخي فعالان زيست‌محيطي ايجاد كرده اما شماري از كارشناسان نگاهي مثبت در مورد راه‌اندازي چنين مجموعه‌هايي دارند.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن